De grote BBQ thread

Gisteravond eens een steakske op de skillet gesmeten ipv gewoon op het rooster. Met wat boter, tijm en knoflook en amai, leuk! Zeker voor herhaling vatbaar.
 
Hier dit weekend nog eens 3-2-1 ribs gemaakt :drool:
0m2VXsM.jpg
 
Zijn er hier eigenlijk mensen die lid zijn van kcbs?
Nope, maar die kerel waar ik regelmatig BBQ workshops die is er judge van geloof ik.

Iemand ervaring met het zelf maken van een BBQ tafel zoals onderstaande? Denk dat dit mijn zomer project gaat worden hoewel ik 0,0 ervaring heb in iets maken van hout.

c57d356277ce107fc29151420f7018dd.jpg
 
Nope, maar die kerel waar ik regelmatig BBQ workshops die is er judge van geloof ik.

Iemand ervaring met het zelf maken van een BBQ tafel zoals onderstaande? Denk dat dit mijn zomer project gaat worden hoewel ik 0,0 ervaring heb in iets maken van hout.

Bekijk bijlage 404
Op verschillende bbq-fora staan builds van leden daar.
Best dat je daar eens gaat kijken, maar post je progress hier dan ook zeker! Ik ga mij er ooit ook eens aan wagen.
Voor garantie etc leggen sommige kamado-merken we bepaalde voorwaarden aan hoe je ze los moet plaatsen (speciale voetjes/tegels voor de hitte), best daar ook even op letten.
 
Mijn schoonbroer werkte een tijdlang in de Oh Green van Aarschot, wel handig dat ik van 20% personeelskorting kon genieten. :D
Die stoppen met Broil King dus momenteel zijn die daar aan een vrij schone prijs te krijgen.


Over de hele "dit is beter" discussie. Veel hangt ook af van uw toestel vind ik.
Voordien had ik een master touch 56cm en daar kon ik echt perfect mee werken, die is ondertussen voor het gemak vervangen geweest door een Boretti Bernini maar dat kreeg ik gewoon niet goed. Die verloor enorm veel warmte door het dunne deksel, de branders waren vrij klein, het zijbrandertje was nutteloos. Ik dacht toen "ik had nooit aan gas mogen beginnen".
Vorige week een Genesis 310 op de kop getikt, de Boretti verkocht en wat een verschil zeg. De rooster zelf is makkelijker 4 keer zwaarder, waardoor die heel goed warmte houdt en mooie searing geeft. De buitenkant blijft koel en de binnenkant blijft extreem stabiel qua temperatuur.

Ik heb nog zitten denken aan een PelletBBQ maar ik doe amper slow cooking. De Genesis was 275 EUR dus dat was rap beklonken :)
 
Die stoppen met Broil King dus momenteel zijn die daar aan een vrij schone prijs te krijgen.


Over de hele "dit is beter" discussie. Veel hangt ook af van uw toestel vind ik.
Voordien had ik een master touch 56cm en daar kon ik echt perfect mee werken, die is ondertussen voor het gemak vervangen geweest door een Boretti Bernini maar dat kreeg ik gewoon niet goed. Die verloor enorm veel warmte door het dunne deksel, de branders waren vrij klein, het zijbrandertje was nutteloos. Ik dacht toen "ik had nooit aan gas mogen beginnen".
Vorige week een Genesis 310 op de kop getikt, de Boretti verkocht en wat een verschil zeg. De rooster zelf is makkelijker 4 keer zwaarder, waardoor die heel goed warmte houdt en mooie searing geeft. De buitenkant blijft koel en de binnenkant blijft extreem stabiel qua temperatuur.

Ik heb nog zitten denken aan een PelletBBQ maar ik doe amper slow cooking. De Genesis was 275 EUR dus dat was rap beklonken :)
Boretti is een grote naam maar ik hoor daar toch maar weinig goed over. De kwaliteit van de toestel doet toch veel meer ter zake dan men denkt. Net als de gebruikte technieken.
 
Die stoppen met Broil King dus momenteel zijn die daar aan een vrij schone prijs te krijgen.


Over de hele "dit is beter" discussie. Veel hangt ook af van uw toestel vind ik.
Voordien had ik een master touch 56cm en daar kon ik echt perfect mee werken, die is ondertussen voor het gemak vervangen geweest door een Boretti Bernini maar dat kreeg ik gewoon niet goed. Die verloor enorm veel warmte door het dunne deksel, de branders waren vrij klein, het zijbrandertje was nutteloos. Ik dacht toen "ik had nooit aan gas mogen beginnen".
Vorige week een Genesis 310 op de kop getikt, de Boretti verkocht en wat een verschil zeg. De rooster zelf is makkelijker 4 keer zwaarder, waardoor die heel goed warmte houdt en mooie searing geeft. De buitenkant blijft koel en de binnenkant blijft extreem stabiel qua temperatuur.

Ik heb nog zitten denken aan een PelletBBQ maar ik doe amper slow cooking. De Genesis was 275 EUR dus dat was rap beklonken :)

Boretti is een grote naam maar ik hoor daar toch maar weinig goed over. De kwaliteit van de toestel doet toch veel meer ter zake dan men denkt. Net als de gebruikte technieken.
Klopt, hoor je wel vaker over Boretti dat temperatuurbehoud een heikel punt is. Ook bv bij het roken zie je bij sommige modellen de rook langs alle mogelijke spleten en kieren uitkomen. Blij dat ik daar niet voor gegaan ben.
Ik heb een Weber Spirit II 320 staan en dat is gewoon zeer degelijk materiaal, zeer makkelijk in gebruik.
Wel nieuw gekocht waardoor ik bij de Spirit-reeks ben gebleven om het budget wat te drukken. Een Genesis voor 275 zou ik echter niet aan twijfelen, mooie koop!

Doorgaans doe ik daar echter geen lange bereidingen op. Praktijk leert dat alles van grillen tot pakweg 1 uur op de gas gebeurt, en langere bereidingen op de Master Touch.
 
Die stoppen met Broil King dus momenteel zijn die daar aan een vrij schone prijs te krijgen.

Volgens mij stoppen ze met alles :unsure: Ben er vandaag langs geweest (Olen) en buiten 4 van die Broil King modellen (waaronder 3 gasbbq's) hadden ze niets meer staan. Toch beetje teleurgesteld :(
 
Ik heb vandaag mijn eerst brisket op de BBQ gezwierd. Komt wel wat meer bij kijken dan pulled pork.

Het trimmen heeft me gisteren een dik half uur gekost. Dan een nachtje in de rub (chupacabra brisket magic) laten zitten in folie. Vanmorgen geinjecteerd met rundsfond.

Dat was de eerste keer dat ik zo iets deed. De vrouw werd er niet gelukkig van, want dat spuit aan alle kanten uit het vlees, heel de keuken vol 😀

Nu nog een uur of 8-9 wachten. Ik ga het inpakken bij 70 graden ongeveer. Hope for the best.
 
Ik heb vandaag mijn eerst brisket op de BBQ gezwierd. Komt wel wat meer bij kijken dan pulled pork.

Het trimmen heeft me gisteren een dik half uur gekost. Dan een nachtje in de rub (chupacabra brisket magic) laten zitten in folie. Vanmorgen geinjecteerd met rundsfond.

Dat was de eerste keer dat ik zo iets deed. De vrouw werd er niet gelukkig van, want dat spuit aan alle kanten uit het vlees, heel de keuken vol 😀

Nu nog een uur of 8-9 wachten. Ik ga het inpakken bij 70 graden ongeveer. Hope for the best.

waar kan ik de take-away doen? :p

Straks gaat de BBQ aan voor chili dogs.
Eens zien wat dat geeft :D
 
Ik heb vandaag mijn eerst brisket op de BBQ gezwierd. Komt wel wat meer bij kijken dan pulled pork.

Het trimmen heeft me gisteren een dik half uur gekost. Dan een nachtje in de rub (chupacabra brisket magic) laten zitten in folie. Vanmorgen geinjecteerd met rundsfond.

Dat was de eerste keer dat ik zo iets deed. De vrouw werd er niet gelukkig van, want dat spuit aan alle kanten uit het vlees, heel de keuken vol 😀

Nu nog een uur of 8-9 wachten. Ik ga het inpakken bij 70 graden ongeveer. Hope for the best.
welk ras van rund heb je gekocht voor de brisket?
 
En? Is het gelukt? Ik lees overal dat dat niet zo eenvoudig te bereiden is. Het kan snel te taai zijn...
 
Ik zou zeggen een verdienstelijke poging 😀. De rookring zat er goed in, de smaak ook, maar ik vond het toch wat te droog naar mijn goesting.

Opgelegd om 8.30. Ingepakt op 70 graden en dan om 16.30 was het klaar, denk ik, op 95 graden.

Van de zomer nog eens proberen, maar dan ga ik een groter stuk pakken. Ik hoop dat dan het vocht er beter in gaat blijven. De keuze voor het kleinste stuk was op dat gebied misschien niet ideaal.

20210320_180528.jpg
 
Chili cheese dogs niet super goed gelukt.
Chili saus was beetje te droog :(
Wel goed van smaak dus daar zit het wel goed maar volgens recept moest het 1,5u op 180 graden gaan maar ik vind het te lang voor zo'n hoge temperatuur.
Nu het heeft me goed gesmaakt wel en qua werk was het niks.



Jammer dat Carmans zo ver is voor mij want ik zie veel mooie stukken vlees passeren gekocht daar.
 
Terug
Bovenaan