Performance dashboard excel

DEN_DWOAZN

Active member
De laatste tijd kelderen onze productiecijfers gigantisch naar beneden.

Wij halen uit een applicatie de cijfers per productielijn, per dan en per shift.

Nu is dit enkel cijfermatig en zou ik dit ook willen overbrengen naar de arbeiders op de vloer. Ik was aan het denken om een dashboard te maken in Excel maar zou eigenlijk niet meteen weten hoe eraan te beginnen en hoe het zo simpel mogelijk te houden.


Ik wil een target erop zetten en op dagbasis de output per shift, per productielijn.

Ook zou ik het visueel zo willen maken dat het een eyecatcher is voor de medewerkers, dus was ik aan een grafiekje (per lijn) aan het denken.
 
De laatste tijd kelderen onze productiecijfers gigantisch naar beneden.

Wij halen uit een applicatie de cijfers per productielijn, per dan en per shift.

Nu is dit enkel cijfermatig en zou ik dit ook willen overbrengen naar de arbeiders op de vloer. Ik was aan het denken om een dashboard te maken in Excel maar zou eigenlijk niet meteen weten hoe eraan te beginnen en hoe het zo simpel mogelijk te houden.


Ik wil een target erop zetten en op dagbasis de output per shift, per productielijn.

Ook zou ik het visueel zo willen maken dat het een eyecatcher is voor de medewerkers, dus was ik aan een grafiekje (per lijn) aan het denken.
Zonder een idee te hebben hoe die data er nu uit ziet, is het onmogelijk om daar iets nuttig over te zeggen. Maar als je de productiecijfers al krijgt met de shift, de productielijn en de datum, én een aparte sheet met targets, dan lijkt me dat amper werk.

Of het bedrijfstechnisch een goed idee is om mensen met zo de vinger te gaan wijzen, is een ander verhaal. Want wat ga je doen als "de slechte lijn" zegt dat ze al maanden klagen dat ze te weinig mensen hebben bvb?
 
Mss eerst eens kijken naar de verschillende lijnen en shifts en evalueren, kan me niet voorstellen dat de resultaten gelijkaardig zijn, zijn ze dat wel moet er onderliggend gezocht worden.
 
Lijkt mij iets goed om met draaitabellen en draaigrafieken te doen?
Kan je snel in elkaar steken als je reeds al je gegevens hebt en is bovendien zeer gemakkelijk aan te passen.
 
Ik zou het dashboard enkel gebruiken om zelf inzichten te krijgen. Zeker niet op een scherm met een target en zichtbaar voor de productiemedewerkers (als dat al de bedoeling was), dat komt nogal autocratisch over. Streef ernaar een servant leader te zijn. Gebruik de cijfers voor je eigen inzichten, en ga op basis van die resultaten praten met de mensen zodat je weet wat er leeft. Hou desnoods een anonieme enquete. Pas als je de harde cijfers koppelt met wat er leeft op de vloer krijg je de juiste inzichten en kan je acties gaan koppelen. Laat hen voelen dat je 1 van hun bent, en ga samen op zoek naar oplossingen ipv met de vinger te wijzen.
 
Ik zou het dashboard enkel gebruiken om zelf inzichten te krijgen. Zeker niet op een scherm met een target en zichtbaar voor de productiemedewerkers (als dat al de bedoeling was), dat komt nogal autocratisch over. Streef ernaar een servant leader te zijn. Gebruik de cijfers voor je eigen inzichten, en ga op basis van die resultaten praten met de mensen zodat je weet wat er leeft. Hou desnoods een anonieme enquete. Pas als je de harde cijfers koppelt met wat er leeft op de vloer krijg je de juiste inzichten en kan je acties gaan koppelen. Laat hen voelen dat je 1 van hun bent, en ga samen op zoek naar oplossingen ipv met de vinger te wijzen.
Dit x1000
 
Ik zou het dashboard enkel gebruiken om zelf inzichten te krijgen. Zeker niet op een scherm met een target en zichtbaar voor de productiemedewerkers (als dat al de bedoeling was), dat komt nogal autocratisch over. Streef ernaar een servant leader te zijn. Gebruik de cijfers voor je eigen inzichten, en ga op basis van die resultaten praten met de mensen zodat je weet wat er leeft. Hou desnoods een anonieme enquete. Pas als je de harde cijfers koppelt met wat er leeft op de vloer krijg je de juiste inzichten en kan je acties gaan koppelen. Laat hen voelen dat je 1 van hun bent, en ga samen op zoek naar oplossingen ipv met de vinger te wijzen.
Excuses voor de onduidelijkheid maar de doelstelling is om op operationeel niveau aan te kaarten dat het niet loopt zoals het zou moeten lopen. Aangezien het over ploegen heen gaat was mijn insteek inderdaad om vanop de vloer feedback te krijgen. Niet louter cijfermatig wijzen van bovenuit.
Leestip: The toyota way.
Actietip: gemba walks & dmaic
KPItip: oee
Thx voor de tips. De volgende stap is inderdaad OEE. We zijn reeds gestart met een visualisatie van een productielijn.
 
Hoe ik het zou doen.

1. Proberen om een rechtstreekse connectie te maken met je datasource.
2. Datasource modelleren in Power Query.
3. Een additionele datasource maken, nl een “calender file” die je meer mogelijkheden geeft om data op te delen in bvb fiscal years, quarters etc en deze koppelen aan je source data via Power Pivot.
4. Via Pivottabellen en Pivotcharts je grafieken zichtbaar maken.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan