De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik vind het tegenwoordig wel erg vervelend. Op een druk moment op een kruispunt (zonder lichten), net voor en net na de schooluren.

Een klein oud vrouwtje dat tergend traag oversteekt, een oude man die vies naar u kijkt van: Mag ik oversteken? Een bus die eraan komt en de bocht niet goed kan nemen, 3 jonge fietsers die u langs rechts willen voorbij steken, ne brommer aan de linkerzijde die u wil voorbijsteken, een elektrische ped die zonder kijken uit een zijstraat gevlamd komt. En dan ne auto achter u die ligt te toeteren omdat je geen oude dame omver wil rijden. En als je eindelijk kan doorrijden, vlamt er nog net een elektrische fietser u voorbij die een seconde eerder nog 200 meter achter u lag.

Ik ben eigenlijk verbaasd dat ik in al die jaren nog gene fietser heb omver gereden of zo.
Ik vermijd wel zoveel mogelijk de schooluren maar altijd lukt dit niet.

Ik overdrijf niet eens, bovenstaande zaken gebeuren hier effectief tijdens de spits, jammer maar helaas, levensgevaarlijk zeker met al die elektrische peds en fietsen

Zou kunnen, ik ben pas deze week terug begonnen. :p

In de praktijk ken ik ook geen rotonde waarop dat lukt denk ik. Vroeger had je er zo een rond Wevelgem ergens, maar die is ook aangepast nu.
In Aalst is er een rotonde waar dit perfect mogelijk is en ik het al dikwijls gedaan heb.
Geraardsbergsesteenweg/Parklaan.

de regel is dat rechts inhalen verboden is tenzij enkele speciale gevallen. Fietsers op een rond punt vallen daar niet onder. Veel uitzoeken is daar niet aan denk ik.
Kom. Zoek het zelf uit. En vaccins zijn gevaarlijk. Toon mij eens de wettekst die zegt dat een fietser mag rechts inhalen.
Binnen de bebouwde kom en bij druk verkeer wordt rechts voorbijrijden niet beschouwd als inhalen en mag het dus gewoon, da’s toch al een groot deel van de situaties dat ik dat niet meteen speciale gevallen zou noemen.

Binnen de bebouwde kom en bij druk verkeer wordt rechts voorbijrijden niet beschouwd als inhalen en mag het dus gewoon, da’s toch al een groot deel van de situaties dat ik dat niet meteen speciale gevallen zou noemen.
het is wel iets genuanceerder dan dat. Niet overal in de bebouwde kom mag je zomaar rechts "voorbijrijden", enkel als er verschillende rijstroken zijn (en je de rijstrook volgt die het beste bij je bestemming past, maar is moeilijk te controleren) mag het langs rechts. Ook bij druk verkeer moeten er meerdere rijstroken zijn anders kan het verker niet in meerdere file's gebeuren.

Het ging hier initieel over fietser die rechts zouden mogen inhalen op een rond punt. Daar zijn de punten die je net aanhaalde echt niet op van toepassing.

Om de hoeveel tijd moet je dat opnieuw aanbrengen eigenlijk?
Ik doe dat veel te weinig eigenlijk. t'is al van in het voorjaar geleden nu
afgelopen zomer was het nu ook niet echt veel nodig eigenlijk.
ik zou zeggen 1 keer in de maand of zo, maar op zich zal je 't zelf wel merken als het nodig is

Het begint kouder te worden en meer kinderen nemen de bus, volwassenen de auto en dat is te merken op de fiets. De buschauffeur die me maar nipt zag toen ik in omgekeerde richting door een eenrichtingsstraat reed, maar wel van rechts kwam. De man die met zijn camionette niet dicht tegen de auto's durft rijden en daardoor me haast niet kan laten passeren in diezelfde eenrichtingsstraat. Tijd om mijn ijspriem terug mee op de weg te nemen en wat platte tubes te geven. Een jaarlijkse check voor het rijbewijs zo net voor de winter zou geen slecht idee zijn voor bovenstaande individuen.

Verder kreeg ik het toch wat koud van de man in T-shirt op de fiets om 6h 's ochtends.

sinds 1 september is het terug heel erg druk op de weg imo.
pré Corona toestanden en nog erger zelfs.. pff

die 2 of 3 afritten op de R4 die ik kan nemen, zijn allemaal zo'n gigantische bottlenecks geworden, zowel om op de R4 te geraken of eraf.. niet meer normaal

Werkt dat goed?
Heb dat in het verleden ook gebruikt, maar was niet echt enthousiast:
- het werkt pas bij hogere snelheden (+60?);
( al zijn er waar het bij lagere snelheid blijkbaar wel werkt: https://www.gamma.be/nl/assortiment/rain-x-antiregen-80113200-200ml/p/B530153 )
- als je dus, zoals ik, veel in fileverkeer zit, moet je toch de ruitenwissers gebruiken en dan krijg je bij elke wis even een lichte waas; ik vond dat niet zo aangenaam;
- het werkte bij mij ook maar echt op de voorruit; op de andere ruiten/buitenspiegels vond ik het van weinig nut;
- wat wel goed was, als de autoruiten aangevroren waren, kon ik het ijs/sneeuw vlot verwijderen; hier staat de wagen in de garage en bij sneeuwval kan ik tegenwoordig thuiswerken, 't is dus jaren geleden dat ik nog eens ruiten hoefde te krabben;

Gewoon even proberen, zoveel kost het nu ook weer niet;

Heb dat in het verleden ook gebruikt, maar was niet echt enthousiast:
- het werkt pas bij hogere snelheden (+60?);
( al zijn er waar het bij lagere snelheid blijkbaar wel werkt: https://www.gamma.be/nl/assortiment/rain-x-antiregen-80113200-200ml/p/B530153 )
- als je dus, zoals ik, veel in fileverkeer zit, moet je toch de ruitenwissers gebruiken en dan krijg je bij elke wis even een lichte waas; ik vond dat niet zo aangenaam;
- het werkte bij mij ook maar echt op de voorruit; op de andere ruiten/buitenspiegels vond ik het van weinig nut;
- wat wel goed was, als de autoruiten aangevroren waren, kon ik het ijs/sneeuw vlot verwijderen; hier staat de wagen in de garage en bij sneeuwval kan ik tegenwoordig thuiswerken, 't is dus jaren geleden dat ik nog eens ruiten hoefde te krabben;

Gewoon even proberen, zoveel kost het nu ook weer niet;
Vroeger had ik met de firmagwagen een abbo voor carwasen daar zat zo ook een soort product ingewerkt.
Was heel fijn maar vrij snel terug weg. En zoals je zei ook beter op hogere snelheden, maar das geen probleem bij mijn ritten.
Ik ga gewoon eens 1tje nemen om te testen. Kwaad zal het zeker ni kunnen.

Terug
Bovenaan