De gezinsboekhouding

Ik hou alles bij in een Excel file en wordt 1x per maand ingevuld.
Is onderverdeeld in vast inkomen, vaste uitgaven en variabele uitgaven en bij alle 3 nog aparte catergorieën.
De subrubrieken zoals JPV die heeft heb ik niet, omdat het anders te uitgebreid werd. En op deze manier is de structuur van de Excel elke maand hetzelfde. Als er grote uitgaven zijn binnen een bepaalde categorie dan zet ik daar gewoon een comment bij.

In het begin probeerde ik op het einde van elke maand in de plus te staan, maar dat heb ik moeten afleren want sommige maanden is dat gewoon onmogelijk (betalen kadaster/nieuw bed kopen/renovatie/etc.).

Ik doe dit nu 4 jaar en werkt voor mij perfect. Heb een mooi overzicht van wat ik spaar, wat ik investeer, hoeveel ik uitgeef en aan wat ik het spendeer. En vergelijkingspunten met andere maanden en jaren.
 
Best interessant, maar is honderd euro per jaar niet veel? Wat is de meerwaarde tegen een eigen Excel?
Ik zit nog aan een oud lager tarief. Ik zou het nu toch ook wat te duur vinden denk ik.

Meerwaarde: geen tijd moeten stoppen in zelf een Excel in elkaar knutselen of template aanpassen, app (meestal vul ik het gewoon in bij buitenstappen van een winkel bv.), flexibiliteit naar categories/subcategories, opsplitsen van aankopen over verschillende categories, grafiekjes die je niet zelf moet aanmaken, visueel of je nog moet budgeteren in een categorie/of je erover gaat, doelen instellen voor iets wat je moet betalen over x aantal maanden waarbij er dan automatisch een maandelijks spaardoel bijkomt,...

Edit: op zich kan je dit waarschijnlijk ook allemaal met Excel he, maar dan betaal je met je tijd.

Op zich is gewoon al eens het 'systeem' dat ze voorstellen bekijken ook al veel waard, dan hoef je niets uit te geven :)
 
Laatst bewerkt:
Heb een excel gecreëerd op basis van een dump van verrichtingen uit pc banking.
Copy paste verrichtingen sinds laatste update excel en elke verrichting krijgt een categorie toegekend.
Heb er een 30 tal, elke categorie is gelinkt aan een "hoofdcategorie" zodat er wat groepering is. (bv internet/tv, verzekeringen, afval, water, gas/elek zijn aparte categorieën onder 1 hoofdcategorie utilities)
Hoofdcategorieën blijven altijd hetzelfde in de overzichten, maar kan altijd subcategorieën toevoegen om iets meer in detail in het oog te houden bijvoorbeeld.

Hierop zijn dan 3/4 tabbladen gecreëerd die automatisch overzichten geven.
In een ander tabblad is er ook budgettering voorzien op basis van de hoofdcategorieën per maand. 1 van de overzichten vergelijkt dan de budgettering tov de reële uitgaven. Zo kan je makkelijk zien hoeveel marge er nog is binnen een categorie. We houden er ons niet heilig aan, het is vooral om te weten waar het geld naartoe gaat.

Doe wekelijks een update, duurt 5 minuten om de dump te doen en categorieën toe te kennen. Begin van de maand doe ik ook een budgettering gebaseerd op wat er vorige maand is uitgegeven en wat er gepland staat, duurt 10 minuten.

Op het einde van het jaar mooi overzicht tot op eender welk niveau ik wil met relatief weinig werk. Dit wordt dan op het begin van het jaar gebruikt om iets te "verbeteren". (minder geld geven aan x)
 
De methode van @JPV vind ik interessant - geeft inzicht in allerhande zaken - je blijft alert, je weet hoeveel waar naartoe gaat en dus ook waar je het best kan optimaliseren mocht dat al nodig zijn, ... het haalt ook meteen gok en giswerk eruit. Zoiets zou "verplicht" moeten zijn voor mensen die desondanks vrij normale omstandigheden toch financiële moeilijkheden ervaren, ook voor diegenen die bepaalde doelen voor ogen hebben kan zoiets zelfs een eye -opener zijn denk ik.

Toe ik nog studeerde hebben we ooit zo een proef gedaan en daar viel héél veel over te zeggen, er ging ook een initiële schatting aan vooraf - ronduit ontnuchterend hoe snel een mens zaken te hoog / te laag gaat inschatten.
Teveel cijfertjes werkt natuurlijk niet goed voor wie het nu al moeilijk heeft om financieel alles op een rijtje te zetten. Mijn vriendin is geen cijferfreak zoals ik en heeft wel wat begeleiding nodig als ik haar het overzicht geef van in/uitgaven. Dus dan zet ik het wat minder in detail :).

Wat ik het interessantste vind is dat ik zo veel beter dingen kan relativeren waar anderen zic druk over maken. Zo is dit de uitgaven van EGW/telefonie/Internet

1677672888308.png


(voor 2010 had ik geen aparte leverancier Electriciteit/Gas, vandaar de nulkost. Zo zie je dat voor mij de kost van Gas & Electriciteit gestegen is van zo'n 2000 euro in 2010 naar 3400 euro in 2022. Rekeninghoudend met inflatie van 38% in die periode én dat we van 2 naar 4 personen in de woning gegaan zijn, is de kost voor mij, zélfs in een extreem duur gasjaar, eigenlijk niet gestegen. Dingen zoals water en internet zijn zelfs relatief goedkoper geworden. (daling gsm na 2020 is wegens bedrijfsgsm, voor 2013 betaalden we elk gsm nog zelf via privé-rekening).

(natuurlijk weet ik dat dit niet voor alle gezinnen geldt, hé, is gewoon gemoedsrust voor mij die ik dankzij die excel-sheets koop.).
 
Kunnen enkel concluderen dat er mensen met te veel tijd zijn. :ROFLMAO:

Hier hebben we elk een aparte zicht rekening en een gemeenschappelijke. Idem voor spaarrekening. Aangezien we niet getrouwd zijn, maakt dat het gemakkelijk om apart te houden wat we willen en vice versa. In praktijk zit 90% in gemeenschap.

Kinderen ook een rekening omdat mensen het nodig vinden om cash naar het kind te sturen ipv naar de ouder. Maar elke cash vliegt linea recta in een ETF.

Verder aparte en gemeenschappelijke beleggingsrekeningen. Zelfde reden als hierboven.

Elk kwartaal update ik de excel in de dropbox met het vermogen en wat waar zit. Kwestie van de madam wat wegwijs te maken als ik doodval.

Kosten bijhouden doe ik niet aan mee. Als je nadenkt op moment van uitgave moet je er nadien niet over nadenken. Misschien geef ik 100 of 1000 euro uit aan biefstukken per jaar. Het is niet dat daar veel op te besparen valt, een mens moet nu eenmaal eten. Als je een Porsche koopt van 100k, dan weet je op het moment zelf wel dat dat veel is.

En de prijs van water, gas, elektriciteit, telefonie... it is what it is. 1x per jaar snol ik rond om te zien of er iets goedkoper is. But again, als iedereen 50 euro vraagt en je vindt dat veel, wat ga je doen, het is niet dat je veel kunt cutten? Als het water x3 gaat in prijs, niet veel aan te doen. Als de Vuilzakken x4 gaan, niet veel aan te doen.
 
Hier ook een uitgebreide Excel à la JPV. 1 vast moment in de week waar ik alle facturen betaal en deze op orde zet. Vind het wel interessant om dit bij te houden en de evolutie op langere termijn te hebben. Zorgt er ook wel voor dat ik niet te veel geld versmos aan foliekes (alsook vrouwlief).
Kunnen enkel concluderen dat er mensen met te veel tijd zijn. :ROFLMAO:
Den ene koopt zijn groentjes in de winkel en verschijt zijn tijd aan Excel. Den andere gooit zijn geld blindelings over de balk en verschijt zijn tijd aan in zijn hofke groentjes te kweken. Ieder zijn goesting zeker? 🤷‍♂️
 
Ik gebruik Spirr. Intussen kent hij alles zowat geautomatiseerd toe aan de juiste categorie, wekelijks check ik es of er manueel wat moet toegewezen worden. Is gratis, ik ben er blij mee.
Nu ik sinds een jaar de enige kostwinner ben, wou ik weten hoeveel marge we hebben. Maar eigenlijk kost het zo weinig tijd dat ik ga blijven aanvullen denk ik.
 
Ik gebruik Spirr. Intussen kent hij alles zowat geautomatiseerd toe aan de juiste categorie, wekelijks check ik es of er manueel wat moet toegewezen worden. Is gratis, ik ben er blij mee.
Nu ik sinds een jaar de enige kostwinner ben, wou ik weten hoeveel marge we hebben. Maar eigenlijk kost het zo weinig tijd dat ik ga blijven aanvullen denk ik.
Kunt ge dat eens linken want ik kan daar werkelijk niets over terugvinden?
 
Dit is ook mijn mening.
Ik verschiet er oprecht van dat velen hier zo minutieus alles bijhouden.
in mijn geval is dat gemiddeld om de 2 maanden een uurtje werk op de trein, denk ik.

De andere zaken die ik echter ook bijhoud, deels op basis daarvan:
- verbruik per toestel per jaar (gewoon bij aankoop bijhouden, dan zie ik later wel of een toestel nuttig te vervangen is of in de gaten gehouden moet worden qua verbruik)
- Nummers van alle verzekeringen/beleggingen (contract, rekeningnummers, ...)
- per Lening: af te lossen bedrag, belastingsvoordeel, verwachte verandering rentevoet, ...
- Vermogen: geschatte waarde (maandelijks in te geven) van de verschillende vermogenscomponenten (spaarrekeningen, pensioensparen, groepsverzekering, woningen, schulden (hypothecaire kredieten)).
- Pensioenbedragen/Groepsverzekeringsbedragen: verhouding tegenover huidig loon, berekening van de rente van een groepsverzekering, netto-uitkering bij overlijden, ...
- vermogen van de kinderen
- beleggingen meer in detail (evolutie per maand, ...)
- onroerende voorheffing: evolutie
- kosten auto's (onderhoud (+ details wat), verzekeringen, belastingen)
- standen water, gas, electriciteit/zonnepanelen (+ geschatte kost/verbruik)
- kost woningverzekering, tandverzekering, assitance-verzekeringen
- evolutie lonen, eindejaarspremie, vakantiegeld
- evolutie verhouding lening vs loon
- projectie vermogen in de toekomst + projectie loon, met spaarsaldo
- schatting belastingen lopend jaar

Kost me tijd, maar door het inzicht daarin bespaar ik duizenden euro's per jaar (optimalisatie lening, verzekeringen, ...).
 
Tijdens mijn eerste werkjaren werd iedere cent geregistreerd. Nu giet ik 1x per maand een stand van zaken van alle rekeningen in een Excel. Zolang daar een structurele stijging in zit ben ik blij.
 
Onder de indruk hoe gedetailleerd sommigen alles hier bijhouden.

Hier is het wat een kluwen:

- Echtgenote en ikzelf elk een managementvennootschap;
- Elke managementvennootschap heeft eigen zicht- en spaarrekening (en bij mij ook nog effectenrekening);
- Privé:
- 1 gezamelijke spaarrekening
- 1 gezamelijke zichtrekening
- 1 privé spaarrekening van de echtgenote waarop gezamelijk geld staat
- 1 privé spaarekening van mezelf waarop gezamelijk geld staat
- 1 privé spaarrekening van de echtgenote waarop eigen geld van haar staat
- 1 privé spaarrekening van mezelf waarop eigen geld van mij staat
- 1 spaarrekening voor elk van de kinderen
- 1 effectenrekening voor elk van de kinderen
- diverse privé effectenrekeningen
- diverse cryptowallets
- nog een aantal privé zicht- en spaarrekeningen waarvan een minderheid courant gebruikt wordt (al eens opkuis gehouden, maar nog steeds teveel openstaande rekeningen)
- zelf 1 VISA en 1 Mastercard privé en 1 VISA met de vennootschap, echtgenote ook nog diverse kaarten.

Mogelijks zou het allemaal wat eenvoudiger kunnen.

Als de rekeningen maar betaald zijn op het einde van de maand zeker en iedereen gelukkig (en vooral gezond) is :).

Concrete uitgaven houden we niet bij. Het is nu al complex genoeg.
 
Kunnen enkel concluderen dat er mensen met te veel tijd zijn. :ROFLMAO:

...

Ik vind dat bv. interessant om te weten hoeveel spaarreserve ik structureel per maand heb, om dat regelmatig te beleggen.

Ik ken ook mensen die zeggen "al dat geld beleggen, die mensen hebben tijd teveel zeker"? Allemaal relatief, maar ik vind het inzicht interessant genoeg om elke maand wat tijd in te besteden, ook al gaat het geen verschil maken in mijn uitgaven.

Trouwens, niet iedereen zit in de luxepositie van genoeg over te houden, een paar vrienden van mij gebruiken dat systeem om te zien waar het de moeite loont om wat meer op hun uitgaven te letten, en waar het absoluut niets uitmaakt omdat daar de grote kosten niet zitten.
 
Ow en daarnaast natuurlijk ook nog allerlei VAPZ, IPT, verzekeringen, leningen (meeste door mij beheerd en wel een vrij goed zicht op), mede dankzij adviseurs.
 
Ik ben maar een simpele precies.

Hier is er een domiciliëring naar de spaarrekening en naar de effectenrekening.

Voor de rest quasi alle terugkerende betalingen staan maandelijks, met domicilie.

Voor de rest hou ik niks bij. Wij hebben alles gezamelijk:

1 zichtrekening
1 spaarrekening (dit is incl spaargeld kinderen. Als we ooit uitdelen kiezen we dan gewoon het bedrag wat ze krijgen)
1 effectenrekening (ook dit, 1 pot nat en dragen wel een percentage van het totaal over aan de kinderen wanneer het daar tijd voor is)


En een BTC portefeuille maar daar wil ik het niet over hebben :(
 
in mijn geval is dat gemiddeld om de 2 maanden een uurtje werk op de trein, denk ik.

De andere zaken die ik echter ook bijhoud, deels op basis daarvan:
- verbruik per toestel per jaar (gewoon bij aankoop bijhouden, dan zie ik later wel of een toestel nuttig te vervangen is of in de gaten gehouden moet worden qua verbruik)
- Nummers van alle verzekeringen/beleggingen (contract, rekeningnummers, ...)
- per Lening: af te lossen bedrag, belastingsvoordeel, verwachte verandering rentevoet, ...
- Vermogen: geschatte waarde (maandelijks in te geven) van de verschillende vermogenscomponenten (spaarrekeningen, pensioensparen, groepsverzekering, woningen, schulden (hypothecaire kredieten)).
- Pensioenbedragen/Groepsverzekeringsbedragen: verhouding tegenover huidig loon, berekening van de rente van een groepsverzekering, netto-uitkering bij overlijden, ...
- vermogen van de kinderen
- beleggingen meer in detail (evolutie per maand, ...)
- onroerende voorheffing: evolutie
- kosten auto's (onderhoud (+ details wat), verzekeringen, belastingen)
- standen water, gas, electriciteit/zonnepanelen (+ geschatte kost/verbruik)
- kost woningverzekering, tandverzekering, assitance-verzekeringen
- evolutie lonen, eindejaarspremie, vakantiegeld
- evolutie verhouding lening vs loon
- projectie vermogen in de toekomst + projectie loon, met spaarsaldo
- schatting belastingen lopend jaar

Kost me tijd, maar door het inzicht daarin bespaar ik duizenden euro's per jaar (optimalisatie lening, verzekeringen, ...).
Versta me niet verkeerd, ik heb ook excellekes om mijn leningen te optimaliseren of te bepalen hoe ik welke zonnepanelen moest installeren. Maar dat is een excelletje met PMT functie en 3 getalletjes, paar regels en klaar. 1x doen en gedaan. Ik heb ook berekend of ik op 20y of op 25y pak en vast/variabel, wat rente scenarios erdoor duwen, wat inflatie scenarios, wat beleggingscenarios. Maar dat is 1x maken en klaarm 30min werk.

De aflossingen staan ook gewoon in de bank app met rente, open kapitaal, aflossingstabel. Daar kijk je toch nooit naar behalve nu en dan eens naar het open kapitaal om wat vermogens dingetjes te doen.

Daar valt wat mee te besparen, 1 x.

Al de rest brengt toch niks op? Dat je het voor de fun doet, allemaal goed en wel, elk zijn hobby. Maar hoe exact is opvolgen van de onroerende voorheffing iets wat geld opbrengt? Hoeveel stijgt dat elk jaar? De inflatie. Zelfde met ongeveer alle verzekeringen. Die volgen die verzekeringsindex waar je niks aan kunt veranderen. Groepsverzekering. Mypension.be, het getal roept in je gezicht.


Ik vind dat bv. interessant om te weten hoeveel spaarreserve ik structureel per maand heb, om dat regelmatig te beleggen.

Dat is toch gewoon:
  • (Spaarrekening op 1 jan 20xx) - (Spaarrekening op 1 jan 20xx-1) OF
  • Als je niet spaart: zelfde oefening met je zichtrekening OF
  • als je investeringen hebt: je steekt elke maand 500 in je investeringen. Heb je op het einde van het jaar meer over dan je het jaar gestart bent, dan heb je dus meer structureel over.

Ik ken ook mensen die zeggen "al dat geld beleggen, die mensen hebben tijd teveel zeker"? Allemaal relatief, maar ik vind het inzicht interessant genoeg om elke maand wat tijd in te besteden, ook al gaat het geen verschil maken in mijn uitgaven.
Daar kan ik allemaal in komen. Investeren brengt op. Dat opvolgen brengt op omdat je probeersels kunt meer of minder doen, zaken kopen/verkopen omdat je een analyse gedaan hebt.

Maar descriptieve info after the fact brengt toch niks op? Je maakt toch geen beslissing nadat je opschreef "het broodje kost 4 euro". Nee, je weet, "ok, het broodje was 4 euro". En verder doe je er niks mee.

Nadat je een broodje gegeten hebt opschrijven dat het 4 euro was, ja, het was 4 euro. Ga je de volgende keer geen broodje meer eten? Je weet toch hoeveel dat kost op het moment dat je het koopt ?

Trouwens, niet iedereen zit in de luxepositie van genoeg over te houden, een paar vrienden van mij gebruiken dat systeem om te zien waar het de moeite loont om wat meer op hun uitgaven te letten, en waar het absoluut niets uitmaakt omdat daar de grote kosten niet zitten.

En wat is de conclusie van die oefening? een broodje elke middag met een cola en een chocomousse is 10 euro per dag, dus 250 per maand, dus 3000 per jaar ? Goed, elk zijn ding.

Als sommigen het therapeutisch vinden om excelletjes rond te pompen, hun volste recht, maar voor het geld moet je het niet doen lijkt me. Ik zit dan liever in mijn hof te werken 😏
 
... Dat is toch gewoon:
  • (Spaarrekening op 1 jan 20xx) - (Spaarrekening op 1 jan 20xx-1) OF
  • Als je niet spaart: zelfde oefening met je zichtrekening OF
  • als je investeringen hebt: je steekt elke maand 500 in je investeringen. Heb je op het einde van het jaar meer over dan je het jaar gestart bent, dan heb je dus meer structureel over.


Daar kan ik allemaal in komen. Investeren brengt op. Dat opvolgen brengt op omdat je probeersels kunt meer of minder doen, zaken kopen/verkopen omdat je een analyse gedaan hebt.

Maar descriptieve info after the fact brengt toch niks op? Je maakt toch geen beslissing nadat je opschreef "het broodje kost 4 euro". Nee, je weet, "ok, het broodje was 4 euro". En verder doe je er niks mee.

Nadat je een broodje gegeten hebt opschrijven dat het 4 euro was, ja, het was 4 euro. Ga je de volgende keer geen broodje meer eten? Je weet toch hoeveel dat kost op het moment dat je het koopt ?



En wat is de conclusie van die oefening? een broodje elke middag met een cola en een chocomousse is 10 euro per dag, dus 250 per maand, dus 3000 per jaar ? Goed, elk zijn ding.

Als sommigen het therapeutisch vinden om excelletjes rond te pompen, hun volste recht, maar voor het geld moet je het niet doen lijkt me. Ik zit dan liever in mijn hof te werken 😏

Het verschil in spaarrekeningen jaar X vs. X-1 zegt mij weinig, hangt vooral af van welke éénmalige grote kosten ik gedaan heb en hoeveel geld er naar ETF's, aandelen, etc. gegaan is.
Dus een zicht op welke uitgaven zijn normaal vs. éénmalige grote dingen, zegt mij veel meer over hoeveel ik op een normale maand over houd, dus ook hoeveel ik structureel best beleg per maand of kwartaal. Geen drama mocht ik wat meer of minder beleggen, maar voor mij wel interessant genoeg om te weten.

Zoals gezegd, voor mij maakt het geen verschil naar mijn uitgaven toe, ik kijk ook op het moment zelf "vind ik dat zijn geld waard". Maar er waren toch vrienden die bijgeleerd hebben en hun gedrag hieraan aangepast hebben:
- 1 die elke maand zeker €200 meer uitgaf aan eten dan gedacht, en door bewuster te kopen nu toch €100 per maand minder uitgeeft zonder grote inspanningen. Dat maakt wel een verschil als je elke maand maar ongeveer dat bedrag kan sparen!
- 1 die maar €50 per maand uitgaf aan verwarming (na eindafrekening), dan loont het niet meer de moeite om de thermostaat 1° lager te zetten, en wil je ook geen voorschot van €150 of meer per maand betalen aan je energieleverancier
- 1 bij wie de vaste uitgaven (boodschappen, elektriciteit, gas, huur) allemaal heel goed onder controle waren tot op het gierige af, maar het meer de impulsaankopen waren... 1 per 1 leken dat kleine bedragen, maar samengeteld was dat toch een verrassend groot bedrag
 
Het verschil in spaarrekeningen jaar X vs. X-1 zegt mij weinig, hangt vooral af van welke éénmalige grote kosten ik gedaan heb en hoeveel geld er naar ETF's, aandelen, etc. gegaan is.

OK X vs X-1 + wat naar de ETF rekening ging. Nog altijd redelijk simpel. Welke eenmalige grote kosten zijn er die de moeite zijn? Een auto? een frigo ? Er is elk jaar wel iets groot buiten de boekhouding houden (is that you Belgie ?) Of je zou alles kunnen afschrijven over alle jaren en dan ga je zien dat dat uiteindelijk op hetzelfde neer komt als gewoon de cashflow te bekijken.

Dus een zicht op welke uitgaven zijn normaal vs. éénmalige grote dingen, zegt mij veel meer over hoeveel ik op een normale maand over houd, dus ook hoeveel ik structureel best beleg per maand of kwartaal. Geen drama mocht ik wat meer of minder beleggen, maar voor mij wel interessant genoeg om te weten.

Zoals gezegd, voor mij maakt het geen verschil naar mijn uitgaven toe, ik kijk ook op het moment zelf "vind ik dat zijn geld waard". Maar er waren toch vrienden die bijgeleerd hebben en hun gedrag hieraan aangepast hebben:
- 1 die elke maand zeker €200 meer uitgaf aan eten dan gedacht, en door bewuster te kopen nu toch €100 per maand minder uitgeeft zonder grote inspanningen. Dat maakt wel een verschil als je elke maand maar ongeveer dat bedrag kan sparen!

Mij altijd een mysterie hoe dat gaat. Dus je koopt een biefstuk van 15 euro en denkt, lekker. Je koopt er 20 per maand. En plots heb je door dat dat 300 euro per maand is. En dan denk je, ik ga maar 5 biefstukken eten. En dan duw je dat door de Excel sheet en zie je dat het minder is. In de veronderstelling dat die vriend niet van 200kg naar 50kg gewicht gegaan is, heeft hij hij dus niet lineair minder eten gekocht, maar andere dingen gekocht.

Hoe heeft hij bepaald wat te skippen en wat te houden? De dure dingen niet meer gekocht ? Dat had je even goed kunnen doen voor je excel liet berekenen dat het je 20 biefstukken zijn die veel gekost hebben. Ik geloof nooit dat mensen dat bijhouden, toch ? Je houdt toch gewoon je kassatickets bij en ziet vb 113 en probeert dat naar beneden te duwen. Dat kun je elke dag, elk winkelbezoek doen, zonder de excel sheet.

- 1 die maar €50 per maand uitgaf aan verwarming (na eindafrekening), dan loont het niet meer de moeite om de thermostaat 1° lager te zetten, en wil je ook geen voorschot van €150 of meer per maand betalen aan je energieleverancier

meh. Een voorschot hoger of lager zetten brengt niks op. Je krijgt meer of minder terug. Ook zonder excel weet ik perfect hoeveel ik betaal, ik zie het elke maand van mijn rekening gaan.

- 1 bij wie de vaste uitgaven (boodschappen, elektriciteit, gas, huur) allemaal heel goed onder controle waren tot op het gierige af, maar het meer de impulsaankopen waren... 1 per 1 leken dat kleine bedragen, maar samengeteld was dat toch een verrassend groot bedrag

Ook hier same remark. De excel zegt dat je X impulsaankopen doet (is dat dan een aparte categori in de excel?), maar dat weet je ook op het moment dat je het doet. Als je die 2 minuten dat je aan de kassa aanschuift 3 gram karakter hebt en nadenkt, kun je het gewoon terugleggen. Blijkbaar kan het, want als de evil Excel sheet het je zegt, kun je het wel weerstaan.

Ik vraag me dan ook af over wat we spreken. Ik ga 3-4-5x per maand naar de winkel. Over wat hebben we het dan qua impulsaankopen die de moeite zijn om te tracken ? Die 4 snickers op een jaar die aan de kassa liggen dat je koopt? Dat scheelt niks. Of die 4 keer dat je een fles Veuve premium magnum whatever koopt van 100 euro? Ik vraag me af hoe je kleine impulsaankopen kunt doen die dan plots samen veel lijken te zijn ? Ik heb op mijn 10j geleerd dat elke dag 2 pakken Panini stickers kopen in de gazettenwinkel naast de school er voor zorgt dat mijn zakgeld rap op is. Ik mag toch hopen dat volwassen dat stadium voorbij zijn.
 
Terug
Bovenaan