De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Je zou denken dat de speedpedelec en autobestuurders elkaar rauw lusten. Niets is minder waar, er is naar mijn ervaring bijzonder weinig lomp gedrag naar elkaar.
Maar medefietsers daarentegen... daar zitten toch veel lompigaards tussen.
En maar zwalpen over de baan, smartphone in de hand. Met 2 naast elkaar op weg en fietspad, alles negerend wat achter hun rijdt.
Onbereikbaar voor de meeste signalen want rondrijden met ANC oortjes is een must.

Even deze rant die al even borrelde dankzij de aanvaring deze ochtend:

Ik rij netjes op de baan in zone 50. Mevrouw met de elektrische fiets op het fietspad zal even in 1 vlotte beweging het zebrapad aanwenden om over te steken.
Ik moet in de remmen en uitwijken en zoef net voor haar voorbij. Achter mij hoor ik een gekrijs : "fietspad!"

Ten eerste, ik moet niet op een fietspad in zone 50. Een fiets met nummerplaat zouden we ondertussen al mogen herkennen als speedpedelec.
Ten tweede, op een zebrabad heb je pas voorrang met de fiets als je afstapt. Da's met een reden, als ik u zie afstappen ben je al vertraagd en krijg ik een signaal van wat er gebeuren zal. Nu kon ik nagenoeg niet reageren omdat madam het stuur gewoon naar links gooide.
Ten derde, doe een helm aan. Ik weet, het is niet verplicht. Maar wat is belangrijker, uw hoofd of uw mottige coiffure?
Mja, deze week van en op weg naar kantoor met de fiets mij ook wel geërgerd aan medefietsers.

Één komt mij op zijn koersfiets voorbijgereden op zo'n fietspadje langs de rijbaan. Allemaal niet erg maar een stukje verder staat er een camionette een beetje op het fietspad. Die fietser moet dan opzij wijkt nogal vlot uit tot een stukje op de rijbaan. Allemaal zonder eerst eens achterom te kijken. Uiteraard komt er juist dan een auto af die nogal redelijk hard moest afremmen en eens claxonneerde. Die fietser heel wat handgebaren in de lucht.

Een andere moment deze week op een fietspad langs een (gelukkig) rustige rijbaan. Vanop tiental meters zie ik 2 kleine kinderen op hun fietske afkomen en een beetje erachter rijdt de papa. Meestal hoor ik een ouder wel al van ver roepen: 'rechts blijven rijden etc.' Deze riep niks want ik zag al van ver dat die heel de tijd op zijn smartphone bezig zat. Die kinderen zwalpten wel wat dus ik maar gestopt en mij even opzij gezet. Dan kruisen ze mij en die kerel kijkt ineens zo verbaasd op dat ik daar sta.

Er zijn de laatste dagen precies veel met grote EV sedans met klein-piemel-complex op de baan. Ze moeten precies kunnen bewijzen dat ze écht wel een snelle wagen hebben wanneer ik er met de moto kom naast staan aan de lichten. Daarstraks een i4, gisteren een Taycan. Maar dat lompe gewicht is precies toch een handicap als ik ook doortrek :laugh:

Oudje met een of andere koekendoes rijdt op de oprit van de snelweg. Ik rijd ondertussen op het rechtste vak en kan jammer genoeg niet hoffelijk naar links gaan want ik word door meerdere auto's voorbijgestoken. Ik blijf dus gewoon rechts bollen en voor een keer anticipeer (hoeft eigenlijk niet eens maar bon) ik niet en ja hoor, tegen fel verminderde snelheid voegt madammeke zonder pinken vlak voor mijn neus in. Serieus in de ankers mogen schieten en uit reflex los op mijn claxon geslagen uit frustratie.

Het erge is dan nog dat zulke mensen totaal niet door hebben wat ze nu juist hebben gedaan. Zo snel mogelijk van de baan halen dergelijke figuren aub.

Net nog eens door die nieuwe tangent in Mechelen gereden. Geen idee waarom je daar maar 50 mag door heel dat stuk. Ruime vakken en fietsers of voetgangers komen daar niet. Aan de kruispunten 50 kan ik begrijpen maar heel dat stuk...
Volgens de minder hinder coördinator is het doorslaggevend criterium voor 50 ipv 70 de beperkte zichtbaarheid omwille van de bochtjes/glooiingen.
Het voelt voor mij ook onnatuurlijk traag aan om daar 50 te rijden.

Zelfde ergernis als vorig jaar: het gras (onkruid) staat intussen zo hoog, op bepaalde plaatsen 1m en hoger, dat bepaalde kruispunten verdomd gevaarlijk zijn geworden.
Uitrijden op een t-kruispunt tot ver op de andere weg, om toch maar te kunnen zien of er geen verkeer afkomt... 🙄

Is er een bepaalde regelgeving dat ze de boorden niet mogen afdoen voor een bepaalde datum?
Ik geloof dat het vorig jaar bij ons duurde tot in augustus, maar we zijn nu pas juni en het is al rijden in een oerwoud...

Zelfde ergernis als vorig jaar: het gras (onkruid) staat intussen zo hoog, op bepaalde plaatsen 1m en hoger, dat bepaalde kruispunten verdomd gevaarlijk zijn geworden.
Uitrijden op een t-kruispunt tot ver op de andere weg, om toch maar te kunnen zien of er geen verkeer afkomt... 🙄

Is er een bepaalde regelgeving dat ze de boorden niet mogen afdoen voor een bepaalde datum?
Ik geloof dat het vorig jaar bij ons duurde tot in augustus, maar we zijn nu pas juni en het is al rijden in een oerwoud...

Ik vond dat deze week ook al, vooral op bepaalde kleinere ronde punten waar je het verkeer gewoon niet meer kan zien afkomen, zelfs SUV's :thinking:

GSM gebruik achter het stuur dat zowat ingeburgerd lijkt. Ik snap for the love of god niet wat er toch zo belangrijk kan zijn dat ge persé dat toestel in uwen auto moet vast pakken.

Paar toppunten: een kennis die in z'n piramide scheme zit en op social media haar brol probeert kwijt te geraken en nieuwe leden te werven. Die maakt filmkes terwijl ze achter 't stuur zit. Die kijkt letterlijk soms meer dan 10 seconden in de lens ipv naar waar ze rijdt.
Nieuwe buur van een paar huizen verder. Kindjes naar 't school aan't doen, denk 200 meter het straat uit. Passeert hij ons met z'n GSM in de hand.
Like wtf, ge zijt net in uwen auto gestapt? Als ge zo'n dringende zaken af te handelen had, had dat dan gedaan en dan pas vertrokken?

Er is idd het Bermbesluit (Besluit van de Vlaamse Regering van 27 juni 1984 houdende maatregelen inzake natuurbehoud op de bermen beheerd door publiekrechtelijke rechtspersonen) waarin als principe staat dat grasbermen niet mogen gemaaid worden voor 15 juni. Een tweede maaibeurt mag pas na 15 september.

Lokaal kan er middels een maai- en bermbeheer afgeweken worden van die data wanneer dat bv vereist is omwille van de verkeersveiligheid.

Vandaag weer wat ergernissen op de fiets. Het was groen en ik wil oversteken, maar op datzelfde fietspad komt er nog een fietser af, heeft niet alles moeten dichtgooien want ik had het snel genoeg gezien. Vond deze het toch nodig om in het Slavisch een hoop verwijten naar mijn kop te gooien. Geen idee wat de bedoeling was, want dat is nu niet meteen de landstaal ofzo.

Andere ergernis. Weer op het fietspad aan het rijden waar je in tegengestelde richting mag fietsen. Vond een auto die de kindjes van school kwam halen het wel zo fijn om even dat fietspad op te knallen terwijl ik op 50 meter zat.

Hopelijk komt karma snel voor deze foorapen.

Er zijn de laatste dagen precies veel met grote EV sedans met klein-piemel-complex op de baan. Ze moeten precies kunnen bewijzen dat ze écht wel een snelle wagen hebben wanneer ik er met de moto kom naast staan aan de lichten. Daarstraks een i4, gisteren een Taycan. Maar dat lompe gewicht is precies toch een handicap als ik ook doortrek :laugh:
Niet persoonlijk pakken. Ik ga met alles wat ik in mijn handen heb flat-out tot aan de toegestane snelheid + 5 km/h. Ik haat traag optrekken. Als je dus met uw moto VOOR mij komt staan (ik ben ook zo enen die altijd 1 cm voor de streep stopt aan een licht en niet 1 wagen plaats laat, dus gelukkig gebeurt dit niet zo veel), dan graag GAS GEVEN.

GSM gebruik achter het stuur dat zowat ingeburgerd lijkt. Ik snap for the love of god niet wat er toch zo belangrijk kan zijn dat ge persé dat toestel in uwen auto moet vast pakken.

Paar toppunten: een kennis die in z'n piramide scheme zit en op social media haar brol probeert kwijt te geraken en nieuwe leden te werven. Die maakt filmkes terwijl ze achter 't stuur zit. Die kijkt letterlijk soms meer dan 10 seconden in de lens ipv naar waar ze rijdt.
Nieuwe buur van een paar huizen verder. Kindjes naar 't school aan't doen, denk 200 meter het straat uit. Passeert hij ons met z'n GSM in de hand.
Like wtf, ge zijt net in uwen auto gestapt? Als ge zo'n dringende zaken af te handelen had, had dat dan gedaan en dan pas vertrokken?
Ik doe het niet maar snap het wel. Autorijden is aan 30 enorm saai, en veel auto’s remmen gewoon vanzelf en houden hun rijvak. De noodzaak voor een attente chauffeur lijkt verder weg dan ooit in een moderne wagen. Lijkt, want het kan nog steeds falen en dan moet je natuurlijk mogelijks ingrijpen, maar met technologie die steeds beter wordt is dit altijd maar minder en minder het geval.

Ik geef grif toe dat het ook die banen zijn waar ik al eens lig te prullen met het infotainment systeem ofzo. Dat is nooit het geval wanneer ik hier iets verderop 90 km/h mag rijden op een relatief kleine boerenbaan, dat vergt actief concentratie als chauffeur…

Ik vind de wetgeving rond GSM-gebruik onvoldoende modern. Je mag het toestel bedienen als het in een houder zit, zelfs al rijden kan je dus legaal op de GSM zitten spelen. Maar als je 3 minuten stilstaat voor een overweg met motor die afstaat mag je niet even de GSM in de hand nemen.

Het risico zal enorm vergroten, maar ik doe 30.000 km per jaar, soms meer, en dat al 18 jaar lang dus zeker al 500.000 km gereden, en ik ben exact al 0 keer aangereden door GSM’ende medeweggebruikers. Het is dus niet dat er elke dag een dode valt door GSM-gebruik…

Ach ja, het is iets van vandaag.
Ik herinner me nog, de auto’s met autotelefoon waarmee je gewoon kon bellen, en de eerste GSM’s (denk midden jaren 90) toen niemand er iets om gaf…

Edit: ik verhuis naar Montana :D

‘Montana is currently the only state without distracted driving laws. It is legal to use your cellphone while driving unless you are in one of the counties or cities that introduced local laws against it.’

Gordels zijn verplicht, maar je kan enkel een boete krijgen als je een andere overtreding gemaakt hebt want het is een secondary offense en de politie mag u niet enkel daarvoor stoppen.

Dus cruisen zonder gordel terwijl je aan het SMS’en bent, enkel jammer dat er nog regels zijn rond het gebruik van drank :-)

Laatst bewerkt:
Het risico zal enorm vergroten, maar ik doe 30.000 km per jaar, soms meer, en dat al 18 jaar lang dus zeker al 500.000 km gereden, en ik ben exact al 0 keer aangereden door GSM’ende medeweggebruikers. Het is dus niet dat er elke dag een dode valt door GSM-gebruik…
Wat is me dat nu voor flut argument? Je ziet daar toch dagelijks de nadelen van.

Zwalpend over de weg omdat ze naar hun scherm kijken
Te traag rijden
Niet vertrekken bij groen licht

En als het echt eens nodig zou zijn kunnen ze niet optijd anticiperen en knallen ze ergens op.

Wat is me dat nu voor flut argument? Je ziet daar toch dagelijks de nadelen van.

Zwalpend over de weg omdat ze naar hun scherm kijken
Te traag rijden
Niet vertrekken bij groen licht

En als het echt eens nodig zou zijn kunnen ze niet optijd anticiperen en knallen ergens op.
Ik vind ‘wat zwalpen’ precies niet zo heel erg…

Te traag rijden en niet wegrijden bij groen zijn irritanter.

Ik zei net dat je in een moderne wagen er net niet moet om doen om te botsen… remt uit zichzelf wel af, en geeft een auditief alarm om je alert te maken.

Ik weet niet of het niet even erg is als ik in dit seizoen van het jaar een aanval krijg van mijn allergie, en 6-8 keer na elkaar moet niezen.
Dan ben ik toch ook echt even niet attent hoor…

Beetje Timothy geval 😁
Achterlijke bestuurder die 1 autolengte voor rode lichten staat.

Natuurlijk bleef het zeer lang rood🤣

Gelukkig had ik tijd en heb ik niet geclaxonneerd want wss snapt dat achterlijke geval er dan niets van en zou durven uitstappen🤣

Beetje Timothy geval 😁
Achterlijke bestuurder die 1 autolengte voor rode lichten staat.

Natuurlijk bleef het zeer lang rood🤣

Gelukkig had ik tijd en heb ik niet geclaxonneerd want wss snapt dat achterlijke geval er dan niets van en zou durven uitstappen🤣
Irritant aan lichten met sensoren, in de buurt zijn er hier ook zo.

Als het echt extreem is (sommigen stoppen echt 6-8 meter voor die streep) dan zet ik me er gewoon voor :D

Een cammionette, de bestuurder die toeterde en met zijn vingertje duidelijk tikte tegen zijn hoofd en mij vies aankeek, omdat ik hem geen voorrang verleende toen hij uit een éénrichtingstraat kwam (hij stond daar te wachten op over te steken en ik negeerde hem) terwijl ik gewoon die straat in reed.

Wat klopt hier niet? :unsure:

Laatst bewerkt:
Een cammionette die toeterde en met zijn vingertje duidelijk tikte tegen zijn hoofd en mij vies aankeek, omdat ik hem geen voorrang verleende toen hij uit een éénrichtingstraat kwam (hij stond daar te wachten op over te steken en ik negeerde hem) terwijl ik gewoon die straat in reed.

Wat klopt hier niet? :unsure:
Ik denk dat het een strikvraag is, maar een camionette heeft geen vingers en hoofd?

Ik denk dat het een strikvraag is, maar een camionette heeft geen vingers en hoofd?
Fixed.

Die bestuurder was aldus langs de verkeerde kant de éénrichtingsstraat ingereden en wilde naar rechts de straat uitrijden.
Ik kwam van de juiste kant en ik reed dus gewoon links die straat in. Hij mocht daar dus gewoon niet zijn.

Dat kan natuurlijk gebeuren (denk ik?) maar dat hij erg kwaad was op mij, was dus eigenlijk onterecht. Hij moet gewoon beter opletten dat hij de juiste rijrichting volgt he. :tongue:

Wat haat ik Brussel, los van de rijvaardigheden die de meesten daar niet hebben, is mijn laadklep tijdens het laden gevandaliseerd en heb ik deze op de grond teruggevonden. Fucking mongolen. Ik heb een VW waarbij de laadklep vanvoor zit, ik heb deze dan nog een beetje dichtgeklapt zodat die niet volledig open staat, maar toch zijn ze erin geslaagd om het af te breken.

Laatste keer dat ik evenwijdig met de laadpaal ga laden. Vanaf nu laad ik enkel maar wanneer ik loodrecht kan parkeren tov de laadpaal.

Terug
Bovenaan