De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Als ge echt van uit Mechelen tot in Heist moet, dan rij je best aan het eerste rondpunt richting Sint-Katelijne-Waver en dan via Koninghooikt etc. Vroeger kon je door Onze-Lieve-Vrouw-Waver, maar daar zijn ze al een jaar aan het werken...

Maar inderdaad, zowat de grootste kutbaan die er is :p
Ik sla meestal naar rechts af daar aan die Q8Easy voordat je in Putte centrum komt en zo achter Schriek door.
Moet regelmatig in die industriezones zijn op de baan naar Aarschot (Liersesteenweg), misschien niet veel sneller, maar ge blijft ten minste bollen!

't is naar de andere kant :)
HIer ongeveer. Op Google maps zie je meteen zo'n voorbeeld. Al valt het mee en voegt de vrachtwagen in kwestie op tijd in. Maar als het daar vast zit, rijden er een pak over de volle witte lijn wat verderop (zie die Citroën.

Aan 5km/u, dat is traag maar imo nog altijd geen reden om te rechtvaardigen dat ge u in een gat van blijkbaar 3-4 meter gooit. Dat is een veilige afstand, maar geen gat voor een camion. En door zulke stunten gaan mensen dan bumperkleven denk ik.

Nuja kan gebeuren he, ik doe ook niet altijd het meest hoffelijke. Maar ik weet wel dat ik iets onnozel heb gedaan en ik zal steeds sorry zeggen.
Inderdaad. Als ik in Zaventem vertrek en ik sta aan te schuiven op de R22 om naar de R0 te gaan dan ben ik bijna 'verplicht' om zo dicht mogelijk tegen mijn voorligger te plakken als het daar druk is. Er zijn daar dan constant auto's die proberen de file af te snijden via de rechterrijstrook (richting Gent etc) om dan last minute over een volle lijn voor proberen te kruipen.

Gisteren was het daar bijvoorbeeld vrij druk (quasi standaard op vrijdagen rond 14u) en ik heb daar gewoon constant op een meter of zo van mijn voorligger gestaan, stilstaand/traagrijdend verkeer voor alle duidelijkheid. Ik heb denk ik 1 auto voor moeten laten omdat die het gewoon wel erg forceerde en uiteraard ook geen zin had in een botsing.

Ik vind het sowieso tout court enorm ergerlijk als mensen tijdens filerijden constant van rijstroken liggen te wisselen.

Waarom moeten zo veel voertuigen hun motor laten draaien, ook al weten ze dat ze langer dan 5 min zullen stilstaan.
Zijn die blijven hangen in de jaren 80 waarin de motoren beter konden blijven draaien ipv elke keer te moeten herstarten ofzo?

Waarom moeten zo veel voertuigen hun motor laten draaien, ook al weten ze dat ze langer dan 5 min zullen stilstaan.
Zijn die blijven hangen in de jaren 80 waarin de motoren beter konden blijven draaien ipv elke keer te moeten herstarten ofzo?
Ik doe dat ook altijd hoor. Start-stop heb ik permanent uitgeschakeld omdat dat veel te traag reageert, dus dan zou ik de motor al zelf moeten gaan afleggen en dus zonder airco moeten stilstaan. No thanks. :p

Ik doe dat ook altijd hoor. Start-stop heb ik permanent uitgeschakeld omdat dat veel te traag reageert, dus dan zou ik de motor al zelf moeten gaan afleggen en dus zonder airco moeten stilstaan. No thanks. :p
Ik doel niet op uitzetten aan de stoplichten maar echt mensen die hun auto geparkeerd laten draaien.

Trouwens met airco gaat de auto normaal niet stoppen bij start-stop dacht ik. Of toch niet lang genoeg om de airco te laten opwarmen.

Wegenwerken in Duitsland waardoor het verkeer van 4 vakken naar 1 vak moest - ongeveer 1 uur verloren met file rijden, afritten waren geen optie (gingen even traag of de verkeerde richting uit). Natuurlijk met de nodige chauffeurs die voortdurend van vak wisselen.

Verrassend veel linksplakkers aan 100 - 120 km/u op de onbegrensde stukken, precies meer dan vroeger. En niet alleen Nederlanders, Fransen of Belgen, ook best veel Duitsers.

Ik doel niet op uitzetten aan de stoplichten maar echt mensen die hun auto geparkeerd laten draaien.

Trouwens met airco gaat de auto normaal niet stoppen bij start-stop dacht ik. Of toch niet lang genoeg om de airco te laten opwarmen.
Daar geef je de reden zelf al. Mensen willen de wagen fris (of warm als het winter is) houden en laten de motor dus liever draaien. Het verbruik van een stationair draaiende motor is verwaarloosbaar, ik zie dus ook niet echt een reden om deze stil te leggen als ik in de wagen blijf zitten. Als ze de wagen voor langer dan 5 min verlaten en ze staan op openbaar domein, vind ik het wel vreemd door het gevaar op diefstal.

Het verbruik van een stationair draaiende motor is verwaarloosbaar

Om dat te becijferen: rond de 3.5 liter per uur. Elk mag voor zich bepalen of dat verwaarloosbaar is of niet :)

Edit. blijkbaar worden er wel wild verschillende waardes opgegeven voor stationair draaien overal. Van 0,5 liter per uur tot 3.5. Neem wat ik zei dus niet zomaar voor waarheid.

Om dat te becijferen: rond de 3.5 liter per uur. Elk mag voor zich bepalen of dat verwaarloosbaar is of niet :)

Edit. blijkbaar worden er wel wild verschillende waardes opgegeven voor stationair draaien overal. Van 0,5 liter per uur tot 3.5. Neem wat ik zei dus niet zomaar voor waarheid.
Ik heb enkel nog maar wagens gehad waar dat 0.3 tot 0.5 liter per uur was. Daarop had ik me dus ook gebaseerd. Vraag me af wat voor wagens 3.5 liter per uur verbruiken stationair.

Even lichten knipperen en die zijn meestal op een seconde opgeschoven. Nog steeds vervelend als je wat snelheid aan het maken bent natuurlijk.

Als het er 1 is :)

Afgelopen weekend was het vaak een treintje aan 100 - 120 km/u op het linker vak terwijl midden en/of rechts in vergelijking bijna leeg waren. Ik ben te braaf / geduldig om dan rechts voorbij te steken, ook omdat dat de veiligheid niet verhoogt, zeker als je dan weer links in dat treintje moet geraken...

Ik heb enkel nog maar wagens gehad waar dat 0.3 tot 0.5 liter per uur was. Daarop had ik me dus ook gebaseerd. Vraag me af wat voor wagens 3.5 liter per uur verbruiken stationair.
En als dat met een warme motor is valt de uitstoot van schadelijke stoffen ook wel enigszins mee. Een auto laten draaien met een koude motor zorgt wel voor een serieus hogere uitstoot dacht ik, en is ook nog eens slechter voor de motor.

Vrijdag met de wagen vast achter een fietser, veel tegenliggers dus kon niet veilig over gaan.
Was een fietspad met een voetpad drempel voorhanden. Zijn vrouw fietste ernaast op het fietspad, hij op de rijbaan want hij wou zij aan zij.

Na er lang achter vast te hangen met mijn wagen aka 'das boot' toch eens vluchtig op de claxon geduwd.
Was die mega verontwaardigd en kon die het niet laten de nodige obscene gebaren te maken. Blijkbaar gelden de verkeersregels niet voor de fietsers. Verplicht op het fietspad indien voorhanden, moeilijk is dat toch niet lijkt me :)

Als men vrouw er niet bij was geweest had ik gestopt om de confrontatie aan te gaan. Ik vind dat ongezien misplaatst. Ga daar van op lifetilt. Zeg dan sorry, ik weet dat ik in fout ben, niet dergelijke misplaatste houding. Je bent in fout, sla mea culpa. Bende idioten allemaal :crazy:

Vrijdag met de wagen vast achter een fietser, veel tegenliggers dus kon niet veilig over gaan.
Was een fietspad met een voetpad drempel voorhanden. Zijn vrouw fietste ernaast op het fietspad, hij op de rijbaan want hij wou zij aan zij.

Na er lang achter vast te hangen met mijn wagen aka 'das boot' toch eens vluchtig op de claxon geduwd.
Was die mega verontwaardigd en kon die het niet laten de nodige obscene gebaren te maken. Blijkbaar gelden de verkeersregels niet voor de fietsers. Verplicht op het fietspad indien voorhanden, moeilijk is dat toch niet lijkt me :)

Als men vrouw er niet bij was geweest had ik gestopt om de confrontatie aan te gaan. Ik vind dat ongezien misplaatst. Ga daar van op lifetilt. Zeg dan sorry, ik weet dat ik in fout ben, niet dergelijke misplaatste houding. Je bent in fout, sla mea culpa. Bende idioten allemaal :crazy:
Nu is een fietspad waar je niet met twee naast elkaar kunt rijden niet echt een fietspad dat aan de huidige standaarden voldoet.

Mijn ergernis:
dit paaltje. Daardoor past een fietskar daar dus maar supernipt tussen en wordt het gevaarlijk om het te proberen. Het is een weggeske van ne meter breed, er ging geen auto proberen door te rijden ze...

omdat de huidige standaard voor fietspaden is: 2m breed per richting en afgescheiden van de rijweg.

De tijd van een fietspad als moordstrookje van 70cm breed met 2 streepjes verf en de vrachtwagens die langsscheerden aan 90km/h zijn we al even voorbij.

omdat de huidige standaard voor fietspaden is: 2m breed per richting en afgescheiden van de rijweg.

De tijd van een fietspad als moordstrookje van 70cm breed met 2 streepjes verf en de vrachtwagens die langsscheerden aan 90km/h zijn we al even voorbij.
Dat is helemaal niet de huidige standaard voor fietspaden :). Een verhoogd fietspad waar je gewoon achter elkaar moet rijden is de standaard.
En al geen geluk dat zoiets u ook niet het recht geeft om dan maar te doen wat je wilt he :)

Terug
Bovenaan