De energiethread

Wat een slechte minister van energie inderdaad, stel je voor dat ze er voor zorgen dat er energie is.

Het gaat er over dat de NVA mee verantwoordelijk is voor het huidige beleid, voor de koers die ingezet is. Er is nooit de duidelijke keuze gemaakt om de kerncentrales langer open te houden, deze keuze had reeds moeten gemaakt zijn onder hun beleid. Daar had ik me ook gerust in kunnen vinden. Neen, er is gekozen voor een duidelijke verottingsstrategie om dan te proberen de schuld in andermans schoenen te steken. Waar jammer genoeg veel te veel mensen met open ogen inlopen.

Ik ben zelf ook voorstander van kernenergie, maar dit is nu gewoon te laat. Er moeten stappen ondernomen worden. En zelfs in de keuze voor meer nieuwe kernenergie hebben nieuwe gascentrales een plaats, aangezien zon/wind energie variabel blijven en kernenergie dit niet is. Hierbij zijn nieuwe(!) gascentrales een vrij 'groene' aanvullende energiebron, beter dan steenkool of van die "jetengines" of de import van energie uit bruinkool uit Duitsland of import tout court om meer zelfstandig in de energie te voorzien.

Als er een beter alternatief is, dat men hier dan op inzet. En dan bedoel ik, op korte termijn he. En haalbaar.

Het is voor mij ondertussen niet meer duidelijk wie nu aan de basis van het probleem ligt. Bij Groen schreeuwt men over sabotage vanuit de Vlaamse Regering. Maar Demir zegt doodleuk dat de uitstoot van die gascentrales niet conform het tijdelijk stikstofarrest is en ze dus niet kunnen worden vergund.

Dat is toch vrij eenvoudig te controleren. Klopt het wat Demir zegt?

Het is voor mij ondertussen niet meer duidelijk wie nu aan de basis van het probleem ligt. Bij Groen schreeuwt men over sabotage vanuit de Vlaamse Regering. Maar Demir zegt doodleuk dat de uitstoot van die gascentrales niet conform het tijdelijk stikstofarrest is en ze dus niet kunnen worden vergund.

Dat is toch vrij eenvoudig te controleren. Klopt het wat Demir zegt?
Nu, het kan kloppen wat Demir zegt, daar niet van.

Naar mijn mening zijn alle regeringspartijen, nu en van de vorige regeerperiodes schuldig. Actief door beslissingen of passief, door schuldigverzuim, het nalaten acties te ondernemen.

Het zou ze sieren moest men samen naar oplossingen zoeken voor de situatie gelijk hem nu is. Het is te laat om de kerncentrales nog open te houden. (Twee zou nog gaan, maar dan geen subsidies vanuit Europa voor de gascentrales.) Welke alternatieven zijn er nog buiten gascentrales? Naast dan het gewoon op zijn beloop laten gaan en rekenen op het kunnen importeren van voldoende elektriciteit. Welke oplossingen zouden er nog zijn voor op relatief korte termijn?

Ze zijn er allen voor verantwoordelijk. De huidige regeringspartijen en de partijen van de vorige regering, die wel dingen beslissen, maar uiteindelijk niets doen om te zorgen dat deze beslissingen uitgevoerd kunnen worden.

Waarom zetten ze die centrale ipv in Vilvoorde niet ergens in de Walen?
Ze hebben al enkele gascentrales goedgekeurd maar het was een compromis, onder druk van Ecolo heeft de Waalse overheid de strenge CO2 vereisten laten vallen (Belgische politiek is raar geworden) want anders waren de nieuwe centrales er onbetaalbaar geweest. Ik vermoed dat ze dat compromis niet willen opentrekken om nog meer CO2 te produceren in Wallonië.

is het dan eigl zo slecht om onze energie vanuit het buitenland te importeren ? Met daarnaast dan de windmolenparken ?
Kan ook maar als ze daar overschot hebben + kans dat dat meer kost is redelijk groot zeker?
Ze hebben al enkele gascentrales goedgekeurd maar het was een compromis, onder druk van Ecolo heeft de Waalse overheid de strenge CO2 vereisten laten vallen (Belgische politiek is raar geworden) want anders waren de nieuwe centrales er onbetaalbaar geweest. Ik vermoed dat ze dat compromis niet willen opentrekken om nog meer CO2 te produceren in Wallonië.
Ik dacht dat er ook daar nog maar 1 goedgekeurd was?
Ik zie 4 maar dacht dat ze met voorwaarden waaraan niet voldaan kan worden

Kan ook maar als ze daar overschot hebben + kans dat dat meer kost is redelijk groot zeker?

Ik dacht dat er ook daar nog maar 1 goedgekeurd was?
Ik zie 4 maar dacht dat ze met voorwaarden waaraan niet voldaan kan worden
Het zijn die strenge milieuvoorwaarden die ze in september laten vallen hebben denk ik.

Welke mogelijkheden het zijn, dat hoort u volgende week in "Het leven zoals het is, De Vivaldi's"

Als.. U dan nog stroom heeft
Next:

Volgens de minister zijn er nog altijd opties, al wil ze daar niet op vooruitlopen. “We hebben afgesproken met de regering dat wij een omvangrijk rapport gaan maken, we zullen dat heel grondig bestuderen en op heel korte termijn met oplossingen naar de regering gaan.”
Net ook nog een klein debat De Wever VS De Vriendt in Terzake

Heb niet kunnen kijken, weten we iets meer? 😅
Ja iedereen zal verplicht zich/haarzelf van energie moeten voorzien.

Dat kan, door 24/7 op een loopband te lopen aan minstens 20km/u gemiddeld. Per beurtrol door elk gezinslid.
Zo kunnen de anderen gezinsleden dan genieten van elektriciteit.
Ben je single? Dan heb je pech.

Ja iedereen zal verplicht zich/haarzelf van energie moeten voorzien.

Dat kan, door 24/7 op een loopband te lopen aan minstens 20km/u gemiddeld. Per beurtrol door elk gezinslid.
Zo kunnen de anderen gezinsleden dan genieten van elektriciteit.
Ben je single? Dan heb je pech.
Dan koop je batterij dat je vult he
Maar met een fiets gaat het beter trouwens

Is het trouwens niet vreemd dat ze in 2024 van plan zijn om rond te gaan vragen wat energieleveranciers "nog kunnen aanbieden"? Het lijkt me dat uw onderhandelingspositie niet bepaald sterk is zo vlak voor je de stekker uit uw kerncentrales gaat trekken.

Volgens diverse bronnen zijn we voorbij point of no return wat de kerncentrales betreft, de afbouw is ingezet.

België heeft zichzelf in de slechtst mogelijke onderhandelingspositie gemanouvreerd. En op veel goodwill uit Parijs gaan ze niet moeten rekenen, daarvoor heeft de Belgische politiek iets te vaak Engie geschoffeerd.

Als de zak met geld maar zwaar genoeg is kan echter aan alles een mouw worden gepast. Maar in de winter van 2025 zal geen enkele reactor draaien tenzij de politiek een of andere onorthodoxe manier vindt om de vergunningsprocedures te omzeilen.

België is internationaal zo'n kleine elektriciteitsmarkt dat de hoeveelheid die wij moeten gaan importeren geen drol uitmaakt op de Europese markt.

Het is inderdaad zo dat er een doorgedreven market coupling is in de elektriciteitsmarkt, ongeveer heel West-Europa en Scandinavië vormen één markt. Dit wil niet zeggen dat de prijzen overal gelijk zijn, enkel dat de interconnectiecapaciteit tussen de zones optimaal gebruikt wordt op basis van algoritmes waardoor de prijsverschillen kleiner zijn dan in ontkoppelde markten.
Maar in Finland is de elektriciteitsprijs morgen 25 euro, en in België 184. Simpelweg omdat je die elektriciteit niet van Finland naar België krijgt.
En waarom leggen we dan gewoon geen lijnen aan die dit wel zouden kunnen? Omdat die interlinks en bijhorende hoogspanningslijnen miljarden kosten en zoals elk groot infrastructuurproject steevast botsen op lokaal of nationaal verzet.
Ook binnen landen is dit soms al een probleem: Duitsland heeft veel windmolens in het noorden van het land. Maar de afname is veel groter in het zuiden (o.a. Ruhrgebied). Als er in het noorden veel wind is krijgen ze de elektriciteit niet naar het zuiden. Zie ook: West-Vlaamse burgemeesters verzetten zich tegen de hoogspanningslijnen die de stroom van de nieuwe offshore windparken naar het binnenland moeten krijgen.

Het scenario waarbij nieuwe gascentrales op piekmomenten draaien houdt al rekening met maximale import vanuit het buitenland op hetzelfde moment. Geen gascentrales = simpelweg te weinig elektriciteit om aan de Belgische vraag te voldoen.

Waarom zetten ze die centrale ipv in Vilvoorde niet ergens in de Walen?

Omdat je niet zomaar een centrale om het even waar kan plaatsen.
Enerzijds moet je er een directe aansluiting op het Fluxys-net hebben die voldoende gas kan leveren. Veel plaatsen in Wallonie (en Vlaanderen) vallen dus al af.
Anderzijds moet je je elektriciteit kwijtkunnen op het net. Dus aangesloten op het hoogspanningsnet, en met de mogelijkheid om de stroom te krijgen waar de afnemers zitten.
Vergelijk het met die straten waar de zonnepanelen uitvallen op goede dagen. Daar heb je ook een mismatch tussen productiecapaciteit en de dimensie van het net. Idem hier, het heeft geen zin om alle productie in Wallonië te centraliseren omdat je de elektriciteit gewoon niet meer naar Vlaanderen krijgt.

Vilvoorde is dé site in België die het meest geschikt is voor een gascentrale.

België heeft zichzelf in de slechtst mogelijke onderhandelingspositie gemanouvreerd. En op veel goodwill uit Parijs gaan ze niet moeten rekenen, daarvoor heeft de Belgische politiek iets te vaak Engie geschoffeerd.

Als de zak met geld maar zwaar genoeg is kan echter aan alles een mouw worden gepast. Maar in de winter van 2025 zal geen enkele reactor draaien tenzij de politiek een of andere onorthodoxe manier vindt om de vergunningsprocedures te omzeilen.
Natuurlijk, dat hebben ze vroeger ook gezegd dat ze altijd hun verantwoordelijkheid zullen nemen als er een bevoorradingsprobleem dreigt in België, maar ze we de winter van 2025 zeer waarschijnlijk zullen stilliggen door levensduurverlenging-werkzaamheden.

Zeker nu blijkt de kerncentrales van Belgie de sterkhouder zijn van de groep, ze hebben fors meer wist geboekt.
Mogelijk zullen ze in Parijs dus iets schappelijker zijn als Tinne en Alexander op de koffie komen :D

Dus @parabellum, als je er een cijfer op moet plakken, wat is de kans dat we in die winter van 2025 met een schakelplan te maken krijgen.

De afschakelplannen zijn eigenlijk nooit weggeweest. Ze zijn er momenteel ook nog, enkel is de kans dat ze geactiveerd moeten worden klein. Systematisch zal die kans verhogen. We gaan namelijk al vanaf volgend jaar reactoren sluiten.

Een echt cijfer durf ik er voor 2025 niet opplakken maar ik denk dat heel wat factoren zullen moeten meevallen om geen afschakelingen te zien. Een zachte winter met veel wind en veel zon zal het wenselijke scenario zijn.

Er zijn ook een paar elementen waarvan ik de impact niet kan inschatten. Het nieuwe capaciteitstarief voor distributie bijvoorbeeld. Op zich een logische evolutie omdat het de kosten voor het net eerlijker zal verdelen. Maar dan weer compleet onlogisch dat ze geen rekening houden met wanneer je je piekverbruik legt. Een piek op een zaterdagmiddag om 15 uur is helemaal niet problematisch, op een maandagavond om 18 uur wel. Het tarief reflecteert dat echter niet. Dus te bekijken welk effect dit zal hebben op de piekvraag op het Belgische net.

De afschakelplannen zijn eigenlijk nooit weggeweest. Ze zijn er momenteel ook nog, enkel is de kans dat ze geactiveerd moeten worden klein. Systematisch zal die kans verhogen. We gaan namelijk al vanaf volgend jaar reactoren sluiten.
En wat ivm bedrijven? Ik weet dat de meesten een noodgenerator hebben maar wat ivm kleinere KMO's?
Meestal gaan afschakelplannen pas in werking, vanaf de avond. Maar is dat ook echt gegarandeerd? En wat ivm bedrijven met nachtdienst?

Hier het afschakelplan van de overheid
afschakelplan

Mijn gemeente bevindt zich in schijf 6. Voor de mensen in schijf 8 --> Véél geluk in 2025 .. :frown:

En wat ivm bedrijven? Ik weet dat de meesten een noodgenerator hebben maar wat ivm kleinere KMO's?
Meestal gaan afschakelplannen pas in werking, vanaf de avond. Maar is dat ook echt gegarandeerd? En wat ivm bedrijven met nachtdienst?

afschakelplan

Mijn gemeente bevindt zich in schijf 6. Voor de mensen in schijf 8 --> Véél geluk in 2025 .. :frown:
Wij staan zelfs niet in schijf 1. :unsure:

Volgens Fluvius: "Jouw straat is niet opgenomen in het afschakelplan. Je wordt niet afgeschakeld."
Sweet. En dat in het meest boerige boerengat van Vlaanderen. :cool: Hoogstwaarschijnlijk omdat er hier teveel varkenshouders zitten die niet zomaar in de kou mogen gezet worden, of ligt dat aan iets anders?

afschakelplan

Grote verbruikers zijn rechtstreeks aangesloten, niet via het distributienet, en vallen dus niet onder het afschakelplan.

Zowat alle KMO’s wel, maar er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen wie wel en wie niet afgeschakeld wordt binnen een schijf. Het zijn cabines die afgeschakeld worden, geen individuele aansluitingen. Dus ja, bij een afschakeling gaan er ook bedrijven getroffen worden, dat is zeker.

Grootste kans op afschakeling is ‘s avonds om 18 uur. Maar eigenlijk kan het licht op eender welk moment uitgaan.
Had dit op een koude winterdag gebeurd dan had de UK moeten afschakelen. Idem hier, op bepaalde dagen zijn de marges zo klein dat een onverwacht event, zoals een interconnector die uitvalt of een scramble van een reactor, een automatische afschakeling zou triggeren.
Dat is eigenlijk nog wat anders dan een afschakelplan, want het gebeurt automatisch om een volledige black-out van het net te vermijden. Een black-out is een horrorscenario omdat alle productie onvermijdelijk stilvalt. Daarna moet je weer alles on-line krijgen, maar dat is zeer complex en kan dagen duren.

Terug
Bovenaan