De Gitaarthread

Vroeger wel eens gedaan. Khad een Mooer 005. Da's een model van een EVH 5150 pre-amp in een pedaal. Dat gebruikte ik dan in combinatie met nog wat pedalen voor delay, reverb, etc. waarna het rechtstreeks in de PA ging om mee op te treden.

Op repetities heb ik ook wat ge-experimenteerd door de cab simulation ervan af te zetten en dan in de power amp sectie van een echte versterker te steken. Dat was eigenlijk vooral heel leerrijk. Khad die bijvoorbeeld eerst in een Marshal gestoken en dat trok nergens op. Iemand die er meer van kent wist mij te vertellen dat Marshall cabs g12 boxen gebruiken en een 5150 cab V30 boxen. Hij zei dat de cabsim in mijn pedaal waarschijnlijk een V30 cab simuleerde en dat Mesa Boogie en Engl die ook gebruiken. Kheb dan eens geprobeerd met een Mesa versterker en cab en idd... Daar was de sound. :) Sindsdien kijk ik minstens evenveel naar de speaker cab als naar de versterker wanneer het op tone aankomt.

Spijtig genoeg begon die Mooer na een maand of 2 heel rare piepgeluiden te maken en ben ik ermee gestopt. Uiteindelijk ben ik gewoon voor een Boss GT-1000 gegaan en dat in z'n eentje is nu mijn volledige live rig. Alle effecten en amp sims die ik nodig heb zitten daarin en het weegt ook minder dan mijn pedalenbord.
 
Ik doe het (voor de paar pedaaltjes die ik heb), gaat gewoon perfect.

On a sidenote... misschien toch die Vintera II Bass VI aanschaffen volgend jaar, ik mis echt die surf-klank die ik kon maken met de Squier VI.

 
Een vraagje voor de gearheads hier. Ik heb 15 jaar in een classic rock coverband gespeeld. Dat deed ik met een standaard old school setup. Gitaar in lampenversterker met een overdrive, boost, delay, reverb en phaser pedaal ertussen. Al die pedaaltjes stonden op één stand waar ik verder nooit aankwam. Dat werkte prima voor de nummers die we speelden.

Na al die jaren hadden we de classic rock vijver wel wat leeg gevist. Sleet op de formule en op onze motivatie. Daardoor beslist de band op te heffen en met 4 van de 5 man iets nieuws te starten. Met de bedoeling om de 2 à 3 jaar onszelf her uit te vinden. Eerste waar we mee willen starten is een soort van Bel/Nederpop en rock set. De goesting, motivatie en het speelplezier is daarmee weer helemaal terug.

Maar ik merk dat de gear die ik altijd gebruikt heb nu precies niet meer ideaal is. Veel van de nummers die we nu willen spelen stammen uit de jaren 80 en 90. Dat brengt veel meer effecten op de gitaren met zich mee. En soms heel specifieke zaken. Op zich krijg ik wel veel uit mijn effectpedalen. Maar dan zou ik op het podium constant andere instellingen moeten indraaien. Dat is niet werkbaar he. Dus na al dit gezaag de uiteindelijke vraag:

Zou een multieffectpedaal voor mij een goede optie zijn? Ik denk dan aan dingen als de Headrush mx50, Mooer gt200 en zo van die toestellen. Ik wil wel nog altijd over mijn versterker spelen. Dus al die amp en cab sims boeien me weinig. Het gaat me er vooral om om per nummer effecten op voorhand in te stellen. Maar is het eenvoudig doenbaar om op een setlist van een 20 à 25 nummers te werken met presets per nummer? Waarbij je met een eenvoudige druk op de footswitch naar het volgende nummer "schakelt". Zijn er mensen die dat in de praktijk effectief doen? En zo ja, is zo een toestel dan de goede keuze? Andere dingen die van belang zijn?
 
Laatst bewerkt:
Kan perfect met zo iets als een TC-Electronics Plethora X5. Ik ken mensen die het zo doen (met dat ding), die hebben gewoon een hele sequentie aan preset sounds geprepareerd, en duwen dan ieder nummer eentje verder, en maken gewoon gebruik van hun eigen versterker met de eigen versterker drive (die Plethora heeft geen distortion).
 
  • Leuk
Waarderingen: JBM
Kan perfect met zo iets als een TC-Electronics Plethora X5. Ik ken mensen die het zo doen (met dat ding), die hebben gewoon een hele sequentie aan preset sounds geprepareerd, en duwen dan ieder nummer eentje verder, en maken gewoon gebruik van hun eigen versterker met de eigen versterker drive (die Plethora heeft geen distortion).
Ok bedankt voor de tip. Net al wat over gelezen en de Plethora X3 lijkt me eigenlijk ook al voldoende voor hetgeen ik voor ogen heb. Ga ik zeker eens uittesten. Heb nu reeds de Hall Of Fame, Flashback en Sparkbooster van TC Electronic en vind dat prima pedalen.
 
Over Classic Rock gesproken, gisteren zag ik deze korte documentaire op Canvas verschijnen.
Blijkbaar komt er een nieuwe Beatles song uit, deze werd met nieuwe technologie gereconstrueerd.

Gelukkig is de docu ook te bekijken op het kanaal van de Beatles zelf:


Ik ben benieuwd naar het resultaat :)
 
prachtige jag met die matching headstock, maar ik zou er toch een tremelo op missen
Jammer genoeg ligt mijn gitaarspelen al een tijd stil, en zelfs daarvoor was het al lang geleden sinds ik die Jaguar HH vastnam. Heel speciale gitaar met een typisch 'brom'geluid. Weegt ook een ton. Eerder iets dat ik kocht omwille van de looks, maar ja...
...dat heeft niemand hier ooit gedaan zeker ;)
Die andere is dan bruikbaarder: een custom build (Yves Vandermotte) strat met EMG's en een Floyd Rose. Lekker.
 
Heb mijn bass terug van onder het stof gehaald. Ik speelde vroeger via een irig en een ipad.

Bestaan daar ondertussen ook gratis android versies of andere gratis amp apps. Heb er een paar gedownload maar krijg er geen geluid uit. Heb nog de eerste irig, geen idee hoeveel versies we al verder zijn
 
Jammer genoeg ligt mijn gitaarspelen al een tijd stil, en zelfs daarvoor was het al lang geleden sinds ik die Jaguar HH vastnam. Heel speciale gitaar met een typisch 'brom'geluid. Weegt ook een ton. Eerder iets dat ik kocht omwille van de looks, maar ja...
...dat heeft niemand hier ooit gedaan zeker
;)
Die andere is dan bruikbaarder: een custom build (Yves Vandermotte) strat met EMG's en een Floyd Rose. Lekker.
Nee hoor, nog nooit gebeurd 😇
Nuja, bij mijn meest recente aankoop (Godin Summit Classic HB) speelden de looks wel mee,
maar het geluid en de speelbaarheid gaven toch de doorslag.

Het omgekeerde heb ik ook al meegemaakt, bij het testen van Duesenberg gitaren in een winkel (verschillende gelegenheden).
Altijd parels van instrumenten, piekfijn afgewerkt, quasi schilderijtjes... en toch heb ik er nooit 'een klik' mee.
Omdat ze zo mooi zijn (uiteraard subjectief) wil ik ze graag heel goed vinden, maar toch... niet aan mij besteed blijkbaar.

Misschien maar goed ook gezien de ratio 'prijs vs mijn belabberde skills' :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik rond 2008 bij Piens ook eens een Epiphone Les Paul vastgenomen, als absolute beginner, en al bij het vastnemen van de nek wist ik al...nope, dat wordt het niet en ben uiteindelijk buiten gelopen met een Fender Lite Ash Strat met SD pickups. Sindsdien nooit nog een Les Paul aangeraakt en op de Fenderboot gesprongen. Als ik ooit, ooit, terug tijd heb om me volop in het gitaarspelen te storten dan breng ik daar direct verandering in.
 
Zo heb ik rond 2008 bij Piens ook eens een Epiphone Les Paul vastgenomen, als absolute beginner, en al bij het vastnemen van de nek wist ik al...nope, dat wordt het niet en ben uiteindelijk buiten gelopen met een Fender Lite Ash Strat met SD pickups. Sindsdien nooit nog een Les Paul aangeraakt en op de Fenderboot gesprongen. Als ik ooit, ooit, terug tijd heb om me volop in het gitaarspelen te storten dan breng ik daar direct verandering in.
Misschien was mijn eerste elektrische gitaar ooit dan iets voor jou, een strat achtige die eigenlijk een undercover les paul is :biglaugh:

q8eh9juyz5b3bphadtj9.jpg


De Godin Detour, ziet er uit als (moderne C nek en body) en speelt als een stratocaster, maar is stiekem een LP (gewicht, mensuur, pickups).
In 2009 (bij het begin van mijn hobby) gekocht voor €365, qua prijs/kwaliteit ratio beter dan de Mexicaanse Fenders van toen.

Ik heb dik spijt dat ik deze ooit heb weggedaan, moest ik deze nog gehad hebben zou ik waarschijnlijk de LP niet aangeschaft hebben.
Maar ja, niet goed beseft wat ik had en om in te haken op het argument van de looks, het is niet moeders mooiste.
Indertijd aangeschaft puur vanwege de goede reviews, want 0 kennis of überhaupt een idee van wat ik nodig had of echt wou.

Per toeval ben ik met het muziekschoolcombo aan het oefenen op 'want you back' van de Jackson 5.
Misschien moet ik wel eens polsen bij de huidige eigenaar om in thema te blijven :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch heerlijk dat ieder zijn eigen voorkeur heeft.
Bij mij was het juist omgekeerd, Les Paul met baseball nek, op slag een band mee. Ik heb ook een SG en een Strat, maar dat is nooit meer hetzelfde gevoel geweest.
 
Bij mij is het zelfs niet het model, maar puur de combinatie van specs. Ik hou ontzettend van een Les Paul in een donkere burst met een redelijk saaie top, maar met de beste wil ter wereld krijg ik daar geen goede klank uit, en voelt het ergonomisch allemaal heel vervelend aan. Terwijl ik perfect uit de voeten kan op een Gretsch G6128 dewelke van vorm, materialen en ergonomie quasi identiek is. Alleen is die chambered en heeft die Filtertron pickups (al ben ik nog grotere fan van de Dynasonic pickups).

Nuja, voor al mijn dikke humbucker klanken heb ik een ES-345, die veegt de vloer aan met quasi iedere Les Paul qua dikheid van klank.
 
Onlangs voor de eerste maal op een Chapman Guitars ML3 gespeeld, ik was zeer aangenaam verrast. Speelde geweldig goed en de bouwkwaliteit was ook prima. Mahonie body, maple neck & ebony toets. En dat voor een gitaar tussen de 600 & 700 euro :oink:
 
Ik ben al een tijd aan het loeren naar SG's, vooral dan cherry en alst kan nog eens mat ook 😍

Een Gibson zal boven mn budget gaan maar Epiphone heeft ook wel wat kanshebbers (SG standard of SG Standard Aged)

Maar beter eerst nog wa sparen 😝
 
Terug
Bovenaan