De grote (flits)boetes thread

Geen verrassing eigenlijk 😅

Idd, maar als je dat hier eerder op het forum durfde te zeggen, dan was je aan het zeveren. "Het is allemaal voor de verkeersveiligheid!" 😅
 
Er wordt nochtans regelmatig eens gepost dat het niet meer om de verkeersveiligheid gaat.
En dat wordt dat even regelmatig weer tegengesproken. Bekijk bijvoorbeeld de reacties hier maar eens:
 
En dat wordt dat even regelmatig weer tegengesproken. Bekijk bijvoorbeeld de reacties hier maar eens:
Ja dat is nu wel een thread die daar specifiek voor dient. Maar algemeen valt dat wel erg mee hoor.
 
Geen verrassing eigenlijk 😅

Eigenlijk is dit een teken dat de medemens steeds minder een boertige snelheidsmaniak is.
Ik voel mij vereerd. :tongue:

Burgemeester van de gemeente: Shit! Mensen houden zich steeds meer aan de verkeersregels! De winst zakt! Wat nu?

Raad van bestuur bij de gemeente: Weg verbreden. We maken er een expresweg van. Verkeersdrempels weghalen. Fietsers en voetgangers omleiden. Bordjes 70km/u vervangen door 50km/u en ne onzichtbare flitspaal hangen in de takken van de bomen. Problem solved!

Burgemeester van de gemeente: Een fantastisch goed plan!
 
Eigenlijk is dit een teken dat de medemens steeds minder een boertige snelheidsmaniak is.
Ik voel mij vereerd. :tongue:

Burgemeester van de gemeente: Shit! Mensen houden zich steeds meer aan de verkeersregels! De winst zakt! Wat nu?

Raad van bestuur bij de gemeente: Weg verbreden. We maken er een expresweg van. Verkeersdrempels weghalen. Fietsers en voetgangers omleiden. Bordjes 70km/u vervangen door 50km/u en ne onzichtbare flitspaal hangen in de takken van de bomen. Problem solved!

Burgemeester van de gemeente: Een fantastisch goed plan!
Je maakt er een karikatuur van, maar je zit helaas dicht bij de werkelijkheid hoor. Die trajectcontroles worden bijna allemaal geïnstalleerd en uitgebaat door de firma Taas (Trajectcontrole-as-a-service). In ruil krijgen die een vast bedrag per uitgeschreven boete (rond de 24€).
Van de gemeente zou je met wat goede wil nog kunnen zeggen dat ze het niet voor het geld doen, maar een commerciële firma wil natuurlijk gewoon de winst maximaliseren. Dus: zoveel mogelijk boetes. En effectief: liefst verdwijnen verkeersdrempels daarvoor.
Overigens is het geen toeval dat Taas hun jaarrekeningen niet publiceert hoor...
 
Je maakt er een karikatuur van, maar je zit helaas dicht bij de werkelijkheid hoor.
Ja we kunnen er een beetje cynisch om lachen tot je zelf zo'n boete in de bus krijgt. Ik heb dit zelf al 5 jaar lang vermeden (dus neen ik ben niet cynisch omdat ik zelf véél boetes binnen krijg. Het tegenovergestelde is waar) maar ik durf er mijn handen niet (meer) voor onder het vuur te steken.

De laatste weken heb ik hier 2x gelezen van mensen die in hun recht waren en alsnog gewoon in het ongelijk gesteld werden. En wat bleek 2x? Dat men gewoon na de klachten de ontbrekende bebording alsnog geplaatst had. Dus onterechte boetes doodleuk alsnog terecht maken in de hoop dat men betaalt en/of geen bewijs heeft. (!)

2x lijkt weinig maar dat zijn er al 2 teveel ..

99,x% van de bebording en/of wegligging zal wel in orde zijn maar die overige x% is gewoon 'de medemens naaien'. En dat percentage stijgt elk jaar langzamerhand.
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd hoe het gaat zijn als je de tolerantie af haalt?

Nu ben je eigenlijk "dom" als je 129 zou rijden, want dan betaal je 63 euro voor 121 gecorrigeerd.
Ik rij ofwel 120-127 ofwel 138 op teller, want 138 (129 gecorrigeerd) op teller betaal je idem 63 euro voor.

Dus voor jezelfde geld kan je beter 138 rijden dan :p
 
Benieuwd hoe het gaat zijn als je de tolerantie af haalt?

Nu ben je eigenlijk "dom" als je 129 zou rijden, want dan betaal je 63 euro voor 121 gecorrigeerd.
Ik rij ofwel 120-127 ofwel 138 op teller, want 138 (129 gecorrigeerd) op teller betaal je idem 63 euro voor.

Dus voor jezelfde geld kan je beter 138 rijden dan :p
We spreken over een andere tolerantie volgens mij.
Die 6km/6% is een zogenaamde technische tolerantie (de politiek heeft die veel ruimer laten instellen dan technisch echt nodig is).
Maar je hebt ook nog een fictieve tolerantie om het gerechtsapparaat te ontlasten, waarbij de kleine overtredingen dus niet geflitst worden.
In Wallonië was dat bijvoorbeeld lange tijd 150km/u op de autosnelweg. Je kon dus tot 149km/u gaan en nooit geflitst worden.
En het is die tolerantie die verdwijnt.

En om op je reactie te reageren, ik vind het eigenlijk even dom om 138 te rijden. Met 120km/u kom je quasi even snel aan je bestemming en loop je geen risico op een boete :p
 
Kan het niet onmiddellijk terugvinden, maar in het "verkeersveiligheidsplan" werd ook aangehaald dat de technische tolerantie zou gehalveerd worden.
Dus 3km/h onder de 100 km/h en 3% boven 100km/h.
Gebaseerd op veel nauwkeurigere meettoestellen.
De oude 6km/h of 6% boven de 100 dateert nog van de tijd van de eerste Multa Nova's
 
Kan het niet onmiddellijk terugvinden, maar in het "verkeersveiligheidsplan" werd ook aangehaald dat de technische tolerantie zou gehalveerd worden.
Dus 3km/h onder de 100 km/h en 3% boven 100km/h.
Gebaseerd op veel nauwkeurigere meettoestellen.
De oude 6km/h of 6% boven de 100 dateert nog van de tijd van de eerste Multa Nova's
Dit?
 
Kan het niet onmiddellijk terugvinden, maar in het "verkeersveiligheidsplan" werd ook aangehaald dat de technische tolerantie zou gehalveerd worden.
Dus 3km/h onder de 100 km/h en 3% boven 100km/h.
Gebaseerd op veel nauwkeurigere meettoestellen.
De oude 6km/h of 6% boven de 100 dateert nog van de tijd van de eerste Multa Nova's
Die 6% was toch altijd al een gunstmaatregel geweest? In andere landen heeft die marge nooit zo hoog gelegen.
Zelfs 3% is nog steeds heel ruim berekend voor de precisie die de flitspalenhalen.
 
Dit?
Best wel grappig dat ze Nederland en Frankrijk erbij halen als voorbeeld waar ze een kleinere marge zouden hebben.

In Nederland klopt die 3 procent meetcorrectie wel, maar wat ze er niet bij vertellen is dat je ook een ondergrens hebt van 4km/h te snel.


In Frankrijk is de correctiemarge al minstens 10 jaar 5km/h of 5%. Is recent ook niets aan veranderd, dus geen idee waar ze die 3% halen.
Bij de rijdende flitsauto's is de correctie zelfs 10km/h of 10% en wordt er pas geflitst vanaf een snelheidsverschil van 20km/h met de flitsauto.


VIAS zou dus beter volledige en juiste informatie geven.

Die 6% was toch altijd al een gunstmaatregel geweest? In andere landen heeft die marge nooit zo hoog gelegen.
Zelfs 3% is nog steeds heel ruim berekend voor de precisie die de flitspalenhalen.

Zoals je hierboven leest zou een correctiemarge van enkel 3% zeer streng zijn t.o.v. onze buurlanden.
 
Laatst bewerkt:
Best wel grappig dat ze Nederland en Frankrijk erbij halen als voorbeeld waar ze een kleinere marge zouden hebben.

In Nederland klopt die 3 procent meetcorrectie wel, maar wat ze er niet bij vertellen is dat je ook een ondergrens hebt van 4km/h te snel.


In Frankrijk is de correctiemarge al minstens 10 jaar 5km/h of 5%. Is recent ook niets aan veranderd, dus geen idee waar ze die 3% halen.
Bij de rijdende flitsauto's is de correctie zelfs 10km/h of 10% en wordt er pas geflitst vanaf een snelheidsverschil van 20km/h met de flitsauto.


VIAS zou dus beter volledige en juiste informatie geven.



Zoals je hierboven leest zou een correctiemarge van enkel 3% zeer streng zijn t.o.v. onze buurlanden.
Alleen heb je die ondergrens van 4km niet op de autosnelweg waar je 130km/u mag.
 
Allez, ik mag ook weer sponsoren.

2x op een week tijd, 57 en 58 in zone 50. Beiden op plaatsen en tijdstippen waar de 50 belachelijk is. Maarja, daar en dan staan flitsen brengt natuurlijk meer op, want op de drukkere momenten en tijdstippen sta je toch overal aan te schuiven hier tegenwoordig.

Ok, dom van mij natuurlijk en regels zijn regels. Maar het is toch zuur.
 
Ik moet toch steeds lachen wanneer ik mensen hoor zeggen dat het overal de snelheidsregels volgen zo moeilijk is, en dat een foutje snel gemaakt is. Ik rijd ondertussen meer dan 30 jaar met de wagen. Ik heb ondertussen al meer dan een miljoen km gereden met de wagen. In heel deze periode heb ik welgeteld één snelheidsbekeuring gehad. Dat was een plek waar ik 20 jaar geleden wekelijks kwam en even niet had bij nagedacht dat de limiet van 90 km/h naar 70km/h is gebracht op gewone wegen. Ik ben daar geflitst aan net geen 90 km/h.
Ik respecteer eigenlijk altijd de snelheidslimieten.

Ik vind het grappig dat veel van de mensen die hier nu als verdediging inroepen dat het zo moeilijk is om te weten welke snelheid je overal mag rijden, in het verkeersergenissentopic zitten te sakkeren op mensen die de regels niet kennen, en dat wanneer ze die niet kennen, ze maar niet met de wagen moeten rijden. Ik zou zeggen, wees consequent, en neem de bus indien het te moeilijk is om de snelheidsregels te kennen.

nvdr : Ik ben voor de rest wel nog een aantal keer geflitst in Jodoigne. Daar stelt men de onbemande camera's om de twee weken een dag af op 60 km/h om de vrachtwagens te flitsen. Maar toen (+- 2010) flitsten die camera's alle voertuigen die meer dan 60 km/h reden :rofl:
Ik heb al sinds november 2018 géén enkele boete meer verkregen en ik hoop dit zo te houden. En het aantal boetes sinds ik mijn rijbewijs heb (1993 dus ook 30+ jaar zoals jij :D) is minder dan 10 stuks. (Wel 1x mijn rijbewijs kwijt toen ik 81 reed na correctie waar ik dacht 70 te mogen rijden. Helaas hadden ze de dag voor ik gepakt was net de bordjes gewijzigd naar 50 -dit is géén excuus maar dat was echt zo- en natuurlijk staat de politie daar dan asap fysiek te flitsen. :confused: Shit happens, sindsdien heb ik mijn lesje geleerd. Voor het overige altijd nét te hard en een kleine boete).

Ik ben het volledig met je eens behalve dat in het vet gedrukt. Het hangt er vanaf waar je rijdt maar op sommige locaties is het effectief moeilijk door slecht geplaatste bordjes. Vooral zone bordjes zijn soms een merde shit en er zijn dan praktisch nooit herhalingsborden (dat moet wettelijk ook niet).

Dat is geen excuus he en als ik te snel rijd moet ik op de blaren zitten. Maar ik zal nooit durven beweren dat ik snelheids boete vrij zal blijven tot zolang ik met de wagen kan rijden. Ik doe gewoon mijn uiterste best de boetes te vermijden.
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar, ik blijf er wel nog altijd bij dat ik het énorm smerig vind dat blijkbaar de politie verkeersborden mag afplakken met zwarte (!) plakband (i.p.v. politietape) en dat je dan maar moet weten dat de snelheidslmiet veranderd is, k*tstreek. :ROFLMAO:
99% van de boetes vind ik gewoon terecht. Ik vind de meeste excuses maar povertjes en onterecht.

Maar het klopt dat het soms niet erg duidelijk is en dat er soms (naar mijn mening toch) verzachtende omstandigheden mogelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan