De frituur

Mij recht naar de fucking regering stemmen tijdens de volgende verkiezingen boyzz. Kzet da wel recht desnoods me toeken op de bakkes.

Want, chers amis, er hangt onheil in de lucht. Niet de geur van vers gebakken frietjes — neen — maar de doordringende walm van… taksverhoging op frietafhaling. ’t Is om te schreien in de stoofvetten.

Hoe durft men, vraag ik u, hoe dúrft men aan de heilige ritus van “friet mee naar huis” raken? Het is alsof men de vlag van België wil vervangen door de Hollandse. Alsof men de mayonaise wil mengen met yoghurt. Alsof men zegt: “Bestel maar één boulette voor twee.” SMEERLAPPERIJ!

Ik roep de overheid toe:
LAAT ONZE FRIET MET RUST!
De mensen hebben al genoeg miserie: Niels Destadsbader, files, regen, meer regen, Niels Destadsbader, overdebiele centenindex, woekertaksen en Niels Destadsbader. Moeten we daarbovenop nóg meer betalen voor het enige dat ons troost? Voor dat warm zakje geluk dat zelfs op de somberste dag fluistert: “Hier fieu, pak nog ne stoofvleessaas erbij, ’t komt wel goed.”

Ik zeg u, volk van het vet:
Sta op! Verhef uw puntzak!
Verklaar de onafhankelijkheid van de frituurvisline!
Weiger, protesteer, desnoods ketent ge u vast aan de frietkraam zoals ge vroeger deed aan het oud café toen ze het wilden sluiten.

En aan de beleidsmakers zeg ik:
Als gij denkt dat ge met taksen onze frieten gaat afnemen…
dan kent ge duidelijk de Belg niet.
Wij zijn een koppig volk.
Wij laten zelfs ons frituurvet niet verversen als het niet écht nodig is —
laat staan dat we zwijgend toekijken hoe onze frietjes zwaarder belast worden dan onze rug na een verhuis.

Zolang er adem in mij zit, zal ik mij verzetten tegen elke taks die dreigt onze frieten te verzieken.

Getekend,
Befferke
Gruutste bakkes van ’t frituur,
Ridder van den Ranzigen Lepel,
Hoeder van de Heilige Puntzak.
Godverdomme Meneer Beffer, mijn stem heb je! Schitterend gesproken alweer. Van 't weekend trek ik ene open op u.

Beffer for president!

Nee dat begrijp ik. Ik neem aan dat als je een lege ruimte hebt en die moet ombouwen naar een frituur, je toch 75-100k kwijt kan zijn aan alles samen. Inclusief diepvriezen etc.
Natuurlijk is dat zoveel, maar dat is dan ook niks in verhouding met de omzet die je kan draaien.

Als je een beetje doorwerkt kan je alleen makkelijk €1000 per dag draaien (dat zijn tegenwoordig slechts 40 bestellingen gespreid over een middag- en avondshift). Zelfs op een slechte dag is dat €500. Je moet al serieus uw best doen om geen 20K per maand te hebben.

Met +70% marge op de snacks en 90% marge op saus is uw kot op 4j afbetaald, zelfs al betaal je jezelf een royaal loon uit.

En met personeel is het natuurlijk nog veel extremer. Die kosten natuurlijk veel geld (kuch flexi kuch) maar die leveren ook wel 5-10k extra omzet per stuk op als je die goed inzet op drukke dagen.

Van mij mag dat allemaal hé, en ik ga ze 2-3 keer per week blijven steunen. Maar zagen over marge?

Diploma, ervaring, verantwoordelijkheidszin, ambacht, talent,… allemaal niet nodig. Een heel heel heel klein beetje risico nemen is al wat je moet doen.

En bereid zijn om 6u per dag te werken op klote uren.

Mij recht naar de fucking regering stemmen tijdens de volgende verkiezingen boyzz. Kzet da wel recht desnoods me toeken op de bakkes.

Want, chers amis, er hangt onheil in de lucht. Niet de geur van vers gebakken frietjes — neen — maar de doordringende walm van… taksverhoging op frietafhaling. ’t Is om te schreien in de stoofvetten.

Hoe durft men, vraag ik u, hoe dúrft men aan de heilige ritus van “friet mee naar huis” raken? Het is alsof men de vlag van België wil vervangen door de Hollandse. Alsof men de mayonaise wil mengen met yoghurt. Alsof men zegt: “Bestel maar één boulette voor twee.” SMEERLAPPERIJ!

Ik roep de overheid toe:
LAAT ONZE FRIET MET RUST!
De mensen hebben al genoeg miserie: Niels Destadsbader, files, regen, meer regen, Niels Destadsbader, overdebiele centenindex, woekertaksen en Niels Destadsbader. Moeten we daarbovenop nóg meer betalen voor het enige dat ons troost? Voor dat warm zakje geluk dat zelfs op de somberste dag fluistert: “Hier fieu, pak nog ne stoofvleessaas erbij, ’t komt wel goed.”

Ik zeg u, volk van het vet:
Sta op! Verhef uw puntzak!
Verklaar de onafhankelijkheid van de frituurvisline!
Weiger, protesteer, desnoods ketent ge u vast aan de frietkraam zoals ge vroeger deed aan het oud café toen ze het wilden sluiten.

En aan de beleidsmakers zeg ik:
Als gij denkt dat ge met taksen onze frieten gaat afnemen…
dan kent ge duidelijk de Belg niet.
Wij zijn een koppig volk.
Wij laten zelfs ons frituurvet niet verversen als het niet écht nodig is —
laat staan dat we zwijgend toekijken hoe onze frietjes zwaarder belast worden dan onze rug na een verhuis.

Zolang er adem in mij zit, zal ik mij verzetten tegen elke taks die dreigt onze frieten te verzieken.

Getekend,
Befferke
Gruutste bakkes van ’t frituur,
Ridder van den Ranzigen Lepel,
Hoeder van de Heilige Puntzak.
Mijn barricade is waar mijn Beffer staat

Mijn stamfrituur biedt nu ook heel wat extra snacks en bereidingen aan. Pulled pork & chicken burgers, waar ik zeker geen tegenstander van ben. Maar ook loaded fries en ik snap de hype daarrond niet. Die toppings zijn allemaal lekker, maar dat wordt toch één zompige brei? Daarom wil ik altijd mijn saus apart hebben zodat de frieten krokant blijven in plaats van te transformeren in een soort puree.
Awel, onlangs geweest en de pulled porkburger gegeten. Lekker MAAR €12 is nogal prijzig.

IMG_9694.jpeg

Bites&more.

Verschrikkelijke presentatie. Lekker burgertje. Niet mijn ding om een huisburger te eten, ma bon.

Ja mannekes dienen S-bocht wat een parel in het Vlaamsche Brabant. Ik heb het deftig gehouden want ja ne mens moet nog werken.

begonnen met ne Grizzly. Heerlijk gebakken krokant vanbuiten heerlijk mals vanbinnen, ook den ajuin. Daarna de Mexicano. Normaal heb ik die liever in de iets dikkere en sponzigere variant maar deze was zo goed gebakken dat de dunnere versie mij niet stoorde.

Maar die frieten, my god. Heerlijk gebakken, niet te dik niet te dun en nooit voelden ze echt vettig aan, de snelheid van service kan ik eigenlijk ook alleen maar over stoefen.

Gaat heen daar, gij zoeker der krokant goud, verkenner der beter vlees en dompel alles onder in goei saus, bij S-bocht kan het.

Bekijk bijlage 46045

Als ge in een gewone supermarkt identiek dezelfde snack aan 1/3 van de prijs in de frituur kunt kopen, wil dat zeggen dat je als frituur die snack wellicht aan 1/8 van de verkoopprijs kan kopen.

De marges zijn dramatisch, ja. Voor ons. Niet voor de frituur.

Er zijn nergens hogere marges dan in een frietkot.

Nauwelijks voorbereidingswerk, nauwelijks verlies, vaak doenbaar zonder (of met weinig) personeel. Mini locaties, eender waar. Goedkoop meubilair, goedkope inkleding. En vergeleken met eender welke andere horecazaak extreem goedkope apparatuur.
Als ik zoiets lees moet ik daar toch altijd hard om lachen. De goede frituristen die ik ken zijn allemaal zo rijk als iets na een paar jaar hun frituur open te houden.

Terug
Bovenaan