De grote (flits)boetes thread

Het was al lang geleden, maar ik hang er nog eens aan.

62,06€ omdat ik 58 km/u reed (herleid naar 52 km/u) waar je 50 mocht. Geflitst op een lege baan om 5u03 op een dinsdagmorgen. Vorig jaar mocht je er nog 70. Soms vraag je je af waar ze mee bezig zijn. Verkeersveiligheid, of de werkende mens kloten?
 
I think I made a booboo 🫢
Afrit Mechelen noord mogelijk iets te gezwind genomen, voor een Audi van de wegpolitie.
Ik kom er dagelijks maar merkte nu pas op dat daar borden van 50 staan voor die bocht 🤓.
Nog wel in de remmen gegaan in naar mijn aanvoelen de juiste balans tussen vertragen “richting 50 km/u” zonder hen te brake checken maar met wat pech volgt dus een boete voor onaangepaste snelheid oid.
Onlangs wat geluk (of eerder wijsheid) gehad in Herentals Industrie. Ik neem de afslag en de wagen achter mij maakt van zijn oren omdat ik de bocht neem tegen 50km/u (daar mag je ook maar 50)

Ik neem de bocht, en ik zie 100 meter verderop aan de lichten .. juist ja .. kassa kassa ..

De wagen achter mij die zat te toeteren was achteraf blij denk ik. :tongue:

I think I made a booboo 🫢
Afrit Mechelen noord mogelijk iets te gezwind genomen, voor een Audi van de wegpolitie.
Ik kom er dagelijks maar merkte nu pas op dat daar borden van 50 staan voor die bocht 🤓.
Nog wel in de remmen gegaan in naar mijn aanvoelen de juiste balans tussen vertragen “richting 50 km/u” zonder hen te brake checken maar met wat pech volgt dus een boete voor onaangepaste snelheid oid.
Bijna elke afrit is tegenwoordig 50km/u maar het bordje staat altijd net voor of net in de bocht dus dit merk je niet altijd op.
En ja soms staan ze na de bocht ook gewoon de flitsen, zie mijn voorbeeld. Dit deed mij er terug aan herinneren.

Sindsdien rijd ik standaard altijd 50 als ik een afrit neem en ik zie niet meteen een bordje staan, meestal klopt dat dan ook qua snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs wat geluk (of eerder wijsheid) gehad in Herentals Industrie. Ik neem de afslag en de wagen achter mij maakt van zijn oren omdat ik de bocht neem tegen 50km/u (daar mag je ook maar 50)

Ik neem de bocht, en ik zie 100 meter verderop aan de lichten .. juist ja .. kassa kassa ..

De wagen achter mij die zat te toeteren was achteraf blij denk ik. :tongue:


Bijna elke afrit is tegenwoordig 50km/u maar het bordje staat altijd net voor of net in de bocht dus dit merk je niet altijd op.
En ja soms staan ze na de bocht ook gewoon de flitsen, zie mijn voorbeeld. Dit deed mij er terug aan herinneren.

Sindsdien rijd ik standaard altijd 50 als ik een afrit neem en ik zie niet meteen een bordje staan, meestal klopt dat dan ook qua snelheid.
Flitsen op een afrit van de snelweg? Heb ik nog nooit geweten. Die in Mechelen en Herentals-Industrie ken ik beiden goed en daar rij ik altijd veel sneller omdat 50 daar gewoon belachelijk traag is.

Stonden ze daar aan Herentals Industrie dan met een statief? En was het lokale (VW Caddy) of federale politie?
 
Op de E403 is de rechterrijstrook nu al twee maand afgesloten, maar de werken zelf starten blijkbaar pas in augustus. De flitspaal om 70kmph te controleren staat er wel al op tijd. Das toch ook puur om te pesten en de staatskas te vullen? Op de wegenwerkers te beschermen zal het alleszins niet zijn...

 
Flitsen op een afrit van de snelweg? Heb ik nog nooit geweten. Die in Mechelen en Herentals-Industrie ken ik beiden goed en daar rij ik altijd veel sneller omdat 50 daar gewoon belachelijk traag is.

Stonden ze daar aan Herentals Industrie dan met een statief? En was het lokale (VW Caddy) of federale politie?
Afrit 21. Na de bocht, is het nog een 100-tal meter tot aan de lichten. (Kruispunt)
Aan dat kruispunt, aan de overkant stond de combi. Met welke wagen ze reden en welke politie het was herinner in niet meer, ik heb er niet echt op gelet.

T'was in ieder geval een statief en ik zag een flits aangaan (wagen voor mij).

Ja en natuurlijk is 50km/u in die bocht belachelijk traag, en dat is een naailocatie. Maar laat dit opnieuw een waarschuwing zijn -->
Ze staan daar voor de verkeersveiligheid (NOT). En ze gaan daar dus effectief af en toe staan. Je ziet ze niet tot je de bocht uitkomt, dus ideaal om u te 'naaien/kloten'. Ze weten dat 95% daar te snel rijdt, dus dan gaan ze daar gewoon staan.
 
Ik heb het er toch wel wat lastig mee, met mensen die altijd maar vinden dat wanneer ze geflitst worden, ze eigenlijk gekloot woorden en hun centen afhandig gemaakt worden door de overheid.
De regels zijn er, de borden staan er, het is niet zo moeilijk om u eraan te houden.
We hebben hier in België al een heel ruime technische marge van 6km/h, voor alles onder de 100km/h gemeten, 6% boven de 100km/h.
Voor de meeste wagens is dat ergens tussen de 7 en 10 km/h op de teller dat me sneller kan dan de limiet alvorens je een boete aan je been hebt.

Voor mij gekloot worden is bijvoorbeeld enkel wanneer ze staan te flitsen achter een bord dat volledig verstopt staat achter struiken die dringend gesnoeid moeten worden...

Men is in België op weg om naar een mentaliteit te gaan van gewoonweg overal je aan de opgelegde limiet te houden, en niet aan de limiet die elke chauffeur zelf vindt dat er zou moeten zijn.
Goed voorbeeld is het wegnemen van de borden die aangeven dat er trajectcontrole is!
Ik zie het zo in de boeken dat men vrij binnenkort de Waze's, flitsmeister en coyote's gaat limiteren tot enkel aangeven files en gevaarlijke situaties (zoals reeds in vele van onze buurlanden).

En nope, ben ook niet heiliger dan de Paus, heb ook al meerdere flitsboetes gehad, maar telkens ben ik enkel maar kwaad op mezelf!
 
Laatst bewerkt:
Over geflitst worden.

Hier in de buurt waren ze tijd terug aan het werken.
In de ene richting stonden verschillende borden met 50km/u rechts van de weg
In de andere richting stonden er eerst ook meerdere maar tijdens de werken nog slechts 1 en dan nog op een verhoog in het midden, vlak na een zijstraat (Ook geen in het begin van de werken), enkele dagen later is die omgewaaid/omgeduwd maar dus totaal niemeer zichtbaar

Als ze je hier flitsen aan 70km/u, is die boeten dan rechtsgeldig ?
Want 1 het bord is niet zichtbaar en 2 borden die zich links bevinden moet je daar rekening mee houden ?
 
Ik heb het er toch wel wat lastig mee, met mensen die altijd maar vinden dat wanneer ze geflitst worden, ze eigenlijk gekloot woorden en hun centen afhandig gemaakt worden door de overheid.
En ik heb het er lastig mee dat de overheid het zogezegd doet voor de verkeersveiligheid. Als dat echt zo zou zijn dan zou men bv niet 's nachts op een quasi lege autostrade staan te flitsen (zelf al een aantal keer meegemaakt).
 
En ik heb het er lastig mee dat de overheid het zogezegd doet voor de verkeersveiligheid. Als dat echt zo zou zijn dan zou men bv niet 's nachts op een quasi lege autostrade staan te flitsen (zelf al een aantal keer meegemaakt).
want 's nachts tellen de snelheidslimieten niet?
 
want 's nachts tellen de snelheidslimieten niet?
Leuk dat je dat probeert in mijn mond te leggen, maar ik denk niet dat ik dat gezegd heb. Ik vraag me gewoon af op welke manier dit soort van praktijken bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Denk dat het eerder zinvol is om 's nachts bv te concentreren op alcoholcontroles en overdag op snelheid op drukke en gevaarlijke punten.
 
's Nachts op een lege autostrade mensen flitsen is gewoon om mensen te kloten. Ja, de limieten tellen dan nog, maar ik rijd in het donker vaak met CC op 150 naar huis op mijn dooie gemak. Daar is nu eens niets gevaarlijks aan.

Dat is hetzelfde als flitsen aan een zonet gewijzigde verkeerssituatie die soms al eens onduidelijk kan zijn. Zo hebben ze ergens in de buurt eens een stuk aangepast waar het plots van 70 naar 50 ging terwijl het vroeger gewoon 70 over de hele baan was. En dan hebben ze daar pal achter een flitscamera gezet. Grote jackpot de eerste paar weken natuurlijk.

Flitsen op een afrit waar iedereen op het gemakje uitbolt en dus eventjes te snel rijdt maar waar ook letterlijk nooit een ongveal plaats vindt... Dat is ook gewoon kloten.

Ik heb letterlijk op 14 jaar tijd maar twee flitsboetes gehad en ik ben heel alert voor zulke zaken en ik zie ze toch vaak echt op kleine manieren proberen om mensen in de val te lokken. Soms druipt het er af dat hun prioriteit niet ligt op verkeersveiligheid. Zet een trajectcontrole (bah) op een stuk waar vaak ongevallen zijn wegens overdreven snelheid, zet een aangekondigde flitscamera op een bocht waar veel er uit flikkeren vanwege te snel rijden enzovoort. Maar stiekem in de bosjes gaan zitten wat brave huisvaders flitsen om 1u 's nachts is gewoon dieptriest.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het er toch wel wat lastig mee, met mensen die altijd maar vinden dat wanneer ze geflitst worden, ze eigenlijk gekloot woorden en hun centen afhandig gemaakt worden door de overheid.
De regels zijn er, de borden staan er, het is niet zo moeilijk om u eraan te houden.
We hebben hier in België al een heel ruime technische marge van 6km/h, voor alles onder de 100km/h gemeten, 6% boven de 100km/h.
Voor de meeste wagens is dat ergens tussen de 7 en 10 km/h op de teller dat me sneller kan dan de limiet alvorens je een boete aan je been hebt.
Op sommige plaatsen overdrijven ze gewoon, ik was dit weekend bij mijn ouders op bezoek en daar is de snelheid verlaagd van 70 naar 50 omdat er werken zijn. Nu was daar dus al massaal op geflitst op mensen die dan 70 rijden en vaak niet op de hoogte zijn dat de snelheid tijdelijk naar 50 is verlaagd. Dat zijn echt geen snelheidsduivels die zich niet aan de regels willen houden, dat is gewoon geldklopperij.

Ik zie het zo in de boeken dat men vrij binnenkort de Waze's, flitsmeister en coyote's gaat limiteren tot enkel aangeven files en gevaarlijke situaties (zoals reeds in vele van onze buurlanden).
Over welke buurlanden heb je het dan? Ik ben dit jaar in Frankrijk, Nederland, Duitsland en Zwitserland geweest en overal werkte Waze gewoon.
In Frankijk was de aanduiding iets anders, maar de app gaf nog altijd vlot weer waar ze flitsten of trajectcontroles hebben staan.
 
Op sommige plaatsen overdrijven ze gewoon, ik was dit weekend bij mijn ouders op bezoek en daar is de snelheid verlaagd van 70 naar 50 omdat er werken zijn. Nu was daar dus al massaal op geflitst op mensen die dan 70 rijden en vaak niet op de hoogte zijn dat de snelheid tijdelijk naar 50 is verlaagd. Dat zijn echt geen snelheidsduivels die zich niet aan de regels willen houden, dat is gewoon geldklopperij.
Niet vergeten dat in Belgie ook vaak wegenwerken nog lang niet bezig zijn aan de plek waar de snelheidsbeperking al geldt en dat je dan mensen dwingt om in het midden van de nacht een perfect berijdbare autostrade met drie baanvakken 4-8km lang af te rijden tegen 50 km/u.

En die wegenwerken duren dan ook nog eens steevast zoooo lang...
 
Leuk dat je dat probeert in mijn mond te leggen, maar ik denk niet dat ik dat gezegd heb. Ik vraag me gewoon af op welke manier dit soort van praktijken bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Denk dat het eerder zinvol is om 's nachts bv te concentreren op alcoholcontroles en overdag op snelheid op drukke en gevaarlijke punten.

's Nachts op een lege autostrade mensen flitsen is gewoon om mensen te kloten. Ja, de limieten tellen dan nog, maar ik rijd in het donker vaak met CC op 150 naar huis op mijn dooie gemak. Daar is nu eens niets gevaarlijks aan.

door het rood rijden als er niemand aankomt is dan ook geen probleem want niet gevaarlijk

Als ze niet op rustige momenten controleert krijg je een gevoel van straffeloosheid en vallen alle grenzen weg. Voor jou is 150 een veilige snelheid, voor een anderen is dat 220 km/h
 
Niet vergeten dat in Belgie ook vaak wegenwerken nog lang niet bezig zijn aan de plek waar de snelheidsbeperking al geldt en dat je dan mensen dwingt om in het midden van de nacht een perfect berijdbare autostrade met drie baanvakken 4-8km lang af te rijden tegen 50 km/u.

En die wegenwerken duren dan ook nog eens steevast zoooo lang...
Een treffend voorbeeld hiervan is de steenweg tussen Lier en Duffel (waar vroeger Illusion was). Normaal een baan van 70, nu door wegenwerken is dat enkel richting waar ge nog 30 (!) moogt; pakweg 2 km. Vannacht reed ik daar om 1u en vroeg me ook af wat dat nog met veiligheid te maken heeft.
 
door het rood rijden als er niemand aankomt is dan ook geen probleem want niet gevaarlijk

Als ze niet op rustige momenten controleert krijg je een gevoel van straffeloosheid en vallen alle grenzen weg. Voor jou is 150 een veilige snelheid, voor een anderen is dat 220 km/h
Ridicule vergelijking. Die twee zaken kan je totaal niet met elkaar vergelijken. Het is zo klaar als een klontje dat door het rood rijden een veel meer ernstige doorkruising van de orde en veiligheid is. Maar ook daar kan wel eens gesleuteld worden via slimme lichten. Want het is eveneens dom hoe ik in het midden van de nacht eeuwenlang moet wachten om door te kunnen rijden bij slecht afgestelde lichten.

En 150km/u is een perfect verantwoordelijke snelheid als er niemand op de baan is. 220km/u is achterlijk. Maar ipv dan lekker te staan flitsen met uw vingers in uw gat => wacht tot er zo een nozem voorbijrijdt en ga er achteraan. Want met die boete twee weken later heb je niet veel opgelost voor de verkeersveiligheid op de moment zelf, je hebt gewoon een goed aandeel mensen gekloot die eigenlijk totaal niets onveilig deden en de paar die daadwerkelijk gelijk zotten over de baan gingen heb je niet actief tegengehouden.

Wat heb je dan wel gedaan? Je hebt je beschikbare middelen voornamelijk ingezet om relatief onschuldige overtredingen te viseren ipv daadwerkelijk iets te doen aan de verkeersveiligheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn 'rijcarrière' (rij nu 17 jaar met de wagen, telkens dik 30.000 km/jaar over verschillende wagens heen) 1 flitsboete gehad van (toen nog) €50 toen ik 21 was. Ik hou me STRIKT aan de snelheidsregels, omdat ik het absoluut vertik om nog maar 1 cent 'pestbelasting' te betalen.
Ik ben verder van mening dat het flitsen 8 op de 10 keer puur geldklopperij is, en dat valt af te leiden uit de tijdstippen/manier van controleren.

Ik heb niets tegen een controle in een zone 30 als 't school start of uit is. Als diezelfde zone 30 niét met dynamische borden is, en op een weg ligt waar 70 toegestaan is behalve aan de schoolpoort, en ze staan dan te flitsen om 21u20 op een ZATERDAGavond, dan is dat pesten ja, niet meer, niet minder.
Dan kan je wel met een houten hoofd zoals Landtlord zeggen "regels zijn regels", ik eis als burger eigenlijk wel dat regels logisch en doordacht zijn.
Ik ken genoeg wegen waar je 90 km/h mocht als ik leerde en de eerste jaren erna, en waar het nu, zonder enige vorm van aanpassing aan de weg/huizen/infrastructuur nu gewoon 50 km/h is.

Het verschrikkelijke in de maatschappij is voor mij dat er mensen zijn die daarmee akkoord gaan. De auto heeft ons een revolutie gebracht, heeft ervoor gezorgd dat we ons goedkoop kunnen verplaatsen op afstanden die onmogelijk zijn te voet of met paard en kar op een individuele manier, en nu gaan we er zo op kappen. Maar goed, dat is een andere discussie.
 
door het rood rijden als er niemand aankomt is dan ook geen probleem want niet gevaarlijk
Goed dat je het aanhaalt, want dat is nog zo'n onnozele situatie. Niets zo leuk als midden in de nacht voor een rood licht staan te koekeloeren, terwijl er in de verste verte niemand in de buurt is. Men zou op vele plaatsen die lichten perfect op knipperstand kunnen zetten op minder drukke momenten. Maar men doet dat niet... because reasons?
Als ze niet op rustige momenten controleert krijg je een gevoel van straffeloosheid en vallen alle grenzen weg. Voor jou is 150 een veilige snelheid, voor een anderen is dat 220 km/h
Nogmaals, wat heeft dit te maken met verkeersveiligheid?

Men heeft ondertussen de technologie en op heel wat plaatsen ook de infrastructuur om de snelheidsbeperkingen dynamisch te regelen. Maar waarom gebruikt men dit enkel om de snelheid naar beneden toe aan te passen en niet naar boven? Because reasons?
 
Ridicule vergelijking. Die twee zaken kan je totaal niet met elkaar vergelijken. Het is zo klaar als een klontje dat door het rood rijden een veel meer ernstige doorkruising van de orde en veiligheid is.

En 150km/u is een perfect verantwoordelijke snelheid als er niemand op de baan is. 220mk/u is achterlijk. Maar ipv dan lekker te staan flitsen met uw vingers in uw gat => wacht tot er zo een nozem voorbijrijdt en ga er achteraan. Want met die boete twee weken later heb je niet veel opgelost voor de verkeersveiligheid op de moment zelf, je hebt gewoon een goed aandeel mensen gekloot die eigenlijk totaal niets onveilig deden en de paar die daadwerkelijk gelijk zotten over de baan gingen heb je niet actief tegengehouden.

Wat heb je dan wel gedaan? Je hebt je beschikbare middelen voornamelijk ingezet om relatief onschuldige overtredingen te viseren ipv daadwerkelijk iets te doen aan de verkeersveiligheid.

Waarom is 220 km/h achterlijk? Mits een aangepaste wagen die dat perfect aankan... Vroeger nog naar Berlijn gereden, waar het kon gewoon 200 km/h+. Ik vind dat elke wagen een 'comfortabele' snelheid heeft, waarboven het vermoeiend is om lange tijd die snelheid aan te houden.
Mijn huidige gezinswagen is een Fiat Tipo break. Top 205 km/h volgens het boekje, en ik vind 160 km/h perfect doenbaar langere tijd.
Mijn 'weekendwagen'/tweede wagen is een Abarth 595. Topsnelheid volgens het boekje 236 km/h, ik ga daar absoluut niet mee 'cruisen' aan 160 km/h want dat is extreem vermoeiend.
 
Terug
Bovenaan