Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Omdat Wallonië niet de Co2 fabriek van België wil worden.Waarom zetten ze die centrale ipv in Vilvoorde niet ergens in de Walen?
Wat een slechte minister van energie inderdaad, stel je voor dat ze er voor zorgen dat er energie is.
Het gaat er over dat de NVA mee verantwoordelijk is voor het huidige beleid, voor de koers die ingezet is. Er is nooit de duidelijke keuze gemaakt om de kerncentrales langer open te houden, deze keuze had reeds moeten gemaakt zijn onder hun beleid. Daar had ik me ook gerust in kunnen vinden. Neen, er is gekozen voor een duidelijke verottingsstrategie om dan te proberen de schuld in andermans schoenen te steken. Waar jammer genoeg veel te veel mensen met open ogen inlopen.
Ik ben zelf ook voorstander van kernenergie, maar dit is nu gewoon te laat. Er moeten stappen ondernomen worden. En zelfs in de keuze voor meer nieuwe kernenergie hebben nieuwe gascentrales een plaats, aangezien zon/wind energie variabel blijven en kernenergie dit niet is. Hierbij zijn nieuwe(!) gascentrales een vrij 'groene' aanvullende energiebron, beter dan steenkool of van die "jetengines" of de import van energie uit bruinkool uit Duitsland of import tout court om meer zelfstandig in de energie te voorzien.
Als er een beter alternatief is, dat men hier dan op inzet. En dan bedoel ik, op korte termijn he. En haalbaar.
Nu, het kan kloppen wat Demir zegt, daar niet van.Het is voor mij ondertussen niet meer duidelijk wie nu aan de basis van het probleem ligt. Bij Groen schreeuwt men over sabotage vanuit de Vlaamse Regering. Maar Demir zegt doodleuk dat de uitstoot van die gascentrales niet conform het tijdelijk stikstofarrest is en ze dus niet kunnen worden vergund.
Dat is toch vrij eenvoudig te controleren. Klopt het wat Demir zegt?
Ze hebben al enkele gascentrales goedgekeurd maar het was een compromis, onder druk van Ecolo heeft de Waalse overheid de strenge CO2 vereisten laten vallen (Belgische politiek is raar geworden) want anders waren de nieuwe centrales er onbetaalbaar geweest. Ik vermoed dat ze dat compromis niet willen opentrekken om nog meer CO2 te produceren in Wallonië.Waarom zetten ze die centrale ipv in Vilvoorde niet ergens in de Walen?
Kan ook maar als ze daar overschot hebben + kans dat dat meer kost is redelijk groot zeker?is het dan eigl zo slecht om onze energie vanuit het buitenland te importeren ? Met daarnaast dan de windmolenparken ?
Ik dacht dat er ook daar nog maar 1 goedgekeurd was?Ze hebben al enkele gascentrales goedgekeurd maar het was een compromis, onder druk van Ecolo heeft de Waalse overheid de strenge CO2 vereisten laten vallen (Belgische politiek is raar geworden) want anders waren de nieuwe centrales er onbetaalbaar geweest. Ik vermoed dat ze dat compromis niet willen opentrekken om nog meer CO2 te produceren in Wallonië.
Het zijn die strenge milieuvoorwaarden die ze in september laten vallen hebben denk ik.Kan ook maar als ze daar overschot hebben + kans dat dat meer kost is redelijk groot zeker?
Ik dacht dat er ook daar nog maar 1 goedgekeurd was?
Ik zie 4 maar dacht dat ze met voorwaarden waaraan niet voldaan kan worden
Next:Welke mogelijkheden het zijn, dat hoort u volgende week in "Het leven zoals het is, De Vivaldi's"
Als.. U dan nog stroom heeft
Net ook nog een klein debat De Wever VS De Vriendt in TerzakeVolgens de minister zijn er nog altijd opties, al wil ze daar niet op vooruitlopen. “We hebben afgesproken met de regering dat wij een omvangrijk rapport gaan maken, we zullen dat heel grondig bestuderen en op heel korte termijn met oplossingen naar de regering gaan.”
Heb niet kunnen kijken, weten we iets meer?Next:
Net ook nog een klein debat De Wever VS De Vriendt in Terzake

Ja iedereen zal verplicht zich/haarzelf van energie moeten voorzien.Heb niet kunnen kijken, weten we iets meer?![]()
Dan koop je batterij dat je vult heJa iedereen zal verplicht zich/haarzelf van energie moeten voorzien.
Dat kan, door 24/7 op een loopband te lopen aan minstens 20km/u gemiddeld. Per beurtrol door elk gezinslid.
Zo kunnen de anderen gezinsleden dan genieten van elektriciteit.
Ben je single? Dan heb je pech.
Volgens diverse bronnen zijn we voorbij point of no return wat de kerncentrales betreft, de afbouw is ingezet.
België is internationaal zo'n kleine elektriciteitsmarkt dat de hoeveelheid die wij moeten gaan importeren geen drol uitmaakt op de Europese markt.
Waarom zetten ze die centrale ipv in Vilvoorde niet ergens in de Walen?
Natuurlijk, dat hebben ze vroeger ook gezegd dat ze altijd hun verantwoordelijkheid zullen nemen als er een bevoorradingsprobleem dreigt in België, maar ze we de winter van 2025 zeer waarschijnlijk zullen stilliggen door levensduurverlenging-werkzaamheden.België heeft zichzelf in de slechtst mogelijke onderhandelingspositie gemanouvreerd. En op veel goodwill uit Parijs gaan ze niet moeten rekenen, daarvoor heeft de Belgische politiek iets te vaak Engie geschoffeerd.
Als de zak met geld maar zwaar genoeg is kan echter aan alles een mouw worden gepast. Maar in de winter van 2025 zal geen enkele reactor draaien tenzij de politiek een of andere onorthodoxe manier vindt om de vergunningsprocedures te omzeilen.

Dus @parabellum, als je er een cijfer op moet plakken, wat is de kans dat we in die winter van 2025 met een schakelplan te maken krijgen.
En wat ivm bedrijven? Ik weet dat de meesten een noodgenerator hebben maar wat ivm kleinere KMO's?De afschakelplannen zijn eigenlijk nooit weggeweest. Ze zijn er momenteel ook nog, enkel is de kans dat ze geactiveerd moeten worden klein. Systematisch zal die kans verhogen. We gaan namelijk al vanaf volgend jaar reactoren sluiten.

Wij staan zelfs niet in schijf 1.En wat ivm bedrijven? Ik weet dat de meesten een noodgenerator hebben maar wat ivm kleinere KMO's?
Meestal gaan afschakelplannen pas in werking, vanaf de avond. Maar is dat ook echt gegarandeerd? En wat ivm bedrijven met nachtdienst?
Hier het afschakelplan van de overheid
afschakelplan
Mijn gemeente bevindt zich in schijf 6. Voor de mensen in schijf 8 --> Véél geluk in 2025 ..![]()

Hoogstwaarschijnlijk omdat er hier teveel varkenshouders zitten die niet zomaar in de kou mogen gezet worden, of ligt dat aan iets anders?En wat ivm bedrijven? Ik weet dat de meesten een noodgenerator hebben maar wat ivm kleinere KMO's?
Meestal gaan afschakelplannen pas in werking, vanaf de avond. Maar is dat ook echt gegarandeerd? En wat ivm bedrijven met nachtdienst?
Hier het afschakelplan van de overheid
afschakelplan
Mijn gemeente bevindt zich in schijf 6. Voor de mensen in schijf 8 --> Véél geluk in 2025 ..![]()