De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

dat mag dan ook niet. Er zijn wel degelijk minimumregels

"draagt u verplicht een fiets- of bromfietshelm. De fietshelm is conform EN1078 en zorgt dat de slapen en het achterhoofd beschermd zijn."
EN1078 is niks meer of minder dan de Europese standaard voor een fietshelm. Daar moet die goedkope helm uit Decathlon eveneens aan voldoen.

In Nederland zijn ze strenger en hebben ze een nieuwe standaard (NTA 8776) ontwikkeld die afgeleid is van de EN1078, voor mezelf heb ik daar naar gekeken om een helm te kopen.

En zelfs al zou er wettelijk een zwaardere verplichting aan hangen, nog nooit in mijn leven geweten dat ze de helm controleren.
In Luxemburg wel al voor gehad.

Onlangs een fietser in een fietsstraat die tergend traag reed en af en toe achter zich keek. Jonge kerel.
Die reed op den duur echt gewoon stapvoets. Mijn voorligger had het gehad en begint hem in te halen. Direct begint die fietser gebaren te doen en van z'n kloten te maken.

Echt, waar sommigen tijd voor hebben zeg.

Edit: oh, en gisteren ene die van z'n kloten maakte tegen mij omdat ik er netjes achter bleef. Deed teken om hem in te halen. Uiteindelijk stapte die van z'n fiets om mij voor te laten. M.a.w. ik kreeg tegen mijn zak omdat ik de regels volgde.
Ik ben ook geen fan van fietsstraten, maar die eerste heeft toch gewoon gelijk? Hij mag daar niet inhalen, of die nu 30 of 5 per uur rijdt...
Dat 2e, dat is hier dagelijkse kost. Ik doe dat zelf als fietser ook. Ik vind het namelijk veel irritanter om de hele tijd een ronkende motor te hebben dan iemand die mij inhaalt.

Ik ben ook geen fan van fietsstraten, maar die eerste heeft toch gewoon gelijk? Hij mag daar niet inhalen, of die nu 30 of 5 per uur rijdt...
Dat 2e, dat is hier dagelijkse kost. Ik doe dat zelf als fietser ook. Ik vind het namelijk veel irritanter om de hele tijd een ronkende motor te hebben dan iemand die mij inhaalt.
't Zal aan mijn verwoording liggen.

Die gast was niet aan 5 km/u aan het rijden. Die zigzagde en een voetganger met een goed tempo ging die inhalen. Die reed misschien 2-3 per uur, 1 hand op 't stuur en de andere los naar beneden. Enkele keren achter hem kijken naar de auto's. Duidelijk erop uit om ergens op iemand z'n systeem te werken of keet te schoppen omdat er hem iemand inhaalt. Ik dacht echt: 'wtf is die aan het doen'. Om dan precies heel dwaas uit de lucht te vallen omdat hij ingehaald wordt. Die wou gewoon interessant doen.

Vanaf die wagen hem inhaalde remde hij en kwam direct tot stilstand om gebaren te doen.

Ik moest afslaan en riep door m'n open venster: 'verzeker wel, ge moet maar doorrijden gij achterlijken!'
Kwestie van mijn respect en hoffelijkheid wat in evenwicht te brengen.

Ik ben ook geen fan van fietsstraten, maar die eerste heeft toch gewoon gelijk?
Als ik het verhaal goed bergijp lag het er nogal dik op dat die fietser opzettelijk traag reed om de automobilist uit te lokken om toch in te halen. Ja, dan heeft de fietser wettelijk gezien gelijk (betreffende de auto die niet mag inhalen). Maar praktisch gezien is de fietser dan ook een irritante pestkop.

De fietser komt trouwens nog in een troebele zone terecht wat betreft de volgende regel:
Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Da's een overtreding in de vierde (hoogste) graad overigens. Voor de vergelijking: inhalen in een fietsstraat is een overtreding in de eerste graad.

Al gaat heel het bovenstaande verhaal enkel op als de fietser duidelijk aan het uitdagen was uiteraard.

Als ik het verhaal goed bergijp lag het er nogal dik op dat die fietser opzettelijk traag reed om de automobilist uit te lokken om toch in te halen. Ja, dan heeft de fietser wettelijk gezien gelijk (betreffende de auto die niet mag inhalen). Maar praktisch gezien is de fietser dan ook een irritante pestkop.

De fietser komt trouwens nog in een troebele zone terecht wat betreft de volgende regel:

Da's een overtreding in de vierde (hoogste) graad overigens. Voor de vergelijking: inhalen in een fietsstraat is een overtreding in de eerste graad.

Al gaat heel het bovenstaande verhaal enkel op als de fietser duidelijk aan het uitdagen was uiteraard.
Goh, ik hang hier ook regelmatig achter schooljongeren die zo rijden. Dat is irritant, maar ik blijf daar toch gewoon achter tot ze duidelijk teken doen ofzo. Je haalt toch ook geen auto in omdat die te traag rijdt, als je niet mag inhalen?

Goh, ik hang hier ook regelmatig achter schooljongeren die zo rijden. Dat is irritant, maar ik blijf daar toch gewoon achter tot ze duidelijk teken doen ofzo. Je haalt toch ook geen auto in omdat die te traag rijdt, als je niet mag inhalen?
Ik blijf daar normaal gezien nu zelf ook wel achter. Maar om iemand die wel inhaalt na provocaties meteen terecht te wijzen met de regels moet van mij ook weer niet.

Je haalt toch ook geen auto in omdat die te traag rijdt, als je niet mag inhalen?
Ik zou dat dus wel doen als die 20 km/h rijdt op een weg waar je 70 km/h mag (als het veilig is uiteraard). En ja, ik besef dat ik dan een zware overtreding zou begaan. Heb jij nog nooit bewust een verkeersregel overtreden? Zoals iemand die tegen de middellijn op een baan staat te wachten om links af te slaan langs rechts voorbij rijden over het fietspad, om maar een voorbeeld te geven.

Vorig weekend op weg naar de Ardennen reed voor mij een kleine wagen met een 'A' op de achterruit. Een apprentice dus.
Plots haalt die dame, die alleen zat, iemand vlotjes rechts in op de autosnelweg. 't Was heel druk, alle rijvakken stonden goed vol en het ging niet zo heel snel voorruit.

Plots begint die de één achter de andere rechts in de halen. Ik schuif volledig op naar het meest linkse vak en haal iedereen in.

Een beetje verder wil ik opschuiven naar rechts en zie ik die volle gas afkomen in m'n rechter zijspiegel. Ik blijf waar ik ben en ook ik werd ingehaald van rechts. Een beetje verder was die weer helemaal naar rechts op het eerste vak iedereen aan het inhalen.

Heel gevaarlijke situatie. Mevrouw was zich van geen kwaad bewust.

Deze namiddag reed ik op de ring van Antwerpen terug naar huis van Graspop. Ik laat mooi plaats voor ene om in te voegen van de oprit maar die Jonny in zijn witte 1 reeks vond dat hij er ook nog tussen mocht. Heel claxon orkest gekregen omdat hij er ook niet nog eens tussen mocht.
't is niet omdat ik een caravan aan het trekken was dat die moet denken dat hij zich alles mocht permitteren :angry:

Een fietser mag een wagen nooit rechts inhalen tenzij er daar een fietspad is. Indien geen fietspad moet je de wagen links inhalen.
Als de wagens stilstaan mag het wel. Dus aan een licht bv mag een fietser je langs rechts voorbij steken. Vanaf er terug beweging in komt niet.

En over die helmen: de norm ligt vrij laag. Ne maat van is brandweer en heeft twee speedpedelec ongelukken moeten opkuisen en is twee keer zwaar verschoten van de gevolgen ervan. Twee keer helm op maar toch twee keer zwaar hoofdtrauma.

Een fietser mag een wagen nooit rechts inhalen tenzij er daar een fietspad is. Indien geen fietspad moet je de wagen links inhalen.
Als de wagens stilstaan mag het wel. Dus aan een licht bv mag een fietser je langs rechts voorbij steken. Vanaf er terug beweging in komt niet.
In de bebouwde kom, in een file of in het geval dat iemand naar links pinkt mag je toch ook gewoon langs rechts voorbijrijden?

In de bebouwde kom, in een file of in het geval dat iemand naar links pinkt mag je toch ook gewoon langs rechts voorbijrijden?
Van de bebouwde kom weet ik het niet. Maar als men stilstaat mag het idd wel dacht ik. Hier nog een brochure (p. 5) van BIVV gegoogled, wel al uit 2015: https://www.politie.be/5388/sites/5...hures/verkeer/Fietsers_en_de_wegcode_BIVV.pdf.

Of het verstandig is, is iets anders. In de fietsstraten in Mechelen heb ik al regelmatig pipo's met hun fiets zien sukkelen tussen een stilstaande rij auto's en de geparkeerde auto's er rechts daarvan. Amper plaats was er. En dan durven sommigen daar nog rechts van een vrachtwagen te rijden.

Gisteren toch weer 3 ergernissen, die eigenlijk wel (heel) regelmatig voorkomen
  • "Extreem" voorsorteren. Richting Antwerpen op de E19, eens in de Craeybeckstunnel heb je 4 rijvakken, het linkse voor afrit centrum Antwerpen, dan rechts ervan naar de ring richting Kennedy tunnel en de twee rechtse rijvakken dan naar ring richting Nederland.
    Waarom in godsnaam al van ergens tussen de afrit Kontich en de afrit UZA tegen 100-110 op het linkse rijvak gaan rijden als ge richting centrum Antwerpen moet? Dat is nog een paar km tot aan de tunnel hé.
    Als het geen spitsverkeer is doe ik dat pas wanneer ik in de tunnel ben of er vlak voor, ge moet daar toch tot 100 vertraagd zijn wegens (zeer actieve flitspaal), dus 't is niet dat dat daar lastig is!

• Uitkomen Craeybeckstunnel richting Brussel. Tunnel is 100 km/h en trajectcontrole, dus iedereen rijdt daar aan of net over de limiet over de 4 rijvakken verdeeld.
    Maar driekwart van de wagens op het derde en vierde vak zijn nog steeds 100 aan het bollen ruim voorbij de flitspaal die achter de tunnel staat, terwijl ge daar al een paar 100 meter 120 moogt. Is zowat de enige plaats waar ik courant een overtreding bega door rechts in te halen!

• Wanneer 2 autostrades samenkomen, en er dan nog een lang stuk is waar er een volle lijn is, en je dus twee telkens rijvakken hebt gescheiden door een volle witte lijn. (bijvoorbeeld de E314 die net na Leuven samenkomt met de E40 richting Brussel).
    Op het links rijvak van de twee rechtse blijven rijden tegen 100 km/h, terwijl het rechtse vak leeg is en ze niemand aan het inhalen zijn.
    Gisteren daar nog langs rechts voorbijgestoken, was midden in de dag, zeer weinig verkeer (weet het, mag niet...).
    Dan meestal nog gevolgd door eens dat het stippellijn wordt (dus een gewone 4-vaks autostrade) onmiddelijk tegen 100 naar het derde vak opschuiven, want ze moeten naar centrum Brussel en niet de ring op. Alleen, dat is pas 8 km verder hé, zie puntje 1!

Laatst bewerkt:
Linksrijders.

Ik snap het niet, ik ga het nooit snappen, ik wil het niet snappen.

Als er de komende 3000km niemand rechts te zien is, waarom in godsnaam blijf je dan links hangen? En dan meestal ook nog een heel deel onder de snelheidslimiet? Dat rechts inhalen niet mag snap ik, maar ik ga ECHT niet op een lege snelweg achter iemand blijven hangen die vastgehecht is aan het linker rijvak.

Linksrijders.

Ik snap het niet, ik ga het nooit snappen, ik wil het niet snappen.

Als er de komende 3000km niemand rechts te zien is, waarom in godsnaam blijf je dan links hangen? En dan meestal ook nog een heel deel onder de snelheidslimiet? Dat rechts inhalen niet mag snap ik, maar ik ga ECHT niet op een lege snelweg achter iemand blijven hangen die vastgehecht is aan het linker rijvak.
Ik doe dat bv. vrij vaak, als er niemand voor EN niemand achter mij zit op de E313
Als er iemand achter mij komt die sneller is schuif ik wel even op.

Maar dat rechter rijvak is rampzalig qua putten, barsten, etc. Met een iets hardere ophanging zijt ge compleet door elkaar geschut en krijgt ge nogal slagen in uw rug

Gisteren toch weer 3 ergernissen, die eigenlijk wel (heel) regelmatig voorkomen

• Uitkomen Craeybeckstunnel richting Brussel. Tunnel is 100 km/h en trajectcontrole, dus iedereen rijdt daar aan of net over de limiet over de 4 rijvakken verdeeld.
    Maar driekwart van de wagens op het derde en vierde vak zijn nog steeds 100 aan het bollen ruim voorbij de flitspaal die achter de tunnel staat, terwijl ge daar al een paar 100 meter 120 moogt. Is zowat de enige plaats waar ik courant een overtreding bega door rechts in te halen!
Dat klinkt me heel bekend. Ooit eens geteld; op het uiterst rechtste vak de craeybeckx tunnel uitgekomen en rechts blijven rijden aan een constante 120 km/u vanaf einde zone 100. 43 auto’s voorbijgegaan die op de middenvakken en linkse vak reden aan ~ 100 🥱

Terug
Bovenaan