De Gitaarthread

Dat schema ligt inderdaad al afgedrukt naast mij. Bedoelde eigenlijk een bypass opstelling op de footswitch, kwestie van het pcb te kunnen testen zonder alles te moeten mounten en zonder al die bekabeling al te moeten solderen (en ik heb niet genoeg klemmen om alles zo aan te sluiten :')). Heeft wel niet gewerkt. Ben aan het troubleshooten geslagen (onder andere al mijn soldeerpunten bekeken met multimeter) en heb ontdekt dat ik mijn mini trimpot nog niet had afgeregeld. Ondertussen wel gedaan en om ervoor te zorgen dat het niet aan de testopstelling lag ga ik toch alle bedrading al monteren en dan via klemmen eens aansluiten op pcb. Maar eerst ff wachten tot het wat minder warm is, want heb weinig zin om bij deze temperaturen boven een soldeerijzer te hangen.
Aha, op die manier. De meeste bedrading kan je wel reeds solderen om later in de behuizing te stoppen. Alleen lukt dat normaal niet met de 9V DC jack en LED holder, omdat je die langs de buitenkant in de behuizing moet steken. Persoonlijk soldeerde ik meteen in de behuizing, maar met een bedrading die lang genoeg is, zodat ik de PCB/veroboard nog een beetje uit de behuizing kan trekken als er iets scheelt.

Let op dat de onderkant van het bordje, en de componenten aan de bovenkant, de behuizing niet kunnen raken. Ik plakte m'n bordje soms vast met dubbelzijdige tape. Je kan ook bvb. de behuizing dichttapen aan de binnenkant.

Hydro dip was trouwens fameus mislukt Had ergens gelezen dat je dat ook gewoon met acrylverf kon doen (zonder spray paints), maar in de praktijk bleven die amper liggen op mijn (aangedikte) wateroppervlak. Effect was amper merkbaar. Ben ze dan maar te lijf gegaan met een acrylstift en heb er onnozele stickfigures op getekend
:unsure:
We still want pics :biglaugh:
 
Aha, op die manier. De meeste bedrading kan je wel reeds solderen om later in de behuizing te stoppen. Alleen lukt dat normaal niet met de 9V DC jack en LED holder, omdat je die langs de buitenkant in de behuizing moet steken. Persoonlijk soldeerde ik meteen in de behuizing, maar met een bedrading die lang genoeg is, zodat ik de PCB/veroboard nog een beetje uit de behuizing kan trekken als er iets scheelt.

Let op dat de onderkant van het bordje, en de componenten aan de bovenkant, de behuizing niet kunnen raken. Ik plakte m'n bordje soms vast met dubbelzijdige tape. Je kan ook bvb. de behuizing dichttapen aan de binnenkant.


We still want pics :biglaugh:
Kheb beetje schrik dat het allemaal wat te nauw zou worden (is maar kleine behuizing). Kzal vanavond eens alles erin steken, kabels afmeten en dan inderdaad al solderen wat kan (3pdt, in en out zouden inderdaad al moeten lukken). Kben mij ook aan het afvragen of het logisch zou zijn om die beentjes van de LED wat bij te trimmen om mijzelf wat extra speelruimte te geven.

Pics zullen nog wel volgen :unsure: :unsure:
 
Kben mij ook aan het afvragen of het logisch zou zijn om die beentjes van de LED wat bij te trimmen om mijzelf wat extra speelruimte te geven.
Dat kan, halverwege solderen ofzo is wel OK. Die beentjes mag je gerust ook 90 graden buigen aan de binnenkant.
Ook die transistors bvb. mag je gerust buigen om minder plaats in te nemen.
Het langste beentje van die LED is trouwens de plus-kant.
Als ik hier soms domme dingen zeg die je waarschijnlijk al weet... da's omdat ik het zelf eerst niet wist of in de fout mee ging :tongue:
 
Transistors heb ik inderdaad zelfs serieus bijgeknipt om wat kleiner uit te vallen (zitten toch in sockets, dus normaal geen verbrandgevaar). Gisterenavond nog een uurtje aan het solderen geslagen. Tgaat wel een warboel van draden worden :')
 
Ziet er goed uit, op een paar stukjes verbrande plastiek na.
Als je de draden nog langer maakt kan je ze in de zijkanten plooien. Sommige mensen zoals Harald van Sabrotone maken er een schoonheidswedstrijd van, maar het verschil ga je niet horen ;)
Voor het klein stukje draad aan de footswitch gebruik ik meestal een afgeknipt pootje van een weerstand bvb. (bespaart weer een klein beetje werk)
 
Ja dat is misschien wat te proper voor mij :)

Update: heb eens alles aangeschakeld, maar LED brandt al niet, dus zelfs niet verder geprobeerd. Heb de LED wel al getest met multimeter en de LED zelf werkt (en ook de polariteit zit dus wel juist). Nu op zoek gaan naar een slechte bedrading... ergens...
 
Ja dat is misschien wat te proper voor mij :)

Update: heb eens alles aangeschakeld, maar LED brandt al niet, dus zelfs niet verder geprobeerd. Heb de LED wel al getest met multimeter en de LED zelf werkt (en ook de polariteit zit dus wel juist). Nu op zoek gaan naar een slechte bedrading... ergens...
Dat de LED niet werkt wil nog niet zeggen dat het circuit niet werkt, maar is wel geen goed teken.
Ik zie dat de losse +9V rode draad uit je DC jack maar heel kort is. Gaat die wel naar de juiste plaats? Die moet normaal naar de PCB. Of heb je die nog vervangen?
Test je met een batterij of met een voeding? Als je een voeding op de DC jack aansluit schakelt normaal het batterij circuit uit.
Check anders ook of de footswitch naar behoren werkt. Als je traag soldeert kan het zijn dat er van die rode was smelt en naar binnen druipt, en dan switcht die niet meer goed. Zelf ook meegemaakt :p. 't is wel nogal een gedoe dan om die uit elkaar te prutsen om de was eruit te krijgen..

Succes nog :)
 
Die losse draad gaat nog vervangen worden, maar ik heb voorlopig alles aangesloten met krokodillenklemmen (PCB is nog niet gemonteerd).

Testopstelling is met 9V. Heb net eens alle connecties op de 3PDT getest en die gaven allemaal conductiviteit, maar dat is zeker nog geen garantie dat de 3PDT geen kortsluiting heeft ergens? Best eens weerstanden uitmeten dan maar zeker?
 
De 3PDT switch die intern iets kortsluit lijkt me onwaarschijnlijk. Het komt vaker voor dat een verbinding niet werkt, door gesmolten was of vuil binnenin. Hieronder rechts zie je in het zwart welke verbindingen er zouden moeten zijn in de twee standen.

HieQCJk.png


Elektrisch gezien zit er niet veel in het circuit van de LED. Tussen de 9V en GND zit enkel de LED zelf en een weerstand. Fysisch zit daar wel ergens een switch tussen. Ik zou dus beginnen met al die verbindingen te testen op connectiviteit. Maar misschien zit je ondertussen al verder?
 
Yup, had ik gisteren nog gedaan en dat was allemaal OK, denk dat de 3PDT wel OK is. Verder niet veel tijd van 't weekend om er aan verder te werken. Tzal voor maandag worden :)
 
De bypass werkt ondertussen trouwens! Ik had alles mooi uitgemeten en alles leek te kloppen, maar als ik em aankoppelde werkte die niet. Uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat er juist een kortsluiting veroorzaakt werd door de kabeltip. Had een uiteinde van een ground niet afgeknipt en die maakte net contact met de tip als die er in zat (een ground die natuurlijk ook niet meer in het zicht zat).

Op naar het volgende probleem :')
 
De bypass werkt ondertussen trouwens! Ik had alles mooi uitgemeten en alles leek te kloppen, maar als ik em aankoppelde werkte die niet. Uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat er juist een kortsluiting veroorzaakt werd door de kabeltip. Had een uiteinde van een ground niet afgeknipt en die maakte net contact met de tip als die er in zat (een ground die natuurlijk ook niet meer in het zicht zat).

Op naar het volgende probleem :')
Slow progress is still progress :) Werkt de LED nu ook?
Ik had wel geluk dat m'n pa hielp bij m'n eerste effectje.
Ik denk zelf dat ik alleen maar bestukt heb en kabels gelegd, en hij al het soldeerwerk deed. :shutup:
 
Nee LED werkt nog niet. Ik heb een vermoeden dat er een korstluiting zit aan het soldeerwerk van men LED-weerstand. Ik krijg het niet deftig gesoldeerd (vloeit altijd beetje door), dus ik ga eens proberen de LED-weerstand uit het PCB te halen (tis eentje die ingewerkt is) en gewoon los aan de LED te hangen.
 
Bleek allemaal niet nodig te zijn, heb klein stukje opnieuw gesoldeerd en nu werkt ie :cool: Nu kan ik van testopstelling alles nog erin proppen en dan is ie klaar (ga ik wel nog ff mee bezig zijn).
 
Bijna pagina 2 :eek:

Heb mij laten gaan en een Epiphone Extura Prophecy gekocht - Yellow Tiger Aged Gloss :love:


B-stock van Bax music, met nog een 5% bon bijna 200€ korting
 
Bijna pagina 2 :eek:

Heb mij laten gaan en een Epiphone Extura Prophecy gekocht - Yellow Tiger Aged Gloss :love:


B-stock van Bax music, met nog een 5% bon bijna 200€ korting

Ziet er een fantastisch ding uit :D
 
Terug
Bovenaan