Mr.Anderson
Well-known member
Godverdomme Meneer Beffer, mijn stem heb je! Schitterend gesproken alweer. Van 't weekend trek ik ene open op u.Mij recht naar de fucking regering stemmen tijdens de volgende verkiezingen boyzz. Kzet da wel recht desnoods me toeken op de bakkes.
Want, chers amis, er hangt onheil in de lucht. Niet de geur van vers gebakken frietjes — neen — maar de doordringende walm van… taksverhoging op frietafhaling. ’t Is om te schreien in de stoofvetten.
Hoe durft men, vraag ik u, hoe dúrft men aan de heilige ritus van “friet mee naar huis” raken? Het is alsof men de vlag van België wil vervangen door de Hollandse. Alsof men de mayonaise wil mengen met yoghurt. Alsof men zegt: “Bestel maar één boulette voor twee.” SMEERLAPPERIJ!
Ik roep de overheid toe:
LAAT ONZE FRIET MET RUST!
De mensen hebben al genoeg miserie: Niels Destadsbader, files, regen, meer regen, Niels Destadsbader, overdebiele centenindex, woekertaksen en Niels Destadsbader. Moeten we daarbovenop nóg meer betalen voor het enige dat ons troost? Voor dat warm zakje geluk dat zelfs op de somberste dag fluistert: “Hier fieu, pak nog ne stoofvleessaas erbij, ’t komt wel goed.”
Ik zeg u, volk van het vet:
Sta op! Verhef uw puntzak!
Verklaar de onafhankelijkheid van de frituurvisline!
Weiger, protesteer, desnoods ketent ge u vast aan de frietkraam zoals ge vroeger deed aan het oud café toen ze het wilden sluiten.
En aan de beleidsmakers zeg ik:
Als gij denkt dat ge met taksen onze frieten gaat afnemen…
dan kent ge duidelijk de Belg niet.
Wij zijn een koppig volk.
Wij laten zelfs ons frituurvet niet verversen als het niet écht nodig is —
laat staan dat we zwijgend toekijken hoe onze frietjes zwaarder belast worden dan onze rug na een verhuis.
Zolang er adem in mij zit, zal ik mij verzetten tegen elke taks die dreigt onze frieten te verzieken.
Getekend,
Befferke
Gruutste bakkes van ’t frituur,
Ridder van den Ranzigen Lepel,
Hoeder van de Heilige Puntzak.
Beffer for president!

Hopelijk smaakten ze even goed als ze eruit zien.