Mja, deze week van en op weg naar kantoor met de fiets mij ook wel geërgerd aan medefietsers.Je zou denken dat de speedpedelec en autobestuurders elkaar rauw lusten. Niets is minder waar, er is naar mijn ervaring bijzonder weinig lomp gedrag naar elkaar.
Maar medefietsers daarentegen... daar zitten toch veel lompigaards tussen.
En maar zwalpen over de baan, smartphone in de hand. Met 2 naast elkaar op weg en fietspad, alles negerend wat achter hun rijdt.
Onbereikbaar voor de meeste signalen want rondrijden met ANC oortjes is een must.
Even deze rant die al even borrelde dankzij de aanvaring deze ochtend:
Ik rij netjes op de baan in zone 50. Mevrouw met de elektrische fiets op het fietspad zal even in 1 vlotte beweging het zebrapad aanwenden om over te steken.
Ik moet in de remmen en uitwijken en zoef net voor haar voorbij. Achter mij hoor ik een gekrijs : "fietspad!"
Ten eerste, ik moet niet op een fietspad in zone 50. Een fiets met nummerplaat zouden we ondertussen al mogen herkennen als speedpedelec.
Ten tweede, op een zebrabad heb je pas voorrang met de fiets als je afstapt. Da's met een reden, als ik u zie afstappen ben je al vertraagd en krijg ik een signaal van wat er gebeuren zal. Nu kon ik nagenoeg niet reageren omdat madam het stuur gewoon naar links gooide.
Ten derde, doe een helm aan. Ik weet, het is niet verplicht. Maar wat is belangrijker, uw hoofd of uw mottige coiffure?
Één komt mij op zijn koersfiets voorbijgereden op zo'n fietspadje langs de rijbaan. Allemaal niet erg maar een stukje verder staat er een camionette een beetje op het fietspad. Die fietser moet dan opzij wijkt nogal vlot uit tot een stukje op de rijbaan. Allemaal zonder eerst eens achterom te kijken. Uiteraard komt er juist dan een auto af die nogal redelijk hard moest afremmen en eens claxonneerde. Die fietser heel wat handgebaren in de lucht.
Een andere moment deze week op een fietspad langs een (gelukkig) rustige rijbaan. Vanop tiental meters zie ik 2 kleine kinderen op hun fietske afkomen en een beetje erachter rijdt de papa. Meestal hoor ik een ouder wel al van ver roepen: 'rechts blijven rijden etc.' Deze riep niks want ik zag al van ver dat die heel de tijd op zijn smartphone bezig zat. Die kinderen zwalpten wel wat dus ik maar gestopt en mij even opzij gezet. Dan kruisen ze mij en die kerel kijkt ineens zo verbaasd op dat ik daar sta.