De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Eigenlijk is het in zo’n geval voldoende dat je gewoon langzaam van je oprit rijdt. Fietsers zien je dan en gaan dan sowieso vertragen omdat ze beseffen dat jij hen niet ziet.
Nee hoor, ik ben ooit als fietser op zo eentje geknald. Die verschijnt gewoon van uit het niks plots op het fietspad he, zelfs al rijdt die langzaam. En zeker als die fietser dan nog 45 rijdt...

Eigenlijk is het in zo’n geval voldoende dat je gewoon langzaam van je oprit rijdt. Fietsers zien je dan en gaan dan sowieso vertragen omdat ze beseffen dat jij hen niet ziet.
dus als je het traag doet mag je een voorrangsweg oprijden zonder dat je weet of er iamand komt? Want dat is het in feite he

Is het probleem met die speed pedelecs of zelfs gewoon elektrische fietsen in het algemeen niet gewoon door het feit dat Jan, Pier en Pol gans hun leven geen fiets aangeraakt hebben en nu plots massaal beginnen te fietsen omdat het fysiek toegankelijker is?

Ik vloek toch ook veel op elektrische fietsen in het verkeer hoor. Veelal oudere mensen waar de fiets met hen rijdt i.p.v. andersom. Of zoals onlangs ene die in m'n gat plakt (ik was met de wagen) en van z'n kloten maakte dat hij rechts niet kon inhalen, allemaal terwijl ik in een fietsstraat netjes 30 rijd. Of den aap die 2 jonge meisjes die naar school gaan tussen borduur en fietser inhaalt omdat ze niet snel genoeg zijn.

Er zijn er natuurlijk die wel kunnen rijden. Maar de vele onbekwame fietsers vallen toch serieus op.

Onlangs zag ik een madamme'ke aan 30 per uur alle voorrangen van rechts negeren. Maar misschien mag ze dat wel, want ze had een visor, handschoenen, fluo vest, knielappen, enz. aan.

Is het probleem met die speed pedelecs of zelfs gewoon elektrische fietsen in het algemeen niet gewoon door het feit dat Jan, Pier en Pol gans hun leven geen fiets aangeraakt hebben en nu plots massaal beginnen te fietsen omdat het fysiek toegankelijker is?

Ik vloek toch ook veel op elektrische fietsen in het verkeer hoor. Veelal oudere mensen waar de fiets met hen rijdt i.p.v. andersom. Of zoals onlangs ene die in m'n gat plakt (ik was met de wagen) en van z'n kloten maakte dat hij rechts niet kon inhalen, allemaal terwijl ik in een fietsstraat netjes 30 rijd. Of den aap die 2 jonge meisjes die naar school gaan tussen borduur en fietser inhaalt omdat ze niet snel genoeg zijn.

Er zijn er natuurlijk die wel kunnen rijden. Maar de vele onbekwame fietsers vallen toch serieus op.
Dus net zoals met automobilisten, wil je dus zeggen?
Onlangs zag ik een madamme'ke aan 30 per uur alle voorrangen van rechts negeren. Maar misschien mag ze dat wel, want ze had een visor, handschoenen, fluo vest, knielappen, enz. aan.
Wanneer ze op een fietspad reed, had ze voorrang, en dan negeerde ze dus geen voorrang van rechts. Maar ook hier: automobilisten negeren de voorrang van rechts ook vaak

Dus net zoals met automobilisten, wil je dus zeggen?

Wanneer ze op een fietspad reed, had ze voorrang, en dan negeerde ze dus geen voorrang van rechts. Maar ook hier: automobilisten negeren de voorrang van rechts ook vaak
Ik heb het over de opkomst van elektrische fietsen in het verkeer en de snelle groei daarvan. Dat automobilisten ook fouten maken klopt, maar wat is uw punt?

Er was geen fietspad. Anders zou ik niet zeggen dat ze de voorrang van rechts negeerde.

lol, dat is hier ook. 3/4 van Oostakker is zone 30 geworden. Dan rijdt ge dat met de auto/motor en dan hangt er zo'n elec. fiets in uw gat te plakken. 1x wat neig remmen en ze plakken tegen uw achterruit.
Het zijn ook zij die de voorrang van rechts gewoonweg negeren en hier in de buurt heb je echt wel veel zijstraatjes die voorrang hebben.
Op zich wel zot, want heel die zone dertig is om de zwakke weggebruiker meer te beschermen en voor een groot deel zijn zijzelf die zich er geen bal van aantrekken.

(en ja, Ugar, ook een groot deel van de auto's negeren die voorrang van rechts en ook zij gaan dikwijls in uw gat hangen als ge u aan de 30km/h houdt en durven zelfs al claxonerend passeren terwijl zij degene zijn die in overtreding zijn)

Laatst bewerkt:
En ik zie meer auto's dan fietsers de voorrang van rechts negeren. Nem ik heb gelijk. 🙄
Of gewoon niet weten dat ze hem moeten nemen 🤷‍♂️ Hoeveel keer ik alles al heb dichtgesmeten op de fiets en dan toch word overgelaten. Gewoon de regels volgen is toch echt wel heel moeilijk. Laten we het onder de mat van hoffelijkheid schuiven.

Laatst bewerkt:
Het verkeersinzicht van sommigen is verbluffend.

Ik reed langs het UZ in Gent, en hoor een sirene. Ik begin direct rond mij te kijken, spiegels checken, of ik niet in de weg rijd. Effectief, er duikt een ambulance op voor mij. Rechts van mij is een zijstraatje dus ik zet mij langs de kant, tot tegen een haag zodat die achter mij er ook bij kan. Wat doet die? Gewoon doorrijden natuurlijk, vlak voor de ambulance. De ambulance had nu wel zijn sirene afgezet net als ik langs de kant was gaan staan maar dan nog, als hij deftig had gereageerd had hij ook al achter mij gestaan. Ongelooflijk eigenlijk, oogkleppen op en gaan.

Ah ja, en op een parking dit weekend reed ik een stuk achteruit omdat dat daar de enige manier is om er af te geraken als hij vol staat. Komt een vrouw uit de winkel, die springt natuurlijk nog achter mijn auto net als ik haar passeer. Da's eigenlijk een ergernis die redelijk regelmatig voorkomt.

Allé, kheb dat filmpje maar ingestuurd. Krijg nu bericht terug dat ze me vragen om een afspraak te maken en langs te komen om aangifte te doen want de buurt wordt geplaagd door auto inbraken.
Ik was 25min van huis weg, dus ik moet daar ook aangifte gaan doen. Dat kost me minimaal 1.5h aan tijd dan om een filmpje in te dienen wat ik ze deze ochtend gestuurd.
Ik zat niet in mijn auto en het enige dat ik heb, is het filmpje waar die kerel recht in de camera kijkt en nog in 3 andere wagens probeert te geraken. En mogelijks zelfs in een auto zit want hij verdwijnt ffkes tussen de rij van wagens.

Moet volgende week wel nog eens passeren, dus zal het maar doen zeker? In de hoop dat ze er dan effectief iets mee doen en iemand zijn spullen kunnen recuperen die benadeeld is geweest door die idioot.
Nice. Zo zie je dat het dus wel helpt :)

Ah ja, en op een parking dit weekend reed ik een stuk achteruit omdat dat daar de enige manier is om er af te geraken als hij vol staat. Komt een vrouw uit de winkel, die springt natuurlijk nog achter mijn auto net als ik haar passeer. Da's eigenlijk een ergernis die redelijk regelmatig voorkomt.
Dat is hatelijk inderdaad, ze zien u achteruit rijden en toch nog even rap achter uw wagen doorlopen ipv een seconde te wachten.

Dorpskern. Rechts van mij een parkeerplaats. Parallel parkeren. Ik zet pinker op, stop en begin langzaam achteruit te rijden.
X5 komt af en rijdt het gat dicht. Ik blijf heel traag achteruit bollen. Kerel begint te claxonneren en achteruit te bollen. Daardoor kon ik er toch nog in, ik rijd verder het gat in. Kerel doet z'n raam naar beneden: 'RUSTIG E MANNEKE GODVERDOMME'. Euh, ok, ik bekijk die eens scheef. Rijdt door en is nog vanalles aan het roepen.

Wie staat er 2 minuten later voor mij bij de slager?

Van 't moment hij wist dat ik daar stond was ik Medusa. Lichte kloot.

Ik heb hetzelfde met de automobilisten die ik tegenkom op weg naar huis.
Op amper 3km zit ik een 15 tal keer te vloeken omdat er wagens zijn die verkeer geparkeerd staan, geen voorrang verlenen, gewoon doen alsof ik niet besta, op de smartphone zitten tijdens het rijden, etc...

Maar even goed fietsers die het varken uithangen op de baan.

Het is geen probleem van bepaalde vervoersmiddelen, maar gewoon van een bepaald soort mensen.

Ik heb hetzelfde met de automobilisten die ik tegenkom op weg naar huis.
Op amper 3km zit ik een 15 tal keer te vloeken omdat er wagens zijn die verkeer geparkeerd staan, geen voorrang verlenen, gewoon doen alsof ik niet besta, op de smartphone zitten tijdens het rijden, etc...

Maar even goed fietsers die het varken uithangen op de baan.

Het is geen probleem van bepaalde vervoersmiddelen, maar gewoon van een bepaald soort mensen.
Zoals ik hier eerder zei:
Ik heb het over de opkomst van elektrische fietsen in het verkeer en de snelle groei daarvan. Dat automobilisten ook fouten maken klopt.

Wat je zegt over het type mensen klopt ook wel.

Probleem, buiten inderdaad attitude, is bij een groeiende mismatch tussen infrastructuur en weggebruiker/vervoermiddel.

Er zijn steeds meer weggebruikers tout court, waarbij percentueel gezien het aantal fietsers vooral toeneemt. Maar ook deze groep fietsers is geen homogene groep.

Fietspaden worden soms nog echt aangelegd met de insteek 'voor den toerist', terwijl het voor steeds meer mensen woon-werkverkeer wordt.

Ik vraag me soms echt af waarom fietsers frequent moeten 'rond/om-rijden' terwijl het voor de auto zoveel mogelijk rechttoe rechtaan aangelegd wordt.

Maar alleszins, de meeste fietspaden zijn eerder voor de 15-20kmh fietser aangelegd dan voor de elektrische fiets. Laat staan een speedpedelec.

En dit zal nog wel een tijdje duren.

Dat is hatelijk inderdaad, ze zien u achteruit rijden en toch nog even rap achter uw wagen doorlopen ipv een seconde te wachten.
Ik vind dat ge dat ook nog vaak ziet bij vrachtwagens. Die manouvreren zich richting een oprit en dan zijn er fietsers die daar nog achterdoor gaan rijden.

Vanochtend tijdens de spits (op de drukste dag van de week) op de R41: ik passeer richting autostrade. Aan de overkant, aan een bouwwerf (tankstation Gabriëls vroeger alleszins) staat een bouwvakker op straat het verkeer tegen te houden terwijl een vrachtwagen manoevreert. Tot in de tunnel staan ze aan te schuiven. Ik rijd door en zie aan de andere kant van de tunnel (ca. 1,5km verder) nog mensen aanschuiven.

Begin dit jaar had ik minder chance — dan stond ik zelf in een file van 2km op de N28 omwille van een leverende vrachtwagen die een rijvak blokkeerde. Vlak voor het kruispunt met lichten in Leerbeek dan nog.

Ongelooflijk toch hoe die mannen zich dat altijd permitteren... Da ge moet leveren en dat da niet altijd evident is, oké. Tot daar aan toe. Maar dat moet precies altijd in de spits, en dan nog zonder enige maatregelen om het verkeer te regelen om de hinder te beperken. Gewoon Joske die ongehinderd door enige machtiging alle verkeer gaat tegenhouden voor den Dirk.

Vanochtend tijdens de spits (op de drukste dag van de week) op de R41: ik passeer richting autostrade. Aan de overkant, aan een bouwwerf (tankstation Gabriëls vroeger alleszins) staat een bouwvakker op straat het verkeer tegen te houden terwijl een vrachtwagen manoevreert. Tot in de tunnel staan ze aan te schuiven. Ik rijd door en zie aan de andere kant van de tunnel (ca. 1,5km verder) nog mensen aanschuiven.

Begin dit jaar had ik minder chance — dan stond ik zelf in een file van 2km op de N28 omwille van een leverende vrachtwagen die een rijvak blokkeerde. Vlak voor het kruispunt met lichten in Leerbeek dan nog.

Ongelooflijk toch hoe die mannen zich dat altijd permitteren... Da ge moet leveren en dat da niet altijd evident is, oké. Tot daar aan toe. Maar dat moet precies altijd in de spits, en dan nog zonder enige maatregelen om het verkeer te regelen om de hinder te beperken. Gewoon Joske die ongehinderd door enige machtiging alle verkeer gaat tegenhouden voor den Dirk.
Die mannen leveren niet "altijd in de spits" he, die mannen leveren heel de dag door. En hoe moeten ze dat dan regelen om daar maatregelen om de hinder te beperken te maken? Lichten aanvragen voor een half uur, op elke locatie? Want de hinder om die lichten te zetten duurt langer dan het effectief lossen.
En een agent laten komen om het verkeer te regelen? Die dan hetzelfde ging doen als wat Joske ging doen?

Ik vraag me soms echt af waarom fietsers frequent moeten 'rond/om-rijden' terwijl het voor de auto zoveel mogelijk rechttoe rechtaan aangelegd wordt.

...

En dit zal nog wel een tijdje duren.

Het gebrek aan langetermijnvisie is daar ook altijd duidelijk, met de beperkte budgetten en slechte samenwerking tussen de verschillende overheden. Ipv. 1 bepaald (nuttig) traject af te werken, proberen ze alles in een straal van x km aan te pakken tot het geld op is of tot ze op provincie- of gemeentegrenzen botsen.

"Kijk eens naar dit fijn fietspad/deze fantastische fietsstraat"... met na het kruispunt "Tja, veel geluk, dat is niet meer voor ons."

Maar ik blijf nog steeds optimistisch. (y)

Terug
Bovenaan