De grote (flits)boetes thread

Ik zie wekelijks nog verschillende chauffeurs met GSM aan het oor op de autostrade. Ook telkens makkelijk af te leiden uit hun rijgedrag (te traag op het middelste vak blijven rijden bvb).
Alle regeltjes en verstrengde wetgeving ten spijt, zonder controle is het niets waard.
Ik kan niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst gestopt en gecontroleerd ben door politie. Dat moet ergens voor Corona geweest zijn, minstens. Er zijn er ook amper op patrouille hier in de buurt.
 
"8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt."
Allright! Passagier zegt altijd dat ik voor het rood licht niet mag GSM'en, dat mag dus wel! :hakkuh:
 
Alé hup 2 snelheidsboetes in 2 weken in mijn ebox. Onlangs nog in de Waze thread pronken dat ik sinds corona geen boete meer heb gehad. Karma is a b*tch :laugh:

Na correctie:
- 51km/h waar ik 50 mag
- 131km/h op E313

Met die 130€ had ik een leuk restaurantbezoek kunne gaan doen :frown:

Waar ergens flitsen ze op de E313?
 
Allright! Passagier zegt altijd dat ik voor het rood licht niet mag GSM'en, dat mag dus wel! :hakkuh:
Amai, kwa selectief lezen kan dit wel tellen.

Daarnaast is het interessant om te duiden wat stilstaan en parkeren precies inhoudt: stilstaan betekent dat een voertuig niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Een geparkeerd voertuig is een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Als je dus je smartphone (gsm) gebruikt in de file ben je in overtreding en riskeer je een boete. Dit wordt niet aanzien als ‘stilstaan’.
 
Geflitst in Duitsland gecorrigeerd 80 km/u buiten bebouwde kom waar max 60km/u zou gelden.

Ik kreeg nu een eerste schrijven pv, benieuwd wat de boete (en strafpunten?) gaat zijn…
 
Als ik vanuit Antwerpen naar de haven rij via de tijsmanstunnel en de liefkenshoektunnel zet ik m'n waze op. Waze geeft aan dat er een trajectcontrole is in de tijsmanstunnel maar het geeft geen trajectcontrole weer in de liefkenshoektunnel. De snelheid in deze tunnel is beperkt t.e.m. 100 km/h volgens de waze app. Toch heb ik er wel camera's zien hangen op het einde van de tunnel.

Er staan dynamische snelheidsborden die op 70 km/h stonden maar ik reed er wel bijna 140 km/h voor enkele seconden. Dus mijn gemiddelde snelheid zal er sowieso boven zitten.

Op de website van 'agentschap wegen & verkeer' is het allemaal niet zo duidelijk en staan de camera's van de politiezones er niet bij.
Iemand enig idee of er trajectcontrole is in de liefkenshoektunnel? Dan weet ik of ik binnenkort een snelheidsboete kan verwachten.
 
Verkeersboete, geflitst 2km gecorrigeerd te snel, ok…
Wagen staat op onderneming dus bestuurder moet geïdentificeerd worden.

Vroeger was dit online een ramp en stuurde ik steeds een papieren formulier per post (voor die 2 of 3 keer in de voorbije jaren ;)

De procedure lijkt nu verbeterd.
Ik doorloop alles met de gsm en helemaal op het einde wordt een pdf gegenereerd met de boodschap dat dit per post moet verzonden worden naar adres X.
Ah nee he dit was niet mijn bedoeling… Ik probeer opnieuw in te loggen via its me maar krijg de melding dat een vorige sessie nog 30’ actief is.

De voorbije 24u heb ik dit grapje al proberen herhalen via pc en gsm en telkens loopt het wel ergens mis.

Om zot van te komen!
 
den envelope met het blauwe logo komt binnen.. kut
Stress.

€63 oneffen:
Okay could have been worse. minder stress.

Is zien waar en wanneer.
niet mij nr-plaat
niet mijn merk
niet mogelijk dat ik daar op die moment was

betwist boete via online formulier dan maar
Is het voertuig waar de overtreding mee is begaan uw eigendom of de eigendom van uw onderneming?
Nee

De eigenaar van het voertuig is een:
Persoon - Onderneming

Is de bestuurder van het voertuig op het moment van de overtreding een onderneming?
Ja - nee

Ja jos da weet ik niet he? waar is de knop, ge zijt fout en ik heb er niets mee te maken?
 
Verkeersboete, geflitst 2km gecorrigeerd te snel, ok…
Wagen staat op onderneming dus bestuurder moet geïdentificeerd worden.

Vroeger was dit online een ramp en stuurde ik steeds een papieren formulier per post (voor die 2 of 3 keer in de voorbije jaren ;)

De procedure lijkt nu verbeterd.
Ik doorloop alles met de gsm en helemaal op het einde wordt een pdf gegenereerd met de boodschap dat dit per post moet verzonden worden naar adres X.
Ah nee he dit was niet mijn bedoeling… Ik probeer opnieuw in te loggen via its me maar krijg de melding dat een vorige sessie nog 30’ actief is.

De voorbije 24u heb ik dit grapje al proberen herhalen via pc en gsm en telkens loopt het wel ergens mis.

Om zot van te komen!
Update...

Eerste maal gebeld naar de helpdesk vorige week.
Heel vriendelijke man die me wist te vertellen dat het computersysteem nogal eens kan haperen.
Maar geen probleem hij zou me een papieren formulier opsturen waarop ik vervolgens de bestuurder kan identificeren en dit dan terug kan sturen. Binnen enkele werkdagen zou mij dit bereiken.

Fast forward een week later en nog niets ontvangen.
Nogmaals ettelijke keren geprobeerd mij online te identificeren als bestuurder.
Ook geen mogelijkheid om daar een pdf te genereren en af te drukken.

Gisteren terug gebeld naar dat helpdesknummer.
"Ah normaal zou u dat formulier zeker al moeten hebben, maar geen nood u mag ook zelf een brief sturen waarop u eigenhandig neerschrijft wie de bestuurder was etc etc"
- Kan u mij dit formulier niet mailen en dat ik het dan afdruk en terug e-mail? Wat als mijn brief verloren gaat die ik morgen zou opsturen?
"Nee per e-mail gaat niet, en u kan altijd aangetekend sturen maar eigenlijk raden we dat niet aan"

Ben toch wat bezorgd aangezien in koeien van letters op de verkeersboete staat dat u binnen de 15 dagen de bestuurder moet identificeren en u anders een boete van 500 euro krijgt. Deze boetes worden ook effectief uitgeschreven lees ik na opzoekwerk.
En in theorie zijn morgen die 15 dagen voorbij...

Zo maken ze het u toch verdomd moeilijk om dit voor elkaar te krijgen!
 
Geflitst in Duitsland gecorrigeerd 80 km/u buiten bebouwde kom waar max 60km/u zou gelden.

Ik kreeg nu een eerste schrijven pv, benieuwd wat de boete (en strafpunten?) gaat zijn…

Onlangs ook geflitst geweest in Duitsland. Gecorrigeerd 91 waar 80 mag.

Vlotte afhandeling wel. Brief in het nederlands gekregen, foto'tje erbij en dan de vriendelijke vraag om de bestuurder te identificeren (renting) of, indien het allemaal ok is gewoon binnen de twee weken 40 euro over te schrijven en daarmee was de kous ook af. Strafpunten blijkbaar ook maar van toepassing vanaf boetes van 60 euro dus daar ook al geen probleem mee.

zeker dat er in uw brief (achterkant) geen vermelding stond om direct een boete te betalen? Al flirt je hier wel met de 20km/h te snel wat nog iets anders is dan 11km/u te snel.

edit: rap eens opgezocht

Verkeersboete buiten de bebouwde kom​

  • tot 10 km/u: € 20,-
  • 11 – 15 km/u: € 40,-
  • 16 – 20 km/u: € 60,-
  • 21 – 25 km/u: € 100,-
  • 26 – 30 km/u: € 150,-
  • 31 – 40 km/u: € 200,-
  • 41 – 50 km/u: € 320,-
  • 51 – 60 km/u: € 480,-
  • 61 – 70 km/u: € 600,-
  • Meer dan 70 km/u: € 700,-
 
Als ik vanuit Antwerpen naar de haven rij via de tijsmanstunnel en de liefkenshoektunnel zet ik m'n waze op. Waze geeft aan dat er een trajectcontrole is in de tijsmanstunnel maar het geeft geen trajectcontrole weer in de liefkenshoektunnel. De snelheid in deze tunnel is beperkt t.e.m. 100 km/h volgens de waze app. Toch heb ik er wel camera's zien hangen op het einde van de tunnel.

Er staan dynamische snelheidsborden die op 70 km/h stonden maar ik reed er wel bijna 140 km/h voor enkele seconden. Dus mijn gemiddelde snelheid zal er sowieso boven zitten.

Op de website van 'agentschap wegen & verkeer' is het allemaal niet zo duidelijk en staan de camera's van de politiezones er niet bij.
Iemand enig idee of er trajectcontrole is in de liefkenshoektunnel? Dan weet ik of ik binnenkort een snelheidsboete kan verwachten.
Liefkenshoek heeft geen actieve trajectcontrole. Momenteel…de installatie hangt er wel.
Iets met het feit dat de tunnel privé wordt uitgebaat.

Tijsmanstunnel is trajectcontrole actief en ik vermoed dat het niet dynamisch is.

Ook in beverentunnel is er een trajectcontrole actief.

Ook tussen Antwerpen noord en haven is er nu trajectcontrole actief in beide richtingen.
Richting Antwerpen 100km/u. Ook ‘s avonds en in het weekend 🤨😤
 
Liefkenshoek heeft geen actieve trajectcontrole. Momenteel…de installatie hangt er wel.
Iets met het feit dat de tunnel privé wordt uitgebaat.

Tijsmanstunnel is trajectcontrole actief en ik vermoed dat het niet dynamisch is.

Ook in beverentunnel is er een trajectcontrole actief.

Ook tussen Antwerpen noord en haven is er nu trajectcontrole actief in beide richtingen.
Richting Antwerpen 100km/u. Ook ‘s avonds en in het weekend 🤨😤
Ah, gelukkig (over de liefkenshoektunnel).

Mijn Waze geeft ook aan dat er een trajectcontrole is in de Tijsmanstunnel, dus daar was ik al van bewust.

Zelfde over de A12 tussen Antwerpen-Noord en de haven in beide richtingen (100 km/h), richting Antwerpen 100 km/h en richting de haven 120 km/h. Inderdaad ook s'avonds en in het weekend.

Bedankt voor de toelichting
 
Ook tussen Antwerpen noord en haven is er nu trajectcontrole actief in beide richtingen.
Richting Antwerpen 100km/u. Ook ‘s avonds en in het weekend 🤨😤
Volgens mij is die trajectcontrole op de A12 niet actief of hangen die camera's daar voor de vrachtwagens. Ben daar een tijdje terug een paar keer moeten langsrijden voor woon-werk (tijsmanstunnel richting Ekeren) en ik heb nog geen boetes ontvangen ondanks dat ik vertik om daar 100km/u te rijden.

Ik ben eens gaan kijken en die trajectcontrole staat ook niet in de lijsten van wegen en verkeer of pz Antwerpen.
 
Gisteren plakte een sticker op mijn ruit dat ik geverbaliseerd werd door de politie wegens fout parkeren. Ik stond geparkeerd in een doodlopende straat voor een inrit van een privéparking (dus parallel met het voetpad) van een vzw waar ik zelf lid van ben. Parking was vol en ik kreeg toestemming van de vzw om voor de inrit te parkeren. Achter en voor mij waren er ook auto's geparkeerd parallel met het voetpad, maar zij kregen geen bekeuring. Zelfs iemand die geparkeerd stond vóór de gele lijnen en die krijgt dan geen boete...

Op straat staat er ook nergens dat het daar verboden parkeren is. Auto's parkeren daar ook al jaren voor de inrit van de privéparking (met toestemming) zonder ooit een boete gekregen te hebben. Ik weet dus echt niet wat ik verkeerd gedaan heb. Ik ga het er wel niet bij laten en voor de 1e keer in beroep gaan, zelfs al moet ik daar een dag verlof voor nemen.
 
Gisteren plakte een sticker op mijn ruit dat ik geverbaliseerd werd door de politie wegens fout parkeren. Ik stond geparkeerd in een doodlopende straat voor een inrit van een privéparking (dus parallel met het voetpad) van een vzw waar ik zelf lid van ben. Parking was vol en ik kreeg toestemming van de vzw om voor de inrit te parkeren. Achter en voor mij waren er ook auto's geparkeerd parallel met het voetpad, maar zij kregen geen bekeuring. Zelfs iemand die geparkeerd stond vóór de gele lijnen en die krijgt dan geen boete...

Op straat staat er ook nergens dat het daar verboden parkeren is. Auto's parkeren daar ook al jaren voor de inrit van de privéparking (met toestemming) zonder ooit een boete gekregen te hebben. Ik weet dus echt niet wat ik verkeerd gedaan heb. Ik ga het er wel niet bij laten en voor de 1e keer in beroep gaan, zelfs al moet ik daar een dag verlof voor nemen.
Parkeren voor een inrij is verboden tenzij je nummerplaat zichtbaar is aangebracht aan die inrij. In de praktijk gaan ze daar niet echt voor bekeuren zolang de eigenaar niet klaagt, maar kijk, het gebeurt blijkbaar toch.
 
Gisteren plakte een sticker op mijn ruit dat ik geverbaliseerd werd door de politie wegens fout parkeren. Ik stond geparkeerd in een doodlopende straat voor een inrit van een privéparking (dus parallel met het voetpad) van een vzw waar ik zelf lid van ben. Parking was vol en ik kreeg toestemming van de vzw om voor de inrit te parkeren. Achter en voor mij waren er ook auto's geparkeerd parallel met het voetpad, maar zij kregen geen bekeuring. Zelfs iemand die geparkeerd stond vóór de gele lijnen en die krijgt dan geen boete...

Op straat staat er ook nergens dat het daar verboden parkeren is. Auto's parkeren daar ook al jaren voor de inrit van de privéparking (met toestemming) zonder ooit een boete gekregen te hebben. Ik weet dus echt niet wat ik verkeerd gedaan heb. Ik ga het er wel niet bij laten en voor de 1e keer in beroep gaan, zelfs al moet ik daar een dag verlof voor nemen.
Je post lijkt mij eerlijk gezegd een serieus overdreven reactie.
Je mag niet voor een garage en/of oprit/inrit parkeren, de agenten zien je voor een inrit staan, die je bij wet niet mag blokkeren los van het feit of er een parkeerverbod hangt of niet.
« Art 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:

voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht.
… »
De agenten kunnen niet weten dat jij toestemming hebt van de eigenaar en verbaliseren dus, ze doen dus gewoon hun job.

Nu los daarvan denk ik ook niet dat het uitmaakt wat de vzw zegt over het al dan niet mogen parkeren voor die inrit. Als dat deel waar je geparkeerd stond onder de openbare weg valt heeft de vzw niet te bepalen of je daar wel of niet mag parkeren. Of het in dit geval van toepassing is weet ik niet maar het kan ook goed zijn dat de eigenaar van de vzw (of van het gebouw dat de vzw gebruikt) in gebreke wordt gesteld voor het niet vrijhouden van de doorgang. Elk bedrijf is sinds 2014 dacht ik verplicht om een brandpreventiedossier op te maken. Eén van de punten in dat dossier is de aanrijroute voor de hulpdiensten. Als blijkt dat de eigenaar systematisch deze toegangsroute blokkeert of toestaat dat deze geblokkeerd wordt dan zou die wel eens serieus in de problemen kunnen komen. De brandweer kan bij ernstige gebreken beslissen om de locatie af te sluiten.

De kans bestaat wel dat je boete wordt kwijtgescholden via de rechtbank maar de kans bestaat eveneens dat je er een plak slechter uitkomt als je wat pech hebt met de rechter. Succes alvast :support:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan