De Gitaarthread

Ja. Dat verschil ga je echt wel merken in kwaliteit en bespeelbaarheid. Alles gaat net wat beter afgewerkt zijn, frets zijn mooier afgewerkt, gitaar zal waarschijnlijk ook net iets gemakkelijker af te stellen zijn (en die afstelling behouden, zodat je niet iedere 2 weken je halsbolling moet gaan afregelen), de stemsleutels gaan van een betere kwaliteit zijn, en het vibrato-systeem (indien van toepassing) ook, waardoor de gitaar minder snel zal ontstemmen. Hoe duurder je gaat, hoe kleiner dat verschil wordt. Een gitaar van 750€ gaat echt gigantisch veel beter spelen als eentje van 250€. Een gitaar van 2000€ gaat niet echt merkelijk beter spelen als eentje van 1500€.

(Er bestaan trouwens HSS stratocasters met een humbucker in de brug. Een beetje een "best of both worlds"-approach"). En een Fender-oide met humbuckers gaat toch nog een vrij heldere klank blijven hebben. Genre Squier Telecaster Deluxe of Thinline.
 
Dat verschil ga je echt wel merken in kwaliteit en bespeelbaarheid.
Dat is wat ik wilde horen. Nu kan ik zonder wroeging voor een dure gitaar gaan :LOL:

(Er bestaan trouwens HSS stratocasters met een humbucker in de brug. Een beetje een "best of both worlds"-approach")
Best of both worlds of "noch vis noch vlees", heb beide meningen gehoord :)

Een gitaar van 750€ gaat echt gigantisch veel beter spelen als eentje van 250€.
Hebben de kenners hier ervaring met gitaren rond deze prijs? Merken die me over het algemeen het meeste aanstaan zijn fender en prs (prs naar wat ik lees vaak love/hate). Epiphone ook, maar ik weet niet of body van een les paul mij wel ligt, dat moet ik testen.
Aanbevelingen voor welke gitaar het meeste bang geeft voor 750 bucks?
 
Probleem (voor mij) met PRS is dat het nogal inspiratieloze en zielloze instrumenten zijn. Goed gemaakt, maar ze mankeren "smoel".

Grote fan van de duurdere Squiers (Classic Vibe) en de nieuwe Fender (Mexico) Player reeksen zijn ook erg goed, al hou ik meer van de Vintera & Vintera Modified reeksen (maar die zijn net buiten budget). Het voordeel van deze reeksen is dat je die ook echt veilig tweedehands kunt kopen.

Epiphone is aan een enorme inhaalbeweging bezig, en die "Inspired by Gibson"-modellen zijn écht goed. Maar je gaat eens moeten zien of zulke modellen je liggen.
 
Zowel artiesten die stratocaster of les pauls bespelen hoor ik graag. Misschien een lichte voorkeur voor humbuckers.. Maar ik vind het echt niet erg om op een strat te starten en wanneer dat goed lukt nog een gitaar met humbuckers te kopen. Ik vermoed dat niemand daar problemen mee heeft.. ;)
.....
Maar als 750€ mij alleen een andere sound (betere pick-ups) of mooiere afwerking geeft, dan ben ik inderdaad niet geïnteresseerd om meer uit te geven dan de yamaha pacifica.
Neem dan gewoon een Epiphone Les Paul Standard. Steengoede gitaren voor een euro of 5-600
Van die Squier Classic Vibe heb ik indertijd een Jazz Bass gehad, Custom Shop 60's elementen in gepleurd, en dat klonk absoluut top. Kan je idd zeker niet mis mee gaan.
Qua versterker, kan ik enkel maar de Blackstar HT-1r aanraden. Super kleine combo, €250, maar wel volledig lampen :)
Wil je meer opties qua sounds, zijn de Roland Cubes wel klassiekers, alsook line6 (hoewel ik niet weet of die tegenwoordig nog dergelijke versterkers maken).
 
Mijn PRS SE Custom 24 heeft nu een setje Jazz/JB gekregen, toch wel een stuk beter vind ik. Ik ben echt grote fan van PRS geworden, heel knappe en goede gitaren. Onlangs nog gespeeld op menig Gibson en Fender en PRS is toch veel meer mijn meug.

Wishlist: PRS 7string
Dat is exact dezelfde setup die ik ook ooit knalde. Heel vette bak zo!
 
De Boss Katana's zijn de betere keuze. Betere klank, betere modelling. Niets mis met de Cube (absoluut onverwoestbaar), maar toch wel een beetje techniek van gisteren.
Als het op gitaarvlak gaat, leef ik nog in de tijd van gisteren ;)
Vroeger heel veel mee bezig geweest, maar tegenwoordig steek ik meer tijd in fietsen (en kinderen). Af en toe grijp ik die bas nog eens vast en bedenk ik me dat ik meer moet spelen....
 
Klinkt al goed maar ik zou het graag eens horen met een backing track erbij. :) Al is het maar midi. Dat scheelt altijd toch veel. Het is misschien de solo die voor het publiek als cool overkomt maar eigenlijk is het vooral de harmonie en het ritme erachter die de solo goed doen klinken.
 
Na maanden (?) eindelijk nog eens mijn bas van onder het stof gehaald. Een beetje OM, Iron Maiden, Slowdive en Daughter gespeeld en het zit nog steeds in de vingers. Ik moet hier echt meer tijd voor vrij maken, want ik haal zoveel uit muziek. Nu nog wat obscure post-rock jammen :music:
 
Zelf kan ik - helaas - geen gitaar spelen, maar ik kreeg wel het voorstel om een ukelele van een kennis over te kopen. Ik weet dat dit geen gitaar is, maar ik associeer het er wel mee. Volgens haar zou ik maar een weekend nodig hebben om hiermee "weg" te geraken. Klopt dit? :unsure:
 
Klopt. Met ukulele ben je vrij snel weg, omdat het grijpen van akkoorden daarop relatief eenvoudig is door de stemming, de kleine afstand tussen de posities en de zachte snaren. Als je grote handen hebt kan het wel een priegelwerkje worden.
 
Een Evertune brug ?
Niet geschikt voor spelers die in verschillende stemmingen spelen .
In het begin moeilijk te stemmen eindeloos ,eens ok perfect in toon, en verder hetzelfde als een andere brug , geen enkele invloed bij het spelen .
 
Na maanden (?) eindelijk nog eens mijn bas van onder het stof gehaald. Een beetje OM, Iron Maiden, Slowdive en Daughter gespeeld en het zit nog steeds in de vingers. Ik moet hier echt meer tijd voor vrij maken, want ik haal zoveel uit muziek. Nu nog wat obscure post-rock jammen :music:
Zit momenteel nog in de gezinsrush met 2 kinderen en sinds de geboorte van mijn dochter in 2012 heb ik bijna geen gitaar meer vastgenomen. Vind dat serieus bagger als ik dat klein fortuin aan gitaren zie staan. De goesting is er steeds geweest, de wil ook...maar de tijd. Oh de tijd... :laugh:
Ben al blij als ik op vrijdagavond kan gaan sporten en nadien énen kan drinken met de club. Doorheen de week steeds laat thuis en wat doe je dan: plof in de zetel of even 5 minuten CS spelen en bedje in...Daartussen nog af en toe tijd zoeken om met de vrouw iets te doen en wat gezinsactiviteiten in plannen. En hopla: de week is om. Wellicht zeer herkenbaar voor sommigen hier. Ik zie mezelf ooit wel terug lessen nemen en de draad opnemen, maar dat zal wellicht nog jaren duren.
 
Terug
Bovenaan