De grote (flits)boetes thread

Mee akkoord, zolang je maar niet durft te beweren dat je zelf nog nooit (onbewust) te snel hebt gereden in je leven.
Mijn vader beweerde dat altijd. Op 30 jaar nooit te snel gereden en 0 boetes (dat laatste was wel waar) Tot ik het beu was.

De eerstvolgende keer dat hij dan chauffeur voor mij speelde, stuurde ik hem een baan op waar een bord moeilijk te zien was (Dat stond net na een boom maar het was wel nog goed zichtbaar). Je mag 1x raden of hij zich aan de snelheid hield of niet. :tongue:

Met mijn vorige wagen amper boetes gekregen, misschien 1 om de paar jaar. Met mijn huidige wagen ben ik ondertussen al vaste klant 😂.
Heb er thuis nog 2 liggen da'k moet betalen 🙄

Ik betaal die ook gewoon, weliswaar op't laatste moment, maarja.
 
Idem...hier ook al eens occasioneel mogen schrijven na het ontvangen van een "vingertik", en den enige waar ik op sakker is mezelf!
Idem hier maar ik zou het wel appreciëren dat men zou controleren op "logische plaatsen" - een boete op een kaarsrecht stuk zonder woningen in de buurt voelt net anders aan dan eentje in een drukke straat met geparkeerde voertuigen en fietsers die verplicht zijn te laveren door een gebrek aan fietspaden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vaste flitsers leveren zelden een netto veiligheidsvoordeel op. Op de autosnelweg gaan talloze chauffeurs in de remmen wanneer ze een flitspaal passeren, zelfs al rijden ze niet te snel. Vanaf een bepaalde drukte leidt dat tot gevaarlijke situaties, kunstmatige files en mogelijke ongevallen.

Dan zijn trajectcontroles veel nuttiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Mee akkoord, zolang je maar niet durft te beweren dat je zelf nog nooit (onbewust) te snel hebt gereden in je leven.
Mijn vader beweerde dat altijd. Op 30 jaar nooit te snel gereden en 0 boetes (dat laatste was wel waar) Tot ik het beu was.

De eerstvolgende keer dat hij dan chauffeur voor mij speelde, stuurde ik hem een baan op waar een bord moeilijk te zien was (Dat stond net na een boom maar het was wel nog goed zichtbaar). Je mag 1x raden of hij zich aan de snelheid hield of niet. :tongue:
Ik rijd zelf nooit 30 in zone 30 en rijd af en toe 140 op de snelweg. En ik rijd ook vaak 6% sneller ivm correctie.
Maar ik ga dan ook niet op een forum klagen dat ik geflitst ben. Ja het is belachelijk om tegen (zogezegd) 32 geflitst te worden, maar ergens moet die grens getrokken worden.

EDIT: ik rijd natuurlijk wel 30 als er schoolkinderen zijn, ik heb het over een zaterdagmiddag bv.
 
Ik rijd zelf nooit 30 in zone 30 en rijd af en toe 140 op de snelweg. En ik rijd ook vaak 6% sneller ivm correctie.
Maar ik ga dan ook niet op een forum klagen dat ik geflitst ben. Ja het is belachelijk om tegen (zogezegd) 32 geflitst te worden, maar ergens moet die grens getrokken worden.

EDIT: ik rijd natuurlijk wel 30 als er schoolkinderen zijn, ik heb het over een zaterdagmiddag bv.
Ge moet maar eens echt 30 rijden in zone 30.
Iedereen, maar dan ook iedereen achter u komt in uw gat pompen.
 
Gouden tips voor uw huwelijk en de verkeersveiligheid:

Ik ga enkele keren per jaar met mijn vrouw op familiebezoek in Duitsland, een win-win situatie. Mijn vrouw tevreden dat we samen familie gaan bezoeken, ik blij dat ik een weekend aan 250 km/u kan rijden.
 
Vaste flitsers leveren zelden een netto veiligheidsvoordeel op. Op de autosnelweg gaan talloze chauffeurs in de remmen wanneer ze een flitspaal passeren, zelfs al rijden ze niet te snel. Vanaf een bepaalde drukte leidt dat tot gevaarlijke situaties, kunstmatige files en mogelijke ongevallen.

Dan zijn trajectcontroles veel nuttiger.
Ik ben volledig pro trajectcontroles. Heb je tenminste over een lange periode een gemiddelde snelheid die wordt gemeten ipv een momentopname.
 
Fietsers steken u zelfs voorbij.

Onlangs voorgehad hier in Lokeren. Mooi 30km/h (35km/h op m'n teller zelfs) aan het rijden toen ik werd ingehaald door een wielertoerist.
Even verder passeerde ik hem terug met een combi en 2 agenten bij hem. Meneer aan het roepen da het belachelijk was dat hij een boete kreeg..


Ik ben volledig pro trajectcontroles. Heb je tenminste over een lange periode een gemiddelde snelheid die wordt gemeten ipv een momentopname.

Met cruise control ja, maar zonder is dat verschrikkelijk. (vind ik persoonlijk)
Ik heb de gewoonte van op de limiet te rijden (autostrade iets onder de 130km/h op mijn teller).
Maar als ik een auto nader die niet erg veel trager rijdt dan ikzelf heb ik steeds de neiging om een beetje te versnellen om die sneller voorbij te zijn, en sneller terug voor hem te kunnen invoegen zonder die te hinderen. Dit om bvb een nog snellere auto achter mij niet te lang te hinderen, of gewoon niet onnodig lang op het linkse vak te blijven hangen. Of tergend langzaam te lang naast hem/haar te rijden want dan heb ik steeds het gevoel dat die mij zit aan te staren (heb ik bvb ook steeds aan lichten als we met 2 naast elkaar staan)
Maar ik blijf dan onbewust die snelheid rijden, om dan iets verder terug hetzelfde voor te hebben.
Na een tijd rijd ik dan al bvb 140km/h.

Met cruise control heb je dat niet, maar slechts 1 van m'n 2 auto's heeft dat, en dan nog de auto waar ik het minst (graag) met rij.
 
Mss gewoon de juiste snelheid rijden dan? Je hebt dan 9km (ze flitsen pas vanaf 129km/u dacht ik) marge om wat sneller te rijden onbewust.
Ge moet maar eens echt 30 rijden in zone 30.
Iedereen, maar dan ook iedereen achter u komt in uw gat pompen.
Ik trek mij daar werkelijk niets van aan. 30 is voor mij 30. Of soms ga ik wel eens tot 35.
 
Gisteren een cadeautje dat (gelukkig maar) 53EUR kost teruggevonden in de brievenbus. Flitsvuilbak vlak na een brug, 99 gecorrigeerd naar 93 op ne rustige zaterdagmorgen (N60 richting Gent komende van Leupegem voor mensen die de streek kennen). Jammer, maar kon erger geweest zijn. Was alweer even geleden dat ik 'prijs' had.
 
Bij ons in Brasschaat zijn ze al even aan het werken waardoor een straat 1 richtingsverkeer is geworden voor een stuk en als gevolg zone 30 is geworden.

Naar't schijnt hebben ze staan flitsen vorig weekend op zaterdag en zondag, tientallen mensen kunnen beboeten. Maar hoe halen ze in het in hoofd om daar te flitsen op ne zondag, ik rij daar bijna dagelijks en altijd op't gemak tegen 50.

Daarstraks maar braaf 30 gereden en als ge dan de rij achter u ziet...
 
Ge moet maar eens echt 30 rijden in zone 30.
Iedereen, maar dan ook iedereen achter u komt in uw gat pompen.
Daar heb ik nu echt eens nul de kloten last van hoor. Als ze in mijn gat komen hangen rijd ik nog iets trager tot 5km/u onder de maximum toegelaten snelheid. Eens zien wie er het hardst gekloot is :)
 
Onlangs voorgehad hier in Lokeren. Mooi 30km/h (35km/h op m'n teller zelfs) aan het rijden toen ik werd ingehaald door een wielertoerist.
Even verder passeerde ik hem terug met een combi en 2 agenten bij hem. Meneer aan het roepen da het belachelijk was dat hij een boete kreeg..
Hij kan inderdaad een boete krijgen wegens een snelheidsovertreding als ze hem geflitst hebben en ze hem meteen staande hebben gehouden.
Vermits een fietser géén nummerplaat heeft (toch gene gewone fiets) is staande houding een must, anders is het bijna niet mogelijk een fietser te beboeten.

PS. Ik ben niet zeker maar volgens mij -als een spurtbom 40km/u loopt- tijdens een training, voorbij een 30km/u bord en daardoor geflitst wordt + staande gehouden, dat die mens beboet kan worden. Volgens mij kan dit alleen voor voertuigen (deze moeten niet gemotoriseerd zijn) als ik de wegcode goed interpreteer. Maar goed dat is al een onrealistische situatie :D
 
Bij ons in Brasschaat zijn ze al even aan het werken waardoor een straat 1 richtingsverkeer is geworden voor een stuk en als gevolg zone 30 is geworden.

Naar't schijnt hebben ze staan flitsen vorig weekend op zaterdag en zondag, tientallen mensen kunnen beboeten. Maar hoe halen ze in het in hoofd om daar te flitsen op ne zondag, ik rij daar bijna dagelijks en altijd op't gemak tegen 50.

Daarstraks maar braaf 30 gereden en als ge dan de rij achter u ziet...
In het geniep liggen flitsen draagt dan ook nul komma nul bij tot de verkeersveiligheid en heeft als enige doel om geld in de kassen te steken van de besturen.

Wil je dat men 30 rijdt? Pas uw infrastructuur zodanig aan dat je niet sneller kan of wil.
Niet a la belge, een groot 2 baansvak met een vangrail tussen van 20m breed en dan simpelweg een bordje 50km/h tegen een verlichtingspaal steken en denken dat ge zo zult bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Wil je die baan echt maximaal 50km/h maken, maak je de baan smaller met oversteekplaatsen en verdwijnen die 2 vakken in elke richting. Je zorgt ook dat fietsverkeer prioritair kan oversteken waardoor je als bestuurder altijd op moet letten en dus trager gaat rijden.

Hier in de buurt heb ik ze vorige week ook een flitsvuilbak zien opzetten op een baan met een recht stuk van een goede 750m a 1km. Da's dan zone 50 terwijl dat door de weide loopt. Men had daar al lang verkeersremmers of een breed fietspad bij kunnen zetten waardoor de snelheid omlaag zal gaan, maar dat kost geld. Lekker een flitsbak zetten en iedereen die wat te snel optrekt op de bon gooien is pas echt goed verkeersveilig beleid voeren denkt men. In een andere buurt heeft men dan weer de zone 30 afgeschaft zodat er een 50km/h trajectzone kan komen. Decennia lang mensen daar liggen flitsen en dan zo'n move uithalen, je moet het maar durven als lokaal bestuur.

In NL hebben ze dat al even begrepen, in Belgie en Vlaanderen lopen we zoals altijd nog enkele decennia achter.
 
Ook nog eens fanmail mogen ontvangen; vaste camera in’t dorp waar mijn ma woont. Rechte steenweg die van 70 naar 50 gaat en net te lang laten afleiden door conversatie. Ik zag de flits afgaan in mn spiegel. Toch nog bijna 2 maanden geduurd voor ik de boete in de bus kreeg. Minimumboete van 53 euro. Niet de eerste en wellicht niet de laatste.
 
Men had daar al lang verkeersremmers of een breed fietspad bij kunnen zetten waardoor de snelheid omlaag zal gaan

Probleem met verkeersremmers is dat de meeste de snelheid dusdanig reduceren dat het gewoon irritant is: Een drempel in een zone 50 moet je nemen tegen 20-25, diegene die zoiets plaats mag men van mij ophangen op het marktplein. Idem met een as -verschuiving want daar moet je gewoon stoppen als er een tegenligger komt. Mijn woon-werk traject is 14km lang en bevat 27 verkeersremmers (ik kan dus geen 750m rijden zonder te remmen) - allemaal drempels, bloembakken en zelfs een combinatie van drempel/as verschuiving met decoraties die doen denken aan de verdediging van Hitler tegen tanks (die driehoekige betonnen verankeringen) - als ik op het werk aankom ben ik dus telkens in een dergelijke mentale toestand dat ik de uitvinder van die zaken levend kan villen en opeten.

Dus voor mij graag 2 rijvakken van 1km breed in combinatie met een camera om de 100 meter, trajectcontroles, rijbewijs met punten, ...
 
Sinds heel Brussel (behalve de invalswegen) zone 30 is geworden, toch al één keer laten vangen. Ik moet wel zeggen, het rijden is in het algemeen toch minder stresserend geworden hier.
 
Ik ben volledig pro trajectcontroles. Heb je tenminste over een lange periode een gemiddelde snelheid die wordt gemeten ipv een momentopname.
Sinds er overal trajectcontroles zijn heb ik nog nooit zo gefrustreerd in de auto gezeten (althans op die stukken), en dan gaat het niet eens over de snelheid want om eerlijk te zijn is 120 (of 100!! op de ring) gewoon te traag. Maar vooral op autostrades zijn die dingen wraakroepend.

  1. Andere bestuurders die veel te traag rijden of vreemde tempos aanhouden waardoor je eigenlijk niet anders doet dan 'zwalpen'
  2. Inhalen aan 126 terwijl die naast u 124 bolt en achter u iemand aan 129 voorbij wilt (gemakkelijk oplosbaar natuurlijk maar oh zo veel meer frequenter bij trajectcontrole)
  3. Cruisecontroleurs die aan 115 naar links gaan terwijl jij afkomt aan 124 met de CC, dus zonder adaptieve zit je gewoon constant te prullen of te remmen
  4. Cruisecontroleurs die hun snelheid 1km/u lager staan hebben en dan eigenlijk veel te dicht in uw gat komen hangen, resulterend in een 'opgejaagd' gevoel
  5. Bestuurders die in slaap sukkelen, kzou wel eens een studie willen zien want op langere trajectcontroles zie ik veel bestuurders met blik op oneindig ipv spiegeltjes kijken.
  6. Kust > Brussel, have fun, 30 mins fucking trajectcontrole, om zeker te zijn dat je genoeg tijd hebt om het zand uit uw reet te halen...
  7. En wanneer het dan eens rustig is heb ik een gebrek aan het bepalen van eigen ritme, dus te passief en en heb meer de neiging om te prullen met vanalles en nog wat (= onoplettend)

Bestuurders worden veel te braaf en passief de dag van tegenwoordig, en dat begint zicht te vertalen in onkunde en minder voeling met rijden. Ik ben een vlotte chauffeur ja, ik durf al eens gassen en aanvaard mijn boetes zonder morren maar stiekem denk ik dat meer mensen nog eens moeten doortrappen zonder daardoor als een crimineel of johnny aanzien te worden. Volgens mij zou er direct weer aandachtiger gereden worden.

Akkoord met de andere post : te veel regeltjesmaatschappij en politiestaat.
/rant

ps. Trajectcontroles op gewestwegen of kleinere wegen heb ik minder problemen mee, maar toch.
 
Laatst bewerkt:
Ook nog eens fanmail mogen ontvangen; vaste camera in’t dorp waar mijn ma woont. Rechte steenweg die van 70 naar 50 gaat en net te lang laten afleiden door conversatie. Ik zag de flits afgaan in mn spiegel. Toch nog bijna 2 maanden geduurd voor ik de boete in de bus kreeg. Minimumboete van 53 euro. Niet de eerste en wellicht niet de laatste.

Hier achter de hoek staat vaak een mobiele flitspaal (zo'n aanhangwagen met een donker glas in) op een baan waar je max 50 mag. Daar heb ik mij ook al een paar keer aan laten vangen terwijl ik weet dat die daar vaak staat en hoe die er uit ziet.

Continu 50 rijden is echt moeilijk als je wat meer pk's hebt dan de standaard wagens. CC rijden is daar ook ni mogelijk want er zijn 4 lichten op die baan en veel wagens, terwijl je daar perfect 70 zou kunnen rijden, want aan beide kanten heb je dubbele rijvakken.
 
Terug
Bovenaan