De frituur

Ik ben een zwakkeling miljaar

5hfjMnX
IMG-20231206-WA0008.jpg
Net niet kameraad.

Wat een willpower! Ondanks alle cognitieve signalen tóch doorzetten.

Held

Zijn er hier al naar frituur Kenny in Oostende geweest?

Er stond daar een rij, niet normaal. Maar eens binnen besef je waarom: Die hoeveelheid frieten is crazy.
Ik vroeg twee kleintjes en de man schepte die vol ongeveer zo hoog zoals de rand van het bakje. Op het punt dat ik dacht bij mezelf “oei, da’s wel heel weinig“, gooide die zowat een volledig gevulde opshudbak frieten erboven op. (Dat is zo die trechtervormige ketel waar ze de frieten mee opschudden)
Zo’n porties heb ik nog nooit gezien. En blijkbaar een zeer gekende frituur in die streek.
Als ik nog eens ga zal ik er een foto van nemen.

Er stond daar een rij, niet normaal. Maar eens binnen besef je waarom: Die hoeveelheid frieten is crazy.
Ik vroeg twee kleintjes en de man schepte die vol ongeveer zo hoog zoals de rand van het bakje. Op het punt dat ik dacht bij mezelf “oei, da’s wel heel weinig“, gooide die zowat een volledig gevulde opshudbak frieten erboven op. (Dat is zo die trechtervormige ketel waar ze de frieten mee opschudden)
Zo’n porties heb ik nog nooit gezien. En blijkbaar een zeer gekende frituur in die streek.
Nog niet geweest nee, ligt ook niet in Oostende centrum maar in Mariakerke. De hoeveelheid frieten voor mij is eigenlijk bijzaak vermits ik meestal al genoeg heb met een kleintje (tenzij ik ook stoofvleessaus erop kap eet ik er meer). De vlezekes ook de moeite?

In Oostende ga ik naar Frituur Franky, no joke... Goeie frieten, goeie burgers (zowel bicky als zelfgemaakte) en vlotte bediening.

Gasten, ik heb een geniale ingeving!

Mijn doel de komende maanden: experimenteren met het bestaande Julientje en dat in de frituur op het bord krijgen onder mijn naam!
De uitbater heeft er al eentje die de naam van zijn kersverse dochter draagt. Hetzelfde als een Julientje maar met verse ui en lenteui, tartaar, kippeblokjes (gepaneerd), enz.

Ik eet nu m'n Julientje met 2 extra frikandellen bovenop de viandelle en witte pepersaus en cocktail i.p.v. mayonaise. Suggesties zijn welkom, ik test deze dan de zondag uit!

Mijn doel de komende maanden: experimenteren met het bestaande Julientje en dat in de frituur op het bord krijgen onder mijn naam!
De uitbater heeft er al eentje die de naam van zijn kersverse dochter draagt. Hetzelfde als een Julientje maar met verse ui en lenteui, tartaar, kippeblokjes (gepaneerd), enz.

Ik eet nu m'n Julientje met 2 extra frikandellen bovenop de viandelle en witte pepersaus en cocktail i.p.v. mayonaise. Suggesties zijn welkom, ik test deze dan de zondag uit!
Een Mr. Andersonneke of toch gewoon Dirk?

sWbhPxv.jpeg

Succes💪💪💪

Zoals ge het al weet ben ik ne dikke klet in de materie van een Julientje vermits ik nog steeds niet de eer heb gehad om deze te verslinden. Ik zal toch suggestiekes doen (het is de geste da telt eh breur), hierbij mijn wellicht nutteloze bijdrage:

1) De Mr. Anderson Hot & Spicy: 1 extra frikandel bovenop de viandelle, 1 lucifer, extra ajuin, pili-pili en samurai i.p.v. mayonaise

2) De Mr. Anderson Big Royal: 2 extra frikandellen bovenop de viandelle, 1 currywust spéciale, 1 berenpoot, 1 bruine playboy, satékruiden, witte pepersaus en zachte mayonaise (voor deze monsterJullientje zou ik wel vragen of er geen gratis wachtpintje af kan)

2) De Mr. Anderson Big Royal: 2 extra frikandellen bovenop de viandelle, 1 currywust spéciale, 1 berenpoot, 1 bruine playboy, satékruiden, witte pepersaus en zachte mayonaise (voor deze monsterJullientje zou ik wel vragen of er geen gratis wachtpintje af kan)
Prachtig!

Als m'n buik het toelaat zou ik die zondag wel eens durven proberen. Enkele vragen: de frikandel special, wordt die gewoon op z'n geheel er bovenop gekletst? En wat is een bruine playboy? Berenpoot ook in stukken gebakken?

M'n vrouw zal weer vol afschuw zitten kijken naar mijnen bak. Jaloezie, 't is een vuil beestje.

En wat is een bruine playboy?
de frikandel special, wordt die gewoon op z'n geheel er bovenop gekletst? Berenpoot ook in stukken gebakken?
Niks wordt in z'n geheel gelaten wat mij betreft. Alles in stukken, de bedoeling is dat we er nen echte vettige varkenstrog van maken (hoe vettiger hoe prettiger zeg ik altijd).

M'n vrouw zal weer vol afschuw zitten kijken naar mijnen bak. Jaloezie, 't is een vuil beestje.
Daar kan ik ook van meespreken. Ze zegt er nog bij met vol afschuw dat ik de laatste ben der Neanderthalers (daar zullen de luide gromgeluiden en mijn besmeurd bakkes tijdens het fretten met een stuk in mijn kloten er wel voor iets tussen zitten). Ma we moeten onze principe trouw blijven breur. Frieten is zoals jupiler, "mannen weten waarom"

Yes. Wel niet handig als je een kleine eter bent. Kan je de helft weggooien. Ik vind dat zonde. Maar goed, te weinig krijg je daar inderdaad nooit. :')

Dit moet toch echt één van de beste threads op BG zijn. :laugh:

Ik heb in Gent gestudeerd dus ik weet goed genoeg wat een Julientje is, maar vreemd genoeg nooit zelf gegeten. Wel eens op een zatte avond een Romboutje verorberd, om ons clubcafé in de Overpoort mee af te sluiten, samen met de laatste tooghangers (elk zijn eigen bestelling uiteraard, frieten wordt niet gedeeld). Maar anders neem ik quasi altijd genoegen met een Bicky'tje.

Nu zie ik dat onze vaste frituur dat hier ook op de kaart heeft, dus binnenkort probeer ik eens een Julientje uit! :thumb:

Kerstspecial bij onze frituur is momenteel eentje met stoofvleessaus, bitterballen, truffelmayo en veenbessen.
Moeten we eens testen
Moh, ik heb dat gisteren op TV zien passeren. Die kerel die meedeed aan Snackmasters maakte dat klaar. Ziet er niet mis uit.

Yes. Wel niet handig als je een kleine eter bent. Kan je de helft weggooien. Ik vind dat zonde. Maar goed, te weinig krijg je daar inderdaad nooit. :')
Je doet me denken aan een collega van mij. Overal waar die op restaurant gaat en ge vraagt hoe het was: 'goed, zeer lekker, maar veel te veel'. Ik ken maar weinig mensen die klagen over 'te veel'.

Bijna zondag, m'n maag is weer al aan het panikeren. De sloeber.

Afgelopen zondag was het weer zover. Kindjes in bed. Huis opgeruimd. Vrouw content in de zetel. En ik op avontuur, naar de frituur!

De 'Mr.Anderson Big Royal' moest geprobeerd worden. Bij aankomst in de frituur was de frituurbaas content mij te zien en stak me direct een wachtpint in de hand. Na 3 weken zelf niet te kunnen gaan kan je het de man natuurlijk niet kwalijk nemen.

Bij de bestelling heb ik enkel de zachte mayonaise vervangen door cocktail, geen idee waarom, dat was een ingeving op het moment zelf en ik heb die doorgetrokken. Halverwege de bestelling zei de frituurbaas: 'ja man, gij hebt honger zeker?!' Ik antwoordde met: 'dat is Beffer zijn schuld!'
Ik lachte, de frituurbaas en zijn assistent lachten ook. Heel groen en verbaasd, maar ze lachten.

Eens de bestelling afgerond zei de beste man achter den toog: 'nog een pintje?'
'Zeer zeker, mijn beste' was het antwoord.

Terwijl ik m'n 2de wachtpintje aan sneltempo aan het verslinden was had ik een 2de ingeving. In plaats van 'de Mr. Anderson Big Royal' noem ik dit monster 'een Beffertje'.

Vol enthousiasme vlamde ik naar huis, reed den auto door de poort, sprong eruit, koprol, en ik gleed tot aan de salontafel waar m'n vrouw heel geschrokken in de lucht sprong. 'WAT IS DAT LAWAAI?!'
'Niets schatteke, zorgen voor later, WE GAAN ETEN!'

Ik ontdeed het Beffertje van papier, smeet er een vork naast en wou net beginnen wanneer ik plots opmerk dat er iets niet klopte! Ik was vergeten om een bijhorend pintje uit de frigo te halen. Ik sprong recht en begon zo snel ik kon te trappelen. Door de gladde parket in combinatie met kousen bleef ik cartoongewijs enkele seconden ter plaatse trappelen om dan met een kanonschot vooruit te vliegen.

Met alweer een serieuze sliding arriveerde ik aan de salontafel met een IJSKOUDE Jupiler.

En dan was het zover, ik kon beginnen aan het extreem vettige misbaksel genaamd 'het Beffertje'.

Behalve de zachte mayonaise heb ik de richtlijnen zo goed als mogelijk proberen te volgen, met succes zoals je kan zien!

Maar halverwege de veldslag begon ik het bos door de bomen niet meer te zien. Wat was ik nu eigenlijk allemaal aan het eten? Misschien moet ik het simpeler houden? Misschien is het wel te veel? Maar het heette initieel dan ook 'Big Royal', dus het klopt ook ergens?

Halverwege ben ik opnieuw om een Jupiler gelopen om alles wat door te spoelen. De satékruiden zorgden voor een grote dorst. Terwijl m'n maag aan het tieren en wenen was, goot ik wat bier naar binnen. Shhhht.

Al bij al zeer van genoten, zo'n Beffertje. But be warned, 't is godverdomme veel en ik ben veel gewoon. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik niet alles opgekregen heb. Slechte dag? Kan. Toch geef ik dit een perfecte 4/7.

Op naar volgende zondag!

Edit: @Beffer ik heb de 2 wachtpintjes voor niets gekregen! Great succes!

Terug
Bovenaan