De gezinsboekhouding

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
We weten door de topics in dit subfora al wie de financiën doet, hoeveel spaarvermogen we allen hebben en nog wat anders. Maar ik ben ook geïnteresseerd in hoe gedetailleerd jullie alles bijhouden en op welke manier?

Hier is het vrij basic. Ik maak één keer per jaar wel eens een overzicht van onze inkomsten en uitgaven om een gestaafd buikgevoel te hebben. Een systeem dat tot in de detail teruggaat krijg ik niet goed onder de knie. Er zijn zoveel kleine transacties op onze rekening (P2P Terugbetaling broodje en zo van die dingen) dat ik het enorm moeilijk vind om hier elke maand werk in te steken.

Erg benieuwd hoe jullie het aanpakken.
 
Als we geld over hebben op het einde van de maand is het goed :)
We laten dat er opstaat tot er een groter bedrag over is op het einde van de maand en dan zetten we dat op de spaarrekening.
Zo kunnen we mooi leven zonder echt te moeten nadenken over wat we doen of laten.
 
Hier 3 rekeningen:
1 waar de inkomsten worden gestort en waar alle vaste kosten af gaan (hypotheek, verzekeringen, Proximus, gas en elektriciteit en water,...).
1 als spaarrekening (waar ook pensioensparen automatisch van af gaat)
En 1 waar ik maandelijks genoeg geld op stort voor alle uitgaven in een normale maand. Soms moet ik eens extra bijstorten vanaf rekening 1 bij grotere uitgaven zoals vorige maand 250 euro voor een autoherstelling. Het is dus wel "krap" berekend op die rekening dat het bedrag er +- maandelijkse wel door zit. Maar dat bedrag is er gekomen door eerst alle uitgaven bij te houden via de monefy app gedurende enkele maanden. Dus wel wekelijks de rekening openen en exact uittellen hoeveel geld waar naartoe ging.
 
Ik heb al verschillende keren geprobeerd met apps om onze uitgaves bij te houden maar eerlijk gezegd vind ik dat té veel gedoe. We budgetteren wel en op basis daarvan storten we maandelijks een bedrag op onze gezamenlijke rekening. Als het een paar keer voor het einde van de maand op is weten we dat we iets verkeerd doen en gaan we kijken. Ik heb zo bv een tijd geleden in de Colruyt een kar van 300 euro gehad door enkele bulk aankopen die dan wel voor enkele maanden goed zijn.
 
Ik hou alles bij in een Excel. Wij hebben één rekening waar onze lonen op komen en waar onze uitgaven van vertrekken.
In de Excel heb ik een aantal categorieën gemaakt en maak ik per jaar een maandelijks overzicht en heb ik ook een "startpagina" waar een overzicht van alle jaren staan. Ik doe wel niet de moeite om de uitsplitsing te maken als ik naar de winkel ben geweest. Voor mij valt dat gewoon onder de categorie 'boodschappen'.

Aangezien wij 95% van onze uitgaven via kaart/bankrekening doen is het gemakkelijk om bij te houden, als er veel cash bij zit is het toch wel een geprul om dat te doen kloppen.
 
2 Gezamenlijke rekeningen
2 Individuele rekeningen
2 Spaarrekeningen
1 Visa
1 Effectenrekening.

De financiële kant wordt door mij bijgehouden en ik put dat in een Ynab4 op de pc. Ik heb daar veel te veel categorieën gemaakt dan goed is, maar ik volg dan ook alles net iets te graag op en bij grote bedragen is er dan ook nooit een probleem. Kassatickets scan ik gewoon in na ingeven en bewaar ik in een map om weet ik welke reden, maar het geeft me wel gemoedsrust.
 
Ik hou enkel de eindemaandstanden van rekeningen bij in een excel op basis van rekeninguittreksels.

1 rekening wordt voorbehouden voor toekomstige betalingen, dus een aparte sheet houdt een split bij van de "doelen/categorieën"
Bijvoorbeeld als er 100 euro op rekening staat zou er 50 eur voorbehouden zijn voor kadastraal inkomen, 30 voor vakantie en 20 voor cadeaus ofzo.

Qua administratie scan in alles in en zet ik het in een folder per type. Daarna papier weggooien
 
ING:
1 gezamelijke spaarrekening + 1 gezamelijke zichtrekening (voor de "courante" transacties.
1 privé rekening voor mezelf + de kinderen (kinderen: zowel eigen rekening als rekening op onze naam ten voordele van de kinderen)
Belfius:
1 bedrijfszichtrekening
1 gezamelijke privé zichtrekening (waar mijn loon op moet komen) + spaarrekening (voor auto)
KBC:
1 privé-zichtrekening "voor folietjes" (= komt alles op terecht wat we tweedehands verkopen)
1 privé-spaarrekening voor de reizen. Zijn gestart toen de oudste ongeveer net geboren was om te sparen voor grote reizen (die we nu gaan beginnen met de kinderen, iets later door corona)

Qua bijhouden van de gezinsboekhouding heb ik iets in excel die relatief vlot automatisch verdeelt in de volgende categorieën:


HoofdrubriekRubriekSubrubriek
Bank & FinanciënBankBank
Bank & FinanciënBankCash
Bank & FinanciënBankMastercard
Bank & FinanciënBank Total
Bank & FinanciënBelastingenGemeentebelasting
Bank & FinanciënBelastingenIdentiteitskaart
Bank & FinanciënBelastingenOnroerende voorheffing
Bank & FinanciënBelastingenPersonenbelasting
Bank & FinanciënBelastingenProvinciebelasting
Bank & FinanciënBelastingenStad Ieper
Bank & FinanciënBelastingen Total
Bank & FinanciënSparen
Bank & Financiën Total
DiverseDiverseDiverse
DiverseDiverseGiften
DiverseDiverseKapster
DiverseDiverseKortingen
DiverseDiverseRommelmarkt
DiverseDiverse Total
DiverseOudBaby
DiverseOudDierenarts
DiverseOudHuur Vorige woning
DiverseOudHuurbijdrage A
DiverseOudHuurbijdrage B
DiverseOud Total
DiverseAndere InkomstenDiverse
DiverseAndere Inkomsten Total
DiverseOntsparenGebruik spaarrekening
DiverseOntsparenGebruik reisrekening
DiverseOntsparen Total
Diverse Total
Eten en onderhoudDiscountsAction
Eten en onderhoudDiscountsAndere discounts
Eten en onderhoudDiscountsAVA
Eten en onderhoudDiscountsFlying Tiger
Eten en onderhoudDiscountsHEMA
Eten en onderhoudDiscountsKruidvat
Eten en onderhoudDiscountsRituals
Eten en onderhoudDiscountsWibra
Eten en onderhoudDiscounts Total
Eten en onderhoudSupermarktAlbert Heijn
Eten en onderhoudSupermarktAldi
Eten en onderhoudSupermarktAndere supermarkten
Eten en onderhoudSupermarktBakker
Eten en onderhoudSupermarktBiowinkels
Eten en onderhoudSupermarktCarrefour
Eten en onderhoudSupermarktColruyt
Eten en onderhoudSupermarktDelhaize
Eten en onderhoudSupermarktJumbo
Eten en onderhoudSupermarktLIDL
Eten en onderhoudSupermarktMakro
Eten en onderhoudSupermarktSpar
Eten en onderhoudSupermarktSupermarkt Buitenland
Eten en onderhoudSupermarktSupermarkt Diverse
Eten en onderhoudSupermarktToo Good To Go
Eten en onderhoudSupermarkt Total
Eten en onderhoud Total
FunCadeauBol.com
FunCadeauCadeau
FunCadeauFun
FunCadeauSpeelgoed
FunCadeau Total
FunKinderenKinderbijslag
FunKinderenX Kamp
FunKinderenX Sparen
FunKinderenX Vrije Tijd
FunKinderenY Kamp
FunKinderenY Sparen
FunKinderenY Vrije Tijd
FunKinderenZ
FunKinderenUitstapjes
FunKinderenZakgeld
FunKinderenSchool Kinderen
FunKinderen Total
FunReizen/UitstapjesCenter Parcs/Landal
FunReizen/UitstapjesCitytrips
FunReizen/UitstapjesFloreal
FunReizen/UitstapjesGrote-/Zomerreizen
FunReizen/UitstapjesPlopsaland
FunReizen/UitstapjesPretpark
FunReizen/UitstapjesUitstapjes
FunReizen/Uitstapjes Total
FunRestaurantFast Food
FunRestaurantFrietjes
FunRestaurantX Vrije Tijd
FunRestaurantPizzeria
FunRestaurantRestaurant
FunRestaurantWegrestaurants
FunRestaurant Total
FunVrije tijdFoto/-boeken
FunVrije tijdLidgeld
FunVrije tijdMe So Pretty
FunVrije tijdSport
FunVrije tijdVormingen
FunVrije tijdZakgeld
FunVrije tijd Total
Fun Total
HuisElectronicaCoolblue
HuisElectronicaDomeinnaam
HuisElectronicaKleine PC/Electronica
HuisElectronicaKrefel
HuisElectronicaMediamarkt
HuisElectronicaMovetherm Electronica
HuisElectronicaVandenborre
HuisElectronica Total
HuisInrichtingDecoratie
HuisInrichtingMeubels
HuisInrichting Total
HuisVerbouwingen
HuisVerzekeringenBijstand
HuisVerzekeringenWoningverzekering
HuisVerzekeringen Total
HuisWoningBeerput
HuisWoningDienstencheques
HuisWoningKluswinkels
HuisWoningLening woning
HuisWoningOnderhoud Sanitair
HuisWoningSchoorsteen
HuisWoningSchuldsaldoverzekering woning
HuisWoningVuilnis
HuisWoning Total
HuisZonnepanelenLening Zonnepanelen
HuisZonnepanelenZonnepanelen
HuisZonnepanelenZonnepanelen opbrengst
HuisZonnepanelen Total
Huis Total
InkomstenLoon X
InkomstenLoon Y
Inkomsten Total
Kledij & SchoenenKledingKledij Nieuw
Kledij & SchoenenKledingKledij Tweedehands
Kledij & SchoenenKledingKledij Webshops
Kledij & SchoenenKledingKleine kledingzaak
Kledij & SchoenenKleding Total
Kledij & SchoenenSchoenenAndere schoenenwinkel
Kledij & SchoenenSchoenenBent
Kledij & SchoenenSchoenenBrantano
Kledij & SchoenenSchoenenKleine kledingzaak
Kledij & SchoenenSchoenenSchoenen herstellingen
Kledij & SchoenenSchoenenSchoenenpaleis
Kledij & SchoenenSchoenenTorfs
Kledij & SchoenenSchoenenVan Haren
Kledij & SchoenenSchoenen Total
Kledij & Schoenen Total
Vakantiewoning
Vaste kostenEnergie/TelecomBpost
Vaste kostenEnergie/TelecomElektriciteit
Vaste kostenEnergie/TelecomGas
Vaste kostenEnergie/TelecomGSM
Vaste kostenEnergie/TelecomWater
Vaste kostenEnergie/TelecomInternet
Vaste kostenEnergie/Telecom Total
Vaste kostenMediaBibliotheek
Vaste kostenMediaBoekenwinkels
Vaste kostenMediaKrant/Tijdschrift
Vaste kostenMedia Total
Vaste kostenMobiliteitAuto Bewonerskaart
Vaste kostenMobiliteitAuto Citroen
Vaste kostenMobiliteitAuto Opel
Vaste kostenMobiliteitAuto Renault
Vaste kostenMobiliteitBoetes
Vaste kostenMobiliteitFiets
Vaste kostenMobiliteitOpenbaar vervoer
Vaste kostenMobiliteitParkeren
Vaste kostenMobiliteitTanken
Vaste kostenMobiliteit Total
Vaste kostenZiekte
Vaste kosten Total
Grand Total
 
Gewoon op rudimentair niveau: hoeveel komt er binnen, hoeveel wordt er gespaard/naar de effectenrekening doorgesluisd.
Hoe mijn uitgaven verdeeld zijn maakt mij niet uit. Ik hou enkel bij hoeveel mijn hobby mij kost omdat daar de kosten de neiging hadden om uit de hand te lopen toen ik er geen overzicht op nahield.

Ik hou ook wel van data maar ik zie me niet direct een Excel hebben met categorie 'beerput'...
 
YNAB (de cloud versie) :bow: helaas een pak duurder geworden doorheen de jaren.

Geruststellend dat je daar nog een klant bent en niet het product dat ze verkopen aan dataminers.

De financiële kant wordt door mij bijgehouden en ik put dat in een Ynab4 op de pc.

Misschien eens overwegen om terug over te schakelen. YNAB4 werkte perfect en de mobiele app gebruik ik toch zelden.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon op rudimentair niveau: hoeveel komt er binnen, hoeveel wordt er gespaard/naar de effectenrekening doorgesluisd.
Hoe mijn uitgaven verdeeld zijn maakt mij niet uit. Ik hou enkel bij hoeveel mijn hobby mij kost omdat daar de kosten de neiging hadden om uit de hand te lopen toen ik er geen overzicht op nahield.

Ik hou ook wel van data maar ik zie me niet direct een Excel hebben met categorie 'beerput'...
Die categorie beerput is er eigenlijk gewoon zodat ik kan afleiden wanneer de laatste keer de beerput geledigd is. Ik heb nog nét geen alarm op mijn GSM staan die aangeeft dat het weer tijd is voor kak door de living :)

Het systeem erachter is gewoon dat ik bij elke verrichting ingeef naar welke firma de betaling gaat (als het niet automatisch gedetecteerd wordt). Op basis van de naam van de firma wordt er dan zelf in categorieën verdeeld.

Dat is handig om bvb direct op de vraag van Musk hiervan daarnet in een andere topic inzicht te hebben over kost/opbrengst van verzekeringen en dergelijke. Lijkt dus absurd op het eerste zicht, maar geeft me héél veel inzicht in veel dagelijkse zaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Jij exporteert dus elke maand jouw verrichtingen naar hetzelfde bronbestand die dan de 'berekeningen/if-then-else' doet?
Dat lijkt mij nog een vrij simpel systeem om zelf mee te experimenteren en waar niet al teveel werk in kruipt..
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
De methode van @JPV vind ik interessant - geeft inzicht in allerhande zaken - je blijft alert, je weet hoeveel waar naartoe gaat en dus ook waar je het best kan optimaliseren mocht dat al nodig zijn, ... het haalt ook meteen gok en giswerk eruit. Zoiets zou "verplicht" moeten zijn voor mensen die desondanks vrij normale omstandigheden toch financiële moeilijkheden ervaren, ook voor diegenen die bepaalde doelen voor ogen hebben kan zoiets zelfs een eye -opener zijn denk ik.

Toe ik nog studeerde hebben we ooit zo een proef gedaan en daar viel héél veel over te zeggen, er ging ook een initiële schatting aan vooraf - ronduit ontnuchterend hoe snel een mens zaken te hoog / te laag gaat inschatten.
 
De afgelopen 6 jaar gooi ik om de paar maanden alles in een excel om per maand te zien hoeveel geld ik ongeveer heb uitgegeven, in een 15-tal categorieën.
Wel manueel, heb de moeite nog niet gedaan om daar iets meer geautomatiseerd op te vinden.

Was wel interessant, bv. om te zien hoeveel geld er eigenlijk op gaat aan verbeteringen aan het huis/tuin vs. eten vs. ...
Gemiddeld geef ik per maand toch meer uit dan ik op het gevoel zou ingeschat hebben. Zo'n tracking geeft ook een meer op feiten gebaseerde basis om te zien hoeveel ik tegen het eind van ieder jaar in ETF's en aandelen zou moeten kunnen investeren.

Ik ken ook mensen die dachten dat ze met €100 per maand per persoon zouden toekomen voor alle boodschappen, en andere die dat eerder als €500 per persoon zouden ingeschat hebben, allebei omdat ze gewoon écht geen gedacht hebben van hoeveel ze uitgeven.

Mijn inkomsten en investeringen houd ik apart bij:
- loon, bonus,... om te zien hoe dat per jaar evolueert (al sinds ik begon met werken)
- ETF's, aandelen,... ook om te zien hoe dat evolueert
 
1x per week betalen we onze facturen, volgen we alles op en kijken we ook onze rekeningen na.

Om de maand ongeveer kijken we ook beleggingen na.

Op 01/01 (meestal paar dagen erna :tongue:) maak ik een overzicht om financiële toestand te vergelijken met 01/01 van jaren voordien.
 
Wij houden alles bij via YNAB. Ik vul het meestal gaandweg in en 1x per maand aanvullen, partner meestal 1x per maand. Geeft perfect inzicht in uitgaves.
 
Ik hou alles bij in een simpele Excel: datum | omschrijving | in | uit | categorie. Maandelijks zet ik de totalen in & uit in een aparte werkblad om een overzicht te hebben hoeveel overschot er is.
Nog een apart werkblad met jaarlijks terugkerende kosten zoals verzekeringen, belastingen, ... Totaalbedrag daarvan / 12 gaat maandelijks naar een aparte spaarrekening waarmee die kosten betaald worden, zo is het duidelijker wat er overschiet en zijn die dingen geen onvoorziene kost.
Met draaitabellen kan ik wat spelen met die excel om te zien wat er zowat buiten gaat aan kosten.

Qua rekeningen:
zichtrekening
spaarrekening voor jaarlijkse kosten
spaarrekening lange termijn
effectenrekening/beleggingen

En verder ook nog een kindrekening samen met de ex voor alles qua kinderen, kindergeld en zo komt daar op.

Maandelijks gaat er een bedrag voor de jaarlijks terugkerende kosten naar de spaarrekening in kwestie. Alle overschot op de zichtrekening gaat op de spaarrekening lange termijn of naar de effectenrekening. Voor de kinderen wordt er ook nog gespaard met vaste opdrachten vanaf de kindrekening.
 
Wij houden alles bij via YNAB. Ik vul het meestal gaandweg in en 1x per maand aanvullen, partner meestal 1x per maand. Geeft perfect inzicht in uitgaves.
Best interessant, maar is honderd euro per jaar niet veel? Wat is de meerwaarde tegen een eigen Excel?
 
Terug
Bovenaan