De Gitaarthread

Hoe vaak spelen jullie gitaar? Dagelijks? Wekelijks? En hoe lang dan ongeveer?
Ik vind mezelf sterk aan het slabakken. Ik vind het jammer, maar weet niet goed mezelf te motiveren momenteel.
Alle tips zijn welkom :biglaugh:
 
Hoe vaak spelen jullie gitaar? Dagelijks? Wekelijks? En hoe lang dan ongeveer?
Ik vind mezelf sterk aan het slabakken. Ik vind het jammer, maar weet niet goed mezelf te motiveren momenteel.
Alle tips zijn welkom :biglaugh:

Ik ben gemiddeld 2 tot 4 uur per dag bezig met spelen :unsure: .

Wat vooral helpt is een doel te hebben wat je wilt bereiken en daaraan werken. Een oefenroutine opstellen kan al heel wat doen, zo heb ik een template gedownload en vervolgens aangepast aan mijn noden. Daar houdt ik me al enkele maanden aan en het werkt zeer effectief! Wat ook kan helpen is om 'micro doelen' op stellen die je op zeer korte termijn kan behalen, zoals een bepaalde rif elke keer nét iets sneller mee spelen tot dat je deze op 100% kan volgen.

Voorbeeld van hoe mijn huidig oefenschema eruit ziet :

gitaarroutine.png
 
Hello, waarschijnlijk al gevraagd;
Ik zoek een elektrische gitaar te kopen. Hoor zelf graag metal en metalcore (Lorna Shore, Chelsea Grin, Slipknot, STP,..)

Wie helpt mij op weg? Merken die je kan aanraden?

Budget is zo'n 200EUR
 
Hello, waarschijnlijk al gevraagd;
Ik zoek een elektrische gitaar te kopen. Hoor zelf graag metal en metalcore (Lorna Shore, Chelsea Grin, Slipknot, STP,..)

Wie helpt mij op weg? Merken die je kan aanraden?

Budget is zo'n 200EUR

Toen ik drie jaar geleden begon, heb ik daar toch wel wat onderzoek voor gedaan gehad. Ik heb toen een Ibanez GRG121DX GIO gekocht en die speelt nog steeds vrij goed en wordt af en toe nog eens gebruikt.

Het is vooral belangrijk als beginner dat je niet teveel hooi op je vork neemt, zo zijn starter gitaren met een whammy bar niet aangeraden omdat bij gebruik van de bar, je gitaar gewoonweg out of tune gaat en het ook ingewikkelder kan zijn om je strings te vervangen. Verder moet een gitaar goed in de hand liggen, maar dat merk je pas als je meerdere hebt gevoeld. Ga daarom eens naar een winkel en probeer er eens paar uit of bestel er een bij thomann die je aanstaat en probeer deze uit.

Zorg er ook voor dat je gitaar zich in de ruimte bevindt én in het zicht staat, waar jij je het meeste bevindt, dan speel je veel meer dan als de gitaar in een andere ruimte staat.

Resources:
  • Dit topic
  • Justin Guitar leert jou niet die 'coole' rifs van jouw favoriete bands spelen, maar geeft een mooie basis die zeker zal helpen. Vooral praktijk gericht, theorie is in het begin niet nodig :).
  • Thomann een zeer goede en respectvolle muziekwinkel uit Duitsland.
  • Songster om tabs mee te spelen of te bestuderen. Wel een abo nodig om alle features te unlocken, dit voor pc of smartphone.
  • ultimate-guitar.com zoals songster, één abo voor eender welk device(tabs kan je dan ook downloaden).

Tips:
  • Je gaat slecht zijn in het begin, je gaat willen opgeven: 'het lukt toch niet'.. gewoon blijven voordoen, vooral NIET stoppen.
  • Stop wél als je pijn in je pols of arm voelt. Je vingers mogen en zullen pijn doen in het begin.
  • Als je een gitaar hebt die je gaat houden, laat deze door een technieker afstellen en vraag naar een "lage actie" zodat deze goed speelbaar is.
  • Veel plezier hebben eraan!
 
Hoe vaak spelen jullie gitaar? Dagelijks? Wekelijks? En hoe lang dan ongeveer?
Ik vind mezelf sterk aan het slabakken. Ik vind het jammer, maar weet niet goed mezelf te motiveren momenteel.
Alle tips zijn welkom :biglaugh:
Ik oefen op weekdagen altijd een uurtje. In het weekend laat ik het vaak liggen. Dat oefenen is al lang puur gewoonte bij mij en da's de manier waarop ge het volhoudt. Ik heb mijn routinemoment van den dag waarop ik dat doe en als ik het niet doe dan voelt dat raar. Door motivatie begint ge. Door gewoonte blijft ge het doen.
 
Ik oefen op weekdagen altijd een uurtje. In het weekend laat ik het vaak liggen. Dat oefenen is al lang puur gewoonte bij mij en da's de manier waarop ge het volhoudt. Ik heb mijn routinemoment van den dag waarop ik dat doe en als ik het niet doe dan voelt dat raar. Door motivatie begint ge. Door gewoonte blijft ge het doen.
Een uur per dag deed ik ook altijd, in het weekend vaak langer. Ik ben begonnen met blues te spelen met DVD lessen van Marty Schwartz. Ik vond dat best leuk om snel te leren als beginner, ben dan overgeschakeld naar JustinGuitar, maar miste de motivatie om dat allemaal te doorlopen.
Ik ben dan begonnen met nummers van A tot Z te leren naspelen, omdat het mijn grootste motivatie was.
Maar nu vind ik toch dat ik bepaalde basis mis, techniek is vrij goed, maar notenleer is nul en snelheid is naar mijn gevoel echt niet goed genoeg. De gemiddelde rocksong is geen probleem, maar een snel stuk in een solo is dat wel. Ik weet niet goed hoe daar op de juiste manier progressie in te boeken.
 
Hello, waarschijnlijk al gevraagd;
Ik zoek een elektrische gitaar te kopen. Hoor zelf graag metal en metalcore (Lorna Shore, Chelsea Grin, Slipknot, STP,..)

Wie helpt mij op weg? Merken die je kan aanraden?

Budget is zo'n 200EUR
Om het al uitstekende advies van @demon326 aan te vullen heb ik nog een vraag voor jou.

Zonder naar de kleuren,merken of de pickups te kijken, welk model vind jij estethisch het mooiste in onderstaande foto's?
Welk model zou jou 'goesting' geven om het op te nemen? Dit is aansluitend bij het advies van demon326 om het instrument
steeds bij de hand te hebben in je favoriete (oefen)ruimte.

Er is geen fout antwoord en het is geen strikvraag, ik denk/vind dat een gitaar die je zelf heel mooi vindt heel motiverend werkt
en dat dit in de beginfase meegenomen is (zoals demon al correct aangeeft, het zal soms tegenzitten).

Al deze modellen zijn te vinden in verschillende merken, configuraties, kleuren, prijzen,...

iu
iu


Als we weten welk model je eventueel zou willen kunnen we ook gerichter advies geven denk ik :)

Succes met de nieuwe hobby alvast!
 
De gemiddelde rocksong is geen probleem, maar een snel stuk in een solo is dat wel. Ik weet niet goed hoe daar op de juiste manier progressie in te boeken.
De manier is door het eerst traag en precies te spelen met een metronoom. Die zet ge dan op een tempo waar ge het zonder moeite foutloos kunt spelen. Ge moet er u ook echt niet voor schamen als dat heel traag is. Dat is de juiste manier van oefenen en ik doe dat ook. Bij momenten ga ik zelfs zo traag als 40 bpm.

Dan gewoon herhaaldelijk oefenen tot het goed in uw vingers zit en ge het op uw gemak kunt spelen. Daarna beetje bij beetje de metronoom sneller zetten. Ik doe dat vaak maar in stappen van 2 bpm. Ook is het belangrijk om niet te focussen op snel spelen maar op relaxt spelen. Als ge relaxt kunt spelen volgt snelheid vanzelf. Opgespannen vingers kunnen niet snel bewegen.

Als het niet lukt is het 9 van de 10 omdat ge te veel kracht/spanning op uw vingers zet. Op een goede gitaar is dat niet nodig. Als ge altijd op hetzelfde deel van de solo vast loopt, dan identificeren waar ge uzelf precies opspant, de metronoom vertragen en dat stukje apart oefenen met de focus op relaxt spelen. Eens dat lukt, dan daarna met een maat of 2 ervoor en erachter erbij. De kans is groot dat ge u dan weer begint op te spannen. Dan weer op dezelfde manier op een traag tempo oefenen en focussen op relaxt spelen. :)

Kan frustrerend zijn om zo traag te spelen en het kan lang duren maar dit is wel de juiste manier. Als ge uzelf forceert om sneller te spelen dan ge kunt kweekt ge alleen maar slordige techniek en gaat ge niet veel vooruit gaan.

Ook u niet schamen om bijvoorbeeld terug op 90 bpm te moeten spelen terwijl ge gisteren 100 aankon. Het is normaal dat uw niveau wat verschilt van dag tot dag en het is belangrijk om te oefenen op het niveau dat ge die dag aankunt. Erboven gaan heeft het averechtse effect.
 
Hello, waarschijnlijk al gevraagd;
Ik zoek een elektrische gitaar te kopen. Hoor zelf graag metal en metalcore (Lorna Shore, Chelsea Grin, Slipknot, STP,..)

Wie helpt mij op weg? Merken die je kan aanraden?

Budget is zo'n 200EUR
200 euro is wel heel weinig. Ik zou toch eerder rond 300-400 zoeken. Veel gitaren daaronder zijn brandhout en daarop gaat het veel moeilijker zijn om te leren spelen. Bijvoorbeeld als ge een vijsje in de muur wilt draaien is dat ook veel makkelijker met een fatsoenlijke schroevendraaier dan een die krom staat en maar half aaneen hangt. Als ge begint met een slechte gitaar gaat ge ook gedemotiveerd geraken. Ge gaat dan geneigd zijn om te denken dat het niet lukt omdat gij het niet kunt terwijl het gewoon aan de gitaar ligt.

Een Yamaha Pacifica is een goeie beginnersgitaar zoals al gezegd. Op Thomann heb ik er eentje zien staan voor 250. https://www.thomann.de/intl/yamaha_pacifica_112j_ovs.htm

Daarnaast gaat ge nog een kabel, versterker en stembakske moeten hebben. Als versterker raad ik een Blackstar Fly aan. Die is goedkoop en daar krijgt ge wel een cava metal tone uit. https://www.thomann.de/intl/blackstar_fly_3_mini_amp_bundle_set.htm

Als stembakske is zoiets wel ok: https://www.thomann.de/intl/thomann_ctg10.htm Dat zet ge op de kop van uw gitaar en dat meet dan de trillingen van uw instrument. Daarmee kunt ge uw snaren stemmen.

Wat SnoopWinckel daar zegt van een gitaar kopen die ge mooi vindt is ook waar. Goeie merken om in het oog te houden zijn o.a. Epiphone, Squire, LTD en Ibanez. Weg blijven van Stagg. 😬 Da's brandhout.

Voor uw genre koopt ge best een gitaar met humbuckers. Wat is een humbucker? Een elektrische gitaar werkt met magneten genaamd pickups in het Engels of elementen in het Nederlands. Die vangen de trillingen van de stalen snaren op en zetten dat om in een wisselspanningssignaal dat ge naar de versterker stuurt. Een humbucker is een type pickup met 2 magneetspoelen naast elkaar. Die annuleren zo een ongewenst gezoem (hum) en geven een dikkere warmere klank die goed werkt voor metal distortion. Die Yamaha Pacifica heeft 2 single coils en 1 humbucker. Dat is daarmee een heel veelzijdige gitaar die ook metal en metalcore aankan.

single-coil-vs.-p90-vs.-humbucker.jpg
 
Ik ben toch nog steeds tevreden van mijn Jackson Dinky (whammy eruit gehaald tho), en speel er zelfs liever op dan mijn epiphone die 4 keer meer kost :p

Tweedehands is ook mooi spul te vinden voor beperkter budget...
 
Week of 2 geleden trouwens een Boss Katana gekocht via mijn lesgever, MK1 100W.
Ik zocht eigenlijk een mk2 50w maar voor 150€ kon ik die niet laten schieten.

wat een beest van een amp zeg 😍
 
Week of 2 geleden trouwens een Boss Katana gekocht via mijn lesgever, MK1 100W.
Ik zocht eigenlijk een mk2 50w maar voor 150€ kon ik die niet laten schieten.

wat een beest van een amp zeg 😍

Nu nog lid worden van deze facebook-groep en een XSONIC Airstep aanschaffen om het meeste uit deze amp te halen. Er zit wel geen oplader bij die Airstep, dat kan via een USB-C, maar dan is er geen indicatie of die vol zit of niet. Ik gebruik uit veiligheid deze adapter. Opladen duurt zeer lang, maar gaat ook lang mee :)
 
Nu nog lid worden van deze facebook-groep en een XSONIC Airstep aanschaffen om het meeste uit deze amp te halen. Er zit wel geen oplader bij die Airstep, dat kan via een USB-C, maar dan is er geen indicatie of die vol zit of niet. Ik gebruik uit veiligheid deze adapter. Opladen duurt zeer lang, maar gaat ook lang mee :)
Ik heb een spark + wireless pedaal ook. Heb de boss niet meteen gekocht om veel met de digitale kant te spelen. Kan nog niet overweg met de analoge settings dus eerst daar wat mee experimenteren 😝
 
Terug
Bovenaan