De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik weet van niets. Ik schuif gewoon "toevallig" op wanneer hij dat zou doen. Een actie waar hij op elk moment zou moeten op voorbereid zijn. Een actie die hij mij nooit kan verwijten aangezien hij op dat moment exact hetzelfde doet. Als hij mij een klootzak vindt, dat moet hij zichzelf ook een klootzak vinden. En op dat moment gaat er misschien lichtje branden in dat hoofd.

Ik heb het een beetje gehad met de macht van de agressor, met die oneindige verdraagzaamheid tegenover onverdraagzaamheid. Je rolt gewoon de rode loper uit voor een neerwaartse spiraal aan steeds meer van dat soort gedrag. Het werkt besmettelijk. Niet alleen in het verkeer maar over de volledige maatschappij trouwens.
Het verschil: jij overtreedt de verkeersregels (de persoon op het rijvak naast u heeft voorrang...). Wat je nu zegt is dus dat er gewoon plek was om auto 1 al voorbij te steken, maar dat je ervoor gekozen had dit niet te doen? Lijkt me een heel goeie reden voor auto 6 om u in te halen...

Het verschil: jij overtreedt de verkeersregels (de persoon op het rijvak naast u heeft voorrang...). Wat je nu zegt is dus dat er gewoon plek was om auto 1 al voorbij te steken, maar dat je ervoor gekozen had dit niet te doen? Lijkt me een heel goeie reden voor auto 6 om u in te halen...
Ik vind het wat gek dat iedereen hier zo hard op in gaat?

Ik keur de reactie van mac niet goed. Maar het is toch allemaal zo zwart wit?

'er was plek voor één auto'
Ja, als er 5 meter ruimte was, dan vind ik dat geen reden om daar in te schieten bv.

Of dat de beruchte auto nr zes zonder dat er zicht is op het tweede rijvak tussen twee vrachtwagens doorschiet naar het linker rijvak en CHANCE heeft dat er plaats is, wilt niet zeggen dat de auto die er voor rijdt en EERST zich tussen de vrachtwagens zet en kijkt of het veilig is, een taffelaar is.

En het is ook een stuk hoffelijkheid om inderdaad als je met twee oprijdt tussen de vrachtwagens in, net wat meer ruimte laat als er maar één auto op het linker vak voorbij komt zodat je beide synchroon naar links komt.

Er zijn veel mogelijke situaties, afhankelijk van welke gaat het van, 'normaal' , naar 'eikel' naar levensgevaarlijk.

De dashcam zal mijn gelijk wel uitwijzen dan, dus geen probleem. Dat van mij is een leasing, dus de dag nadien rij ik met een vervangwagen rond. Als ik legaal invoeg en gas geef en nadien doe jij hetzelfde waarbij je me de pas afsnijdt ben je in fout.

De kans bestaat dan nadien ook nog dat je een bedrag zal trekken via de rechtbank als ik in een slechte bui ben omdat uw tanden gerepareerd moeten worden. En dat is wat er gebeurt: op een dag tref je iemand aan die u dan weer op uw plaats zet, of erger. Want ik zeg het misschien, maar ik heb het nog nooit gedaan. Er zijn ongetwijfeld gasten die het niet zeggen maar wel doen. Veel plezier dan met uw rietje.

Weet je wat ik doe als ik iemand zo zie invoegen 3-6 auto’s achter mij? Tegen mezelf zeggen “godverdomme, waarom heb ik dat gat niet gezien en zit ik hier nog te sukkelen”.

Ok, Timothy.

Ik volg mac nog wel. Weliswaar om andere redenen; gewoon common sense ipv hoffelijkheid.

Als ge als vierde in zo'n treintje zit en ge schiet er uit, dan is de kans vrij reëel dat ge gewoon in de weg van één van die drie voor u gaat zitten. Die moeten ook opzij en als ge daar naast schiet, zonder ge nog verder kunt opschuiven of ze allemaal voorbij kunt, kunt ge er beter langs rijden. Want zo veroorzaak je ook gewoon een gevaarlijke situatie hoor.
Ja, die eersten moeten nog altijd uit hun doppen kijken vooraleer ze opschuiven. Maar zelf helpt ge ook niet door er langs te schieten en ze in de weg te rijden.

Edit: ik vind het wel totaal fout om daar dan voor te schuiven om uw punt te maken. Laat dat duidelijk zijn.

Ik overtreed helemaal geen regels. Als je een manoeuvre uitvoert moet je je vergewissen van het feit dat je die veilig kan uitvoeren. Ik moet dus alleen maar "verantwoording" afleggen aan diegenen voor mij (en naast mij, in zoverre ik me in de mogelijkheid bevind om dit in te schatten), net zoals de persoon achter mij "verantwoording" moet afleggen tegenover mij. Als hij als een halve zot keihard begint op te trekken en simultaan van helemaal rechts naar helemaal links zwiert, moet hij er dus voor zorgen dat de baan vrij is. En dat kan je niet, als je dergelijke manoeuvres uitvoert.
Meer zelfs; in dergelijke context is het zelfs doodnormaal dat de auto's voor u (die dus al meer snelheid hebben) eens een vakje opschuiven naar links. Het is dus te verwachten.

En toch. Toch willen sommigen het recht van de sterkste proberen afdwingen door dergelijke manoeuvres. Maar jammer genoeg voor hen geldt het recht van de sterkste alleen bij primaten en neaderthalers. Niet in een geciviliseerde maatschappij met verkeersregels, waar je rekening dient te houden met andere weggebruikers.

Ik volg mac nog wel. Weliswaar om andere redenen; gewoon common sense ipv hoffelijkheid.

Als ge als vierde in zo'n treintje zit en ge schiet er uit, dan is de kans vrij reëel dat ge gewoon in de weg van één van die drie voor u gaat zitten. Die moeten ook opzij en als ge daar naast schiet, zonder ge nog verder kunt opschuiven of ze allemaal voorbij kunt, kunt ge er beter langs rijden. Want zo veroorzaak je ook gewoon een gevaarlijke situatie hoor.
Ja, die eersten moeten nog altijd uit hun doppen kijken vooraleer ze opschuiven. Maar zelf helpt ge ook niet door er langs te schieten en ze in de weg te rijden.

Edit: ik vind het wel totaal fout om daar dan voor te schuiven om uw punt te maken. Laat dat duidelijk zijn.
Ik ga dat by default ook doen, maar als er al 5 autolengtes ruimte is en geen enkele van die 5 beslist om in te halen, dan interpreteer ik dat als "oké, ze willen er achter blijven hangen".
Wat je in normale omstandigheden ziet, is dat de taffelaar opschuift, auto 2 schuift op, en die pinkt direct om voorbij te steken, idem voor auto 3 enzo verder.
Maar op de moment dat auto 6 nog maar op het eerste vak komt, zou auto 2 al lang van het eerste vak af moeten zijn.

Als het op vak 1 effectief tegen 70 gaat, gaat auto 6 ook niet plots achter iemand op vak 2 die 120 rijdt kunnen gaan hangen. Met een Model 3 performance duurt die acceleratie namelijk al meer dan 2s.

Ik overtreed helemaal geen regels. Als je een manoeuvre uitvoert moet je je vergewissen van het feit dat je die veilig kan uitvoeren. Ik moet dus alleen maar "verantwoording" afleggen aan diegenen voor mij (en naast mij, in zoverre ik me in de mogelijkheid bevind om dit in te schatten), net zoals de persoon achter mij "verantwoording" moet afleggen tegenover mij. Als hij als een halve zot keihard begint op te trekken en simultaan van helemaal rechts naar helemaal links zwiert, moet hij er dus voor zorgen dat de baan vrij is. En dat kan je niet, als je dergelijke manoeuvres uitvoert.
Meer zelfs; in dergelijke context is het zelfs doodnormaal dat de auto's voor u (die dus al meer snelheid hebben) eens een vakje opschuiven naar links. Het is dus te verwachten.

En toch. Toch willen sommigen het recht van de sterkste proberen afdwingen door dergelijke manoeuvres. Maar jammer genoeg voor hen geldt het recht van de sterkste alleen bij primaten en neaderthalers. Niet in een geciviliseerde maatschappij met verkeersregels, waar je rekening dient te houden met andere weggebruikers.
Tuurlijk maak jij een fout, want jij doet een manoeuvre en moet vergewissen van het feit dat het veilig kan. En aangezien je dan letterlijk in iemand zijn zij rijdt, kon dat dus niet. Op een autostrade moet de auto achter u geen rekening houden met wat jij wil doen he. Jij moet in uw spiegels kijken of je opzij kan...

Tuurlijk maak jij een fout, want jij doet een manoeuvre en moet vergewissen van het feit dat het veilig kan. En aangezien je dan letterlijk in iemand zijn zij rijdt, kon dat dus niet. Op een autostrade moet de auto achter u geen rekening houden met wat jij wil doen he. Jij moet in uw spiegels kijken of je opzij kan...

Ah neen, ik schuif natuurlijk niet op wanneer die kloothommel al effectief naast mij zit.
1) Dat zou inderdaad levensgevaarlijk zijn en tegen de regels
2) Dat zou ook weinig zin hebben want dat betekent dat hij op dat moment sneller aan het optrekken is dan mij. De kans dat hij dan plots gaat vertragen om dit gevaar te ontwijken is klein, hij zal gewoon doorduwen.

Neen, ik voer gewoon simultaan mijn manoeuvre uit met mijn achterligger. Daarom is het zo belangrijk om snel te handelen. Als het dan tot een botsing komt, zou hij me alleen maar achteraan kunnen raken. Ik wens mensen zoals @Timothy veel succes om zijn gelijk te bewijzen met zijn dashcam.

Ah neen, ik schuif natuurlijk niet op wanneer die kloothommel al effectief naast mij zit.
2) Dat zou ook weinig zin hebben want dat betekent dat hij op dat moment sneller aan het optrekken is dan mij. De kans dat hij dan plots gaat vertragen om dit gevaar te ontwijken is klein, hij zal gewoon doorduwen.

Neen, ik voer gewoon simultaan mijn manoeuvre uit met mijn achterligger. Daarom is het zo belangrijk om snel te handelen. Als het dan tot een botsing komt, zou hij me alleen maar achteraan kunnen raken. Ik wens mensen zoals @Timothy veel succes om zijn gelijk te bewijzen met zijn dashcam.
Maar hij gaat u dan ook niet raken, ge trekt gewoon simultaan op voorbij de taffelaar en er is geen enkel probleem. Ik weet niet waarom je denkt dat mensen zich zouden ergeren aan het feit dat ze niet als eerste kunnen voorsteken.

Goed geprobeerd. ALS ik zo invoeg, dan ga ik meteen naar de middenband als dat veilig kan. Ik ga niet op de rechterband gaan rijden en dan het gat dichtrijden.
In de praktijk ga jij dan gewoon invoegen en verder niks, want als je meteen naar de middenband gaat zonder dat je optrekt (als je optrekt is er namelijk geen enkel probleem), dan blokkeer je gewoon iemand en dat is weldegelijk niet legaal.

Ik wil het in de praktijk nog eens zien dat jij simultaan kan invoegen met auto nummer 6. Dan zit je meer in uw spiegels te kijken dan voor u denk ik. Ik hoop voor u dat die erfelijke taffelaar niet remt.

Maar hij gaat u dan ook niet raken, ge trekt gewoon simultaan op voorbij de taffelaar en er is geen enkel probleem. Ik weet niet waarom je denkt dat mensen zich zouden ergeren aan het feit dat ze niet als eerste kunnen voorsteken.
In de praktijk vooral dit. Ik voeg in, geef gas en ga door met mijn dag. Moet ik dan even inhouden omdat er nog iemand invoegt, big deal. Of ik los gas of ik schuif op (als ik kan). En dan ga ik voort met mijn dag. Wetende dat er op dat moment iemand geërgerd is is best wel grappig.

Er zal gewoon weer een ‘hiërarchie’ komen zoals dat met wagens met een verbrandingsmotor ook zo was.

Een dikke diesel met alerte automaat, of een benzine die je op voorhand wat in toeren gaat houden, daarmee kan je ook snel reageren.

Een Leaf zal minder alert reageren dan een Taycan Turbo S of een Tesla Model S Plaid.
Ik denk dat je een beetje onderschat hoe snel een EV reageert. Een dikke diesel of benzine met automaat is er niet veel tegen.

Eigenlijk ergernis van gisteren, maar de auto voor me die plots stopte om een brommer over te laten aan een zebrapad. Een freaking brommer, komaan zeg, waar ben je dan mee bezig als ge daar alles voor toeslaat aan een zebrapad?

Zowel in termen van common sense als hoffelijkheid is het normaal om te verwachten dat de eerste in het rijtje ook eerst kan/zal opschuiven. Dus daar valt niemand over, maar het is inderdaad vooral not done om jezelf er met kwade wil plots voor te gooien.

Allez, vandaag al fietsend de pas afgesneden geweest door een 19-jarige met de BMW 3 van haar mama. Uiteindelijk 3 uur op de politie gewacht; wouden ze geen PV opstellen. :unsure:

Allez, vandaag al fietsend de pas afgesneden geweest door een 19-jarige met de BMW 3 van haar mama. Uiteindelijk 3 uur op de politie gewacht; wouden ze geen PV opstellen. :unsure:

Je wou een PV laten opstellen omdat je niet gevallen was/er geen ongeval was gebeurd en de politie je niet op je woord wou geloven dat die BMW toch wel echt 'heel stout geweest was' ?

Weldegelijk gevallen hoor. :p Maar de verwondingen waren dus duidelijk niet ernstig genoeg. :rofl:
Zonder vaststelling, geen nut politie te bellen. Is geen aanrijding met vluchtmisdrijf.
For all they know, heb je zelf slecht een borduur geraakt en op je gezicht gevallen :)

Ik heb toch nergens gezegd dat de tegenpartij niet gestopt is?
Klopt, dat heb ik niet eruit opgemaakt maar dan nog.

Het enige dat de politie kan vaststellen is: meneer A zegt dat meneer B wat wild reed en is daardoor gevallen. Verder is daar geen getuige, woord tegen woord, geen enkele vaststelling, ... Natuurlijk kan er dan geen PV opgemaakt worden. Zo werkt het nu eenmaal.

Terug
Bovenaan