De Excel Troubleshooting Thread

Ik heb een Excel met 2 tabbladen

Zoekblad
Verrichtingen

In het Zoekblad tabblad staat er 1 tabel genaamd 'Zoekwoorden'. Die ziet er als volgt uit:

ZoekwoordCategorie
HYPOTHECAIRLening woning

In het tabblad verrichtingen staat een tabel die er zo uitziet:

DatumBedragOmschrijving
01/01/2023100
02/01/20231000HYPTHECAIR KREDIET 11111 VERVALDAG
03/01/202343,3413.32 ZALANDO BERLIN.

Zoals jullie kunnen raden probeer ik mijn uitgaven (automatisch) in kaart te brengen en zodoende wil ik bij die laatste tabel een kolom 'categorie'.
Het probleem is dat ik enkel het vak 'omschrijving' heb om mij op te baseren bij ING, en dat dat een verzameling is van allerlei rare dingen. Veel spaties, veel nummertjes. Er is geen lijn in te trekken (bv het eerste woord ofzo). Hij moet dus een vlookup aan de hand van wildcards in de eerste tabel. Alleen zelfs met chatgpt krijg ik dat niet geregeld en blijft hij fouten geven. Iemand hier een idee?
 
Ik heb een Excel met 2 tabbladen

Zoekblad
Verrichtingen

In het Zoekblad tabblad staat er 1 tabel genaamd 'Zoekwoorden'. Die ziet er als volgt uit:

ZoekwoordCategorie
HYPOTHECAIRLening woning

In het tabblad verrichtingen staat een tabel die er zo uitziet:

DatumBedragOmschrijving
01/01/2023100
02/01/20231000HYPTHECAIR KREDIET 11111 VERVALDAG
03/01/202343,3413.32 ZALANDO BERLIN.

Zoals jullie kunnen raden probeer ik mijn uitgaven (automatisch) in kaart te brengen en zodoende wil ik bij die laatste tabel een kolom 'categorie'.
Het probleem is dat ik enkel het vak 'omschrijving' heb om mij op te baseren bij ING, en dat dat een verzameling is van allerlei rare dingen. Veel spaties, veel nummertjes. Er is geen lijn in te trekken (bv het eerste woord ofzo). Hij moet dus een vlookup aan de hand van wildcards in de eerste tabel. Alleen zelfs met chatgpt krijg ik dat niet geregeld en blijft hij fouten geven. Iemand hier een idee?


Dit geeft in elk geval een true/false logica voor het opzoeken. Bijkomend zou hij in geval van true het gevonden woord moeten lookupen..

Dit combineren met =switch(true)?
 
Terug
Bovenaan