De grote BBQ thread

Varken is uit zichzelf al wat vetter en heeft dat probleem dus niet. De 'speciale' (Duroc of Mangalica bvb) komen nu ook wat meer in de belangstelling en zijn al wat beter verkrijgbaar. Enkel voor bijvoorbeeld varkensbuik is het soms lastig om een stuk te vinden waar niet TE veel vet aan zit...

Witblauw is echter DE trots van de belgische landbouw (compleet miskweekte obese beesten die niet eens zonder keizersnede kunnen bevallen) en zal dus niet zo snel weg gaan. Ook een groot verschil is dat men hier in tegenstelling tot bvb de USA en Australie minder 'grainfed' runderen heeft wat zorgt voor meer intramusculair vet.
+1 voor Duroc, mijn slager is daarvan verdeler en dat is echt héérlijk vlees als ge het vergelijkt met standaard varken.
 
@Mr.Anderson : heb je de stukken samengebonden om 1 groot stuk te hebben of allemaal apart?

Hier is de lokale beenhouwer ook wel altijd enthousiast als ik eens iets apart vraag. Engelse termen moet ik niet meer afkomen (of procureur :)) maar meestal vindt je wel de Nederlandse benaming of als je het beschrijft weet een goeie beenhouwer ook wel welk stuk het is.
 
Laatst bewerkt:
@nestorius : heb je de stukken samengebonden om 1 groot stuk te hebben of allemaal apart?

Hier is de lokale beenhouwer ook wel altijd enthousiast als ik eens iets apart vraag. Engelse termen moet ik niet meer afkomen (of procureur :)) maar meestal vindt je wel de Nederlandse benaming of als je het beschrijft weet een goeie beenhouwer ook wel welk stuk het is.
Ik denk dat je anderson bedoelt? Of gaat het over de gyros?
 
Vind je dat?

Ik BBQ nu in de kelder, buiten is me echt te koud om daar lang rond de BBQ te hangen.
Ja eigenlijk wel, het is droog en goed ingeduffeld is het toch wel leuk in de zon hoor. Hopelijk zaterdag nog zo'n weer, dan kan ik hem nog eens aansteken in de namiddag.
 
Niks zo lekker als een goeie smokey stoofpot uit de dutch oven van de BBQ in de winter!
Dit weekend mij nog eens amuseren se...
 
@Mr.Anderson : heb je de stukken samengebonden om 1 groot stuk te hebben of allemaal apart?
Allemaal apart op de BBQ.

Iemand aanrader om dry rubs e.d. te bestellen? Het zelf maken vind ik fijn. Maar de BBQ saus heeft in het honderd gelopen. Recept was van NOSKOS. Heb ze weggegooid.

Kwestie om wat meer tijd te hebben als dat pré made zou zijn.
Tips voor goe rub'kes voor ribben, pulled pork,... ook welkom!

Bijkomend: ik heb een Weber die met hoes buiten staat onder een afdak. Ik heb schrik van roest, maar ik veronderstel dat dat daar tegen kan? Mijn Barbecook om te grillen staat ook buiten zonder hoes onder een afdak, rooster is helemaal roest. Kan ik dat ergens apart kopen?
 
Allemaal apart op de BBQ.

Iemand aanrader om dry rubs e.d. te bestellen? Het zelf maken vind ik fijn. Maar de BBQ saus heeft in het honderd gelopen. Recept was van NOSKOS. Heb ze weggegooid.

Kwestie om wat meer tijd te hebben als dat pré made zou zijn.
Tips voor goe rub'kes voor ribben, pulled pork,... ook welkom!

Bijkomend: ik heb een Weber die met hoes buiten staat onder een afdak. Ik heb schrik van roest, maar ik veronderstel dat dat daar tegen kan? Mijn Barbecook om te grillen staat ook buiten zonder hoes onder een afdak, rooster is helemaal roest. Kan ik dat ergens apart kopen?
Mijn Weber staat onder de carport in een hoek waar geen slagregen kan geraken. Zo'n hoes is wel interessant, maar die van Weber zijn niet bepaald goedkoop. Als ik begin te merken dat de Weber er toch nood aan heeft zal ik wel een goedkoop alternatief vinden.
 
Bij sommige Horta winkels hebben ze een vrij uitgebreide BBQ-hoek met een ruime keuze rubs...
Grootste voordeel van dat zelf te maken is dat je hem zonder zout kunt maken, veel van die voorgemaakte rubs zitten vol zout.
Op die manier kan je je vlees op voorhand dry-brinen (inzouten en een nachtje in de frigo zetten) en daarna in de rub zetten...

Probleem met een hoes is dat je daaronder ook vocht krijgt dat niet weg kan en dus ook roest.
Als je vaak genoeg BBQ'ed heb je daar geen last van :D

Zonet voor het eerst eens varkenswangen beginnen smoken, vanavond het resultaat...
Ik gebruikte die tot nu toe eigenlijk altijd voor stoofpotjes.
 
Heb je er dan ook de pizza insert bij of niet?
Nee da nie, ik ben van plan hem enkel te gebruiken voor low & slow toestanden. Voor de rest de gewone bbq. (En ik ben nie zo'n pizza fanaat :) )
De prijzen van de Daniel Boone zouden wel naar beneden gaan dit jaar volgens de verkoper!
 
Nee da nie, ik ben van plan hem enkel te gebruiken voor low & slow toestanden. Voor de rest de gewone bbq. (En ik ben nie zo'n pizza fanaat :) )
De prijzen van de Daniel Boone zouden wel naar beneden gaan dit jaar volgens de verkoper!
Ok hoop het maar ik zie de prijzen toch niet spectaculair zakken
Goch, met een kamado of een weber go anywhere lukt dat toch ook perfect. Alhoewel ik niet zo aan bbqen binnenshuis ben gezien de gevaren.
 
Terug
Bovenaan