De Gitaarthread

Heb de boss niet meteen gekocht om veel met de digitale kant te spelen. Kan nog niet overweg met de analoge settings dus eerst daar wat mee experimenteren

patch downloaden en vervolgens via de Android/IOS app Katana Librarian de patch in de amp zetten en aanpassen. Het resultaat is dat je meteen een sound hebt dat dicht bij je favoriete band kan liggen :)
 
Hello, waarschijnlijk al gevraagd;
Ik zoek een elektrische gitaar te kopen. Hoor zelf graag metal en metalcore (Lorna Shore, Chelsea Grin, Slipknot, STP,..)

Wie helpt mij op weg? Merken die je kan aanraden?

Budget is zo'n 200EUR
wat goedkope gitaren betreft, zeker harley benton eens checken (huismerk van thomann)
ik speel oprecht liever op mijn hb ja-60cc die me net geen €180 gekost heeft (nadien nog wel een deusenberg trem op gezet)
dan mijn fender vintera jazzmaster
 
patch downloaden en vervolgens via de Android/IOS app Katana Librarian de patch in de amp zetten en aanpassen. Het resultaat is dat je meteen een sound hebt dat dicht bij je favoriete band kan liggen :)
Katana upgedate naar firmware versie 4. Ook meest recente tone studio voor mijn amp.

En bij elke import van een tsl file (vanuit die fb groep) krijg ik import failed...
 
Dames en heren, voor zij die eens graag hun gitaarkunsten ten tonele brengen, dit kan vanaf nu in Het Atelier!

 
Katana upgedate naar firmware versie 4. Ook meest recente tone studio voor mijn amp.

En bij elke import van een tsl file (vanuit die fb groep) krijg ik import failed...

files voor MKII werken niet op MKI, omgekeerd dan weer wel.. in die groep worden ze normaal met MK1 aangegeven.. Zeg mij eens welke je wilt importen, dan zal ik eens zien of ik problemen heb op MKII
 
Ik heb een loop & drum pedaaltje gekocht om wat mee te experimenteren (Mooer Groove Loop)
Maar ik krijg dat ding niet uitgeschakeld zonder de stroom uit te trekken? blijft constant knipperen in eender welke setting (loop-drum-loop+drum)
 
Merci gasten!

De yamaha pacific spreekt me het meeste aan nu.
beetje late reply, maar Yamaha Pacifica is 1 vd beste beginners gitaren.
Ik speel al sedert 2003 en heb nog in 1 coverbandje gespeelt en 7 jaar gitaarles, dus zonder te stoefen met mezelf, ken er wel iets van.
Bon in 2006 toen ik ging kijken vr eigen elektrische gitaar was commentaar vd meeste over Yamaha Pacifica:
* betrouwbaar
* kan alle stijlen aan
* vooral zeer duurzaam, je kunt letterlijk van de trap naar beneden smijten en tzal nog spelen (wel niet aan te raden ofc)
* wel iets duurder dan de meeste beginnersgitaren.

Ik zou die kiezen omwille v de duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Mensen raden hier whammybar af omdat dit ambetant is met je snaren stemmen, dit is idd zo bij Floyd Rose systeem. Als het geen Floyd Rose is dan haal je die whammybar er gewoon uit of gebruik je hem niet.

Ik zelf ben gestart met een Washburn X10, daar zat zo'n ampje v Randall bij v 15 watt, ne gigbag, riem, kabel, dvd en wat plectrums.
Was 299 vr alles. (dit was in 2006) (had ook zo'n whammybar, maar als je dit 1 x gebruikte waren je snaren uit de toon, dus gewoon die hendel uitgehaald).

Nu zoveel jaar later:
gigbag rits kapot (was in 1° jaar v m'n lessen)
alle plectrums zijn krom
dvd met lessen vol met krassen
kabel kapot
riem kapot
versterker werkt nog

gitaar: minstens 3 x electrische bedrading binnen in die het begaf (midden in een band repetitie!!! ook eens midden in gitaarles! (was 5° jaar dak les volgde)). Aan de gitaar kop zijn er van die dingen waar je snaren kan achter steken, en er is een pinnetje dat dit in plek houd.
Dat pinneke is er eens uitgesprongen bij vervangen snaren en m'n pa heeft er dan gewoon een vijs in gedraaid. :laugh:
Iedereen vind het goed klinken, maar weinig kunnen er iets goed uitkrijgen (enkel m'n gitaarleraar en de verkoper en dan paar topgitaristen).
Ben zeker moest ik een Yamaha gekocht hebben ging ik niet zoveel geld verdaan hebben aan herstel kosten.


Door al mijn problemen met mijn gitaar heb ik dan een amerikaanse fender strat gekocht, dit was wel 1170 euro. Wereld verschil natuurlijk, maar zou ik enkel kopen als je gevorderde gitarist bent, ik speelde toen al 8 jaar. (heb nog steeds mijn oude washburn en speel er soms nog op)

TLDR: Yamaha Pacifica is degelijk materiaal, zal betrouwbaar blijven na 10 jaar enz... als je wilt weten de beste klank neem een bevriende gitarist mee en laat ook eens de verkoper erop spelen (dan hoor je direct de beste klank) maar hou wel rekening dat ook die klank uit een versterker komt die je ook moet kopen.
Beste is iets met niet te veel watt, minder dan 35 watt is ok.

End drunk late night rant. :tongue:

Ik speel zelf nog zelden.
 
Laatst bewerkt:
Goeie post, maar ben feitelijk niet akkoord over de whammybar: bij een floating tremolo/whammybar (wat bvb. bij een Stratocaster standaard is) is het wel degelijk moeilijker om te tunen dan een exemplaar zonder. Je zal daarbij meermaals alle snaren moeten overlopen omdat de tuning van 1 snaar invloed heeft op de tuning van alle andere. Ook kan je double stop bends heel moeilijk in tune spelen. Of je de hendel er nu aan laat of niet zal hier geen verschil in maken. Je hebt ook gitaren met non-floating whammybars die maar langs 1 kant werken (naar beneden): die zijn in principe wel normaal/gemakkelijk om te tunen. Ook als je de floating tremolo blokkeert (bvb. met een klomp hout) kan het in principe gemakkelijk worden.

Dus gemakkelijkheidshalve is een gitaar zonder whammybar volgens mij wel de VEILIGSTE optie als beginner, wat makkelijke tuning betreft. Maar.. als je wel fan bent van Jimi Hendrix, David Gilmour en/of zoveel andere strat-helden: negeer dit advies en koop 'm gewoon :biglaugh:
 
Door al mijn problemen met mijn gitaar heb ik dan een amerikaanse fender strat gekocht, dit was wel 1170 euro. Wereld verschil natuurlijk, maar zou ik enkel kopen als je gevorderde gitarist bent, ik speelde toen al 8 jaar.

Dit is zo een advies dat je vaak tegenkomt op gitaarfora. En één waar ik het absoluut niet mee ben. Als je serieus wilt gitaar spelen, koop dan direct een echt goede gitaar als je het geld kan missen. Want goede gitaren doen spelen gewoonweg. Een goede gitaar vast hebben, dat voel je, ook al kan je nog geen noot spelen. En Fender, Les Paul of PRS verliezen ook niet gigantisch aan waarde als je er toch de brui aan zou geven.
 
Dit is zo een advies dat je vaak tegenkomt op gitaarfora. En één waar ik het absoluut niet mee ben. Als je serieus wilt gitaar spelen, koop dan direct een echt goede gitaar als je het geld kan missen. Want goede gitaren doen spelen gewoonweg. Een goede gitaar vast hebben, dat voel je, ook al kan je nog geen noot spelen. En Fender, Les Paul of PRS verliezen ook niet gigantisch aan waarde als je er toch de brui aan zou geven.

Persoonlijk denk ik dat het beter is om te starten met een goedkoper instrument voor je een gitaar koopt v + 750/1000 euro range en er na 6 mnd de brui aan geeft. In het begin weet je eigenlijk niet zo goed wat jou meest ligt of waar je je comfortabel bij voelt bij het spelen.
Het is een grote gok om 1000 neer te dokken vr een strat om er later achter te komen dat je meer comfortabel bent met ne les paul model.

Maar goed, elk moet dit vr zich zelf weten.
Yamaha Pacifica is zowiezo een goede keuze, een gitaar met toch goede reputatie. Die Staggs & Squiers v 250euro die zijn nt veel waard als je ze wilt door verkopen das wel een punt ofc.
 
Ik heb weer een goeie routine gevonden met oefenen en ben ook stilletjes wat begonnen met het leren van muziektheorie. Nooit echt verder geraakt dan wat rudimentaire toonladders. Het doel is om ooit toch een zeer beperkte kunde van jazz gitaar te hebben.

Hoe staat het hiermee intussen? Heb je toevallig al suggesties rond boeken/kanalen zo tussen de bomen van het bos.
 

Deze gekocht vandaag ;)

Ik ben aan het twijfelen om de Fender Strat Tom Delonge Sig te kopen maar 1400eur voor een MIM strat is best prijzig... En de afwerking zou ook niet al te best zijn. Maar dat was vroeger zowat mijn droomgitaar (in surfgreen natuurlijk :love: ).
 

Deze gekocht vandaag ;)
Zalig !

Ik ben ondertussen bij Stars Music in Brussel binnengeweest.
Enorm veel keuze en de eigenaar liet me gewoon doen met de gitaren in een aparte kamer.

Het is wel zo dat je steeds eentje moet vragen en dan terug achter slot en grendel wat vergelijken moeilijker maakt.
De eigenaar kende ook de verschillen niet tussen 2 gelijkaardige modellen. Kan toeval zijn natuurlijk.

Zeker de moeite om eens langs te gaan, had zelf maar een halfuurtje en volgende gitaren getest:


Ik vroeg me af wat de verschillen waren tussen de 2 PRS'en en hij wist het niet meteen. Moet wel zeggen dat ik bijna niets van verschil voelde.
De Telecaster was wel echt aanpassen, die neck is zo breed.
Ik ben dus eerder op zoek naar een tweedehands PRS, m'n budget is rond de 1000 EUR.
 
Persoonlijk denk ik dat het beter is om te starten met een goedkoper instrument voor je een gitaar koopt v + 750/1000 euro range en er na 6 mnd de brui aan geeft. In het begin weet je eigenlijk niet zo goed wat jou meest ligt of waar je je comfortabel bij voelt bij het spelen.
Het is een grote gok om 1000 neer te dokken vr een strat om er later achter te komen dat je meer comfortabel bent met ne les paul model.

Maar goed, elk moet dit vr zich zelf weten.
Yamaha Pacifica is zowiezo een goede keuze, een gitaar met toch goede reputatie. Die Staggs & Squiers v 250euro die zijn nt veel waard als je ze wilt door verkopen das wel een punt ofc.
Ik ben ook begonnen met de Washburn X-series...Die hangt nu onder een laag stof aan de muur :D Versterker was idd niet de beste, zelfs de kabel was al na enkele keren spelen rijp voor het stort.

Het is misschien een cliché, maar mijn beste gitaar (algemeen...ook het makkelijkst bespeelbaar als beginner) is mijn duurste: een Fender RI 1957 Strat uit 2007. Phew...ook alweer een tijdje geleden, maar staat nog steeds als een huis.
 
Terug
Bovenaan