De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Vandaag de Pluplug Dijleland gereden. De korte lus van 70km was wel knap met veel echte gravelpaden, wat pittige klimmetjes en op het eind de dreven van Meerdaelbos. De extra lus van 40km kon me minder bekoren, ik denk dat ik elke kasseistrook net over de taalgrens wel gezien heb. Voor de rest ook veel paden met stenen en putten, nog een geluk dat ik met 45m banden rijd of ik had er al helemaal geen plezier in gehad.
Toch wel een heel verschil met de PlugPlug Zoniënwoud waar je veel meer in groep kan rijden en het qua afwisseling elk maar fijne of ruwere gravel is. Van thuis uit 125km op de teller en ik denk dat ik geen 10km met iemand samen heb gereden 🙈
In mijn vriendengroep krijg ik ze ook niet echt overtuigd om te gravellen, of het niveauverschil is te groot waardoor ze niet eens aan de lange route beginnen. (of ze verschuilen zich achter het feit dat ze nog niet kunnen leasen @SomeDude :D)
 
Van thuis uit 125km op de teller en ik denk dat ik geen 10km met iemand samen heb gereden 🙈
In mijn vriendengroep krijg ik ze ook niet echt overtuigd om te gravellen, of het niveauverschil is te groot waardoor ze niet eens aan de lange route beginnen. (of ze verschuilen zich achter het feit dat ze nog niet kunnen leasen @SomeDude :D)
Over 2 weken is het weer Straf in Bergaf in Opwijk, mss deze keer met een klakskes-delegatie?
 
Aan het kijken om een eerste fiets aan te kopen met hoofddoel rustig cruisen en in de nabije toekomst meerdaagse tripjes mee te doen.
Momenteel aan het kijken naar de Kona Rove DL en de Canyon Grizl 7. Beide +- dezelfde prijsklasse en redelijk vergelijkbaar lijkt me.
Grote verschil is staal vs alu/carbon en het grotere bereik van de Grizl, hydraulisch tov. combo remsysteem van de Kona.
 
Dat lijkt me geen vergelijking? Grizl is veel beter?

Remsysteem niet volledig hydraulisch? Valt bij mij sowieso af. Is zowat het eerste waar ik naar kijk.
 
Ik zou eerlijk gezegd ook blindelings voor de grizl gaan.
Met die nuance dat een grizl wel nog een vrij agressieve fiets is qua geometrie dus afhankelijk van wat jij verstaat onder rustig cruisen.


Op asfalt rij ik toch ook vrij snel met mijn grizl. En dat is nog met opmerking dat ik dat doe met de standaard wielen van 2,2kg en 38mm gravel banden.
Met een deftige set van 1,6kg en 32mm banden doe ik niet zoveel onder voor menig koersfiets.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de Pluplug Dijleland gereden. De korte lus van 70km was wel knap met veel echte gravelpaden, wat pittige klimmetjes en op het eind de dreven van Meerdaelbos. De extra lus van 40km kon me minder bekoren, ik denk dat ik elke kasseistrook net over de taalgrens wel gezien heb. Voor de rest ook veel paden met stenen en putten, nog een geluk dat ik met 45m banden rijd of ik had er al helemaal geen plezier in gehad.
Toch wel een heel verschil met de PlugPlug Zoniënwoud waar je veel meer in groep kan rijden en het qua afwisseling elk maar fijne of ruwere gravel is. Van thuis uit 125km op de teller en ik denk dat ik geen 10km met iemand samen heb gereden 🙈
In mijn vriendengroep krijg ik ze ook niet echt overtuigd om te gravellen, of het niveauverschil is te groot waardoor ze niet eens aan de lange route beginnen. (of ze verschuilen zich achter het feit dat ze nog niet kunnen leasen @SomeDude :D)
Maar nee ik wacht op 9 juni waarna de winnende partij fietsen gratis maakt voor alle inwoners!
 

deze een deal volgens jullie? Ik was aan het kijken voor een Domane SL6 om weg/gravel te combineren (best of both worlds). Maar deze actie is wel interessant, denk ik?
Iemand die hier met een grail rijdt ook op de weg?
 
Aan het kijken om een eerste fiets aan te kopen met hoofddoel rustig cruisen en in de nabije toekomst meerdaagse tripjes mee te doen.
Momenteel aan het kijken naar de Kona Rove DL en de Canyon Grizl 7. Beide +- dezelfde prijsklasse en redelijk vergelijkbaar lijkt me.
Grote verschil is staal vs alu/carbon en het grotere bereik van de Grizl, hydraulisch tov. combo remsysteem van de Kona.
Kona zit in een moeilijke situatie momenteel: https://road.cc/content/news/kona-bicycles-winding-down-and-sale-307945
 

deze een deal volgens jullie? Ik was aan het kijken voor een Domane SL6 om weg/gravel te combineren (best of both worlds). Maar deze actie is wel interessant, denk ik?
Iemand die hier met een grail rijdt ook op de weg?
Ik maar dan de AL.
Ik vind dat een ongelooflijke fiets.

Zowel offroad (ik heb er al eens een Ardennen TT mee gereden), als op de weg.

Optrekken en bergop merkt ge wel. Maar eens op snelheid kunt ge normaal wel volgen.

Ik rij kwasi nooit op de weg. Maar op de Christal Alken Classic kon ik toch mee met een hele snelle groep (34 gemiddeld aan de finish). En ik ben echt geen talent. Was ook nog met gravelbanden met een serieus profiel op.
 
Ik maar dan de AL.
Ik vind dat een ongelooflijke fiets.

Zowel offroad (ik heb er al eens een Ardennen TT mee gereden), als op de weg.

Optrekken en bergop merkt ge wel. Maar eens op snelheid kunt ge normaal wel volgen.

Ik rij kwasi nooit op de weg. Maar op de Christal Alken Classic kon ik toch mee met een hele snelle groep (34 gemiddeld aan de finish). En ik ben echt geen talent. Was ook nog met gravelbanden met een serieus profiel op.

Is niet om mee te gaan klimmen. Wel gravel + commute (vlak).
Bedankt voor je feedback!
 
Is niet om mee te gaan klimmen. Wel gravel + commute (vlak).
Bedankt voor je feedback!
Ik zou mij daar niet te veel zorgen over maken.
De AL weegt rond de 9kg. Deze CF 8,5kg, dat is het gewicht van een iets zwaardere racefiets met schijfremmen.

Hou er rekening mee dat dit een gravelracer is. Dus echt zotte off-road en heel dikke banden gaat niet lukken.
Maar voor de commute en wat mildere off-road kan je niks beter hebben!
 
Ik zou mij daar niet te veel zorgen over maken.
De AL weegt rond de 9kg. Deze CF 8,5kg, dat is het gewicht van een iets zwaardere racefiets met schijfremmen.

Hou er rekening mee dat dit een gravelracer is. Dus echt zotte off-road en heel dikke banden gaat niet lukken.
Maar voor de commute en wat mildere off-road kan je niks beter hebben!
Thx.

Voor zwaardere offroad heb ik overigens al een hardtail.


Edit: niet té veel nagedacht en besteld :cheer:
 
Laatst bewerkt:
Ik zou mij daar niet te veel zorgen over maken.
De AL weegt rond de 9kg. Deze CF 8,5kg, dat is het gewicht van een iets zwaardere racefiets met schijfremmen.

Hou er rekening mee dat dit een gravelracer is. Dus echt zotte off-road en heel dikke banden gaat niet lukken.
Maar voor de commute en wat mildere off-road kan je niks beter hebben!
Ge kunt er dan nog andere wielen insteken...
Denk dat het dan niet veel meer verschil uitmaakt.


Ik vind toch dat ge daar serieus offroad mee kunt gaan.
Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen: ik ben compleet omver geblazen hoe goed die fiets is op alle soorten terrein, en na 2 jaar nog altijd supercontent van. De fiets die ik veruit het meeste gebruik. Alle ritten (weg, offroad, mtb-TT's) hier in de buurt doe ik daarmee.

MTB enkel nog voor in de Walen.
 
Ik maar dan de AL.
Ik vind dat een ongelooflijke fiets.

Zowel offroad (ik heb er al eens een Ardennen TT mee gereden), als op de weg.

Optrekken en bergop merkt ge wel. Maar eens op snelheid kunt ge normaal wel volgen.

Ik rij kwasi nooit op de weg. Maar op de Christal Alken Classic kon ik toch mee met een hele snelle groep (34 gemiddeld aan de finish). En ik ben echt geen talent. Was ook nog met gravelbanden met een serieus profiel op.
Ik kan dit beamen wat betreft de Al versie.

Een zeer snelle, maar ook beenharde fiets. Er zat 0 compliance op dat frame. Met dezelfde wielset veel oncomfortabeler dan mijn Endurace CF. Voor die 8mm extra tire clearance vond ik het niet meer de moeite om hem te houden als 'slecht weer fiets'. Maar eigenlijk mis ik hem al.
Een Grizl CF kwam in de plaats. Ook snel, maar toch iets helemaal anders.
 
Terug
Bovenaan