De grote (flits)boetes thread

Was net naar't nieuws aan't kijken en gsm gebruik gaat strenger bestraft worden (geen enkel probleem mee trouwens).

Mijn gsm is gewoon via bluetooth verbonden, dus als ik bel is dit handsfree.

Maar mijn toestel ligt ofwel gewoon in middenconsole of op de zetel naast mij. Ik gebruik deze niet.

Maar als'k het goed begrijp mag dat ook niet en kan je daar ook boete voor krijgen?
Wat is het verschil met een houder? Zolang je de gsm niet aanraakt tijdens rijden.

(Ik zie toestel graag gewoon liggen omdat'k die op't werk continu nodig heb. Als'k die in handtas stop ga'k me hele tijd afvragen of'k die wel bij heb. Met houder denk'k dat'k eerder geneigd ben te kijken wie er gewhatsapped heeft. Weet ook niet of een smartphone met hoesje in houder past? Of moet je daar altijd de gsm eerst uithalen?)
 
Laatst bewerkt:
Was net naar't nieuws aan't kijken en gsm gebruik gaat strenger bestraft worden (geen enkel probleem mee trouwens).

Mijn gsm is gewoon via bluetooth verbonden, dus als ik bel is dit handsfree.

Maar mijn toestel ligt ofwel gewoon in middenconsole of op de zetel naast mij. Ik gebruik deze niet.

Maar als'k het goed begrijp mag dat ook niet en kan je daar ook boete voor krijgen?
Wat is het verschil met een houder? Zolang je de gsm niet aanraakt tijdens rijden.

(Ik zie toestel graag gewoon liggen omdat'k die op't werk continu nodig heb. Als'k die in handtas stop ga'k me hele tijd afvragen of'k die wel bij heb. Met houder denk'k dat'k eerder geneigd ben te kijken wie er gewhatsapped heeft. Weet ook niet of een smartphone met hoesje in houder past? Of moet je daar altijd de gsm eerst uithalen?)
Je mag je gsm bedienen tijdens het rijden als die in een houder zit. Zou ook nogal raar zijn als dat niet mocht, want is hetzelfde als je radio bedienen bvb. Ik heb een magneethouder en als je dan een hoesje neemt dat met metaal voorzien is, kan je je gsm gewoon tegen de houder plakken en haal je die er ook zo weer af.
 
Je mag je gsm bedienen tijdens het rijden als die in een houder zit. Zou ook nogal raar zijn als dat niet mocht, want is hetzelfde als je radio bedienen bvb. Ik heb een magneethouder en als je dan een hoesje neemt dat met metaal voorzien is, kan je je gsm gewoon tegen de houder plakken en haal je die er ook zo weer af.
Ok thx!

Gewoon gsm in de middenconsole mag dan niet?
Zie voor mezelf het nut niet van een houder omdat'k die gsm toch niet gebruik.
 
Ok thx!

Gewoon gsm in de middenconsole mag dan niet?
Zie voor mezelf het nut niet van een houder omdat'k die gsm toch niet gebruik.
Neen normaal gezien niet tenzij je een ingebouwde GSM houder hebt in de middenconsole. Mijn wagen heeft dat.
Onderstaande is een foto van mijn middenconsole (Wel een beetje vuil sorry daarvoor :D)). Dat is voor mijn part een GSM houder (inclusief een oplaadpoort).

GSM-houder.jpg
 
Je mag je gsm niet vast hebben, maar waar die ligt maakt toch totaal niet uit?

Als ik bel doe ik dat via Bluetooth, maar toch vind ik het wel overdreven waar ze nu mee bezig zijn.
 
"8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt."

GSM op de passagierszetel/middenconsole leggen, mag zo te zien.
 
Ah ok de max, dan hoef ik eigenlijk niets te wijzigen. Gewoon gsm vanvoor in't bakje leggen zoals altijd en er niet aankomen voor ik op bestemming ben.
 
"8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt."

GSM op de passagierszetel/middenconsole leggen, mag zo te zien.
Als ik google zeggen veel media dat je uw GSM niet op de passagiersstoel of op de middenconsole mag leggen. Dat zelfs dat al verboden is. Maar dat klopt inderdaad niet als ik de huidige wegcode op zoek (gisteren was het al wat laat)

Dit is de huidige wegcode (artikel 8.4)
de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.

Dus je GSM op de passagierszetel leggen mag blijkbaar nog wel. :D Maar voor de zekerheid kan je dit beter niet doen denk ik (als je géén houder in de wagen hebt)? Een agent kan namelijk beweren dat je toch de GSM aan het gebruiken waart en bewijs het tegendeel dan maar eens.

Gebruik je uw GSM niet? --> Mijn raad is: Dan kan je beter de GSM niet zichtbaar ergens weg steken. Dan gaat men daar nooit een probleem van maken en vermijd je discussies met oom agent.
 
Als ik google zeggen veel media dat je uw GSM niet op de passagiersstoel of op de middenconsole mag leggen. Dat zelfs dat al verboden is. Maar dat klopt inderdaad niet als ik de huidige wegcode op zoek (gisteren was het al wat laat)

Dit is de huidige wegcode (artikel 8.4)
de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.

Dus je GSM op de passagierszetel leggen mag blijkbaar nog wel. :D Maar voor de zekerheid kan je dit beter niet doen denk ik (als je géén houder in de wagen hebt)? Een agent kan namelijk beweren dat je toch de GSM aan het gebruiken waart en bewijs het tegendeel dan maar eens.

Gebruik je uw GSM niet? --> Mijn raad is: Dan kan je beter de GSM niet zichtbaar ergens weg steken. Dan gaat men daar nooit een probleem van maken en vermijd je discussies met oom agent.
Dat laatste klinkt dus onnozel, maar ik zie die wel graag liggen zodat'k zeker ben dat'k die bij heb. Heb die op't werk godganse dag nodig omdat we voor veel applicaties code moeten ingeven op gsm.
 
Dat laatste klinkt dus onnozel, maar ik zie die wel graag liggen zodat'k zeker ben dat'k die bij heb. Heb die op't werk godganse dag nodig omdat we voor veel applicaties code moeten ingeven op gsm.
Maar je mag de GSM helemaal niet gebruiken. Dus stel dat uw GSM op de passagierszetel ligt en je wil de GSM gebruiken op uw touchscreen scherm (om te bellen)? -> Dat mag vreemd genoeg dus niet als ik de wegcode correct interpreteer.

Dus ik zie geen enkele reden waarom uw GSM dan op de passagierszetel hoeft te liggen? En telkens naar rechts kijken op je GSM (die op de passagierszetel ligt) of je berichtjes krijgt: Ja dat mag wettelijk maar dat vind ik toch ook gevaarlijk hoor.

Maar goed. Het mag en de kans dat je een agent tegenkomt die er "boel" van maakt is waarschijnlijk in dat geval wel klein. Maar ik geef je het gewoon als raad mee he :) Je doet zelf wat je wil hiermee.
 
Laatst bewerkt:
Maar je mag de GSM helemaal niet gebruiken. Dus stel dat uw GSM op de passagierszetel ligt en je wil de GSM gebruiken op uw touchscreen scherm (om te bellen)? -> Dat mag vreemd genoeg dus niet als ik de wegcode correct interpreteer.

Dus ik zie geen enkele reden waarom uw GSM dan op de passagierszetel hoeft te liggen? En telkens naar rechts kijken op je GSM (die op de passagierszetel ligt) of je berichtjes krijgt: Ja dat mag wettelijk maar dat vind ik toch ook gevaarlijk hoor.

Maar goed. Het mag en de kans dat je een agent tegenkomt die er "boel" van maakt is waarschijnlijk in dat geval wel klein. Maar ik geef je het gewoon als raad mee he :) Je doet zelf wat je wil hiermee.
Ik was niet helemaal duidelijk denk ik.
Ik gebruik mijn gsm helemaal niet in de wagen. Deze ligt gewoon in de middenconsole zodat'k zeker ben dat ik deze niet thuis vergeten ben. Maar ik raak dat toestel niet aan tot ik op bestemming ben. Dus ik check absoluut geen berichten enzo.

Als ik dan toch eens moet bellen, dan is die via bluetooth gewoon verbonden met de auto, dus dan bel ik handsfree. En dan gebruik ik alleen het systeem van de auto.

Dus ik wou gewoon zeker zijn of het toegestaan is om de gsm gewoon in de middenconsole van je auto te hebben liggen (zonder dat je die gebruikt dus)
 
Zo te zien heeft makila nog gelijk ook.

"Je smartphone op de passagiersstoel of in je schoot mag niet meer?
Neen. Bedoeling is onder meer te vermijden dat mensen tijdens het rijden wegkijken naar het toestel dat op bijvoorbeeld de passagiersstoel ligt, waardoor ze seconden lang hun ogen niet op de weg hebben”, aldus Vandenbroucke en Van den Bergh."

Voor wie nu denkt, who the fuck zijn Vandenbroucke en Van den Bergh?
"Initiatiefnemers Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit). "

Hetzelfde artikel heeft ook ook over:
"je mag het toestel wel gebruiken – maar niét bedienen – wanneer het in een houder zit die aan het dashboard is bevestigd. "
 
Ok, dan zit er niets anders op dan het toestel toch in de handtas te stoppen.

Houder wil ik geen geld aan geven, want ik gebruik dat toch nooit en dan hangt de gsm daar in de weg te hangen van't scherm in mijn auto.
 
Ik was niet helemaal duidelijk denk ik.
Ik gebruik mijn gsm helemaal niet in de wagen. Deze ligt gewoon in de middenconsole ..
Dat begrijp ik wel. Ik dacht dat je sprak over de passagierszetel. Ik denk niet dat een agent er een probleem van maakt dat een GSM ergens in de middenconsole ligt. De passagierszetel is naar mijn mening 'gevoeliger'.

Zo te zien heeft makila nog gelijk ook.
Die ministers mogen beweren wat ze willen he. Ik kijk naar de wegcode. Ik zie in de huidige wegcode niet staan dat je GSM niet in de middenconsole of op de passagierszetel mag liggen als je deze niet gebruikt. Of kijk ik nu zo verkeerd? Waar ergens in de wet staat dat dit niet mag? Is er ergens een extra regel ergens in de wet die dat zegt? Iemand?

Nu of het wettelijk nog mag of niet: Het probleem is volgens mij dat als ze u beboet hebben wegens GSM op de passagierszetel, dan gaat men dus gewoon extra noteren op het boete formulierke dat je uw GSM aan het gebruiken waart. En zo niet als je dit dan aanvecht dan beweert oom Agent (die beëdigd is) dit wel. Probeer het tegendeel dan maar eens te bewijzen.

Besluit: Ik zou het gewoon niet riskeren en op veilig spelen.
 
Laatst bewerkt:
Vooral zone bordjes zijn soms een merde shit en er zijn dan praktisch nooit herhalingsborden (dat moet wettelijk ook niet).
HLN leest weer mee zeker? :tongue:

Man krijgt 480 euro boete nadat hij 73 km/u rijdt in zone 30
Nadat ik een brief heb gehad van de politie, ben ik nog eens gaan rijden in die straat en heb ik amper één bord gezien”, zo verklaarde de man.

De straf (als je het een straf kan noemen) is volkomen terecht maar inderdaad als je dat bordje mist dan moet je af en toe een beetje ruiken hoe hard je mag rijden.
 
Weet hier iemand of de flitspaal aan de craeybeckxtunnel in Antwerpen dynamisch is? Daarnet geflitst aan 60 per uur daar en de dynamische borden gaven 50 aan. Dacht dat deze gewoon op 100 stond? Eerder deze week daar ook al geflitst, toen reed ik wel gewoon 100 terwijl het ook 100 op de borden was... weet niet of iemand anders hier recent andere ervaringen heeft. Voor deze week nooit problemen mee gehad.
 
Weet hier iemand of de flitspaal aan de craeybeckxtunnel in Antwerpen dynamisch is? Daarnet geflitst aan 60 per uur daar en de dynamische borden gaven 50 aan. Dacht dat deze gewoon op 100 stond? Eerder deze week daar ook al geflitst, toen reed ik wel gewoon 100 terwijl het ook 100 op de borden was... weet niet of iemand anders hier recent andere ervaringen heeft. Voor deze week nooit problemen mee gehad.
Ja. Normaal zijn alle flitspalen dynamisch of daar mag je toch zeker op de Antwerpse ring vanuit gaan.

 
Weet hier iemand of de flitspaal aan de craeybeckxtunnel in Antwerpen dynamisch is? Daarnet geflitst aan 60 per uur daar en de dynamische borden gaven 50 aan. Dacht dat deze gewoon op 100 stond? Eerder deze week daar ook al geflitst, toen reed ik wel gewoon 100 terwijl het ook 100 op de borden was... weet niet of iemand anders hier recent andere ervaringen heeft. Voor deze week nooit problemen mee gehad.

Is idd dynamisch, elke flitspaal op de antwerpse ring in principe.
 
Alé hup 2 snelheidsboetes in 2 weken in mijn ebox. Onlangs nog in de Waze thread pronken dat ik sinds corona geen boete meer heb gehad. Karma is a b*tch :laugh:

Na correctie:
- 51km/h waar ik 50 mag
- 131km/h op E313

Met die 130€ had ik een leuk restaurantbezoek kunne gaan doen :frown:
 
Terug
Bovenaan