De frituur

Dieptriest.

Deze middag tussen 2 klanten had ik het schitterende idee om iets kleins te gaan eten in een frituur.
Mijn weg niet kennende in heist op den berg gooi ik "het beste frituur van vlaanderen" open en filter op heist.
10 minuutjes bollen, dus den deze gooit den auto in "D", zet een schijfje op, zonnebril op de neus en hop we zijn.

Aangekomen int frituur valt me al op dat het er iets te fancy wilt uitzien naar mijn goesting.
Soit bestel (gewoon met satekruiden, potje zoete mayonaise en een curryworst. Twas ma een klein hapke, zo op de middag).
Ik zet me aan het enige nog vrije tafeltje en wacht af.
"Meneer, uw eten", dus ik spring recht en ga het aan den toog afhalen en zet me terug neer.

Om te beginnen...
Friete horen in nen puntzak of een kartonne bakske, NIET op een kartonne bordje...
Bijkomst vond ik de frieten echt ni lekker, te dun, te hard gebakken.
Buiten gegaan en echt spijt gehad dat ik daar ben gaan eten 😔

Dat is nu de 2de keer in paar maand dat ik het genieuze idee heb om tijdens de rit tussen 2 klanten in een onbekend dorp een frietje te gaan steken.
Telkens "het beste frituur van vlaanderen" gevolgd, telkens zwaar teleurgesteld 😔
Ze zoude het beter de frituur met meeste tijd over om stemmen te halen noemen.
 
Donderdag spontaan frietje gaan halen. Rustig gedaan; Gewone, bicky royal en twijfelaar. Had dan wel zin in wat extra saus dus thuis de frigo open getrokken en mij eens laten gaan: mix van samoerai, barbecue, smoelsaus en mammoeth van Pauwels erop gesmeerd.

Achteraf wel nog een viandel in de airfryer gesmeten, want had nog goesting in een extra'tje.
 
Haha… ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt op een toevallig frituurbezoek.

Een zogenaamde haute frituur… ik kom mijn ogen niet geloven. Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden.


4131bd69-b158-41d5-b1e8-96da70360d6a.jpg



c422da14-2598-44d1-8fcf-1717cba03232.jpg
Mah echt.
Hoe meer down to earth hoe beter.
Frieten zijn een kunst op zichzelf, ge moet er geen kunst mee maken.

Ze zoude het beter de frituur met meeste tijd over om stemmen te halen noemen.
Vroeger was die "stemming" nog iets waard precies.
Maar nu...
 
Haha… ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt op een toevallig frituurbezoek.

Een zogenaamde haute frituur… ik kom mijn ogen niet geloven. Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden.
Dat zijn bij mij altijd pech frituren, idem met van die zaken gerund door een jong koppel en het interieur zo flashy/modern mogelijk.
Altijd uitgebakken frieten en overgebakken snacks en gierig met saus want de looks van de frituur zijn belangrijker dan de skills.

De beste frieten die ik ooit heb gegeten is nu al dik 25 jaar terug, dat was een houten frietkot uit de jaren 70 of 80, binnen stonden van die plastic tuin tafels en stoelen en in het plafond het gezoem van een TL lichtbuis.
Maar die frieten... ideale dikte, crispy en fluffy en elke keer precies even goed gebakken.
Dikke flats saas erop want gierigheid kenden ze niet, naast uwe bak lag nog een hand frieten als ge daar bleef eten.

Helaas 20 jaar geleden moeten verdwijnen voor een rotonde aan te leggen op die plek maar die vrouw was al ver in de 60 dus ging toch stoppen.
Maar nooit meer frieten gevonden op hetzelfde niveau of er boven, maar vaak wel al eens een spik splinter nieuwe plek binnen gestapt en huilen met de pet op.
 
Ben ik de enige die toch wel graag goed gebakken frietjes heeft, zo lekker cripsy, zeker als er nog zo kleine stukjes inzitten. Heerlijk.
Toch veel beter dan een slappe friet dat nog een halve aardappel is.
 
We wilden frieten vandaag. De goeie frituur in het dorp is helaas gesloten op maandag. Daarnet zag ik echter de compagnon van de uitbater al bezig in de frituur. Seffens toch eens gaan kijken of ze open zijn, want nu heb ik wel heel veel goesting gekregen.

De pintjes staan hier al koud.

Er is ook nog pizza over van gisteren, het wordt dus frieten, een vlezeke en wat overschot pizza op een fond van een paasbrunch. Wat een dag. 🥰
 
Zonet bestelling gedaab bij lokale frituur, en nu is diene weer opgeslagen :angry:

Kleine frit (€3,4 ipv €3), sate (wel ne grote, €5 ipv €4,2), en burger met extra spek (€6 ipv 5,5). €14,40 voor een kleine bestelling vind ik er wel wat over aan't gaan.
 
Zonet bestelling gedaab bij lokale frituur, en nu is diene weer opgeslagen :angry:

Kleine frit (€3,4 ipv €3), sate (wel ne grote, €5 ipv €4,2), en burger met extra spek (€6 ipv 5,5). €14,40 voor een kleine bestelling vind ik er wel wat over aan't gaan.
Idd opvallend. Wij zaten met twee (plus 1 portie chixfingers voor de kleine) altijd rond de 25, nu komen we er niet meer onder de 30.
 
Zonet bestelling gedaab bij lokale frituur, en nu is diene weer opgeslagen :angry:

Kleine frit (€3,4 ipv €3), sate (wel ne grote, €5 ipv €4,2), en burger met extra spek (€6 ipv 5,5). €14,40 voor een kleine bestelling vind ik er wel wat over aan't gaan.

Koopt een middel en één minder surplus en je zit weer onder de 10 euro? Dat is hoe ik de inflatie overleef :p.
 
Koopt een middel en één minder surplus en je zit weer onder de 10 euro? Dat is hoe ik de inflatie overleef :p.
Dus middelfrit met ofwel een sate ofwel een burger? Da´s wel een heel triestige bestelling.

Nu, grote fan van frietjes, maar de snacks doen het hem uiteindelijk wel.
 
Afgelopen zondag rond 20u stilletjes afgezakt naar de frituur. Ze zijn recent verhuisd van op 3 minuten naar 1-1,5 minuut rijden van mijn deur. Heel schoon spel. De pinten moeten nu zelf uit een koelkast gehaald worden. Toen ik binnenstapte stond de uitbater achter zijn nieuwe toog te blinken met een ijskoude Stella in z'n handen.

'Pintje, beste Anderson?'

Ja kameraad. Die weet precies hoe hij moet scoren bij mij, zo blijkt. Is van achter z'n toog geklommen om een pint uit die frigo te halen, speciaal voor mij. Achter mij stond een beeld van een vrouw. 'Ga je al bestellen Anderson?', 'Nee, laat deze dame maar eerste hoor', 'Wow, bedankt! Sympathiek van u!'
No shit vrouwmens, ik ben de sympathieksten van heel de frituur. Ondertussen nam ik mezelf nog een Stella fles uit zijne lelijke koelbak.

Ik doe m'n bestelling en zegt mijne favoriete frituurman: 'pakt maar nog eentje! pintjes zijn van mij jong!' Terwijl ik sta te tetteren kap ik een 3de gerstenatje m'n keelgat binnen. Bestelling klaar. Ik neem de zak aan. Deur van frituur gaat open. Goede vriend van mij staat met een stuk in z'n kloten in het deurgat en zegt tegen de mensen die zitten te eten een verwaaide 'hallo'. KOM ANDERSON, WE DRINKEN EENTJE SAMEN!

Aangezien vrouwlief thuis op me zit te wachten en ik geen koude frieten wou heb ik flink nee durven zeggen. M'n dronken alter ego ging daar weer z'n botten aan geveegd hebben, de loser. Gelukkig maar, want 30 seconden later komt er nog een goede kameraad van mij binnen. 'Zeg niet dat gij geen meer blijft drinken met ons hé?' terwijl hij me een bro-knuffel draait. Ook daar ben ik sterk geweest en gezegd dat ze mijn zak kunnen opblazen.

Netjes op tijd thuis. Pils uitgehaald en De Mol in gangk gesmeten. Een grote met warme pepersaus, XXL frikandel special met curryketchup, bicky cheese en lucifers (eerste keer dat ik dat at, niet mis). Doorgespoeld met een glas witte wijn. Geëindigd met een lekkere aged whisky van 12 jaar met een groot stuk taart die over was van m'n dochter haar b-day feestje. Precies een engel die in mijn bek scheet.

Maandag m'n maag wat rust moeten geven aangezien mijn poep precies een kapot luchtdrukventiel was.

Ik kijk alvast uit naar komende zondagavond, altijd een feest. :cheer:
 
Aangezien ik het in het Antwerpse woon is een Julientje mij onbekend, ik ken het maar kan het nergens bestellen.

Tot gisteren, ben een week aan de zee met het gezin en zag de Julien en de Rombout op de kaart staan.

Heb me een Romboutje besteld, €11… geen idee of dat normale prijzen zijn en sloeg me eerlijk gezegd beetje tegen maar had een uur ervoor een portie warm gemengd naar binnen gekletst met 3 Duvels dus zal daar aan hebben gelegen. :unsure:

Zou ook joppie saus moeten inzitten met stoofvlees saus maar ben enkel dat laatste tegengekomen.

Volgende de keer Julientje bestellen moest ik hier nog naar de frituur gaan.

IMG_0707.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Aangezien ik het in het Antwerpse woon is een Julientje mij onbekend, ik ken het maar kan het nergens bestellen.

Tot gisteren, ben een week aan de zee met het gezin en zag de Julien en de Rombout op de kaart staan.

Heb me een Romboutje besteld, €11… geen idee of dat normale prijzen zijn en sloeg me eerlijk gezegd beetje tegen maar had een uur ervoor een portie warm gemengd naar binnen gekletst met 3 Duvels dus zal daar aan hebben gelegen. :unsure:

Zou ook joppie saus moeten inzitten met stoofvlees saus maar ben enkel dat laatste tegengekomen.

Volgende de keer Julientje bestellen moest ik hier nog naar de frituur gaan.

Bekijk bijlage 28623
Da’s een romboutje met mayo.

Tegenwoordig vragen ze meestal “joppie of mayo?”
 
Aangezien ik het in het Antwerpse woon is een Julientje mij onbekend, ik ken het maar kan het nergens bestellen.

Tot gisteren, ben een week aan de zee met het gezin en zag de Julien en de Rombout op de kaart staan.

Heb me een Romboutje besteld, €11… geen idee of dat normale prijzen zijn en sloeg me eerlijk gezegd beetje tegen maar had een uur ervoor een portie warm gemengd naar binnen gekletst met 3 Duvels dus zal daar aan hebben gelegen. :unsure:

Zou ook joppie saus moeten inzitten met stoofvlees saus maar ben enkel dat laatste tegengekomen.

Volgende de keer Julientje bestellen moest ik hier nog naar de frituur gaan.

Bekijk bijlage 28623
Wat is dat voor een klein onding? Geen wonder dat je niet tevreden was.
 
Terug
Bovenaan