De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Zijn er hier eigenlijk veel mensen met een Grail?
Ik weet dat Mr.Fingers er ene heeft gehad voor zijn Grizl.

Of moet ik daar ook een ander topic voor openen? :unsure:

Ik heb een Grail, maar ik moet toegeven dat moest ik nu opnieuw moeten kiezen, de keuze wel een pak moeilijker zou zijn. Toen ik men Grail kocht, was er nog geen spraken van de Grizl.

Edit: misschien hier een apart gravel topic van maken ipv specifiek Grizl topic. Toch een redelijk hip onderwerp tegenwoordig, dus kan mogelijks een interessante bron van informatie worden.
 
Nu, in afwachting van de Grizl, laat gerust al enkele tips achter qua bidonhouders, top tube bag, eventueel stuurtas en spatborden 😉.

En ook, welke pedalen gebruiken jullie? Ik heb nog schoenen en pedalen met SPD's liggen.
 
Ik gebruik de Pro Discover Gravel. Niet zozeer omdat er "gravel" op staat, maar omdat dat een van de weinige tassen is die zowel met riempjes als met boutjes vastgezet kan worden.

Hoe goed de SKS Speedrocker spatborden zijn, de spatborden van Canyon zelf zijn gewoon beter voor deze fiets, omdat ze veel steviger & stabieler gemonteerd kunnen worden. En dat voor quasi dezelfde prijs. Ik ga echt offroaden met die spatborden, en dat is rammelt, kraakt of piept niets.
 
De Grizl is eigenlijk de perfecte "N=1" fiets, zeker als je twee wielsets hebt. Eentje met brede noppenbanden voor offroad/onverhard, en eentje met smallere slicks voor asfaltritten. Ja, je gaat er niet zo snel mee als met een echte koersfiets, en je kunt er niet mee door het terrein ploegen zoals met een echte MTB, maar voor alles daartussen (lees: het overgrote deel van de wegen & paden die je in België gaat vinden) is het gewoon zeer goed te doen.
Ik heb een tijd een Grail gehad. Eigenlijk is het de perfecte fiets voor.. niets. Te traag op de weg, niet geschikt voor echt ruig terrein. Ik zou enkel nog een gravelfiets kopen als ik samen met vrienden kan rijden die ook een gravelfiets hebben. Ik zou het net omschrijven als de perfecte n>2-fiets. Als je al een goede racefiets en MTB hebt ofzo.

Die 2 wielsets is net iets wat ik absoluut niemand zou aanraden, behalve als je budgettair echt heel beperkt bent. Veel gedoe en nadelen.
(en toch surf ik nog om de 2 weken eens naar de gravelpagina van Canyon)
 
Zijn er hier eigenlijk veel mensen met een Grail?

Recent een Grail gekocht (als in: vorige week geleverd). Maakt voor mij allemaal net wat minder uit dan voor de meeste mensen in dit topic, ik ben en blijf in de eerste plaats een langeafstandsloper en de meeste van mijn fietsverplaatsingen zijn 'nuttige' ritten omdat ik mijn auto heb weggedaan.
 
Gebruik je die Grail dan voor nuttige verplaatsingen? Dat is daar toch helemaal geen handige fiets voor? Geometrie is al minder aangenaam in stadskleding, je hebt geen slot, geen staander, geen spatborden, geen lichten. Open kettingkast met onderhoud aan.
 
Recent een Grail in huis maar nog maar beperkt op gereden gegeven het regenweer en de donkere dagen. Ik had alleen een mtb in huis, en vorige jaren gebruikte ik die ook om savonds nog een kort ritje in de buurt te doen, of om een route van het fietsroutenetwerk te doen. En dan frusteert het soms wel om steeds met zo'n kolos van een fiets onderweg te zijn.
Met de Grail kan ik die ritjes dus op mijn gemak gaan doen, zonder zorgen te moeten maken over onverharde bospaden, kasseien, kiezelwegen, etc. die op die fietsroutes opduiken en minder geschikt zijn voor een koersfiets.
 
Gebruik je die Grail dan voor nuttige verplaatsingen? Dat is daar toch helemaal geen handige fiets voor? Geometrie is al minder aangenaam in stadskleding, je hebt geen slot, geen staander, geen spatborden, geen lichten. Open kettingkast met onderhoud aan.
Voor de grail zijn er ook wel echte spatborden bij Canyon te verkrijgen hoor.

Ik heb een tijd een Grail gehad. Eigenlijk is het de perfecte fiets voor.. niets. Te traag op de weg, niet geschikt voor echt ruig terrein. Ik zou enkel nog een gravelfiets kopen als ik samen met vrienden kan rijden die ook een gravelfiets hebben. Ik zou het net omschrijven als de perfecte n>2-fiets. Als je al een goede racefiets en MTB hebt ofzo.

Die 2 wielsets is net iets wat ik absoluut niemand zou aanraden, behalve als je budgettair echt heel beperkt bent. Veel gedoe en nadelen.
(en toch surf ik nog om de 2 weken eens naar de gravelpagina van Canyon)
Eigenlijk is dat de perfecte fiets voor te gravelbiken hé :)

Maar op de weg neem ik inderdaad aan dat ge het gevoel gaat hebben : "had ik maar een racefiets". En hetzelfde op echte trails maar dan MTB.
Ik gebruikte mijn racefiets eigenlijk kwasi nooit. Behalve in Frankrijk bij mijn schoonouders. En daar liggen ook dusdanig zoveel brede niet echt technische paden (die we nu soms zelfs met de koersfiets pakten als ze niet te lang waren) dat het mij voor daar wel de ideale fiets lijkt.

Met de koersfiets heb je daar vaak : dat ziet er hier wel leuk uit, maar ik kan hier niet door.
En met de MTB is het niet technisch genoeg (hoewel je daar zeker zwaar technische zaken kan vinden ook in de buurt).

Daarnaast gebruik ik hier de racefiets in de winter wel eens. Als het te veel modder is om te MTB-en. Maar de racefiets is dan ook niet helemaal ideaal eigenlijk. Dus dan zit ik hier regelmatig met een MTB wegritten te doen...
 
geen spatborden, geen lichten.
full_2022_grail-7-AW_3101_P5.png


De Grail7 "AW" (All Weather). Sportieve commuter.
 
Gebruik je die Grail dan voor nuttige verplaatsingen? Dat is daar toch helemaal geen handige fiets voor? Geometrie is al minder aangenaam in stadskleding, je hebt geen slot, geen staander, geen spatborden, geen lichten. Open kettingkast met onderhoud aan.

Heb hem momenteel nog nergens voor gebruikt :tongue:
Maar hij zal inderdaad voornamelijk ingeschakeld worden om mee te pendelen. Momenteel gebruik ik daarvoor in de winter mijn stadsfiets maar die ben ik wat beu. Daar komt de Grail (+ spatbordset) dus als alternatief. In de zomer gebruik ik meestal mijn koersfiets maar die heeft klikpedalen. Op de Grail heb ik gewone pedalen gezet.
Ik zeg niet dat het een erg rationele aankoop is trouwens. Binnenkort heb ik een mountainbike, een koersfiets, een stadsfiets, een trekkingfiets en een gravelfiets staan. En ik ben eigenlijk ook de enige die de plooifiets van mijn vrouw nog gebruikt. De stadsfiets ga ik verkopen, over de koersfiets twijfel ik nog, zal afhangen van hoe de Grail mij bevalt.
 
Ik heb een tijd een Grail gehad. Eigenlijk is het de perfecte fiets voor.. niets. Te traag op de weg, niet geschikt voor echt ruig terrein. Ik zou enkel nog een gravelfiets kopen als ik samen met vrienden kan rijden die ook een gravelfiets hebben. Ik zou het net omschrijven als de perfecte n>2-fiets. Als je al een goede racefiets en MTB hebt ofzo.

Die 2 wielsets is net iets wat ik absoluut niemand zou aanraden, behalve als je budgettair echt heel beperkt bent. Veel gedoe en nadelen.
(en toch surf ik nog om de 2 weken eens naar de gravelpagina van Canyon)
Hangt ook van je ingesteldheid af. Voor mij gaat de grizl gewoon dienen om in de winter toch nog mijn uren te kunnen doen zonder dat ik moet inzitten met mijn dure zomerfiets op vuile wegen. En gewoon voor de fun eens een stukje off-road mee te pikken.

In de winter kijk ik niet naar mijn gemiddelde en technische off-road stukken ben ik bang voor. 😁
 
Ik heb een tijd een Grail gehad. Eigenlijk is het de perfecte fiets voor.. niets. Te traag op de weg, niet geschikt voor echt ruig terrein. Ik zou enkel nog een gravelfiets kopen als ik samen met vrienden kan rijden die ook een gravelfiets hebben. Ik zou het net omschrijven als de perfecte n>2-fiets. Als je al een goede racefiets en MTB hebt ofzo.

Die 2 wielsets is net iets wat ik absoluut niemand zou aanraden, behalve als je budgettair echt heel beperkt bent. Veel gedoe en nadelen.
(en toch surf ik nog om de 2 weken eens naar de gravelpagina van Canyon)

Zeer nuttige vind ik persoonlijk.
Had je een Carbon grail? Waarom had je hem in de eerste plaats gekocht?
Dat hij trager is op de weg dan een zuivere racefiets ook. Maar het is toch niet dat het zeer traag is lijkt me, alvast een pak sneller dan een MTB. Veel hangt af van de banden natuurlijk.
Maar ik heb geen persoonlijke ervaring, ik ga uit op wat ik hoor en lees. Daarom dat ik uw input ook wel zeer interessant vindt.

De stadsfiets ga ik verkopen, over de koersfiets twijfel ik nog, zal afhangen van hoe de Grail mij bevalt.
Waarom de racefiets wegdoen? Lijkt me toch nog altijd de beste optie om complementair te zijn met lopen.
 
Terug
Bovenaan