De Gitaarthread

Vandaag gitaar eens een onderhoudsbeurt gegeven, vingerbord was vrij vuil aan het worden. Nieuwe strings opgelegd en vingerbord gehydrateerd en zuiver gemaakt. Gitaar klinkt nu beter dan tevoren :love2:.
 
Laatst bewerkt:
Ik speel nu bijna een jaar en heb nog steeds hetzelfde probleem, ik kan mijn plectrum niet goed vasthouden. Bij downstrums geen probleem maar bij. Upstrums gecombineerd met downstrums begint mijn plectrum te schuiven tot ik maar een klein deeltje van de plectrum nog vast heb.
 
Ik speel nu bijna een jaar en heb nog steeds hetzelfde probleem, ik kan mijn plectrum niet goed vasthouden. Bij downstrums geen probleem maar bij. Upstrums gecombineerd met downstrums begint mijn plectrum te schuiven tot ik maar een klein deeltje van de plectrum nog vast heb.
Harder vasthouden echt klemmen tussen u vingers. En als 2 vingers niet voldoende zijn 3
 
Ik speel nu bijna een jaar en heb nog steeds hetzelfde probleem, ik kan mijn plectrum niet goed vasthouden. Bij downstrums geen probleem maar bij. Upstrums gecombineerd met downstrums begint mijn plectrum te schuiven tot ik maar een klein deeltje van de plectrum nog vast heb.

Welke plectrum(s) gebruik jij? Ik gebruik 'Dunlop Jazz III Red' en ik heb eigenlijk nooit echt moeite om deze tussen mijn duim en wijsvinger te klemmen. Met grotere had ik wel meer moeite omdat deze door het zweet beginnen weg te glippen..
 
Daarop aansluitend, zijn er hier mensen die hun eigen pedalen in elkaar steken? Kits bouwen of volledig zelf samenstellen?
Hier kriebelt het wel wat om daar mee te beginnen
Jaren geleden (periode ongeveer 2011-2013) heb ik heel wat effect pedaaltjes zelf in elkaar gestoken: van overdrive, distortion, compressor tot reverb en delays met modulatie, een splitter-mixer etc.

Begonnen met een tubescreamer 808 kit met PCB van musikding.de.
Daarna vooral met veroboard layouts gewerkt. Soms begonnen van andermans layout (oa. www.sabrotone.com) maar meestal de layouts aangepast en compacter proberen te maken, om het in een zo klein mogelijk doosje te kunnen steken. Dan ook zelf vero layouts gemaakt op basis van een schema of pcb project (bvb. vaak van General Guitar Gadgets: www.generalguitargadgets.com).

Als absolute minimum heb je niet veel tools nodig. Wij hadden eigenlijk alles al in huis: soldeerbout en toebehoren, een boormachine om gaatjes te maken in aluminium kastjes, een digitale multimeter (must-have imo om verbindingen te checken), een zaagje om de veroboards op formaat te zagen. Scope of frequentiegenerator heb ik zelf nooit nodig gehad. Er zijn misschien wel bepaalde projecten die daar om vragen.

Het meeste materiaal en componenten bestelde ik bij musikding.de en banzaimusic.com.

Indien je rekent dat time=money, en je vergelijkt dan met chinese clonen, ga je inderdaad niet besparen. Maar als je enkel naar het materiaal kijkt, kan je toch wel goedkoop effecten maken van goeie kwaliteit en in een goeie aluminium behuizing. De meeste projecten die ik zelf bouwde waren volgens mij tussen 20-40 euro. Dit is al wat jaren geleden - ik weet niet hoe de prijzen geëvolueerd zijn.

EDIT: Iets evident vergeten zeggen :D Veel succes Hellrabbit als je je hier in gaat storten!

't is zeker een heel leuke bezigheid. Ik ga me er waarschijnlijk ook terug mee bezig worden, nu ik weer een pedalboardje plan te gebruiken met m'n combo-amp. Een tremolo effectje heb ik bvb. nooit gehad :). Ik denk nu ook aan een tap tempo die verschillende effecten tegelijk instelt.

Ik was vroeger afgestapt van pedaaltjes aangezien ik een kemper profiler amp gekocht had. Ik heb die nog steeds maar denk hem nu toch te verkopen. De kemper is, op deze moment toch, niet voor mij. De mogelijkheden zijn eigenlijk veel te ruim en de perfectionist in mij is dan verplicht om uren te tweaken, en verschillende amp profiles te checken om de perfecte sound te vinden, en uiteindelijk ben ik toch nooit 100% content. Ik zie dat gedoe gewoon niet meer zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik speel nu bijna een jaar en heb nog steeds hetzelfde probleem, ik kan mijn plectrum niet goed vasthouden. Bij downstrums geen probleem maar bij. Upstrums gecombineerd met downstrums begint mijn plectrum te schuiven tot ik maar een klein deeltje van de plectrum nog vast heb.
Ik speel nu ook al een dik jaar/jaar en half en heb ook nog altijd moeite met upstrums, of down up patroontjes.

Niet zozeer dat ik mijn pick niet kan vasthouden, maar vooral dat het serieus hapert en echt "pling" geluid is ipv een deftige strum :(
Speel met dunne Dunlop Tortex (.71 dacht ik) dus op zich ook wel redelijk flexibele picks..
 
Ik speel nu ook al een dik jaar/jaar en half en heb ook nog altijd moeite met upstrums, of down up patroontjes.

Niet zozeer dat ik mijn pick niet kan vasthouden, maar vooral dat het serieus hapert en echt "pling" geluid is ipv een deftige strum :(
Speel met dunne Dunlop Tortex (.71 dacht ik) dus op zich ook wel redelijk flexibele picks..
Aha dan ben ik niet alleen :)
Ik speel 0.6 meestal.
 
Heb een setje white fangs besteld op bol (verschillende dikte's), ben benieuwd
want ik mis wel wat extra grip/ribbeltjes soms (zweetpollen :D)
 
Ik speel nu ook al een dik jaar/jaar en half en heb ook nog altijd moeite met upstrums, of down up patroontjes.

Niet zozeer dat ik mijn pick niet kan vasthouden, maar vooral dat het serieus hapert en echt "pling" geluid is ipv een deftige strum :(
Speel met dunne Dunlop Tortex (.71 dacht ik) dus op zich ook wel redelijk flexibele picks..

Ik heb daar geen last van... maar ik kantel mijn pick dan wel lichtjes als ik terug naar boven ga, waardoor deze vlotjes over de strings gaat. Misschien eens een stap terug doen en zeer traag kijken wat er misloopt?

Heb vandaag mijn gitaar bij een expert eens binnen gedaan voor afstelling.. De hals stond blijkbaar vrij bol, waardoor mijn actie hoger zat dan nodig. Zou nu volledig in orde moeten zijn :unsure:
 
Sinds enkele dagen heb ik het volgende op mijn 4 maanden oude gitaar :
Is dat een plastiek dat er nog over zit ? Zijn allemaal kleine luchtbellen vermoed ik.

279146243-544538943684094-6365737051253972139-n.jpg
 
Beschermfolie idd, bitch om eraf te krijgen als het er al lang aan hangt. Heb zo een goedkope 2e hands strat kloon gekocht. Snaren eraf en dan die pickguard afgehaald.

Serieus mogen trekken aan dat plastic en dan afkuisen met alcohol voor de plakresten
 
Ik heb weer een goeie routine gevonden met oefenen en ben ook stilletjes wat begonnen met het leren van muziektheorie. Nooit echt verder geraakt dan wat rudimentaire toonladders. Het doel is om ooit toch een zeer beperkte kunde van jazz gitaar te hebben. Ik heb nog een 40tal jaar de tijd!

Hier is een filmpje waar een oude grootmeester samen speelt met één van de beste jongere gitaristen: Bill Frisell en Julian Lage.

 
Iets meer dan één jaartje bezig. Zou graag eens wat metal spelen, op dit moment kan ik The Day That Bever Comes intro en Master of Puppets intro. Master of Puppets is blijkbaar wel al redelijk advanced dus zou liever toch iets makkelijker aanleren. Tool heb ik ook geprobeerd maar dat is zonder pedals vaak niet de moeite.

Wat raden jullie aan ? Zou er een 2 a 3 willen leren ..
 
Iets meer dan één jaartje bezig. Zou graag eens wat metal spelen, op dit moment kan ik The Day That Bever Comes intro en Master of Puppets intro. Master of Puppets is blijkbaar wel al redelijk advanced dus zou liever toch iets makkelijker aanleren. Tool heb ik ook geprobeerd maar dat is zonder pedals vaak niet de moeite.

Wat raden jullie aan ? Zou er een 2 a 3 willen leren ..
Seek and destroy de rustige stukken, fade to black, into Punk? Dan gewoon wat random Ramones nummers. Die kunt ge eventueel op gehoor leren in plaats van tabs op youtube, dan ontwikkeld ge ook die skill
 
Terug
Bovenaan