De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Collega van mij is vorig jaar zwaar ten val gekomen doordat er iemand achterwaarts van haar oprit reed en ze niet had gezien. Die mevrouw is net op tijd kunnen remmen maar ondertussen week mijn collega uit waardoor ze ten val is gekomen. Los op het hoofd, 8 gebroken ribben, enz.

Een herstel van meer dan een jaar. En die mevrouw kan men niets maken want uiteindelijk was er geen botsing.
Dat is wel een raar verhaal, die mevrouw is toch de oorzaak van die val, ook al was er geen contact tussen de auto en de fiets, dus kan zij normaal gezien toch aansprakelijk gesteld worden voor dat ongeval.

Dat is wel een raar verhaal, die mevrouw is toch de oorzaak van die val, ook al was er geen contact tussen de auto en de fiets, dus kan zij normaal gezien toch aansprakelijk gesteld worden voor dat ongeval.
Kheb dat toch ook al gehoord. Als ge bijv uitwijkt omdat iemand op uw vak komt en ge gaat de gracht in of ergens tegen, maar er was geen botsing met degene die uitwijkt, ben je volledig verantwoordelijk en kan die andere niet vervolgd worden. Geen idee of het werkelijk zo is, maar dat is mij altijd al verteld. Ben nu wel benieuwd of het waar is of niet.

Kheb dat toch ook al gehoord. Als ge bijv uitwijkt omdat iemand op uw vak komt en ge gaat de gracht in of ergens tegen, maar er was geen botsing met degene die uitwijkt, ben je volledig verantwoordelijk en kan die andere niet vervolgd worden. Geen idee of het werkelijk zo is, maar dat is mij altijd al verteld. Ben nu wel benieuwd of het waar is of niet.
Is ons toch zo eens verteld door de verzekering. Mijn vrouw kon ooit door geparkeerde auto's niets zien bij het uitkomen van een baan. Zette haar iets vooruit om wat verder te kunnen zien, wagen die (te snel) kwam afgereden verschoot van haar neus die plots van tussen die geparkeerde auto's uitkwam en week uit en heeft de overkant de borduur geraakt. Platte band. Zij is dan zo stom geweest om dat aanrijdingsformulier te ondertekenen. Volgens de verzekering mocht ze dat niet gedaan hebben, zelfs al had ze daar in principe geen voorrang, hij moest maar rijden zodat hij in alle omstandigheden de controle kon houden over zijn wagen.

Ik heb ooit een ongeluk gehad waarbij ik inhaalde en de tegenpartij plots links afsloeg toen ik hem passeerde. Hij heeft me niet geraakt, maar door mijn uitwijkmanoever is mijn auto in de gracht beland -> perte totale.

Die zei ook eerst "heb m niet aangeraakt, ik heb er niks mee te maken dat ie de gracht in reed". Verzekering van de tegenpartij heeft toch terugbetaald want ze zagen een rechtzaak niet goed komen.

Ik heb toen 2 dingen geleerd:
Bij ongeval met inhalen + links afslaan wordt meestal de partij die links afslaat in fout gesteld.
Je hoeft de tegenpartij niet fysiek aan te raken om verantwoordelijk te zijn voor een ongeval.

Laatst bewerkt:
Bij ongeval met inhalen + links afslaan wordt meestal de partij die links afslaat in fout gesteld.
Vrij logisch hè
Jou manoeuvre (inhalen) is al ingezet op het ogenblik dat de andere zijn wil uitvoeren (afslaan)
Die mag dat enkel doen als het veilig is en bijgevolg ook zijn spiegels eens checken

Ik heb ooit een ongeluk gehad waarbij ik inhaalde en de tegenpartij plots links afsloeg toen ik hem passeerde. Hij heeft me niet geraakt, maar door mijn uitwijkmanoever is mijn auto in de gracht beland -> perte totale.

Die zei ook eerst "heb m niet aangeraakt, ik heb er niks mee te maken dat ie de gracht in reed". Verzekering van de tegenpartij heeft toch terugbetaald want ze zagen een rechtzaak niet goed komen.

Je hoeft de tegenpartij niet fysiek aan te raken om verantwoordelijk te zijn voor een ongeval.
Ik denk dat dat ook afhangt van de situatie natuurlijk, maar inderdaad. Het zou toch te zot voor worden zijn dat je beter niet uitwijkt en beter de aanrijding laat gebeuren zodat je zeker in uw recht wordt gesteld.

Ne wielertoerist die op de weg reed ipv op het fietspad. Nadat ik hem eindelijk voorbij kon steken, stond ik stil aan een gesloten overweg.

Komt die gast dus opnieuw aan gefietst, hij stopt, kijkt even of er geen trein aankomt, fietst gewoon verder en steekt de spoorweg over terwijl de slagbomen naar beneden zijn.

Daarna reed hij rustig verder op de weg (ipv het fietspad) en even later zat ik dus weer vast achter hem. :wallbash:

De 440i trekt soms toch raar volk aan :/

Gisteren naar de bioscoop geweest in Kortrijk met gezin. In het terugkeren neem ik de oprit van de autosnelweg. Die motor klinkt leuk, dus ik laat dit efkes werken, neem die oprit relatief vlot en rij zo de autosnelweg op. Het was rustig, ik kwam nog niet in de buurt om iemand te hinderen of wat dan ook. 200m verder zet ik mij op het rechtervak met CC op 127, minding my business.

Zie ik opeens dat er een zwarte Mercedes keihard naar mij toevliegt en komt kontkleven gelijk ik nog nooit heb meegemaakt. Ik denk dat ik zelfs zijn motorkap nog nauwelijks in mijn spiegel zag. Zat em zo nerveus wat links/rechts te bewegen terwijl hij daar vlak op mij hing.
Efkes teken gedaan van wtf, kwam hij naast mij hangen, om er dan vandoor te schieten. Ondertussen nog zijn vier pinkers paar keer laten gaan ook.

Echt geen idee wat die zijn probleem was.

Ook niet de eerste keer dat ik van dat soort raar volk tegenkom met de 4. Met de A6 never nooit 😑

Voornaamste ergernissen van het voorbije weekend:

Aan alle idioten met hun ik-rij-127-op-mijn-cruise-control-kijk-eens-hoe-ik-on-the-edge-live-maar-ga-niet-harder-want-ik-moest-toch-maar-eens-geflitst-worden-dan-eindigt-mijn-leven die er een halfuur over doen om op het linkse vak in te halen: Zet u dan toch gewoon rechts op 120 en laat de gewone mensen een beetje tempo maken, wa hoopte nu te bereiken met die 7km/u extra?

Aan alle idioten die een lane change willen doen op het autostrade: de enige correct volgorde is kijken-pinken-gaan en dus niet gaan-pinken-teruggaan omdat degene die naast u hing claxoneerde omda ge te lui waart om eerst eens in uw spiegels te kijken en om met uw vinger tegen het pinkerstokje te titsen

Aan alle idioten die het hele rond punt rondrijden op de buitenste band want-omg-als-ik-eerst-naar-de-binnenste-band-ga-dan-moet-ik-als-ik-eraf-wil-nog-eens-in-mijn-spiegels-kijken-en-extra-pinken: Fuck off asociale asshole, ge zijt nie alleen op de baan en wij hebben wel wat beters te doen dan te wachten tot ge u toerke op het rondpunt gedaan hebt

Aan alle petjes-met-prottende-gti-kes: Ja ge zijt uitermate cool, maar het is niet omdat uw uitlaat protjes laat dat ge daarom ook snel kunt optrekken aan de lichten. Ge zijt echt geen competitie met uw extra kilootjes als ik mijne ninja opentrek

Vanochtend sta ik met de auto aan een rood licht te wachten. Rechts een fietspad waar het ook rood is en een fietser aankomt en stopt. Meteen daarna op zijn gsm bezig. Ondertussen wordt het voor de fietsers en voor hem dus ook groen. Die heeft dat totaal niet door en blijft maar op zijn gsm bezig tot het opnieuw rood wordt voor hem. Ondertussen heb ik groen licht, rij weg en zie hem nog altijd bezig op de gsm. :crazy:
Niet echt een ergernis maar hoe sommigen er toch zo mee bezig kunnen zijn...

Klopt helaas. Ik heb het ondertussen twee maal voor gehad in minder dan een jaar tijd:
  1. Moeten uitwijken voor auto die rechts veel te dicht invoegde. Te hard aan mijn stuur getrokken uit verschiet om de auto niet te raken. Ik ben tegen de midden berm gevlogen. Mijn ophang omzeep en mogelijk batterij beschadigd. Economische totale loss als gevolg, maar geen andere partij geraakt of betrokken dus eigen fout. Gelukkig full omnium maar verzekering was niet blij.
  2. Plots moeten remmen voor auto op middelste rijstrook op de ring rond Parijs. Ik stopte op tijd maar tweede auto achter mij niet. Ketting botsing als gevolg maar omdat ik niemand heb geraakt en de auto "niets verkeer deed" zei de politie dat ze niet verder gingen kijken.
Les is dus zeker, als je je aan de verkeersregels houd, laten raken (aller, als het er naar uit ziet dat het niet te erg zal worden, maar denk daar maar aan in die seconde dat het duurt). Zeker als die andere partij zich van geen kwaad bewust is. in beide gevallen rijden de veroorzakers door zonder iets door te hebben.
Nu, in geval 2 zou het nog tegen mijn kunnen gekeerd worden omdat je op tijd moet stoppen voor voorligger. In situatie 1 had ik me beter laten raken door de andere wagen, dan had ik mijn iX3 LCI nog wss.

Laatst bewerkt:
Aan alle petjes-met-prottende-gti-kes: Ja ge zijt uitermate cool, maar het is niet omdat uw uitlaat protjes laat dat ge daarom ook snel kunt optrekken aan de lichten. Ge zijt echt geen competitie met uw extra kilootjes als ik mijne ninja opentrek
Dat is bij ons een ware plaag. Aftandse GTI's met 6 gaten in den uitlaat en in grote letters: 'STANCED' op de voorruit waardoor ze geen kloten meer kunnen zien. Dat maakt meer lawaai dan wat anders. 3 stickers op den achterkant 'VAG-lover' of weet ik veel wat.

Onlangs kwam er ene de parking opgevlamd van de supermarkt met zo'n grasmachine. Hij zette zich naast mij en stapte uit: 'vetten bak ze, wat ligt er daar in?' vroeg hij.

'Mijn boodschappen'. En weg was ik.

Voornaamste ergernissen van het voorbije weekend:

Aan alle idioten met hun ik-rij-127-op-mijn-cruise-control-kijk-eens-hoe-ik-on-the-edge-live-maar-ga-niet-harder-want-ik-moest-toch-maar-eens-geflitst-worden-dan-eindigt-mijn-leven die er een halfuur over doen om op het linkse vak in te halen: Zet u dan toch gewoon rechts op 120 en laat de gewone mensen een beetje tempo maken, wa hoopte nu te bereiken met die 7km/u extra?
Ze rijden de limiet, en in principe al over (want de correctie is een geste, zeker op de dag van vandaag, toestellen zijn nauwkeurig genoeg)
Ze halen in. Ja, mss traag, maar waarom moeten ze aan de kant als jij sneller wilt? Jij wil misschien sneller, maar moet een andere daarom uit de weg gaan en gaan vertragen/remmen, omdat JIJ sneller wilt? Klinkt nogal egoistisch nee? Moesten ze nu nog te traag rijden zou ik het nog ergens begrijpen, maar in dit geval zou ik zeggen dat het probleem bij u ligt. Want die andere bestuurders doen niks verkeerd/illegaal.

Uw andere opmerkingen begrijp ik uw frustraties, kom ik helaas ook genoeg tegen.

Ze rijden de limiet, en in principe al over (want de correctie is een geste, zeker op de dag van vandaag, toestellen zijn nauwkeurig genoeg)
Ze halen in. Ja, mss traag, maar waarom moeten ze aan de kant als jij sneller wilt? Jij wil misschien sneller, maar moet een andere daarom uit de weg gaan en gaan vertragen/remmen, omdat JIJ sneller wilt? Klinkt nogal egoistisch nee? Moesten ze nu nog te traag rijden zou ik het nog ergens begrijpen, maar in dit geval zou ik zeggen dat het probleem bij u ligt. Want die andere bestuurders doen niks verkeerd/illegaal.
Eigenlijk wel he, ze rijden ook sneller dan de limiet. Maar dan op een triestige manier zodat ze niet kunnen gepakt worden. Ze kunnen bij wijze van spreke zo uren aan een stuk zitten rijden. Je kan dit soort rijgedrag ook als egoïstisch bestempelen.

Eigenlijk wel he, ze rijden ook sneller dan de limiet. Maar dan op een triestige manier zodat ze niet kunnen gepakt worden. Ze kunnen bij wijze van spreke zo uren aan een stuk zitten rijden. Je kan dit soort rijgedrag ook als egoïstisch bestempelen.
Neen toch... 1 km/u is 1 km/u. Dat fabrikanten van auto's bewust omwille van wetgeving of technisch beperkingen de snelheid niet correct weergeven terwijl een GPS of app als Waze dat wel doet vind ik op zich al vreemd, misschien om inderdaad de mensen niet al te snel te laten beboeten als ze denken 120 te rijden door 126 op de teller te gaan... In ieder geval check ik Waze, 126 met de Tesla is 120, 124 met de ID Buzz.

Als er dan nog volk is die me wilt inhalen, dan ga ik aan de kant, het is altijd wel fijn als het onwetende mensen zijn die enkele 100en meters nadien geflitst worden omdat ze in de hysterie van het inhalen niet (meer) wisten dat daar een flitspaal stond.

Ieder jaar ijken ze hier de snelheidsmeter van motoren van de lokale politie op een redelijk rechte weg, dan verwacht ik dat men dit toch ook doet voor burgers tijdens bv. een keuring. Een vriend van mij moet 130 op z'n teller gaan om effectief 120 te doen... 'm Vroeg zich al af waarom iedereen hem inhaalde :oi22:

Fietser met dikke banden stak gisteren gewoon de baan over (tegenstelde richting was em aan het fietsen) zonder te kijken. PAL voor mene neus. Lag bekan onder mijn wielen. Mijn dak was open dus roep ik "ONNOZELER" Begint die graaf te doen en te stoppen in het midden van de baan. Ik had gevoel dat die vent (graatmager) ook compleet van de kaart was. Duurde bekan een half uur dat hij zijne kop omdraaide naar mij om dan als een princess te zeggen: "ik ben wel een fietser eeeeeeh, ik mag daaaaaah". Ik had bijna ne launch control gelanceerd over em...🤬
Over dat vetgedrukte: hier in't dorp hebt ge een fietspad in twee richtingen. Echt veel chauffeurs dat daar ni mee omkunnen; lees: maar enkel naar links kijken ipv naar beide kanten wanneer ze het fietspad over moeten.

Ergernis van't weekend: ik op de fiets op een kruispunt. Links van me nadert ne wielertoerist, rechts een mevrouw op een elektrische fiets.
Ik wacht dus om die voorrang te verlenen. Die passeert en ik zet aan. Uiteraard had die wielertoerist geen zin om te stoppen, nen hoop geroep en gebaren dat ik ne zot ben omdat ik door rij. Ahja, want voorrang van rechts geldt alleen in nen auto.

Over dat vetgedrukte: hier in't dorp hebt ge een fietspad in twee richtingen. Echt veel chauffeurs dat daar ni mee omkunnen; lees: maar enkel naar links kijken ipv naar beide kanten wanneer ze het fietspad over moeten.

Ergernis van't weekend: ik op de fiets op een kruispunt. Links van me nadert ne wielertoerist, rechts een mevrouw op een elektrische fiets.
Ik wacht dus om die voorrang te verlenen. Die passeert en ik zet aan. Uiteraard had die wielertoerist geen zin om te stoppen, nen hoop geroep en gebaren dat ik ne zot ben omdat ik door rij. Ahja, want voorrang van rechts geldt alleen in nen auto.
Staat duidelijk ne pijl op naar 1 richting. En trouwens als het ook in beide richtingen was, wat voor recht heeft hij om gewoon zonder kijken over te steken? Die gast reed dus gewoon tussen de bosjes (afscheiding baan, fietspad) en reed diagonaal een baan van 70km/h over zonder te kijken.

Staat duidelijk ne pijl op naar 1 richting. En trouwens als het ook in beide richtingen was, wat voor recht heeft hij om gewoon zonder kijken over te steken? Die gast reed dus gewoon tussen de bosjes (afscheiding baan, fietspad) en reed diagonaal een baan van 70km/h over zonder te kijken.
Was geen commentaar op uw situatie hoor.

Ik reed met mijn fiets op de weg. Begint daar ineens een Porsche achterwaarts van zijn oprit de weg op te rijden. Ik moet uitwijken zodat die niet tegen mij zat. Die bleef dus daarna gewoon verder achterwaarts rijden, die had dus volgens mij compleet niet door dat ik daar was en hij/zij bijna tegen mij opzat. 🙄
Of hij trok er zich geen hol van aan

Nu wordt je aan de limiet houden al triestig. Als ik 0.00001 km/h sneller rijd dan iemand anders heb ik recht om die in te halen. Jij hebt geen recht om meer dan 120 km/h te rijden. Er is maar één persoon asociaal op dat moment: jij, omdat je denkt andere te kunnen verplichten trager te gaan rijden dan de snelheidslimiet omdat jij verkeerswegen wilt aan je laars lappen.

Terug
Bovenaan