De energiethread

3ichi4q.jpeg

Dit snap ik absoluut niet.

Dus... N-VA houdt de vergunning van gascentrales tegen, wat in feite goed is, gezien die CO² uitstoten (maar naar eigen zeggen omdat de voorwaarden rond stikstof niet nagekomen worden), en dat krijgt dan bakken kritiek vanuit vooral Groene kant, die dus liever gascentrales zien die CO² uitstoten, dan kerncentrales die geen CO² uitstoten.

Wie is er dan groen en wie niet?

Nieuwe sterke analyse van Wouter Verschelden, ondanks de politieke shit-show heerlijk om zijn dagelijkse nieuwsbrieven te lezen.

Zijn er al spannendere dossiers geweest? Inmiddels zijn we zo goed als half november, de tijd tikt,...

Dat is eigenlijk nog wat anders dan een afschakelplan, want het gebeurt automatisch om een volledige black-out van het net te vermijden. Een black-out is een horrorscenario omdat alle productie onvermijdelijk stilvalt. Daarna moet je weer alles on-line krijgen, maar dat is zeer complex en kan dagen duren.

Een volledige black-out. Een scenario waardoor dus alle productie tript door een cascade van uitschakelingen is niet zo heel waarschijnlijk hoor.
De installaties die dienen om het net opnieuw op te bouwen zijn op zo een manier beveiligd dat deze heel snel trippen en snel op eilandwerking kunnen gaan.
Het klopt dat de nucelaire sites er als eerste uit zullen gaan en pas in een latere fase zullen bijgestart worden. Maar dit heeft vooral te maken met het feit dat je niet opnieuw wilt trippen maar eerst een stabiel net terug wilt.

3ichi4q.jpeg

Dit snap ik absoluut niet.

Dus... N-VA houdt de vergunning van gascentrales tegen, wat in feite goed is, gezien die CO² uitstoten (maar naar eigen zeggen omdat de voorwaarden rond stikstof niet nagekomen worden), en dat krijgt dan bakken kritiek vanuit vooral Groene kant, die dus liever gascentrales zien die CO² uitstoten, dan kerncentrales die geen CO² uitstoten.

Wie is er dan groen en wie niet?

Men verwijt Groen dan ook dogmatisme t.a.v. kernenergie. Hun keuze dat zij de slechte oplossing voor het klimaat prefereren.

Of hun jongerenafdeling, achterban en kiezers ook zo denken, durf ik te betwijfelen. Dit is gewoon de achilleshiel van die partij vermits men gewoon ingaat tegen de eigen core business.

Men verwijt Groen dan ook dogmatisme t.a.v. kernenergie. Hun keuze dat zij de slechte oplossing voor het klimaat prefereren.

Of hun jongerenafdeling, achterban en kiezers ook zo denken, durf ik te betwijfelen. Dit is gewoon de achilleshiel van die partij vermits men gewoon ingaat tegen de eigen core business.
Ik denk dat je agressief moet gaan targetten op Groenstemmers, want als Groenstemmers weten hoe het zit, gaan ze ook beginnen denken van: "dat klopt niet helemaal". Een groot deel van Groenstemmers zijn jongeren die voor de eerste keer gaan stemmen, die terecht bezorgd zijn om milieu & klimaat, en dan Groen stemmen omwille v/d naam. Maar ondertussen heeft quasi elke partij wel een klimaatbeleid (op VB dan na), de één al wat beter dan de andere.

Ik ben geen fan van kernenergie, maar het is heel duidelijk dat het de lesser evil v/d twee is, maar als je geen beslissingen durft nemen, en niet zegt van: "kijk, we zullen de kernuitstap moeten uitstellen, want we hebben dit niet voorzien", dat je met problemen gaat zitten. Want niet investeren in kernenergie maar ze toch blijven gebruiken is ook een enorm risico. En we weten allemaal dat we ook met een groot probleem komen te zitten als de kerncentrales er plots niet meer zijn, en er is geen (goed) alternatief, en gascentrales zijn voor mij geen goed alternatief, want dan creer je weer een nieuw probleem, en haal je die 40 of 47% CO²-vermindering ook absoluut niet.

Kernenergie zal nog iets zijn van de komende decennia, voorlopig. Maar bepaalde kerncentrales zijn absoluut verouderd en in verval, en dat zal geld kosten, veel geld. Maar op zich houdt een goed onderhouden kerncentrale die de veiligheidsvoorwaarden naleeft, een heel klein veiligheidsrisico in. Door nalatigheid ga je dat risico enorm vergroten. En als oplossing voor de middellange termijn is het perfect. Lange termijn? Akkoord. Best niet. Maar ik denk wel dat een kernuitstap eerder pas in 2050/2060/2070 aan de orde zal zijn, en dat we dus moeten investeren in een nieuwe generatie kerncentrales. Er zijn andere landen die dat ook doen, zoals onze zuiderburen bijvoorbeeld. Het zal onze afhankelijkheid van het oosten (Rusland, Wit-Rusland) ook een stuk verkleinen.

Er zijn nog andere manieren om energie op te wekken, maar jammer genoeg is dat blijkbaar nog niet aan de orde allemaal, of heeft men nog niet serieus over die oplossingen nagedacht, en zal er ook wel wereldwijde samenwerking moeten komen voor verschillende projecten. Ik geloof bijvoorbeeld dat op de COP of als subtak van de VN dat het mogelijk moet zijn om bepaalde delen in de wereld te gebruiken voor het opwekken van energie, zoals in de Sahara. Volledig 100% afhankelijk kan je daar ook niet van zijn, want concentratie van energie is ook niet het slimste idee. Maar het zou op langere termijn het hele energieprobleem van de baan kunnen helpen, als er voldoende back-ups zijn voor mochten problemen met die energievoorraad zijn (door weersomstandigheden: dan heb ik het over bewolking of stof in de Sahara, wat vaak ook wel eerder gelokaliseerd is). Het bouwen en onderhoud zal ook wel wat tijd kosten. Maar de mogelijkheden zijn zeker aanwezig.

Ik hoop dat de klimaatbeweging en de Groenen dat op een dag ook zullen inzien. Energie is maar één v/d problemen die aangepakt worden. Er zijn andere zaken die ook broeikasgassen doen uitstoten, maar ik geloof er wel in dat er voor elk probleem een oplossing bestaat, en die is er zeker. En moet zelfs niet zo ingrijpend of vrijheidsbeperkend zijn als sommigen ons willen doen geloven.

Wij staan zelfs niet in schijf 1. :unsure:

Volgens Fluvius: "Jouw straat is niet opgenomen in het afschakelplan. Je wordt niet afgeschakeld."
Sweet. En dat in het meest boerige boerengat van Vlaanderen. :cool: Hoogstwaarschijnlijk omdat er hier teveel varkenshouders zitten die niet zomaar in de kou mogen gezet worden, of ligt dat aan iets anders?
Ik geloof dat we hier dicht genoeg tegen het franse net zitten om van daar elektriciteit te krijgen.

Ik geloof dat we hier dicht genoeg tegen het franse net zitten om van daar elektriciteit te krijgen.
Ons huis trekt idd zijn elektriciteit uit Frankrijk. De hoogspanningscabine hier levert op zomaar even 7 woningen/boerderijen en de hoogspanningskabels kan je volgen tot over de grens. Rij je hier 2km verder, voorbij die 7 verbruikers, kom je een andere cabine tegen die aangesloten is op Poperinge. Waar Poperinge zijn energie van haalt, is hun probleem. :unsure:

Ons huis trekt idd zijn elektriciteit uit Frankrijk. De hoogspanningscabine hier levert op zomaar even 7 woningen/boerderijen en de hoogspanningskabels kan je volgen tot over de grens. Rij je hier 2km verder, voorbij die 7 verbruikers, kom je een andere cabine tegen die aangesloten is op Poperinge. Waar Poperinge zijn energie van haalt, is hun probleem. :unsure:
Ik stel gewoon voor als er hier in west vlaanderen een black out dreigt we gewoon frans vlaanderen terug annexeren waardoor we de kerncentrale van grevelingen terug in ons grondgebied hebben. Imo is het te belachelijk voor woorden dat de groenen hun dogma blijven aanhouden ivm kernenergie maar we nog altijd meer bedreigd zijn in het overgrote deel van belgie door franse kerncentrales dan onze eigen kerncentrales. :wallbash: :wallbash:

Ik stel gewoon voor als er hier in west vlaanderen een black out dreigt we gewoon frans vlaanderen terug annexeren waardoor we de kerncentrale van grevelingen terug in ons grondgebied hebben. Imo is het te belachelijk voor woorden dat de groenen hun dogma blijven aanhouden ivm kernenergie maar we nog altijd meer bedreigd zijn in het overgrote deel van belgie door franse kerncentrales dan onze eigen kerncentrales. :wallbash: :wallbash:
Vrij zeker dat onze energie ook effectief van die centrale komt. Ik betaal er wel veel meer voor dan de Fransman die hier 7km verder over de grens woont.

Vrij zeker dat onze energie ook effectief van die centrale komt. Ik betaal er wel veel meer voor dan de Fransman die hier 7km verder over de grens woont.
Ma hier hebt ge tenminste deftige prepare en gehakt natuurlijk :unsure:.
Ikzelf heb er toch wel al meermaals aan gedacht om als het hier ooit teveel mijn kloten uithangt om gewoon over de grens te gaan wonen. Dan moet ge wel frans klappen maar dat neem ik er dan maar bij.

Slagerij Filip heeft van alles het beste, geen discussie mogelijk!

Ikzelf heb er toch wel al meermaals aan gedacht om als het hier ooit teveel mijn kloten uithangt om gewoon over de grens te gaan wonen. Dan moet ge wel frans klappen maar dat neem ik er dan maar bij.
Ik heb een klant die dat effectief gewoon heeft gedaan. Ik werk nu al in Frankrijk en woon in België, dus qua personenbelasting zit ik al goed, maar de rest stoort idd soms wel. :unsure:

Slagerij Filip heeft van alles het beste, geen discussie mogelijk!

Ik heb een klant die dat effectief gewoon heeft gedaan. Ik werk nu al in Frankrijk en woon in België, dus qua personenbelasting zit ik al goed, maar de rest stoort idd soms wel. :unsure:
Ik kan mij goed inbeelden dat die mens dat zich niet beklaagd.

Ik kan mij goed inbeelden dat die mens dat zich niet beklaagd.
Als ge die zijn chateau ziet, word je zelfs jaloers. Ik betaal hier meer grondlasten en andere kosten voor een landhuis met wat grond (weliswaar minder dan een stadswoning) dat daar gewoon voor 2x niks zou staan. Die werkt in Veurne en via binnenbanen is die op 15min van zijn werk. Woont afgelegen op 2ha grond in een huis waar ge 50 gezinnen kunt steken tegenwoordig.
Ondenkbaar in België als "gewone" werkman.

Heb ik effectief enkele jaren gedaan maar dan op Den Duits. Betere service en lagere prijzen voor minder belastingen. Op dat vlak was het wel zuur om terug te keren.

Ze klappen daar Vlaams hoor tot aan de A25 verstaan ze Vlaams. Voor mij zou het geen probleem zijn om over de grens te gaan wonen, maar mijn vrouw wilt niet.

Préparé en gehakt, is dat nu het toppunt van de Vlaamse eetcultuur? Préparé geeft u instant darmkanker en is maar 1 dag lekker..
Als ge die zijn chateau ziet, word je zelfs jaloers. Ik betaal hier meer grondlasten en andere kosten voor een landhuis met wat grond (weliswaar minder dan een stadswoning) dat daar gewoon voor 2x niks zou staan. Die werkt in Veurne en via binnenbanen is die op 15min van zijn werk. Woont afgelegen op 2ha grond in een huis waar ge 50 gezinnen kunt steken tegenwoordig.
Ondenkbaar in België als "gewone" werkman.
Welke firma werk jij dan?

Een debat van 2jaar (bijna 3jaar) geleden tussen De Wever en Almaci
Zijn we eigenlijk al een stap opgeschoten sindsdien ?

Zend dat vanavond op tv uit en mensen denken dat het live is

Duitsland vraagt extra garanties voor Nordstream 2. Langs de ene kant goed om niet toe te geven aan Russische druk.
Langs de andere kant schiet de gasprijs omhoog.

Moeilijk evenwicht, maar long term is dit imo het beste.

Een debat van 2jaar (bijna 3jaar) geleden tussen De Wever en Almaci
Zijn we eigenlijk al een stap opgeschoten sindsdien ?

Zend dat vanavond op tv uit en mensen denken dat het live is

Ja, er zijn verkiezingen geweest ongeveer 3 maanden na dit debat waarin De Wever zoals gebruikelijk de vloer aanveegt met elke tegenstander. Groen heeft die verkiezingen verloren, zeker ten opzichte van de N-VA, maar ze heeft de regeringsvorming wél gewonnen, waardoor ze hun anti-wetenschappelijke, dogmatische anti-kernenergie politiek kunnen doorvoeren in ruil voor het premierschap te geven aan de liberalen - insert een quote over dweilen - en een ethische standstil aan de tsjeven.
Waarbij dat laatste nogmaals aantoont wat een achterlijke schertsfiguur Coens is als voorzitter van die partij, van zodra de laatste kerncentrale dicht is gooien de Groenen abortus sowieso terug op tafel, enige nadeel is misschien dan dat de tafel waarop dat gebeurt misschien in het donker zal staan wegens geen elektriciteit.

Terug
Bovenaan