De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gaat uw Bonus malus trouwens omhoog voor schade door anderen hun fout? (in uw gat rijden)?

Hoe wordt mijn bonus-malus bepaald en hoe evolueert hij?​

Als u begint te rijden, start u meestal met bonus-malus 11. De bonus-malusgraad wordt bepaald op basis van het aantal jaren rijervaring van de hoofdbestuurder en zijn eventuele schadegevallen in fout (burgerlijke aansprakelijkheid). Daarna wordt hij jaarlijks aangepast: doorgaans daalt uw bonus-malus elk jaar met één graad. Bij een schadegeval in fout komen er daarentegen vijf graden bij.

deze morgen 2 gastjes in een deelwagen. helemaal links rijden op een lege baan. gas geven, traag rijden, terug gas geven. zullen denken dat zo'n deelwagen niet aan hun gelinkt kan worden, dat ze kunnen doen wat ze willen. maar die moet wel betaald worden, natuurlijk. en cash gaat dat niet.

Dat is nu iets dat mij nog nooit gestoord heeft. Dus je zou dan een toertje moeten draaien om te gaan tanken?
Er zijn vreemd genoeg zelfs uitbaters van tankstations waar ze de pomp gewoon deactiveren als ze dit zien (was wel in het buitenland bij mij en heb dit nog maar 1x voorgehad). Ik kijk er ook niet echt naar als er voldoende ruimte is, maar in Portugal (als ik het me goed herinner) heb ik eens gehad dat die pomp niet aan wou gaan en dan kwam er na een minuut een vent naar buiten omdat ik aan het proberen was dat tankpistool in gang te krijgen, zei hij droogweg dat hij de pomp pas activeert als ik me omdraai. Ben toen gewoon naar het tankstation aan de overkant gereden.

Deze namiddag, met kroost onderweg van een gezellig namiddagje uit. Gejoel in de auto, meezingen met liedjes, een en al "feestdagamusement". Op een typische vlaamse ringweg afrijden, op het eind van de afrit een verkeerslicht. Groen licht. Rustig doorrijden.

Op 1 meter voor ons een klein auto die voorbij schiet om dan 15 meter verder dan toch te stoppen want "oei, 't is rood".

2 seconden later en die (excusez le mot) fucker had onze linkerflank geramd met naast mezelf ook zoon 1 en zoon 2 achter mij gepositioneerd aan die linkerflank. Ik schiet in een halve furie, smijt mijn deur open en begin "nogal" van mijn oren te maken. Vrouw boos want je weet natuurlijk niet wat er gaat gebeuren met 5 individuen in een Franse Peugeot 208 geduwd waar den doemp uit de kieren ontsnapt. Mijn god , wat was ik kwaad. En nu ben ik het ook wel zeker, hadden ze mij (en vooral mijn kinderne) geramd en had ik nog kunnen wandelen ik was als een furie er op afgevlogen.

Ik ben er toch nog niet goed van.

Zit ik daar rustig op de Duitse snelweg te tuffen, gaat de snelheid naar honderd zoals dat wel vaker gaat, ik dus aan het vertragen, en ondertussen mij op het rechtse baanvak proberen te zetten.

Komt daar een of andere idiote NLer af met zijn afstandse Peugeot 208 aan veel te hoge snelheid en begint wat onzeker gebaren te doen. Dat naar rechts gaan had opeens niet meer zo'n prioriteit.

Als kers op de taart begon hij in vol daglicht met zijn lichten te flashen. Maar jongen toch. Zoveel frustratie bij bepaalde individuen.

:rofl:

deze morgen 2 gastjes in een deelwagen. helemaal links rijden op een lege baan. gas geven, traag rijden, terug gas geven. zullen denken dat zo'n deelwagen niet aan hun gelinkt kan worden, dat ze kunnen doen wat ze willen. maar die moet wel betaald worden, natuurlijk. en cash gaat dat niet.
Deelwagens worden in het Antwerpse schijnbaar steeds gebruikt door de ergste marginalen. Alsof ze in een trouwstoet rijden. Gierende banden, belachelijk hard rijden, altijd keihard optrekken, afslaan zonder kijken, door het rood kletsen, ...

Deze ochtend op de fiets met mijn dochter over de parking van een warenhuis aan het rijden. Knalgele rugzak en fietsstoel, niet te missen en toch slagen er mensen in om dat niet te zien of eerder niet te willen zien want hun leven is o zo belangrijk.

Mevrouw begint rustig uit het parkeervak te rijden met haar wagen en ziet me dan plots wel, bam, noodstopje en volledig in paniek. Die haar dag was goed begonnen. Volgende keer een keer kijken kalle.

Zondag met de fiets aan het rijden in een dorp waar ik wel op het straat moet fietsen. Een stukje verder komt er een oversteekplaats waar ik als fietser verplicht moet oversteken naar de overkant waar er een fietspad begint. Het staat ook nogal opvallend aangegeven. Heel de tijd blijft er een auto achter mij hangen die me al gemakkelijk had kunnen voorbijsteken. En ja hoor, kom ik bijna aan die oversteekplaats en net steek ik mijn arm uit en komt die pipo mij voorbij gereden. De remmen van mijn fiets weer goed kunnen testen.

Vanochtend een Jeep Gladiator (model dat ik nog nooit gezien had, ook nog niet eerder van gehoord) die er niet eens in slaagde om op rechte stukken binnen de lijnen te blijven en elke bocht zeker een halve meter afsneed.
Als je zo slecht kan rijden, kan je beter cornflakes kopen waar je geen rijbewijs bij krijgt...

Gaan fietsen:
- verhoogd fietspad naast de weg, een auto wil de baan oprijden maar kan niet wegens aankomend verkeer en stopt op het fietspad. Die vrouw ziet mij aankomen, maar ipv ff vooruit te rijden blijft ze gewoon staan met opgestoken hand. Ik fiets er dan maar rond via haar eigen oprit, maar die was vervelend smal dus kon maar NIPT erdoor
- een smalle baan in een woonwijk, anderhalve auto breed ofzo, een auto slaat rechtsaf mijn straat in en komt me tegemoet, maar blijft gewoon links rijden ipv rechts aan te houden. Ik steek mijn linkerarm uit om mij breder te maken en te tonen dat die dwaze vrouw moet schuiven naar haar kant van de straat wat ze pas doet 20m vooraleer mij te kruisen.
- een groepje van een 5-tal oude wielerfanaten die menen voorrang op alles en iedereen te hebben en zo de verkeersstroom op een druk kruispunt in de war brengen waardoor ik een minuutje langer aan de grond genageld stond (ik kwam uit een andere richting)

Wat betreft die richting van een tankstation. Bij ene langs de autosnelweg, ja. Maar bij de lokale pompen zet ik mij waar ik plaats heb en waar m'n klep zit, ook al is dat in achteruit of in tegengestelde richting. Ik heb daarmee nog nooit iemand gehinderd. Moet ik er in achteruit terug uitrijden dan is dat maar zo.

Sommige mensen kunnen toch écht niet anticiperen in het verkeer hè.

Ik rij rechts op de snelweg en ik passeer een oprit en er willen wat auto's invoegen. Ik rij vlak achter een camion (zelfs iets te dicht naar mijn zin) en ik kan niet direct hoffelijk naar links gaan want ik werd ingehaald door verschillende auto's. Natuurlijk wilt er één auto juist invoegen tussen die camion en mijn auto, terwijl daar eigenlijk totaal geen plaats is. Achter mij rijdt er werkelijk niemand dus ik laat hem er logischerwijs niet tussen. Begint die daar van zijn oren te maken en dergelijke. :unsure:

Nochtans is het vrij simpel lijkt me. Je hebt tijd genoeg dus of wel geef je wat gas bij om die camion nog voorbij te steken of wel minder je uw snelheid en voeg je in achter mij.

als je zo dicht op een camion rijdt dat er geen auto meer tussen kan rij je niet 'iets te dicht', dat is gewoon veel te dicht. (maar wel typisch Belgisch)

Je hebt natuurlijk wel gelijk met degene op de oprit, die zou zijn snelheid moeten aanpassen aan de situatie op de snelweg.

Ik hou toch altijd de tweesecondenregel aan op de autosnelweg. Dat geeft me altijd genoeg ruimte om snel te remmen zonder risico op een kop-staart-aanrijding.

als je zo dicht op een camion rijdt dat er geen auto meer tussen kan rij je niet 'iets te dicht', dat is gewoon veel te dicht. (maar wel typisch Belgisch)

Je hebt natuurlijk wel gelijk met degene op de oprit, die zou zijn snelheid moeten aanpassen aan de situatie op de snelweg.
Theoretisch gezien kan er wel een auto tussen, maar met 'geen plaats' bedoel ik dus dat je daar normaliter gewoon niet tussen gaat kruipen.

En ik zat niet hele tijd dicht op die camion te rijden hé. Enkel tijdens het moment aan de oprit aangezien ik in eerste instantie die camion wou inhalen, maar dat ging niet. Ik zat dus nog in de 'afrem-fase'. Daarvoor en daarna zat ik wel gewoon op normale afstand.

Ik sta klaar om over te steken met mijn zoon van 3 jaar. Ik laat hem altijd zelf kijken of er wagens afkomen. In de verte komt er ene af. Ik leg hem uit dat hij altijd moet wachten tot de wagen stopt omdat je nooit zeker bent dat de bestuurder jou gezien heeft.

Perfect voorbeeld, want de chauffeur had ons duidelijk niet gezien ondanks hij al van heel ver afkwam. In tegendeel, meneer geeft gas bij en rijdt meer dan 50.

Op het moment hij ons passeert ziet hij ons staan en ik steek mijn duim in de lucht. En dan heeft meneer nog het lef om lelijk te doen omdat ik m'n duim in de lucht stak.

'Doe maar uw oogjes dicht manneke, papa gaat eens babbelen met de chauffeur'.

Ik sta klaar om over te steken met mijn zoon van 3 jaar. Ik laat hem altijd zelf kijken of er wagens afkomen. In de verte komt er ene af. Ik leg hem uit dat hij altijd moet wachten tot de wagen stopt omdat je nooit zeker bent dat de bestuurder jou gezien heeft.

Perfect voorbeeld, want de chauffeur had ons duidelijk niet gezien ondanks hij al van heel ver afkwam. In tegendeel, meneer geeft gas bij en rijdt meer dan 50.

Op het moment hij ons passeert ziet hij ons staan en ik steek mijn duim in de lucht. En dan heeft meneer nog het lef om lelijk te doen omdat ik m'n duim in de lucht stak.

'Doe maar uw oogjes dicht manneke, papa gaat eens babbelen met de chauffeur'.
Dagelijkse kost. Buiten dat babbelen met de chauffeur dan. De kan dat ge zo'n volk kunt doen inzien wat ze fout bezig zijn is klein.

Terug
Bovenaan