De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik doe dat bv. vrij vaak, als er niemand voor EN niemand achter mij zit op de E313
Als er iemand achter mij komt die sneller is schuif ik wel even op.

Maar dat rechter rijvak is rampzalig qua putten, barsten, etc. Met een iets hardere ophanging zijt ge compleet door elkaar geschut en krijgt ge nogal slagen in uw rug
Als er een reden voor is, EN je bent je bewust van wat er afspeelt rondom je, dan hoeft dit geen probleem te zijn.
Maar spijtig genoeg ben je echt wel een uitzondering hoor.

En wanneer je de Craeybecks tunnel uitkomt heb je 4 rijvakken waar niets verkeerd mee is, en net zoals Wannez aanhaalt, dat is niet een uitzondering wat ik daar aanhaal, dat is de regel, van 2de tot en met 4de rijvak wagens die 100 blijven rijden tot een héél eind achter het einde van de snelheidsbeperking, en vooral wanneer het helemaal niet druk is op de andere rijvakken!
En die dan ook nooit de intentie hebben om te versnellen tot 120, ze lijken alleen een eeuwigheid nodig te hebben dat helemaal op het verkeerde stuk van de weg zitten wanneer ze 20 km/h onder de limiet willen rijden (wat uiteraard hun goed recht is).

Ik erger mij toch ook wel regelmatig aan de vaak onlogische keuzes van de lokale besturen om van bepaalde wegen geen voorrangsweg te maken. Voorrang van rechts is logisch bij kruispunten waar er gevoelsmatig gezien geen 'grotere' weg is, maar je hebt zo van die plaatsen waar een prutsbaantje uitkomt op een tweevaksweg en je daar dus voorrang hebt op wie op die grote baan van links komt.

Vanmorgen nog een situatie die zo een voorvallen nóg onlogischer en verwarrender maakt : namelijk als die grotere baan een fietspad heeft dat doorloopt over het kruispunt. Op zo een fietspad heeft een fietser immers altijd voorrang. Wagens moeten echter stoppen vanwege voorrang van rechts. Ik ken het bewuste kruispunt zeer goed, dus ik weet wel waar ik me kan aan verwachten. Maar bon, ik kom dus uit de kleinere weg, en van links zie ik een fietser, nog een fietser en een wagen afkomen, telkens met pakweg 50m tussen. Ik stop dus om de fietsers door te laten want hun fietspad loopt voor mijn neus door, dus ze hebben voorrang. Maar achter die 2de fietser rijd ik de weg op want heb voorrang op die wagen. Uiteraard zag die dat niet aankomen, al was zijn reactie wel vreemd. Ipv hard te remmen (en te claxoneren omdat hij denkt dat hij voorrang heeft :p), vertraagt hij nauwelijks en wijkt hij helemaal uit naar zijn linkerzijde. Ik zelf natuurlijk wel claxonneren (ik wist al dat ik dat ging moeten doen) waarna hij gewoon weer achter mij invoegde. Moet er wel bij vertellen dat dat een zone 30 is, want bij hogere snelheden denk ik zelfs niet dat ik daar mijn voorrang zou nemen.

Maar in zo'n situatie snap ik dus ook wel de andere bestuurder. Je rijdt op een grote weg, ziet daar uit een zijbaantje een wagen stilstaan die fietsers doorlaat. Dan verwacht je niet dat die wagen toch ineens de weg zal opkomen en dat jij eigenlijk hoort te stoppen.

Potverdikke.
Steenslag, barst in venster, geen groot probleem, afspraak bij de glasboer (2de grootste speler in België).

Deze ochtend gepasseerd, nieuwe voorruit erin, echter hebben ze de clipsen van de zijframes gebroken.
Blijkbaar zouden in de set van zo een ruit zulk clipsen moeten bijzitten, echter niet aanwezig.

Wagen teruggekregen zonder de frames, initieel al wat ambetant want vermoedelijk kruipt er nu overal water in waar er geen moet zijn.

Maar ergste van al, vanaf wanneer ik meer dan 40 km/h bol begint dat langs alle kanten lawaai te maken. Wind die in die gaten in het frame begint te fluiten.

Op autostrade heb ik nu het lawaai alsof ik met alle ramen zou open rijden, maar dan zonder de wind binnen, letterlijk een oorverdovende kakofonie, zo luid dat bij een inkomend gesprek mijn gesprekspartner vroeg of ik op een dak in de wind stond of zoiets.

Ergens in de loop van volgende week komen de stukken binnen, leuk...

20230622-115408.jpg

Onlangs een fietser in een fietsstraat die tergend traag reed en af en toe achter zich keek. Jonge kerel.
Die reed op den duur echt gewoon stapvoets. Mijn voorligger had het gehad en begint hem in te halen. Direct begint die fietser gebaren te doen en van z'n kloten te maken.
Tot je ooit eens de verkeerde tegen komt. Dan kwakt die bestuurder de fietser gewoon tegen de grond en ligt ie daar zwaar gewond op de grond.
Ja OK dan kan hij die bestuurder aanklagen, sure, en ja wat die bestuurder dan doet is echt NOT DONE. MAAR daar ben je dan vet mee als je daar half dood ligt en een half jaar moet recupereren he.

En dan nadien op HLN: Ik was het slachtoffer van verkeersregressie! En dan zo'n crowfunding actie op poten zetten. :unsure:

Potverdikke.
Steenslag, barst in venster, geen groot probleem, afspraak bij de glasboer (2de grootste speler in België).

Deze ochtend gepasseerd, nieuwe voorruit erin, echter hebben ze de clipsen van de zijframes gebroken.
Blijkbaar zouden in de set van zo een ruit zulk clipsen moeten bijzitten, echter niet aanwezig.

Wagen teruggekregen zonder de frames, initieel al wat ambetant want vermoedelijk kruipt er nu overal water in waar er geen moet zijn.

Maar ergste van al, vanaf wanneer ik meer dan 40 km/h bol begint dat langs alle kanten lawaai te maken. Wind die in die gaten in het frame begint te fluiten.

Op autostrade heb ik nu het lawaai alsof ik met alle ramen zou open rijden, maar dan zonder de wind binnen, letterlijk een oorverdovende kakofonie, zo luid dat bij een inkomend gesprek mijn gesprekspartner vroeg of ik op een dak in de wind stond of zoiets.

Ergens in de loop van volgende week komen de stukken binnen, leuk...

20230622-115408.jpg
Plakband van boven tot onder in 1 stuk er op plakken voorlopig?

Tot je ooit eens de verkeerde tegen komt. Dan kwakt die bestuurder de fietser gewoon tegen de grond en ligt ie daar zwaar gewond op de grond.
Ja OK dan kan hij die bestuurder aanklagen, sure, en ja wat die bestuurder dan doet is echt NOT DONE. MAAR daar ben je dan vet mee als je daar half dood ligt en een half jaar moet recupereren he.

En dan nadien op HLN: Ik was het slachtoffer van verkeersregressie! En dan zo'n crowfunding actie op poten zetten. :unsure:
Ik was die fietser niet hé.

Er heeft ooit eens ne vent op mijn wagen geslaan omdat ik op het zebrapad stond. Maar dat zebrapad lag net voor de haaientanden en ik kon niet anders dan erop gaan staan om te kijken of er een wagen afkwam. Super druk. Centrum Kortrijk. Ik sta daar al even en hij komt afgewandeld. Zebrapad heel breed dus kon wel makkelijk passeren.

Maar het stond meneer niet aan dat ik daar stond en sloeg al wat hij kon op m'n wagen.

Hoe weinig verkeersinzicht hebben mensen toch? Bebouwde kom, werken aan mijn kant en niet geregeld door verkeerslichten, dus ge moet wachten tot er even geen auto's aankomen. Vandaag uitzonderlijk druk dus de auto's blijven komen. alleen: ze hadden file aan hun kant en in plaats van dan tot stilstand te komen voor de werken zodat onze kant dan even doorkan, blijven die kloefkappers dat gat opvullen, want ja, Belgen en een tussenafstand van +1m op hun voorganger dat gaat natuurlijk niet goed samen. 't is precies dat mensen hun zicht beperkt is tot de auto voor hen. Gelukkig uiteindelijk iemand in een camionet die zijn hercencellen toch nog werkten en die stopte zodat onze reeks eindelijk doorkon.

Zo nog de hoofdbaan oprijden plat voor uw neus is toch echt een plaag geworden (op mijn traject alleszinds toch).
Elke dag is er wel eentje die nog snel snel voor mij moet invoegen waardoor ik in de remmen moet (ik rijd amper te snel want staan vaak te flitsen).
Om dan trager dan de toegestane snelheid te rijden :angry: .
Is niet verplicht, maar zo gehaast zijn ze dan ook niet.

En wegenwerken.
Heb 3 routes die ik kan nemen naar het werk en alle 3 zijn er ondertussen werken.

Zo nog de hoofdbaan oprijden plat voor uw neus is toch echt een plaag geworden (op mijn traject alleszinds toch).
Elke dag is er wel eentje die nog snel snel voor mij moet invoegen waardoor ik in de remmen moet (ik rijd amper te snel want staan vaak te flitsen).
Om dan trager dan de toegestane snelheid te rijden :angry: .
Is niet verplicht, maar zo gehaast zijn ze dan ook niet.

En wegenwerken.
Heb 3 routes die ik kan nemen naar het werk en alle 3 zijn er ondertussen werken.
ook al gemerkt dat dit meer en meer voorkomt. Vandaag ook ene die van de Colruyt parking zich voor de auto voor mij smeet, waardoor die alles moest toe gooien. En ge zou dan inderdaad verwachten dat ze gehaast zijn, maar deze ging dan ook 50km/h rijden op een baan van 70km/h. Ik heb steeds meer het gevoel dat mensen maar wat doen als ze in de auto zitten.

Daarstraks afrit klaverblad richting E314 in Heverlee. Een camionette die last minute nog wou invoegen/wisselen van rijstrook ter hoogte van mij. Ik reed op het linkse gedeelte en kon logischerwijs niet naar rechts. Meneer begint dan maar wat te claxonneren en te gesticuleren op mij.

Ja hallo gast, je hebt daar een ononderbroken lijn van bijna 1 km lang en je gaat tot de laatste meters wachten om te willen invoegen, ja dan moet je niet verwachten dat ik op mijn rem ga staan om u er tussen te laten :laugh:

Hoe weinig verkeersinzicht hebben mensen toch? Bebouwde kom, werken aan mijn kant en niet geregeld door verkeerslichten, dus ge moet wachten tot er even geen auto's aankomen. Vandaag uitzonderlijk druk dus de auto's blijven komen. alleen: ze hadden file aan hun kant en in plaats van dan tot stilstand te komen voor de werken zodat onze kant dan even doorkan, blijven die kloefkappers dat gat opvullen, want ja, Belgen en een tussenafstand van +1m op hun voorganger dat gaat natuurlijk niet goed samen. 't is precies dat mensen hun zicht beperkt is tot de auto voor hen. Gelukkig uiteindelijk iemand in een camionet die zijn hercencellen toch nog werkten en die stopte zodat onze reeks eindelijk doorkon.
Gisteren had ik deze toestand

Ik ben de groene pijl en ik moet naar links (de pinker staat aan). Blauw laat een oud mevrouwtje over (paars) en de bestuurder staat dus stil.
Geel duidt aan dat er een file is dus rood kan NIET doorrijden.
Wat doet rood? Exact hetgeen jij in uw frustratie zet dus. (tekening 2) :frown:
Dan heb je toch echt geen verkeersinzicht.

traffic-2.jpg

traffic.jpg

Laatst bewerkt:
Afgelopen dagen tweemaal dat een wagen op de E40 zijn 4 pinkers opzet. Uit reflex rem ik dan relatief bruusk omdat ik dan een file verwacht. Bleek er gewoon niks aan de hand en vertraagden die wagens met Max 10km/u ofzo. Zeer irritant en gevaarlijk.

Gisteren had ik deze toestand

Ik ben de groene pijl en ik moet naar links (de pinker staat aan). Blauw laat een oud mevrouwtje over (paars) en de bestuurder staat dus stil.
Geel duidt aan dat er een file is dus rood kan NIET doorrijden.
Wat doet rood? Exact hetgeen jij in uw frustratie zet dus. (tekening 2) :frown:
Dan heb je toch echt geen verkeersinzicht.

traffic-2.jpg

traffic.jpg
't is echt zot, daar moet je zelfs geen regels voor hebben om te weten dat het beter is om dat kruispunt vrij te houden en toch is het 'blik naar voren en bumper tegen bumper' want er zou zich eens iemand voor hen kunnen plaatsen he.. Dat ze zo een gridlock kunnen veroorzaken waardoor niemand meer weg kan, daar zijn ze zich langs geen kanten bewust van.

Ik denk toch dat bij velen dat aapke van de Simpsons in hun hoofd afspeelt zodra ze in de auto stappen.

homer-simpson-the-simpsons.gif

Voor alle duidelijkheid, buiten het gezond verstand dat er zou moeten zijn, is er ook wel degelijk de wetgeving.

Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten​

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Voor alle duidelijkheid, buiten het gezond verstand dat er zou moeten zijn, is er ook wel degelijk de wetgeving.
moet aan toegevoegd worden: "Het meermaals en langdurig gebruik van de claxon laat de voertuigen die reeds op het kruispunt aanwezig zijn niet plotseling verdwijnen."

Ik rijd met de fiets op het fietspad van een voorrangsweg.
Op een bepaalde plaats zijn er lichten, en is er een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers.
Licht op rood aan mij linkerkant, geld voor mij dus niet, toch enen die van rechts kwam afgevlogen en het lef had mij de les te spellen.
Ik moest stoppen omdat ik zogezegd rood licht had. Euh nee dus, punt één is dat licht op mij niet van toepassing en punt twee ik reed op de voorrangsweg.

Dan in de namiddag nog maar eens spook fietsers in een blinde bocht.
Bijna weeral een aanrijding. Ik zeg kordaat dat ze aan het spookrijden zijn, krijgt je een reactie van "och jonge".
Dit allemaal op letterlijk een steenworp van het politiekantoor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof dat de kans dat ik Euromillions, Lotto en Win For Life tegelijkertijd win groter is dan de kans dat ik in Mechelen 2x groene lichten na mekaar heb.

Gisteravond staan we met een rij auto's te wachten voor het rood licht. Ik zie dat dat kalf achter mij op haar gsm begint te tokkelen net wanneer het groen wordt en de eerste auto's doorrijden. Ze blijft stilstaan en verder typen, ondertussen zit er al zeker een ruimte van 20-25m tussen mij en haar. (Te) geduldige chauffeurs achter haar want ik hoorde geen claxons...

Ik ben net ter hoogte van het licht als het op oranje springt. In mijn spiegel zie ik haar plots vertrekken, optrekken tot minstens 50 km/u en door het rood rijden, ruime tijd nadat het licht al op rood stond. Ik hoop zo hard dat er daar een roodlichtcamera staat!

Terug
Bovenaan