De grote (flits)boetes thread

De grootste merde shit vind ik nog steeds dat je niet kan vertrouwen als er op uw eigen dashboard staat dat je 50km/u mag rijden terwijl dit in praktijk dikwijls de foute snelheid is (en dan is het meestal 30 km/u). We zijn wel 2023 he mannen. Maar neen de snelheid correct tonen, dat kan nog altijd niet.

Die bordjes of zoneborden van 30km/u zijn meestal klein en staan ook soms in een scherpe bocht aan de rechterzijde van de weg. Die bordjes kan je dus wel eens missen.

Als ik dan ergens onbekend ben, ik niet zeker ben van de snelheid en er staat 70km/u op mijn dashboard dan rijd ik 50km/u. (voor de zekerheid)
Maar als er 50km/u staat, dan rijd ik dus meestal geen 30 maar gewoon 50.
Dan merk ik plots een bordje op: Einde zone 30. En dat frusteert mij dan enorm.

Ik heb daarvoor nog geen boete gehad (een beetje geluk, al let ik er dus wel goed op en als ik de snelheid weet dan rijd ik NOOIT te hard), maar het is gewoon kut. Voor hetzelfde geld staan daar meerder flitspalen in die zone.
 
Laatst bewerkt:
De grootste merde shit vind ik nog steeds dat je niet kan vertrouwen als er op uw eigen dashboard staat dat je 50km/u mag rijden terwijl dit in praktijk dikwijls de foute snelheid is (en dan is het meestal 30 km/u). We zijn wel 2023 he mannen. Maar neen de snelheid correct tonen, dat kan nog altijd niet.

Welk merk/wagen ? Ik heb een nieuwe Mercedes (EQB) en het is ronduit bedroevend hoe slecht de indicatie van de snelheidslimieten is. Het strafste is dat hij heel vaak 90 aangeeft buiten de bebouwde kom, terwijl dat al jaren 70 is. Ik heb vroeger nochtans nog al een Mercedes gehad die de limieten aangaf (met bordenherkenning) en ik kan me niet herinneren dat ik me daar ooit ergerde. Maar ik kan me ook niet herinneren of die überhaupt iets aangaf als er geen borden waren (en het dus echt puur bordenherkenning was en geen GPS info).

Gelukkig hebben we wel nog Waze, waar je wél zo goed als altijd de correcte snelheid kunt op zien.
 
Gelukkig hebben we wel nog Waze, waar je wél zo goed als altijd de correcte snelheid kunt op zien.
Of verkeersborden, waar je helemaal altijd de correcte snelheid op kunt zien.

Gebeurt dat eigenlijk zo vaak dat jullie niet weten hoe hard je ergens mag dat jullie daar een hulpmiddel voor nodig hebben? Ik heb dat ook wel eens voor, maar dat is nu toch zeker niets alledaags.
 
Of verkeersborden, waar je helemaal altijd de correcte snelheid op kunt zien.

Gebeurt dat eigenlijk zo vaak dat jullie niet weten hoe hard je ergens mag dat jullie daar een hulpmiddel voor nodig hebben? Ik heb dat ook wel eens voor, maar dat is nu toch zeker niets alledaags.

Moesten we niet naar de verkeersborden kijken, zouden we ook niet weten dat de weergave in onze dashboard verkeerd is ;).
Dus ja, ook voor ons (of toch voor mij - ik ga hier niet in naam van anderen spreken) is het ook gewoon een backup middel voor wanneer ik eens twijfel, en ja, soms komt dat wel eens voor, zeker met al die zones tegenwoordig. En dan is het wel handig eens naar Waze te kijken, hoeveel je mag.

Ivm mijn Mercedes is grotendeels ook de ergernis dat de snelheidsbeperking ook gebruikt wordt door de wagen voor de ACC en voor het automatisch afremmen op regeneratie (EV), dus als die snelheid vaak niet klopt, zorgt dat toch wel serieus voor ergernis, zelfs als ik zelf weet wat de snelheidslimiet is.
 
Welk merk/wagen ? Ik heb een nieuwe Mercedes (EQB) en het is ronduit bedroevend hoe slecht de indicatie van de snelheidslimieten is. Het strafste is dat hij heel vaak 90 aangeeft buiten de bebouwde kom, terwijl dat al jaren 70 is. Ik heb vroeger nochtans nog al een Mercedes gehad die de limieten aangaf (met bordenherkenning) en ik kan me niet herinneren dat ik me daar ooit ergerde. Maar ik kan me ook niet herinneren of die überhaupt iets aangaf als er geen borden waren (en het dus echt puur bordenherkenning was en geen GPS info).

Gelukkig hebben we wel nog Waze, waar je wél zo goed als altijd de correcte snelheid kunt op zien.
Cupra Born.
 
Gebeurt dat eigenlijk zo vaak dat jullie niet weten hoe hard je ergens mag dat jullie daar een hulpmiddel voor nodig hebben? Ik heb dat ook wel eens voor, maar dat is nu toch zeker niets alledaags.
Neen dikwijls niet, maar het gebeurt dus wel.
 
Een zone 30 bord mag gerust wat prominenter aanwezig zijn op de baan. (of een herhalingsbord)
In een stadskern verdwijnen die al eens in de drukte.
Alles 90-70-50 borden
Begin zone 30 op de baan geschilderd dat zou pas een oplossing zijn
 
Heeft die geen Android Auto standaard? Gebruik dat gewoon en zet Waze op?
Vrouwlief haar smartphone is verbonden met de Android Auto en als zij mee rijdt is het inderdaad via Waze :tongue:

Als ik ook via mijn smartphone Android Auto zou gebruiken, dan neemt soms de verkeerde smartphone Android Auto over en dan is het soms wat knoeien (uit ervaring). Ze luistert ook graag muziek in de wagen via Spotify.

Maar ja, dat kan dus.
 
Deze voormiddag voor politierechtbank; rijverbod van 8 dagen (procureur vroeg 1 maand 😬), geldboete volledig voorwaardelijk. Wel kosten te betalen. Ik had veel erger verwacht maar doel is sowieso wel bereikt; daar wil ik geen 2e keer komen.



Wel mee gaan lunchen met de advocate 🫣.
Wat was de overtreding? met hoeveel te snel? (als je dat wilt delen natuurlijk)
 
Waze is ook niet zaligmakend heb ik al gemerkt.
Het enige waar ik Waze al de mist heb zien ingaan is in Nederland op de autosnelweg waar afhankelijk van het uur verschillende snelheden toegelaten zijn.

Dat, en uiteraard de variabele snelheden die bvb richting Craeybeckx of in Gentbrugge worden aangegeven.
 
Het enige waar ik Waze al de mist heb zien ingaan is in Nederland op de autosnelweg waar afhankelijk van het uur verschillende snelheden toegelaten zijn.

Dat, en uiteraard de variabele snelheden die bvb richting Craeybeckx of in Gentbrugge worden aangegeven.
Moet wel zeggen dat het tot telkens een lagere snelheid was die hij aangaf op een weg die vaak veranderd van 70 naar 50. Dus zo heel erg is het ook niet. Sowieso beter dan wat de auto zelf heeft in mijn geval.
 
Even mijn absurd verhaal hier neerschrijven.

Ik krijg op 11 april een snelheidsboete van 63€ in de bus, 59km ipv 50km, ok kan gebeuren maar dan kijk ik naar waar het gebeurd is, dit is een plaats waar je vanuit een zijstraat de hoofdbaan op rijdt, op deze hoofdbaan staat de bewuste camera die me geflitst heeft maar op het einde van de zijstraat waaruit ik kwam staat een einde-zonebord 50.

Uiteraard betwist ik dus de boete en voeg via het online formulier de foto's toe van het einde-zonebord die de snelheidslimiet opheft.

Twee dagen later reeds krijg ik een brief in de bus waarin staat dat het parket de betwisting "onderzocht" heeft maar deze niet aanvaard en ik alsnog de onmiddellijke inning moet betalen, indien ik alsnog niet betaal riskeer ik bijkomend 8*25€ te moeten betalen of zelfs voor de rechtbank te moeten verschijnen + een bijdrage voor het slachtofferfonds.

Desondanks dat ik in mijn recht ben besluit ik dus te betalen maar stuur ik ook een mail naar het parket met de vraag om te argumenteren waarom de betwisting niet aanvaard werd ondanks de duidelijke foto's en mijn verklaring die bijgevoegd waren.

Dit is het antwoord van het OM een week later:
Het parket heeft uw e-mail betreffende de snelheidsovertreding die op 1 april 2023 werd begaan in goede orde ontvangen.

Uit nazicht van uw dossier blijkt dat de onmiddellijke inning werd betaald. De betaling van het bedrag van de onmiddellijke inning betekent de erkenning van de overtreding en dit dooft de strafvordering uit overeenkomstig artikel 65, §2 van de wegverkeerswet.

Louter ter informatie kunnen we u meedelen dat de betwisting die u indiende op basis van de gegevens in het proces-verbaal, waarin vastgesteld werd dat de overtreding werd begaan in een zone waarbinnen en snelheidsbeperking tot 50 km/h geldt. Aangezien deze vaststelling een bijzondere bewijswaarde heeft en u bovendien de onmiddellijke inning betaalde, werd de overtreding afdoende bewezen. Het dossier is dus afgesloten.
Dus omdat ik liever 63€ betaal in plaats van te riskeren meer te moeten betalen en/of naar de rechtbank te moeten acht men de fout bewezen.

Nu rijd ik gisteren langs de bewuste straat en wat zie ik, men heeft nu gewoon het einde-zonebord verwijderd op het einde van de zijstraat.

Dus nog geen maand na de betwisting aan de hand van foto's die men niet aanvaard, want zogezegd is alles conform en was ik in fout, zag men zich blijkbaar wel genoodzaakt het bewuste einde-zonebord dat bewees dat ik in mijn recht ben te gaan weghalen.

voor/na

Moet niet vragen hoeveel kans ik had gemaakt op die 8*25€ of in de rechtbank... en hoe serieus men dit allemaal neemt, betalen zal je toch.

Maffiastaat is er niks tegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet niet vragen hoeveel kans ik had gemaakt op die 8*25€ of in de rechtbank... en hoe serieus men dit allemaal neemt, betalen zal je toch.

Maffiastaat is er niks tegen
Je had deze zaak na een erg lange en vermoeiende strijd, vermoedelijk gewonnen (als je echt volhard had tot op het bot), want dat bord stond er op de datum dat je beboet bent. Men heeft blufpoker gespeeld en men heeft u doodleuk bij uw pietje genomen. Zo simpel is dat. Maar je hoeft je niet schuldig te voelen, want 99% had in jou geval ook gewoon betaald.

Dit zijn tegenwoordig anno 2023 *helaas* de trukken van de foor. U schrik aanjagen met de hele hoge boetes (zeker als je de uiteindelijke rechtzaak zou verliezen) waardoor je toch gewoon betaalt **voor de gemoedsrust**

99% zou hetzelfde doen en betalen in uw geval en dat weten ze goed genoeg. Dit zijn inderdaad mafiapraktijken. Schandalig gewoon.

--

Dit doet mij denken aan mijn betwisting bij Mega van 40€. Die zaak heeft ook 16 maanden aangesleept met het ene dreigement na het andere (en het is nog niet 100% in orde), maar ik heb wel voet bij stuk gehouden en Mega heeft finaal moeten buigen. Maar hoeveel zouden betaald hebben in mijn scenario? Ook 99% hoor.

Dus omdat ik liever 63€ betaal in plaats van te riskeren meer te moeten betalen en/of naar de rechtbank te moeten acht men de fout bewezen.
Dat weten ze daar verdomd goed.

Dat ze na uw klacht dat bord weggehaald hebben zegt al genoeg. Ze weten heel goed dat je niet in fout waart.
Ik haat HLN maar misschien toch eens tijd uw verhaal daar te doen? :support: Dit lijkt me alvast een mooi artikel voor die roddelkrant.
 
Laatst bewerkt:
Even mijn absurd verhaal hier neerschrijven.

Ik krijg op 11 april een snelheidsboete van 63€ in de bus, 59km ipv 50km, ok kan gebeuren maar dan kijk ik naar waar het gebeurd is, dit is een plaats waar je vanuit een zijstraat de hoofdbaan op rijdt, op deze hoofdbaan staat de bewuste camera die me geflitst heeft maar op het einde van de zijstraat waaruit ik kwam staat een einde-zonebord 50.

Uiteraard betwist ik dus de boete en voeg via het online formulier de foto's toe van het einde-zonebord die de snelheidslimiet opheft.

Twee dagen later reeds krijg ik een brief in de bus waarin staat dat het parket de betwisting "onderzocht" heeft maar deze niet aanvaard en ik alsnog de onmiddellijke inning moet betalen, indien ik alsnog niet betaal riskeer ik bijkomend 8*25€ te moeten betalen of zelfs voor de rechtbank te moeten verschijnen + een bijdrage voor het slachtofferfonds.

Desondanks dat ik in mijn recht ben besluit ik dus te betalen maar stuur ik ook een mail naar het parket met de vraag om te argumenteren waarom de betwisting niet aanvaard werd ondanks de duidelijke foto's en mijn verklaring die bijgevoegd waren.

Dit is het antwoord van het OM een week later:

Dus omdat ik liever 63€ betaal in plaats van te riskeren meer te moeten betalen en/of naar de rechtbank te moeten acht men de fout bewezen.

Nu rijd ik gisteren langs de bewuste straat en wat zie ik, men heeft nu gewoon het einde-zonebord verwijderd op het einde van de zijstraat.

Dus nog geen maand na de betwisting aan de hand van foto's die men niet aanvaard, want zogezegd is alles conform en was ik in fout, zag men zich blijkbaar wel genoodzaakt het bewuste einde-zonebord dat bewees dat ik in mijn recht ben te gaan weghalen.

voor/na

Moet niet vragen hoeveel kans ik had gemaakt op die 8*25€ of in de rechtbank... en hoe serieus men dit allemaal neemt, betalen zal je toch.

Maffiastaat is er niks tegen
Kan je deze plek eens delen via Google Maps?
 
Even mijn absurd verhaal hier neerschrijven.

Ik krijg op 11 april een snelheidsboete van 63€ in de bus, 59km ipv 50km, ok kan gebeuren maar dan kijk ik naar waar het gebeurd is, dit is een plaats waar je vanuit een zijstraat de hoofdbaan op rijdt, op deze hoofdbaan staat de bewuste camera die me geflitst heeft maar op het einde van de zijstraat waaruit ik kwam staat een einde-zonebord 50.

Uiteraard betwist ik dus de boete en voeg via het online formulier de foto's toe van het einde-zonebord die de snelheidslimiet opheft.

Twee dagen later reeds krijg ik een brief in de bus waarin staat dat het parket de betwisting "onderzocht" heeft maar deze niet aanvaard en ik alsnog de onmiddellijke inning moet betalen, indien ik alsnog niet betaal riskeer ik bijkomend 8*25€ te moeten betalen of zelfs voor de rechtbank te moeten verschijnen + een bijdrage voor het slachtofferfonds.

Desondanks dat ik in mijn recht ben besluit ik dus te betalen maar stuur ik ook een mail naar het parket met de vraag om te argumenteren waarom de betwisting niet aanvaard werd ondanks de duidelijke foto's en mijn verklaring die bijgevoegd waren.

Dit is het antwoord van het OM een week later:

Dus omdat ik liever 63€ betaal in plaats van te riskeren meer te moeten betalen en/of naar de rechtbank te moeten acht men de fout bewezen.

Nu rijd ik gisteren langs de bewuste straat en wat zie ik, men heeft nu gewoon het einde-zonebord verwijderd op het einde van de zijstraat.

Dus nog geen maand na de betwisting aan de hand van foto's die men niet aanvaard, want zogezegd is alles conform en was ik in fout, zag men zich blijkbaar wel genoodzaakt het bewuste einde-zonebord dat bewees dat ik in mijn recht ben te gaan weghalen.

voor/na

Moet niet vragen hoeveel kans ik had gemaakt op die 8*25€ of in de rechtbank... en hoe serieus men dit allemaal neemt, betalen zal je toch.

Maffiastaat is er niks tegen
Typisch de overheid. Ook bij fiscale zaken komt dit vaak voor dat je het lef moet hebben om toch een rechtszaak op te willen starten ipv de 'net niet te hoge' geldboete te aanvaarden.
Bewuste tactiek naar het schijnt, politiekers hebben dit ooit al eens aangekaart, maar voorlopig nog geen gevolg aan gegeven blijkt maar weer eens uit jouw voorbeeld.
 
Even mijn absurd verhaal hier neerschrijven.

Ik krijg op 11 april een snelheidsboete van 63€ in de bus, 59km ipv 50km, ok kan gebeuren maar dan kijk ik naar waar het gebeurd is, dit is een plaats waar je vanuit een zijstraat de hoofdbaan op rijdt, op deze hoofdbaan staat de bewuste camera die me geflitst heeft maar op het einde van de zijstraat waaruit ik kwam staat een einde-zonebord 50.

Uiteraard betwist ik dus de boete en voeg via het online formulier de foto's toe van het einde-zonebord die de snelheidslimiet opheft.

Twee dagen later reeds krijg ik een brief in de bus waarin staat dat het parket de betwisting "onderzocht" heeft maar deze niet aanvaard en ik alsnog de onmiddellijke inning moet betalen, indien ik alsnog niet betaal riskeer ik bijkomend 8*25€ te moeten betalen of zelfs voor de rechtbank te moeten verschijnen + een bijdrage voor het slachtofferfonds.

Desondanks dat ik in mijn recht ben besluit ik dus te betalen maar stuur ik ook een mail naar het parket met de vraag om te argumenteren waarom de betwisting niet aanvaard werd ondanks de duidelijke foto's en mijn verklaring die bijgevoegd waren.

Dit is het antwoord van het OM een week later:

Dus omdat ik liever 63€ betaal in plaats van te riskeren meer te moeten betalen en/of naar de rechtbank te moeten acht men de fout bewezen.

Nu rijd ik gisteren langs de bewuste straat en wat zie ik, men heeft nu gewoon het einde-zonebord verwijderd op het einde van de zijstraat.

Dus nog geen maand na de betwisting aan de hand van foto's die men niet aanvaard, want zogezegd is alles conform en was ik in fout, zag men zich blijkbaar wel genoodzaakt het bewuste einde-zonebord dat bewees dat ik in mijn recht ben te gaan weghalen.

voor/na

Moet niet vragen hoeveel kans ik had gemaakt op die 8*25€ of in de rechtbank... en hoe serieus men dit allemaal neemt, betalen zal je toch.

Maffiastaat is er niks tegen
Zoals eerder eens werd aangehaald, kan je de exacte plaats delen?

Want het is niet omdat je een “einde zone 50” bord passeert op een kruispunt, dat de weg die je opgaat niet ook onder een snelheidsbeperking van 50 km/h kan vallen.
 
Terug
Bovenaan