De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ergernis gisteren, en meer dan 1 keer: ritsen bij file op Nederlandse snelwegen :angry:
In België is het op zich duidelijk dat ritsen net voor de versmalling zelf moet gebeuren.
In Nederland zetten ze van die borden 'ritsen vanaf hier' op minstens 200m voor de versmalling. Die 'vanaf hier' wordt door een deel van de Hollanders blijkbaar geïnterpreteerd als 'hier en niet pas op het einde'. Meermaals van die klojo's gehad die vakkundig het gat toehielden met nog claxon en gebaren erbij. Hier in België is dat zeker de laatste jaren een stuk beter.

Ik vermoed dat volgende week mijn tweede snelheidsboete in 16 jaar dat ik met de auto rijd in de bus zal zitten. Donderdag in de Schriekstraat in Heist-op-den-Berg niet zeker hoeveel je mocht rijden en er is daar nu ook trajectcontrole. Ik moet echt het bord met 50 gemist hebben en normaal let ik er altijd zo hard op. Achter mij was er altijd maar een aan het bumperkleven en daarachter reed er nog een die ons dan kwam voorbij gevlamd. Zelf altijd rond de 60 à 65 gereden. Dorie toch.

Redelijk laat oprijden op een baan van 70, tot daar aan toe als je maar snel optrekt, maar om dan rustig door te tuffen aan 55-60 krijg ik echt het schijt.

Redelijk laat oprijden op een baan van 70, tot daar aan toe als je maar snel optrekt, maar om dan rustig door te tuffen aan 55-60 krijg ik echt het schijt.

Dat viel me vandaag ook op, op een paar kilometer meerdere zulke gehad die van winkelparkings kwamen. Waarschijnlijk hun laatste beetje verkeersinzicht aan de kassa laten liggen...

Da kom ik iéderen dag tegen op deze locatie.
Iedereen die bij die zijstraat van rechts iets verderop moet wachten, kijkt of er geen verkeer van links afkomt. Bijna allemaal denken ze da ge komt aangetaffeld tegen 50km/h, terwijl ge dus aan 't optrekken zijt naar 70km/h. (Wat slechts 0,5s duurt tegen da ge da bereikt hebt.)
Die komen dan voor uwe neus de weg opgekropen, om dan aan 45-50km/h verder te rijden.
De ergste idioten rijden aan 55-60km/h, om 500m verderop in de bebouwde kom het rode licht te activeren (te snel = rood).

Een paar dagen geleden was er zelfs ne fietser die blijkbaar nie eens op tijd kon stoppen voor de stopstreep en dus met zijn wiel al volledig op de rijbaan stond. Ik mocht dus alles toegooien, want ik kon nie uitwijken door verkeer uit de tegengestelde richting. I.p.v. achteruit te stappen, vond hij het dan nog slimmer om aan te zetten en 100m voor mijne neus OP de rijbaan te fietsen, omdat hij geen kans had om de baan over te steken richting fietspad...

Ondertussen op twee plaatsen op mijn woon - werk verkeer weg werken, heraanleg van busstopplaatsen, op minder dan 5 km van mekaar. DIt is een nationale weg.

Fietspaden zijn afgesloten. Je mag daar nu als fietser dus in de spits 4 x oversteken op een zeer drukke baan en dan op een smal fietspad rijden, terwijl je fietsers uit de andere richting kruist. Ahh, en op één van die twee plekken waar we werken zetten we die oversteekplaatsen vlak bij de verkeerslichten voor het beurtelings passeren van de werken voor de auto's. Dan zijn we zeker dat heel wat auto's niet voor je gaan stoppen (ook al is er daar een zebrapad en stap je af van je fiets).

Ik zie dit zo vaak bij wegenwerken. Veilig fietsverkeer tijdens werken is blijkbaar vaak absoluut niet belangrijk.

Vandaag 2x iemand die door het rood reed. Op de N403 zijn ze aan het werken (denk voor fiber) en daar zijn dus tijdelijk verkeerslichten omdat één van de twee rijstroken is afgezet. Er is nog één iemand voor mij en die stopt voor het licht dat net rood wordt. We staan enkele seconden stil en iemand met een bestelwagen achter mij vond het nodig om ons dus nog voorbij te steken, het rood licht los te negeren en door te vlammen. :wtf:

Bij zo'n tijdelijke lichten is de gelijktijdige roodtijd aan beide kanten ook wel extreem lang. Dat zorgt voor lange wachttijden en zorgt er ook voor dat je gewoon weet dat je na enkele seconden nog steeds veilig doorkan. Als ze die lichten gewoon eens deftig moesten afstellen overal, zouden mensen dit veel minder snel doen.

Allez hevige regenval daarnet op de snelweg. Hoeveel mensen hebben hun mistlicht aan? Je kon ze op 1 hand tellen. En ja ik heb veel meer dan 5 auto's gezien.

Dan op het linkse vak komt er ineens een Volvo SUV in mijn gat plakken bij dezelfde hevige regenval(!) aan +-100 km/u terwijl er zelfs iemand voor mij rijdt en ik auto's aan het inhalen ben. Vervolgens flasht hij ook nog een keer. Geen krimp gegeven uiteraard. Even later wanneer ik naar rechts kan komt hij dan links naast mij hangen en mij als een idioot aan te gapen. Op het moment dat ik mijn venster naar beneden laat gaan rijdt hij verder. Idioot.

Bij zo'n tijdelijke lichten is de gelijktijdige roodtijd aan beide kanten ook wel extreem lang. Dat zorgt voor lange wachttijden en zorgt er ook voor dat je gewoon weet dat je na enkele seconden nog steeds veilig doorkan. Als ze die lichten gewoon eens deftig moesten afstellen overal, zouden mensen dit veel minder snel doen.
Misschien ... Stellen ze die zo af zodat de werkmensen ook even tijd hebben om over te steken ?

Allez hevige regenval daarnet op de snelweg. Hoeveel mensen hebben hun mistlicht aan? Je kon ze op 1 hand tellen. En ja ik heb veel meer dan 5 auto's gezien.

Dan op het linkse vak komt er ineens een Volvo SUV in mijn gat plakken bij dezelfde hevige regenval(!) aan +-100 km/u terwijl er zelfs iemand voor mij rijdt en ik auto's aan het inhalen ben. Vervolgens flasht hij ook nog een keer. Geen krimp gegeven uiteraard. Even later wanneer ik naar rechts kan komt hij dan links naast mij hangen en mij als een idioot aan te gapen. Op het moment dat ik mijn venster naar beneden laat gaan rijdt hij verder. Idioot.
95% van de keren doen die mistlichten meer kwaad dan goed op een drukke autostrade, ook al regent het echt hard. Liever de gewone achterlichten die je misschien iets later ziet, maar dan valt het tenminste direct op wanneer er geremd wordt.

95% van de keren doen die mistlichten meer kwaad dan goed op een drukke autostrade, ook al regent het echt hard. Liever de gewone achterlichten die je misschien iets later ziet, maar dan valt het tenminste direct op wanneer er geremd wordt.
Mistlichten zijn verplicht bij hevige regenval hè. En terecht. Bepaalde merken/kleuren zijn quasi amper zichtbaar zonder dat.

Je moet natuurlijk wel een beetje kijken wanneer het wel kan en niet. Ik heb die van mij vandaag vaak aan- en uitgezet omdat het regelmatig wisselde tussen hevige en lichte regenval.

Je kan eerder de vraag stellen: hoeveel mensen hun lichten aan? Ten tijden van automatische lichten is het frappant hoeveel er nog zonder lichten rijden bij (hevige) regenval. Daarnet op de E313 ook weer een hoop sjarels die zonder bij regenweer verder tuffen. En het waren niet allemaal oudere wagens, waar je kan twijfelen of de automatische lichten er niet op staan.

Dan ben je toch totaal niet bezig met uw omgeving laat staan met de auto rijden.

Mistlichten zijn verplicht bij hevige regenval hè. En terecht. Bepaalde merken/kleuren zijn quasi amper zichtbaar zonder dat.

Je moet natuurlijk wel een beetje kijken wanneer het wel kan en niet. Ik heb die van mij vandaag vaak aan- en uitgezet omdat het regelmatig wisselde tussen hevige en lichte regenval.
Is dat een regel dat voor alle moderne wagens telt? Mijn vorige wagen was eentje van bouwjaar 1999 en die had geen mistlampen. Ik heb ze er echter wel laten inbouwen, maar eerder omdat die bak er mooier mee uitzag. :unsure:

Is dat een regel dat voor alle moderne wagens telt? Mijn vorige wagen was eentje van bouwjaar 1999 en die had geen mistlampen. Ik heb ze er echter wel laten inbouwen, maar eerder omdat die bak er mooier mee uitzag. :unsure:
Achtermistlichten zijn als sinds einde de jaren 60 verplicht in België, voormistlichten zijn nog altijd niet verplicht.

Misschien ... Stellen ze die zo af zodat de werkmensen ook even tijd hebben om over te steken ?
Tijd om over te steken hebben ze sowieso (als dat al zou moeten), want het treintje van de ene kant moet helemaal door de versmalling zijn voor de andere kant kan vertrekken. Het heeft geen nut om daar nog eens 30 seconden bij te tellen. Daarbovenop houden ze die lichten zo afgesteld wanneer ze helemaal niet aanwezig zijn op de werf ook.

Mistlichten zijn zo gemaakt dat ze een lichtbundel onder een mistbank onderdoor schijnen. Volgens mij gaan uw dagrijlichten eigenlijk hetzelfde effect hebben.

Ja, de theorie is geloof ik dat de matrix lichten zich aanpassen zodat ze minder licht in de mistbank sturen om de chauffeur minder te verblinden, en intenser schijnen naar de grond toe. Al zitten ze wel ~30 cm hoger dus ze zijn toch minder geschikt om echt onder een mistbank door te kunnen schijnen.

Ooit in extreem hevige regen gezeten op de autostrade waardoor we nog 50-60 per uur konden rijden. Mistlichten voor en achter aan. Een vrachtwagenchauffeur was heel kwaad en begon fel te fahren omdat m'n voorste aanlagen. Het kan inderdaad verblindend werken. Ik leg nu enkel nog de achterste aan.

En sommige merken (ik kijk naar jullie, Audi) zijn zelfs gestopt met mistlichten vooraan...
Sinds wanneer? Mijne is van 2018.

Terug
Bovenaan