De Gitaarthread

Fender is uitgekomen met de Vintera II lijn (opvolger van de Vintera), paar nieuwe modelletjes erbij... en de Bass VI is ook weer terug van onder hst stof gehaald, zelfs met correcte brede brug (dus wel intoneerbaar, itt de Squier).



Het is dat ik net iets anders gereserveerd heb, want anders... :oi22:
 
Fender is uitgekomen met de Vintera II lijn (opvolger van de Vintera), paar nieuwe modelletjes erbij... en de Bass VI is ook weer terug van onder hst stof gehaald, zelfs met correcte brede brug (dus wel intoneerbaar, itt de Squier).



Het is dat ik net iets anders gereserveerd heb, want anders... :oi22:
op die Bass VI zit ik ook te azen, enkel toch aan de stevige prijs voor iets wat ik wsl nooit echt veel zal gebruiken. en de kleuren staan me ook iets minder aan, had liever een Sunburst of olympic white gezien. Dus wsl toch maar op zoek naar een tweedehands squier.
De vintera II jaguar is ook wel heel aanlokkelijk... die zwarte block inlays zien er zo goed uit.
 
M8vWyI3.jpg
Ik ben een zeer verantwoordelijk, evenwichtig en beredeneerd persoon... oh look: shiny!!!!
 
Laatst bewerkt:
Oh...my...god... wat een gave Rickenbacker!🤤:clap::love2:
Die basgitaren hebben zo'n vette sound! Het grappige is dat ik altijd dacht dat Peter Hook van Joy Division op zo'n bass speelde, maar dat bleek later een kopie van Hondo ;-)
Heel mooie aankoop Mr. Fingers, veel plezier ermee. Kan je eens een sample ermee opnemen voor ons? ;)
 
Iemand hier al eens een bouw pakket gekocht voor zelf de gitaar samen te steken ?
Alles komt in onderdelen, en is nog niet zo heel duur.

Zie bij Bax dat ze er wel paar hebben, en zou wel eens leuk projectje kunnen worden.
 

Voila, da's het resultaat na 22 maanden.
Tips altijd welkom :smile: :help: :smile:

Zeker niet slecht en ook een mooie melodie.

Feedback dan maar:
  • probeer je vingers onder controle te houden, je wijsvinger gaat vrij ver van het fretboard weg. Op te lossen door de spin oefening te doen.
  • Je lijkt veel op te spannen tijdens de bend, probeer je lichaam ontspannen te houden.
  • De grote bewegingen over het fretboard lijken wat stijf over te komen. komt waarschijnlijk omdat jouw duim vrij hoog zit. Probeer deze eens achter het fretboard te houden. Bij bends kan je die wél over de hals leggen.
Ook goed om je zelf te filmen, dan kan je achteraf de vooruitgang zien :)
 
Zeker niet slecht en ook een mooie melodie.

Feedback dan maar:
  • probeer je vingers onder controle te houden, je wijsvinger gaat vrij ver van het fretboard weg. Op te lossen door de spin oefening te doen.
  • Je lijkt veel op te spannen tijdens de bend, probeer je lichaam ontspannen te houden.
  • De grote bewegingen over het fretboard lijken wat stijf over te komen. komt waarschijnlijk omdat jouw duim vrij hoog zit. Probeer deze eens achter het fretboard te houden. Bij bends kan je die wél over de hals leggen.
Ook goed om je zelf te filmen, dan kan je achteraf de vooruitgang zien :)
Danke danke !

't is pas bij het filmen dat ik inderdaad zie dat mijn vingers langs alle kanten zwieren.
Merci voor de tips, ik ga ermee aan de slag :)
 
Iemand hier al eens een bouw pakket gekocht voor zelf de gitaar samen te steken ?
Alles komt in onderdelen, en is nog niet zo heel duur.

Zie bij Bax dat ze er wel paar hebben, en zou wel eens leuk projectje kunnen worden.
Die pre-packaged pakketten zijn doorgaans de moeite niet. Lage kwaliteit aan hout en hardware. Ten hoogste eens leuk om te zien wat het is om een elektrische gitaar te assembleren.

Als je graag aan kitbuilts doet ben je beter af met zaken van Allparts te kopen, en dan de hardware van je keuze (hoeft daarom niet exuberant duur te zijn, GFS pickups en Wilkinson hardware zijn bang4buck amper te kloppen). Reken dan toch op een 7/800€ minstens, maar met als eindresultaat wel gewoon een goed instrument.


En die Rickenbacker. Tsja, voor mij is het de vierde pijler van de Heilige Viervuldigheid* van bassen. Een Precision Bass, een Jazz Bass, een Gibson EB en dan een Rick. En bij deze heb ik ze nu alle vier. Het is (veel te) duur voor wat het is, qua ergonomie en “feel” voelt het zeer vreemd aan (de hals heeft geen taper, dus de snaren staan praktisch even ver van elkaar aan de topkam dan aan de brug), maar ze hebben een unieke klank dat je eigenlijk uit geen enkel ander instrument kunt krijgen. En ja, de klassieke look hè.

(* ok, misschien nog een fretloze Stingray)
 
  • Leuk
Waarderingen: KBE
Die pre-packaged pakketten zijn doorgaans de moeite niet. Lage kwaliteit aan hout en hardware. Ten hoogste eens leuk om te zien wat het is om een elektrische gitaar te assembleren.

Als je graag aan kitbuilts doet ben je beter af met zaken van Allparts te kopen, en dan de hardware van je keuze (hoeft daarom niet exuberant duur te zijn, GFS pickups en Wilkinson hardware zijn bang4buck amper te kloppen). Reken dan toch op een 7/800€ minstens, maar met als eindresultaat wel gewoon een goed instrument.


En die Rickenbacker. Tsja, voor mij is het de vierde pijler van de Heilige Viervuldigheid* van bassen. Een Precision Bass, een Jazz Bass, een Gibson EB en dan een Rick. En bij deze heb ik ze nu alle vier. Het is (veel te) duur voor wat het is, qua ergonomie en “feel” voelt het zeer vreemd aan (de hals heeft geen taper, dus de snaren staan praktisch even ver van elkaar aan de topkam dan aan de brug), maar ze hebben een unieke klank dat je eigenlijk uit geen enkel ander instrument kunt krijgen. En ja, de klassieke look hè.

(* ok, misschien nog een fretloze Stingray)
Heilige viervuldigheid en een Stingray op "misschien", bah :eviltongue: Hier al jaar en dag trouw aan mijn Stingray. Maar het kriebelt toch om zo'n Fender American P-bass in mijn bezit te hebben ook. Zeker die oudere uit de 70s klinken echt heerlijk. Jazzbass is echt mijn sound niet. Rickenbacker kan ik wel smaken, maar dat is meer voor de looks dan voor de sound. Met Gibson nog geen ervaring.
 
't Is een model waar ik minder mee uit de voeten kan. Heb een 2EQ gehad (de klassieke versie, met 2-bands EQ), en dat speelde goed, maar ik kreeg er geen goede klank uit, met de beste wil ter wereld.
 
En die Rickenbacker. Tsja, voor mij is het de vierde pijler van de Heilige Viervuldigheid* van bassen. Een Precision Bass, een Jazz Bass, een Gibson EB en dan een Rick. En bij deze heb ik ze nu alle vier. Het is (veel te) duur voor wat het is, qua ergonomie en “feel” voelt het zeer vreemd aan (de hals heeft geen taper, dus de snaren staan praktisch even ver van elkaar aan de topkam dan aan de brug), maar ze hebben een unieke klank dat je eigenlijk uit geen enkel ander instrument kunt krijgen. En ja, de klassieke look hè.

(* ok, misschien nog een fretloze Stingray)
Mijn verontschuldigingen voor mijn onwetendheid, ik ken nagenoeg niks van bassen... maar kan de Höfner Violin Bass ook deel uitmaken van een heiligdom? :D Of is dat eerder een 'iconisch' model ipv echt bruikbaar? Nogmaals sorry voor de stomme vraag, ik probeer iets bij te leren. Net zoals ik Rickenbacker associeer met Lemmy is de Höfner uiteraard gelinkt aan Paul McCartney.
 
Zeker iconisch, maar een beetje té niche*. Ze hebben ook een unieke klank (*plokplokplok*), maar buiten McCartney is er nu niet echt iemand die zeer hard daarmee geassocieerd wordt (ok, Stirratt van Wilco en Weymouth van Talking Heads spelen ook wel eens op een Höfner). Als ik ooit eens heel veel geld over heb, dan zie ik mezelf er ook wel een kopen, gewoon "voor de heb". En uiteraard is McCartney ook keihard geassocieerd met een Rickenbacker.

Met die vier die ik aangehaald heb, dek je eigenlijk alle klankspectrums van 1951 tot 1971, en da's net de muziek (of muziek die op die periode is geïnspireerd) die mij het meeste trekt.

(* nuja, een Gibson EB met zijn mudbucker is ook een ontzettende niche-klank, zo'n ding is ook maar goed voor 1 ding, maar het excelleert wel in dat ding. Maar de volledige British Invasion is gestoeld op de klank van een Epiphone Rivoli).
 
Terug
Bovenaan