De gezinsboekhouding

Ik vraag me dan ook af over wat we spreken. Ik ga 3-4-5x per maand naar de winkel. Over wat hebben we het dan qua impulsaankopen die de moeite zijn om te tracken ? Die 4 snickers op een jaar die aan de kassa liggen dat je koopt? Dat scheelt niks. Of die 4 keer dat je een fles Veuve premium magnum whatever koopt van 100 euro? Ik vraag me af hoe je kleine impulsaankopen kunt doen die dan plots samen veel lijken te zijn ? Ik heb op mijn 10j geleerd dat elke dag 2 pakken Panini stickers kopen in de gazettenwinkel naast de school er voor zorgt dat mijn zakgeld rap op is. Ik mag toch hopen dat volwassen dat stadium voorbij zijn.
Je kan dat hier blijven herhalen, maar men zal blijven proberen u duidelijk maken dat voor sommigen 100 euro op een maand wel een verschil maakt en dat het voor velen (zeker als je met 2 uit 1 pot eet) moeilijk is om overzicht te houden waar hun geld naar verdwijnt.
 
Wij hebben ook ynab. Al enkele jaren. We doen 1 keer per maand ons budget. Ik vindt het een aanrader het geeft ons heel veel controle over ons budget. Maar je moet willen zo te leven.
 
Vroeger had kbc touch een handjge ingebouwde functionaliteit hiervoor. Nu kan ik de moed niet opbrengen om van 0 te beginnen..
 
Hier trouwens geen boekhouding, 1 keer per jaar kijk ik eens wat het totale vermogen is maar daar stopt het.Door de wat atypische situatie heb Ik een redelijk eenvoudig uitgave patroon, ik probeer dan ook wat te focussen op inkomen in feite.
 
Geen boekhouding, 2,5K. per maand voor voeding,kledij,rekeningen.
(geen afbetaling woning,autokosten,brandstofkosten, of stookkosten)

Ik word daar mottig van, dus wil het niet weten.

Happy wife ,happy life…
 
Wow @JPV
Ik wil het zeker niet in het belachelijke trekken, maar al die subrubrieken...
Das precies een hele boekhouding van een KMO. Lijkt me wel tijdrovend.


En hoe gaat dat dan juist in zn werk?
Op het eind van de maand met de bel zwaaien, iedereen aan tafel roepen en de balans opmaken?
"beste gezinsleden, deze maand is er te veel naar schoenen gegaan, dus voor de komende 3 maanden komen geen schoenen bij." 😁
Of juist iedereen van het gezin belonen omdat er weinig electronica is aangekocht? Alhoewel voor beloningen heb je geen subrubriek voorzien 😊
 
Wow @JPV
Ik wil het zeker niet in het belachelijke trekken, maar al die subrubrieken...
Das precies een hele boekhouding van een KMO. Lijkt me wel tijdrovend.


En hoe gaat dat dan juist in zn werk?
Op het eind van de maand met de bel zwaaien, iedereen aan tafel roepen en de balans opmaken?
"beste gezinsleden, deze maand is er te veel naar schoenen gegaan, dus voor de komende 3 maanden komen geen schoenen bij." 😁
Of juist iedereen van het gezin belonen omdat er weinig electronica is aangekocht? Alhoewel voor beloningen heb je geen subrubriek voorzien 😊
Hier een voorbeeld

 
OK X vs X-1 + wat naar de ETF rekening ging. Nog altijd redelijk simpel. Welke eenmalige grote kosten zijn er die de moeite zijn? Een auto? een frigo ? Er is elk jaar wel iets groot buiten de boekhouding houden (is that you Belgie ?) Of je zou alles kunnen afschrijven over alle jaren en dan ga je zien dat dat uiteindelijk op hetzelfde neer komt als gewoon de cashflow te bekijken.

De afgelopen 6 jaar wel ieder jaar minstens 1 die meer dan een netto maandloon is, dat is toch wat ik als grote éénmalige kost beschouw:
- verbouwingen (facturen gespreid over 6 maanden, vallen in 2 kalenderjaren)
- meubels (bed, kast op maat)
- reisonkosten tijdens maanden waarin ik veel voor het werk reisde
- nieuwe gasketel etc.
- overname huis
- ...
En dan spreek ik nog niet over inkomsten uit leningen e.d. die aflopen. Dus ja, ik kan starten van mijn rekening balans en dan corrigeren voor die éénmalige kosten, alle grotere inkomsten uit beleggingen, alle investeringen in beleggingen daar vanaf halen,...
Minder werk dan alle kosten snel mappen, maar dan eindig ik toch met een beperkt beeld in de aard van "1000 inkomsten, 550 gespaard of geïnvesteerd" - dan zou ik sowieso willen weten in grote lijnen waar die 450 kosten aan opgaan.

Mij altijd een mysterie hoe dat gaat. Dus je koopt een biefstuk van 15 euro en denkt, lekker. Je koopt er 20 per maand. En plots heb je door dat dat 300 euro per maand is. En dan denk je, ik ga maar 5 biefstukken eten. En dan duw je dat door de Excel sheet en zie je dat het minder is. In de veronderstelling dat die vriend niet van 200kg naar 50kg gewicht gegaan is, heeft hij hij dus niet lineair minder eten gekocht, maar andere dingen gekocht.

Hoe heeft hij bepaald wat te skippen en wat te houden? De dure dingen niet meer gekocht ? Dat had je even goed kunnen doen voor je excel liet berekenen dat het je 20 biefstukken zijn die veel gekost hebben. Ik geloof nooit dat mensen dat bijhouden, toch ? Je houdt toch gewoon je kassatickets bij en ziet vb 113 en probeert dat naar beneden te duwen. Dat kun je elke dag, elk winkelbezoek doen, zonder de excel sheet.

Zoals @zarathustra ook aangeeft: veel mensen hebben geen idee hoeveel geld ze uitgeven tot je het allemaal samen telt.

meh. Een voorschot hoger of lager zetten brengt niks op. Je krijgt meer of minder terug. Ook zonder excel weet ik perfect hoeveel ik betaal, ik zie het elke maand van mijn rekening gaan.

Een te hoog voorschot = renteloze lening aan je energieleverancier... En ook hier, een gemiddeld Vlaams gezin kan €500 per maand sparen, een alleenstaande €300. Dan scheelt €100 per maand waar je geen 6 maanden op moet wachten praktisch wel iets.

Ook hier same remark. De excel zegt dat je X impulsaankopen doet (is dat dan een aparte categori in de excel?), maar dat weet je ook op het moment dat je het doet. Als je die 2 minuten dat je aan de kassa aanschuift 3 gram karakter hebt en nadenkt, kun je het gewoon terugleggen. Blijkbaar kan het, want als de evil Excel sheet het je zegt, kun je het wel weerstaan.

Ik vraag me dan ook af over wat we spreken. Ik ga 3-4-5x per maand naar de winkel. Over wat hebben we het dan qua impulsaankopen die de moeite zijn om te tracken ? Die 4 snickers op een jaar die aan de kassa liggen dat je koopt? Dat scheelt niks. Of die 4 keer dat je een fles Veuve premium magnum whatever koopt van 100 euro? Ik vraag me af hoe je kleine impulsaankopen kunt doen die dan plots samen veel lijken te zijn ? Ik heb op mijn 10j geleerd dat elke dag 2 pakken Panini stickers kopen in de gazettenwinkel naast de school er voor zorgt dat mijn zakgeld rap op is. Ik mag toch hopen dat volwassen dat stadium voorbij zijn.

Meer impulsaankopen in de zin van elektronica, festivals,... In het voorbeeld van die vriend ging het toch om een paar duizenden euro's per jaar, voor iemand met een iets hoger loon dan gemiddeld. Dus ja, dat kwam als een shock dat het zoveel was op een jaar tijd.
Je zou verbaasd zijn hoeveel volwassenen dat stadium niet voorbij zijn, alleen zijn de bedragen groter geworden dan Panini stickers.
 
Echt iets waar je dus een excell voor nodig hebt om te weten dat je geld wegpist.

Ge had ook in uwe hof kunnen werken ipv uw points hier te proven :unsure:

Ik was in mijn serre aan het wachten op mijn paprikas die water opslorpten voor ze in de garage mochten.
 
Weinig detail in bijhouden... Vaste kosten weet ik perfect hoeveel er welke maand nodig is. En voor de rest wordt er elke maand meteen een vast bedrag opzij gezet. Voor de rest mag het op, maar moet het natuurlijk niet op.

Lonen worden gestort op 1 rekening bij bank A voor hypotheek en verzekeringen. Restant wordt per maand meteen doorgestort naar bank B voor de meer dagdagelijkse bankzaken (Bank A was vooral goedkoop voor hypotheek, maar is voor de rest arsieslecht).

Dan wordt er meteen een stuk afgesplitst naar een gemeenschappelijke spaarrekening die dient als buffer bij grotere uitgaven en nog een andere gemeenschappelijke spaarrekening voor lange termijn. Daar staat altijd een minimum op. De rest gaat naar de effectenrekening. Ook de spaarrekeningen van de kinderen wordt elke maand wat aangevuld. Als er bij storting van het volgende loon nog overschot is, stort ik dit verder door naar de lange termijn reserve.

Daarnaast ook elk nog een eigen rekening en spaarrekening. Hier wordt vakantiegeld, eindejaarspremie en bonussen individueel op gestort. In praktijk ligt mijn extra pakket een veelvoud hoger dan dat van mijn vrouw en doen we split pot.
 
Mij altijd een mysterie hoe dat gaat. Dus je koopt een biefstuk van 15 euro en denkt, lekker. Je koopt er 20 per maand. En plots heb je door dat dat 300 euro per maand is. En dan denk je, ik ga maar 5 biefstukken eten. En dan duw je dat door de Excel sheet en zie je dat het minder is. In de veronderstelling dat die vriend niet van 200kg naar 50kg gewicht gegaan is, heeft hij hij dus niet lineair minder eten gekocht, maar andere dingen gekocht.

Hoe heeft hij bepaald wat te skippen en wat te houden? De dure dingen niet meer gekocht ? Dat had je even goed kunnen doen voor je excel liet berekenen dat het je 20 biefstukken zijn die veel gekost hebben. Ik geloof nooit dat mensen dat bijhouden, toch ? Je houdt toch gewoon je kassatickets bij en ziet vb 113 en probeert dat naar beneden te duwen. Dat kun je elke dag, elk winkelbezoek doen, zonder de excel sheet.
ik vermoed dat hier niemand systematisch het jaar door alle details van kassaticketjes spaart. Maar als je ziet dat de boodschappen bij delhaize van 600 naar 800 euro per maand gaan, kan je wel eens denken van "hmm... misschien toch maar letten op wat ik van extraatjes koop." Blijft het grosso modo hetzelfde, dan weet je dat je niks speciaals moet doen.
cege zei:
meh. Een voorschot hoger of lager zetten brengt niks op. Je krijgt meer of minder terug. Ook zonder excel weet ik perfect hoeveel ik betaal, ik zie het elke maand van mijn rekening gaan.
je weet enkel wat van je rekening afgaat, niet wat je moet betalen ;)
cege zei:
Ik vraag me dan ook af over wat we spreken. Ik ga 3-4-5x per maand naar de winkel. Over wat hebben we het dan qua impulsaankopen die de moeite zijn om te tracken ?
Het is niet enkel wat je van impulsaankopen doet, ook waar je in de toekomst kan in investeren (zo kon ik mooi aantonen wat we de komende jaren vermoedelijk van spaarsaldo zouden hebben en kan je gemakkelijker verzekeringen vergelijken of op tijd opzeggen.
Versta me niet verkeerd, ik heb ook excellekes om mijn leningen te optimaliseren of te bepalen hoe ik welke zonnepanelen moest installeren. Maar dat is een excelletje met PMT functie en 3 getalletjes, paar regels en klaar. 1x doen en gedaan. Ik heb ook berekend of ik op 20y of op 25y pak en vast/variabel, wat rente scenarios erdoor duwen, wat inflatie scenarios, wat beleggingscenarios. Maar dat is 1x maken en klaarm 30min werk.

De aflossingen staan ook gewoon in de bank app met rente, open kapitaal, aflossingstabel. Daar kijk je toch nooit naar behalve nu en dan eens naar het open kapitaal om wat vermogens dingetjes te doen.
ik keek er wel naar toen de lening variabel was. Allez, nu is hij nog variabel, maar gezien de referteindex een stuk hoger is dan vroeger, zit ik aan het maximum. Vroeger maakte dat echter wél een verschil tussen een te verwachten rentevoet van 1% of 4,8%. Dan wist ik dat ik vervroegd kon aflossen tegen een "straf" van 175 euro of 840 euro... de moeite om het in de gaten te houden, niet?
cege zei:
Al de rest brengt toch niks op? Dat je het voor de fun doet, allemaal goed en wel, elk zijn hobby. Maar hoe exact is opvolgen van de onroerende voorheffing iets wat geld opbrengt? Hoeveel stijgt dat elk jaar? De inflatie. Zelfde met ongeveer alle verzekeringen. Die volgen die verzekeringsindex waar je niks aan kunt veranderen. Groepsverzekering. Mypension.be, het getal roept in je gezicht.
Ah bestaat er dan één "verzekeringsindex"? Nope :).

En die onroerende voorheffing is 1 keer per jaar een getalletje invullen. Maar zo heb ik wel geleerd bij de aankoop van een tweede woning wat de te verwachten kost is bij een 2e woning (néé, niet gewoon de onroerende voorheffingssimulator gebruiken).

Bij de groepsverzekering lacht het getal in je gezicht, maar staat er niks over de fiscaliteit. Als ik overlijd, weet mijn vrouw perfect wat het bedrag netto voor haar zal zijn. Dat was ook een item in de beslissing voor het bedrag aan SSV bij aankoop van 2e woning. De SSV hoefde niet hoger te zijn dan de resterende aflossing MIN de uitkering van de groepsverzekering. De evolutie van de groepsverzekering is daar ook belangrijk.
Wow @JPV
Ik wil het zeker niet in het belachelijke trekken, maar al die subrubrieken...
Das precies een hele boekhouding van een KMO. Lijkt me wel tijdrovend.
absoluut niet. Ik heb het nu eens "getimed" en het heeft met een kwartiertje gekost om alle uittreksels van het begin van het jaar tot nu te verwerken.
TRUMP zei:
En hoe gaat dat dan juist in zn werk?
Op het eind van de maand met de bel zwaaien, iedereen aan tafel roepen en de balans opmaken?
"beste gezinsleden, deze maand is er te veel naar schoenen gegaan, dus voor de komende 3 maanden komen geen schoenen bij." 😁
Of juist iedereen van het gezin belonen omdat er weinig electronica is aangekocht? Alhoewel voor beloningen heb je geen subrubriek voorzien 😊
lol, nee.

Het is eigenlijk mijn vrouw die vaak zegt dat we weinig sparen (omdat ze enkel kijkt naar wat op de spaarrekening staat). Dan is zo'n volledig overzicht met wat we allemaal gespaard hebben afgelopen jaar + onze investeringen best handig :). Ook als ze zegt dat ze al teveel aan kledij uitgegeven heeft dit jaar (wat nooit zo is), kan ik dat gerust counteren.

Enkele keren per jaar stuur ik haar via mail een overzicht. Dan stelt ze soms wat vragen en kijken we eens wat we kunnen doen (zeker nu we al kunnen beleggen is het handig om bedragen/maand af te spreken.
 
Mij gaat het ook gewoon om de gemoedsrust die het mij geeft. Het kost mij 15 min per maand om die Excel aan te vullen en in januari bij het maken van het jaaroverzicht kost mij dat max 1 uur aan tijd om te vergelijken en 'analyseren'.
En die gemoedsrust is voor mij persoonlijk onbetaalbaar.

En voor het overige weet ik gewoon graag waar mijn zuurverdiende centen naartoe gaan.

Elk zijn ding.
 
Wij hebben hier toen we voor de hypotheek en huisaankoop etc aan het zien waren eens al onze "vaste" kosten opgeteld en vergeleken met de lonen. En dan gemerkt dat we twee gierige tantes zijn.
Verder shoppen we bewust in de supermarkt (dus veel everyday/boni maar waar het nodig is voor kwaliteit of smaak upgraden we het "merk").
We houden het wat in het oog hoeveel we nu uitgeven in de supermarkt, maar het is niet dat we daar effectief ons gedrag aan aanpassen, net omdat we denk ik allebei niet zo'n uitspattingen hebben.
Dus eigenlijk geen gezinsboekhouding hier.

Wat heel goed helpt is om (veel) minder dan 1000 euro op je zichtrekening te hebben staan, at all times, en indien je iets met een creditkaart betaalt, dat in je hoofd van dat bedrag af te trekken. Zo denk je psychologisch altijd dat je geen geld hebt om aan een uitspatting uit te geven en denk je daar gemakkelijk altijd twee drie maanden over na voordat je overgaat tot aankopen.
Klinkt misschien lame en saai, maar het valt echt wel beter mee dan dat het klinkt.
Het is anderzijds ook niet dat we nooit iets gaan doen (eten, drinken, etc.). Maar dat geld staat er dan wel gewoon klaar voor, maar dan staat de zichtrekening soms even in de single digits.
Ik kan het zeker aanraden, die lege zichtrekeningen.
 
Tot voor kort was het een beetje "wingen". Dat ging redelijk, maar ik heb recent toch een excel met alle kosten in en een raming voor de komende maanden. Geeft wat meer gemoedsrust naar uitgavepatroon en spaarcapaciteit.
 
@JPV het fantastisch om dit te zien! Zeker omdat je al data van zoveel jaren hebt. Dit is wat ik hoopte te krijgen van de Cake app die spijtig er nu niet meer is voor consumenten :(

Ik vermoed ook dat de initiele setup wel wat werk is maar eens dat goed zit zoals je zegt een kwartiertje per week/maand/kwartaal of dergelijks.
 
Wat heel goed helpt is om (veel) minder dan 1000 euro op je zichtrekening te hebben staan, at all times, en indien je iets met een creditkaart betaalt, dat in je hoofd van dat bedrag af te trekken. Zo denk je psychologisch altijd dat je geen geld hebt om aan een uitspatting uit te geven en denk je daar gemakkelijk altijd twee drie maanden over na voordat je overgaat tot aankopen.
Klinkt misschien lame en saai, maar het valt echt wel beter mee dan dat het klinkt.
Het is anderzijds ook niet dat we nooit iets gaan doen (eten, drinken, etc.). Maar dat geld staat er dan wel gewoon klaar voor, maar dan staat de zichtrekening soms even in de single digits.
Ik kan het zeker aanraden, die lege zichtrekeningen.
Grappig, ik doe dus net het omgekeerde. Vroeger altijd zo'n €2500 op de zichtrekening, en de rest op de spaarboek, uit gewoonte omdat je dan interest kreeg op je spaarboek. Maar de laatste jaren gemerkt dat het vaak gedoe is dat er te weinig op de spaarrekening staat (reis boeken, weekendje voorschieten, grote aankoop doen), en het altijd dan een gedoe is om eerst nog van de spaarrekening te nemen. Dus nu laat ik gewoon 10k op de zichtrekening staan voor het gemak. Mijn uitgavepatroon of finesse voor kost en geld is daardoor niet veranderd.
 
in mijn geval is dat gemiddeld om de 2 maanden een uurtje werk op de trein, denk ik.
Was geen verwijt hoor, iedereen doet in zijn vrije tijd wat hij wil.
Aan mijn jaarlijks overzicht ben ik bijv ook een paar uur bezig en dat is niets meer waard dan een beetje extra gemoedsrust en een schouderklop genre 'we zijn goed bezig'.

(Paar weken terug had ik hier bekend dat ik mijn vrije tijd waardeer aan xx-€ om te bepalen of ik iets wel of niet zelf doe.
Daar kwam redelijk wat reactie op, dus altijd leuk om te lezen dat er nog zijn met een default. :wink: :laugh: )

Mijn uitgavepatroon of finesse voor kost en geld is daardoor niet veranderd.
Zal eraan liggen of je van nature gierig bent of je er moeite moet voor doen. Ik ben ook van nature gierig. :tongue:

Laatste jaren met 0,11% rente vond ik het ook de moeite niet om geld te versluizen naar een spaarrekening.
Nu de rentes optrekken, ben ik mijn mening wel aan het herzien: 0,11% van 10.000€ is 11€ ; 2% van 10.000€ is 200€.
 
Lonen worden gestort op de zichtrekening. Daar gaat elke maand een vast deel van naar de spaarrekening en naar een aparte rekening voor de vast kosten (creche, energie, schoolkosten,...).

Als er vast kosten betaald moeten worden, wordt dat exacte bedrag terug op de zichtrekening gezet.

Alles die op het einde van de maand overschiet op de zichtrekening gaat ook naar de spaarrekening.
 
Hier ook YNAB. Is duur, maar die prijs is mij het leven in comfort waard.
Het voordeel voor mij is vooral de gedachte gang van zero based budgeting, elke euro heeft zijn doel. Het is niet meer sparen om te sparen.
Hierdoor weet ik ook dat als ik en mijn vrouw morgen zonder werk vallen, we nog nog genoeg geld hebben om 6 maanden aan onze huidige standaarden te blijven leven aangezien ik 6 maanden voor loop op mijn budget.
Ook het verdelen van grote jaarlijkse kosten (zonder zelf te moeten rekenen) zoals pensioensparen, kadastraal inkomen,... geeft mij gemoedsrust. Voordien genoeg gehad dat ik ineens een rekening binnenkreeg die ik niet verwachtte.

voor de andere YNAB'ers hier, download zeker ook chrome/firefox plugin "Toolkit for YNAB" , geeft wat leuke nieuwe rapporten en extra features
 
Terug
Bovenaan