De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Soms vraag ik me af hoe het op een situatie als op de foto hieronder zit. Op die foto komen er van D die rechtdoor naar A moeten. Personen die van A komen gaan dan soms op plaats B staan, soms met 2 na mekaar. Geen probleem op zo'n moment want iedereen kan door.

Ik kom van D en moet soms afslaan naar links straat C in. Als ik op voorhand aangeef linksaf te moeten, wacht men meestal wel voorbij de drempel maar soms rij ik achter iemand anders en ziet men het niet dat ik daar linksaf moet en staan ze dus soms met 2 op plaats B te wachten. Uiteraard niet teveel plaats dan dus moet men daar dan weer manoeuvreren zodat ik erdoor kan die straat C in. Zo wordt het soms een ambetante situatie.

Wat ik mij dus nu afvraag is of ik daar dan nog moet wachten en die van B eerst laten doorkomen. Of moeten degenen die van A komen altijd volledig achter de drempel blijven wachten tot iedereen van D is doorgekomen? Ook is er voorrang van rechts en moet A dus voorrang verlenen voor wie uit C komt.

Ikzelf zou denken dat ze altijd volledig achter die drempel moeten blijven. Gezien je op B het kruispunt blokkeert en ik dacht dat je op zo'n verhogingen niet mocht stilstaan? Nu ik ben er helemaal niet zeker van dus ik wou hier eens horen. :p

kruispunt.jpg

Laatst bewerkt:
Of moeten degenen die van A komen altijd volledig achter de drempel blijven wachten tot iedereen van A is doorgekomen?
que?

een kruispunt mag je nooit blokkeren, dus sowieso moeten die van A anticiperen en wachten tot mensen van D voorbij zijn. Sowieso aangezien degene met de hindernis aan zijn kant (tenzij anders aangegeven) ook steeds voorrang moeten geven aan degene die geen hindernis hebben.
Dus in dit geval heeft D altijd voorrang en recht op vrije doorgang.
A is hier altijd de 'slechtse' kant, want ook C heeft voorrang op hen.

que?

een kruispunt mag je nooit blokkeren, dus sowieso moeten die van A anticiperen en wachten tot mensen van D voorbij zijn. Sowieso aangezien degene met de hindernis aan zijn kant (tenzij anders aangegeven) ook steeds voorrang moeten geven aan degene die geen hindernis hebben.
Dus in dit geval heeft D altijd voorrang en recht op vrije doorgang.
A is hier altijd de 'slechtse' kant, want ook C heeft voorrang op hen.
Sorry. Dat moest uiteraard zijn 'of moeten degenen die van A komen altijd volledig achter de drempel blijven wachten tot iedereen van D is doorgekomen?'. :)

Ik heb echt een hekel aan vals, onnodig en gevaarlijk "hoffelijk" gedrag.
Tijdens de periode dat een school (met peuters) open of dicht gaat, stop ik af en toe wel eens, gewoon omdat de kans dat er anders een kind onder mijne kapoot ligt is -jammer maar helaas- anders heel groot. Echt ik zweer het. Dat is soms echt niet (meer) normaal.
(Ja soms staat er zo ene te zwaaien maar die mens ziet niet alles en ie staat ook niet altijd overal.)

Fietser hier, fietser daar, elektrische pedelec hier, brommer daar, plots en kind van 5 dat oversteekt omdat mama aan het praten is met oma of op de GSM ligt te tokkelen en niet uitkijkt. :wallbash:

En dan plots Waelvis die van zijn oren maakt omdat ik onnodig gevaarlijk gedrag veroorzaak! ;)

Neen ik begrijp wat je bedoelt, in jou scenario gaat het over NIET drukke momenten. Als ik kinderen zie dichtbij een oversteekplaats dan rijd ik wel iets voorzichtiger, maar stoppen? Alleen als het echt heel druk is en het anders te gevaarlijk wordt.

En ja zo zijn er toch al wat levens en / of gewonden gered hoor. Ik heb liever een toeterende kwade Waelvis achter mij dan een 'dood of gewond kind'.

Laatst bewerkt:
Wat een belachelijke reactie is dit nu weer?

Je leert je zoon niet om "los de straat over te lopen waar het hem uitkomt", want je zegt zelf dat je hem leert om te kijken naar het verkeer en pas over te steken wanneer de auto's stoppen.

Ik stelde alleen die vraag omdat je in jou bericht niet zegt dat het aan een zebrapad is en dat dat net wel een heel belangrijk punt is, omdat auto's aan een zebrapad zouden moeten stoppen, maar dit niet moeten doen wanneer er geen zebrapad is (al zullen heel wat mensen dat wel doen).

Dus in plaats van zo te gaan reageren beter eerst zelf zien dat je de situatie juist schetst, want wij kunnen hier op het forum niet weten wat die situatie juist was, we zijn hier geen helderzienden!
Sorry, je hebt gelijk.

Ik dacht gewoon dat je me hoger ingeschatte. :headshake:

Die dynamische snelheidsborden op de E40 rond Gent (richting Brussel).

Ruim voor de afrit St-Denijs-Westrem: borden geven eerst 70 aan, daarna 50. Gevolg: al het verkeer remt af tot 50. Kort voor de afrit heffen ze alle beperkingen op en merk je dat er inderdaad vlot aan 90 à 120 kan gereden worden. Dus die borden creëren gewoon de file...
Zet dan gewoon een random number generator, die zal nog iets vaker een gepaste snelheid aangeven dan het huidige systeem.

Die dynamische snelheidsborden op de E40 rond Gent (richting Brussel).

Ruim voor de afrit St-Denijs-Westrem: borden geven eerst 70 aan, daarna 50. Gevolg: al het verkeer remt af tot 50. Kort voor de afrit heffen ze alle beperkingen op en merk je dat er inderdaad vlot aan 90 à 120 kan gereden worden. Dus die borden creëren gewoon de file...
Zet dan gewoon een random number generator, die zal nog iets vaker een gepaste snelheid aangeven dan het huidige systeem.
Ja, daar heb ik mij ook al aan geërgerd maar dan in de omgekeerde richting. In een weekend richting kust en is dat daar plots afremmen en aanschuiven en dan weer allemaal vertrekken en beetje verder weer allemaal afremmen en aanschuiven. Enkel en alleen door die onnozele borden. Er voorbij loopt dat dan idd gewoon vlot.

Ja, daar heb ik mij ook al aan geërgerd maar dan in de omgekeerde richting. In een weekend richting kust en is dat daar plots afremmen en aanschuiven en dan weer allemaal vertrekken en beetje verder weer allemaal afremmen en aanschuiven. Enkel en alleen door die onnozele borden. Er voorbij loopt dat dan idd gewoon vlot.

Precies! Vooral om 12 u 's nachts als er een handjevol auto's rijden is het essentieel dat ze die doen afremmen tot 70 km/u... :rolleyes:

Vanochtend het omgekeerde aan de afrit richting Kortrijk: stapvoets tot stilstaand verkeer op het rechtse vak, de 2 andere rijden aan 60-70. Dynamische borden vóór dat stuk duiden 110 km/u aan... Zeer veilig zo!

Banken die alles online doen.

Allemaal leuk en wel, maar dan regel je via KBC live vanalles, maak je een afspraak bij een kantoor via kbc live (waar ze je vertellen dat je kan kiezen bij welk kantoor je de afspraak maakt, begint het daar al "ja oei, jij zit eigenlijk bij kantoor x (niet dat ik ooit bij dat kantoor geweest was of dergelijke), "uw dosier staat niet in mijn systeem" "Even vragen".

Lang verhaal kort: Mijn file is letterlijk 4 keer doorgemaild (persoon 1 geeft het door aan 2, 2 aan 3 etc...), persoon 4 ziet "Ik kan hier niet mee verder want...", ipv iemand op de hoogte te brengen of contact met mij op te nemen doet die gewoon absoluut niks.

Gevolg: Bezoek aan het kantoor was nutteloos, nu duurt het nog 2 weken eerdat alles geregeld is en zit ik weer te wachten zonder enige feedback.

Verkeerde ergernis topic denk ik, ook al wordt er verwezen naar een file ;)

Net nog eens door die nieuwe tangent in Mechelen gereden. Geen idee waarom je daar maar 50 mag door heel dat stuk. Ruime vakken en fietsers of voetgangers komen daar niet. Aan de kruispunten 50 kan ik begrijpen maar heel dat stuk...

Voor de rest hebben ze daar op de kruispunten met Kardinaal Mercierplein en met Brusselpoort respectievelijk die lelijke ijzeren paviljoenen en een lelijke houten constructie gezet. Twee zaken aan 2 drukke kruispunten die het zicht belemmeren. Zeker bij die eerste zie ik als ik er met de fiets aankom op de ring niet goed meer of er iemand aan het oversteken is.

Ik zal wel overdrijven, maar deze situatie kom ik quasi dagelijks tegen en is na de asociale honden die te lui zijn om te pinken bij het verlaten van een rotonde terwijl jij staat te wachten aan hun afslag zoals een schaap.. mijn #1 ergernis: voorliggers die moeten afslaan en met hun kont uitsteken ipv iets meer door te rijden en dan (in dit geval) wat meer naar rechts te draaien zodat ze proper in hun rijvak staan. Crimineel vervelend als je als achterligger geen ruimte hebt om rechts ze voorbij te gaan. Gewoon wat meer naar links gaan en dan bijdraaien naar rechts zodat je RECHT staat en niet met HALF UW KONT uitsteekt, heidenen.

mMd89ps.png

Laatst bewerkt:
Ik zal wel overdrijven, maar deze situatie kom ik quasi dagelijks tegen en is na de asociale honden die te lui zijn om te pinken bij het verlaten van een rotonde terwijl jij staat te wachten aan hun afslag zoals een schaap.. mijn #1 ergernis: voorliggers die moeten afslaan en met hun kont uitsteken ipv iets meer door te rijden en dan (in dit geval) wat meer naar rechts te draaien zodat ze proper in hun rijvak staan. Crimineel vervelend als je als achterligger geen ruimte hebt om rechts ze voorbij te gaan. Gewoon wat meer naar links gaan en dan bijdraaien naar rechts zodat je RECHT staat en niet met HALF UW KONT uitsteekt, heidenen.

mMd89ps.png
Dit zo hard. Kan ik mij ook mateloos aan ergeren.

Baan van 90. De kleinste Dacia die er bestaat komt in m'n gat plakken. Ik rij 94 op CC. Ik haal enkele wagens in en vanaf ik kan schuif ik op. Kerel achter mij zit zich zichtbaar te ergeren. Jonge kerel met de hipste zonnebril aan.

Ik schuif op, meneer heeft misschien 20 seconden achter mij gereden. Bij het inhalen kijkt hij mijn auto binnen en zit te zuchten terwijl hij nee-knikkend doorrijdt.

Ik begrijp sommige mensen toch echt niet. En dat kruipt soms meer onder m'n vel dan gezond is. Ik jaag mij daar soms echt in op. Stopt die gast op dezelfde parking als ik, vraag ik gegarandeerd wat het probleem was. 9 op 10 valt dan plots uit de lucht 'ah nietske nietske, vanwa?'

Edit: ik jaag me er in op wanneer ze heel dicht tegen mij komen hangen, niet door hun gebaren welteverstaan.

Je zou denken dat de speedpedelec en autobestuurders elkaar rauw lusten. Niets is minder waar, er is naar mijn ervaring bijzonder weinig lomp gedrag naar elkaar.
Maar medefietsers daarentegen... daar zitten toch veel lompigaards tussen.
En maar zwalpen over de baan, smartphone in de hand. Met 2 naast elkaar op weg en fietspad, alles negerend wat achter hun rijdt.
Onbereikbaar voor de meeste signalen want rondrijden met ANC oortjes is een must.

Even deze rant die al even borrelde dankzij de aanvaring deze ochtend:

Ik rij netjes op de baan in zone 50. Mevrouw met de elektrische fiets op het fietspad zal even in 1 vlotte beweging het zebrapad aanwenden om over te steken.
Ik moet in de remmen en uitwijken en zoef net voor haar voorbij. Achter mij hoor ik een gekrijs : "fietspad!"

Ten eerste, ik moet niet op een fietspad in zone 50. Een fiets met nummerplaat zouden we ondertussen al mogen herkennen als speedpedelec.
Ten tweede, op een zebrabad heb je pas voorrang met de fiets als je afstapt. Da's met een reden, als ik u zie afstappen ben je al vertraagd en krijg ik een signaal van wat er gebeuren zal. Nu kon ik nagenoeg niet reageren omdat madam het stuur gewoon naar links gooide.
Ten derde, doe een helm aan. Ik weet, het is niet verplicht. Maar wat is belangrijker, uw hoofd of uw mottige coiffure?

Terug
Bovenaan