De grote BBQ thread

De mannen van het filmpje zijn nu ook niet Janneke en Mieke he (ervaren wedstrijd-BBQ'ers met een eigen website, forum en youtube kanaal)
De conclusie van het filmpje is trouwens dat het kan (met kokosbrikketten, niet die goedkope houtskoolbriketten) maar wel nog steeds beter gaat met houtskool.
Het zijn inderdaad al redelijk ervaren rotten en ik ben eigenlijk blij dat het zo'n mannen zijn die eindelijk eens die onwaarheden die blijven circuleren onder de loep nemen. Imo zijn er veel te veel waarheden geïntroduceerd door gladde marketingjongens. Waarna iedereen die maar zonder denken als waar aanneemt en we in de huidige positie zitten dat veel mensen denken dat je een barbecue van 1000en euro's nodig hebt om deftige zaken klaar te maken, je minimum vlees van 80 euro/kg nodig hebt om kwaliteitsvlees te hebben en gas, pellets, kamado,... (schrap hetgeen je zelft hebt) voor losers is die niet kunnen barbecueën. Men mag gerust teruggaan naar de tijd dat barbecueën vooral leuk moest zijn ipv het zoveelste middel om uw status uit te drukken. Als er iemand een goed stuk vlees kan bereiden boven een autoband en dat smaakt hemels dan moet een ander daar niet gaan over oordelen of het goed of mis is.
 
Het zijn inderdaad al redelijk ervaren rotten en ik ben eigenlijk blij dat het zo'n mannen zijn die eindelijk eens die onwaarheden die blijven circuleren onder de loep nemen. Imo zijn er veel te veel waarheden geïntroduceerd door gladde marketingjongens. Waarna iedereen die maar zonder denken als waar aanneemt en we in de huidige positie zitten dat veel mensen denken dat je een barbecue van 1000en euro's nodig hebt om deftige zaken klaar te maken, je minimum vlees van 80 euro/kg nodig hebt om kwaliteitsvlees te hebben en gas, pellets, kamado,... (schrap hetgeen je zelft hebt) voor losers is die niet kunnen barbecueën. Men mag gerust teruggaan naar de tijd dat barbecueën vooral leuk moest zijn ipv het zoveelste middel om uw status uit te drukken. Als er iemand een goed stuk vlees kan bereiden boven een autoband en dat smaakt hemels dan moet een ander daar niet gaan over oordelen of het goed of mis is.

Het moet inderdaad plezant blijven, maar een passie doet rare dingen met een mens. Dat brengt in de ene de pedante onnozelaar naar boven die overal zijn Groot Gelijk moet etaleren en in de andere dan weer de goedhartige ambassadeur die gewoon maar wil helpen.
 
Je kan de kamados zeker buiten laten staan. De mijne stond ook altijd buiten. Wel altijd onder een beschermhoes.!

pizza’s kunnen perfect hierop. Als je hem voor meerdere personen wilt gaan gebruiken ga dan op zen minst voor een medium of Lager. 46+cm. Let ook op als je 1 koopt met wat er in de prijs zit inbegrepen als je prijzen vergelijkt.

er zit ook wel veel verschil in kwaliteit van de keramiek. (Hie goed deze warmte isoleren, en gevoeliger zijn aan barsten enz) Ook altijd gebruiken met houtskool, NOOIT met briketten.
Is het veilig om ervan uit te gaan dat de gekende merken (genre BGE, KJ, Bastard, Guru,...) allemaal te vertrouwen zijn qua kwaliteit in hun hele gamma?

En nu er toch een hele polemiek ontstaan is over houtskool ed: waar zit het kwaliteitsverschil in de onderlinge soorten en hoe hard merk je dat echt (buiten in je portefeuille)?

Ik zou er wel alleen naartoe gaan om te kijken, een ongelooflijk dure winkel (ook voor planten e.d.) die Oh Green.

Nemen die nog zoveel marge op toestellen? Goed om weten :)
 
Is het veilig om ervan uit te gaan dat de gekende merken (genre BGE, KJ, Bastard, Guru,...) allemaal te vertrouwen zijn qua kwaliteit in hun hele gamma?

En nu er toch een hele polemiek ontstaan is over houtskool ed: waar zit het kwaliteitsverschil in de onderlinge soorten en hoe hard merk je dat echt (buiten in je portefeuille)?



Nemen die nog zoveel marge op toestellen? Goed om weten :)
Het verschil zit in het hout zelf, en het formaat en gruis er in de zakken zit. Een deftige zak houtskool van 10kg kost iets van een 15/20€. Prijs lijkt veel. Maar je komt veel langer toe dan met huismerken van (om maar iets te zeggen) Aldi.

Geloof me gerust. Op toestellen verdienen winkels amper iets. Prijzen van de toestellen zijn 9/10 de advies prijzen van de leveranciers zelf waar je als winkel niet onder mag gaan.
 
Ja, had het niet specifiek op toestellen maar eerder algemeen dat dat een dure winkel is.

ik weet dat ze zeker Weber verkopen bij Pelckmans in Turnhout, geen idee welke merken ze daar nog hebben, anders zou je daar eens kunnen zien.
 
Ja Pelckmans had ik al aan gedacht, maar ben daar vroeger nog geregeld geweest (toen ik er nog geen zocht) en ik vond die hun aanbod buiten de traditionele webers niet zo geweldig.
 
Een kamado van een bepaald merk ga je inderdaad overal voor ongeveer de zelfde prijs vinden (tenzij je een demo/showroom model neemt).
Soms heb je daar wel korting op, maar echt spectaculaire dingen ga je niet snel tegenkomen.

Weber heeft trouwens ook een 'kamado' in hun gamma. Die is wel van dubbelwandig metaal en isoleert dus minder goed. Voordeel is dat die dan weer sneller afkoelt (als je bijvoorbeeld iets eerst aanbakt en daarna op lagere temp wilt garen).
https://www.weber.com/NL/nl/barbecues/houtskoolbarbecues/summit-kamado-serie/
 
Ik weet in ieder geval dat moest ik nu een kamado kopen dat ik toch wel eens zou twijfelen om die van weber te kopen. Imo heeft die de voordelen van een kamado maar bitter weinig van de nadelen.
 
Ik ben net voor de eerste keer bij Carmans geweest. Ik voel mij daar net een kind in een speelgoed winkel :love2:

Kheb ne Angusbeef brisket en simmetaler shortribs en nog een paar kilo varkenswangetjes.

BBQ time.

De brisket is natuurlijk veel te groot voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Wat kan ik daar het best mee doen? Nu in 2 snijden en dan apart de diepvries in of volledig de BBQ op en dan de overschot de diepvries in. Bij Pulled pork werkt dat 2de perfect, maar is dat ook bij brisket?
 
Laatst bewerkt:
Ik vries de overschot vacuum verpakt terug in en warm dat dan sous vide terug op. Werkt redelijk goed maar niet zo goed natuurlijk of "vers". Maar goed genoeg om tussen een broodje te leggen of om een tipsy texan sandwich te maken.
 
Ik ben net voor de eerste keer bij Carmans geweest. Ik voel mij daar net een kind in een speelgoed winkel :love2:

Kheb ne Angusbeef brisket en simmetaler shortribs en nog een paar kilo varkenswangetjes.

BBQ time.

De brisket is natuurlijk veel te groot voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Wat kan ik daar het best mee doen? Nu in 2 snijden en dan apart de diepvries in of volledig de BBQ op en dan de overschot de diepvries in. Bij Pulled pork werkt dat 2de perfect, maar is dat ook bij brisket?
Héérlijke winkel als je dat vergelijkt met een gewone supermarkt hé. Lagen die short ribs terug in de diepvries dan? Toen ik er in oktober wou halen moesten ze die uit het magazijn achteraan gaan halen omdat de zomer voorbij was.

Brisket is inderdaad een hele klepper, maar je kan opzoeken wat je met leftovers kan doen? Of wachten tot je wat meer volk mag uitnodigen.
 
Héérlijke winkel als je dat vergelijkt met een gewone supermarkt hé. Lagen die short ribs terug in de diepvries dan? Toen ik er in oktober wou halen moesten ze die uit het magazijn achteraan gaan halen omdat de zomer voorbij was.
Yup, Ik ben er achter gaan vragen, want het is wel een zoektocht de eerste keer. Maar ze lagen inderdaad terug in de vriezer. Met daarlangs een volledig vak St. Louis cut ribs.

@Silence : ik heb er geen, maar ik zou wel graag ene hebben. Lijkt me wel gezellig om te doen itt gewoon wat smoken.
Maar ik krijg dat niet verkocht hier thuis wegens de prijs.
 
Een Ofyr (of gelijkaardig) veel show, weinig go ? Of toch mensen die deze gebruiken en tevreden van zijn ?
ik heb er eentje, het is inderdaad veel show :)

maar wel leuk om te gebruiken. wat borrelhapjes erop, vuurtje in het midden en je kan zo coronaproof mensen ontvangen.
 
Welke nadelen zijn dat dan?
Moeilijk om te verplaatsen en vervoeren. Gevoeliger voor schade/fragieler. Temperatuursvast, meestal is dit een voordeel maar soms wil je snel de temperatuur lager krijgen en dat lukt nu eenmaal niet.
En de prijs he. Voor die Weber (die zonder gasaantsteker die nog maar net uit is) betaal je op dit moment €1200 (bij Pelckmans trouwens net in promotie zie ik).
Daar krijg je dan een BBQ voor met 61cm grilloppervlakte.
Voor een goede kamado van die grootte zit je al bij de XL-maten waarvoor je makkelijk 2k moet neertellen. Nu heb je niet perse zo veel oppervlakte nodig, maar een normaal formaat kamado kost ook al makkelijk 1,5k.

Het is echt persoonlijk, zo een kamado ziet er natuurlijk wel chique uit he, zeker als je die nog eens in een mooi buitenmeubel steekt.
 
Als ik een nieuw toestel zou moeten kopen zou het wellicht een pelletgrill zijn. Daar hoor ik alleen maar goede dingen over. Maar zo'n Yakiniku-BBQ ziet er dan ook weer fraai uit.

Temperatuur houden in je BBQ lukt vooral goed als je het toestel uit de tocht zet. In't midden van de tuin low & slow gaan is niet evident omdat je vuur te pas en te onpas net veel of net weinig zuurstof krijgt. Enfin, dat is mijn twee cent. Ik ben niet naar de BBQ-universiteit gegaan. :p
 
Terug
Bovenaan