De gezinsboekhouding

Ik heb al jaren een zelfgemaakte excel met een hoop categorieën.
Ik vul het per maand per jaar in. Krijg je ook een overzicht in welke maanden meestal je jaar-facturen komen.

Een overzichtspage over alle jaren heen. Dat moet ik eigenlijk ook nog es voorzien 😀

Een aantal jaren geleden deed ik nog aan elke transactie opschrijven. Nu is hst kleine uitgaven in “varia”
 
Voorlopig weinig echt gedetailleerde opvolging. Zou graag een spreadsheet bijhouden, en een zicht hebben op ons totaal vermogen bv. Maar ontzie mij de moeite om alle transcaties bij te houden, sommige zitten enkel op de visa afrekening, andere via Paypal. Iemand die weet van tools die automatisch data uitlezen van je bank account? Maar ook integreren met bv. een Interactive Brokers?
 
Ik verschiet er oprecht van dat velen hier zo minutieus alles bijhouden.
Ik ook.

Ik hou echter ook alles bij en kost mij enkele minuten per maand.
Als ik een kwartier per maand zou opgeven is dat sowieso een ruime overschatting.

Het excel-bestand is ooit een keertje aangemaakt en dient sindsdien gewoon als template.

Ik verspil alleszins veel meer tijd op dit forum, dan het aan bijhouden van mijn kosten in inkomsten.
 
Ik zie er voor onszelf geen nut in om alles minutieus bij te houden.

We doen, leven, kopen waar we ons goed bij voelen. Ondertussen wordt er goed gespaard. Daar voel ik me goed bij.

Ik ZOU alles kunnen bijhouden maar dat zou enkel nut hebben wanneer ik veranderingen aan onze levensstijl zou willen aanbrengen, en dat wil ik niet want vorige paragraaf. En als ik geen veranderingen wil aanbrengen zou het gewoon cijfertjes bijhouden zijn om cijfertjes bij te houden.

Ik spreek me niet uit over anderen, ik begrijp dat anderen dat wel doen en waarom.
 
Net ons budgetbeheer overgezet van YNAB naar Buckets. Gratis (unlimited free trial), of een eenmalige licentie van $64. Werkt heel gelijkaardig aan YNAB qua filosofie, dus je kan zeker ook nog de YNAB filmpjes kijken om het idee erachter te begrijpen.
Naast dat het gratis is staat het budget ook gewoon op je eigen toestel, dus geen cloud gedoe mocht het ooit stoppen etc.
Een mogelijks nadeel is dat er nog geen goeie support is richting een app om ook zo transacties in te vullen. Zie hier voor details. Voor mij is dit geen issue in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan