De energiethread

Vraag naar energie naar beneden, aandeel hernieuwbare energie naar boven == CO2 uitstoot naar beneden!
Daar ben ik mee akkoord maar om te beginnen denk ik best dat we onze huidige co2 uitstoot proberen kost wat kost vast te houden ipv nog te laten stijgen.

Voor of tegen gascentrales, Demir gaat in tegen de adviezen net zoals de provincie eerder inging tegen zijn eigen administratie. Zeer cynisch wat er allemaal gebeurt...en het zal u en mij niet ten goede komen.

Daar ben ik mee akkoord maar om te beginnen denk ik best dat we onze huidige co2 uitstoot proberen kost wat kost vast te houden ipv nog te laten stijgen.
Uiteraard
Voor of tegen gascentrales, Demir gaat in tegen de adviezen net zoals de provincie eerder inging tegen zijn eigen administratie. Zeer cynisch wat er allemaal gebeurt...en het zal u en mij niet ten goede komen.
Euhm nee er zijn (in elk dossier) negatieve adviezen (ook positieve maar die hebben wel meestal voorwaarden)

Dus als ik het goed begrijp

De kerncentrales gaan 100% zeker dicht tegen 2025 als het van de overheid afhangt
Tegerlijkertijd zijn alle aanvragen voor de gascentrales die deze kerncentrales moeten vervangen, afgekeurd omdat de gascentrales te vervuilend zijn.

Dus als men niets doet zijn er tegen 2025
0 Kerncentrales
0 nieuwe gascentrales
En gaat het licht gewoon uit in België (en niet alleen het licht .. )

Of mis ik iets? :unsure:

De deputatie is zeer uitzonderlijk tegen zijn eigen administratie ingegaan. Demir gaat in tegen de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie. Cynische boel.

Goed, sommigen zien dit blijkbaar als een potje politiek boksen waarvan zij aan de zijlijn toeschouwer zijn, maar beseffen niet dat wanneer de echte klappen vallen het de burger zal zijn die ze zal ontvangen.

De kerncentrales gaan 100% zeker dicht tegen 2025 als het van de overheid afhangt
Tegerlijkertijd zijn alle aanvragen voor de gascentrales die deze kerncentrales moeten vervangen, allemaal afgekeurd omdat de gascentrales te vervuilend zijn.

0 Kerncentrales
0 nieuwe gascentrales

Er schiet nog 1 gascentrale over in Wallonië van 870MW, maar daar loopt nog een beroep tegen bij de raad van State.
Ze heeft in Vlaanderen wel een gascentrale goedgekeurd, de kleine van Wondelgem (230MW) maar die heeft niet meegedaan voor subsidies wegens te onzeker.

Engie Electrabel kan nog in hoger beroep gaan maar dat duurt gemiddeld 15 maand terwijl Electrabel ervan uitgaat dat de bouw van de centrale nog 2,5 tot 3 jaar in beslag neemt zal die dus nooit tijdig klaar zijn :baard:

De deputatie is zeer uitzonderlijk tegen zijn eigen administratie ingegaan. Demir gaat in tegen de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie. Cynische boel.

Goed, sommigen zien dit blijkbaar als een potje politiek boksen waarvan zij aan de zijlijn toeschouwer zijn, maar beseffen niet dat wanneer de echte klappen vallen het de burger zal zijn die ze zal ontvangen.
Tja wij moeten allemaal extra inspanningen doen voor CO2 uitstoot terug te dringen en madam groen doet het tegenovergestelde.

Enkel groen wil de sluiting nog, al de andere + andere landen gaan voor kernenergie

Geen enkele maatregel ivm het klimaat zal ons hedendaags ten goede komen. Als we enkel doen zoals onze voorgangers en doen wat ons ten goede komt is het binnen 50 jaar dag in dag uit 20 graden en meer.

Niet alleen de burger. Als de stroom in 2025 plots uitvalt, dan hebben de ministers zelf daar ook last van. :tongue: Ze gaan niet allemaal een batterij in hun garage hebben staan (+ zonnepanelen) om zelf stroom op te wekken.

Er schiet nog 1 gascentrale over in Wallonië van 870MW, maar daar loopt nog een beroep tegen bij de raad van State.
Ze heeft in Vlaanderen wel een gascentrale goedgekeurd, de kleine van Wondelgem (230MW) maar die heeft niet meegedaan voor subsidies wegens te onzeker.

Engie Electrabel kan nog in hoger beroep gaan maar dat duurt gemiddeld 15 maand terwijl Electrabel ervan uitgaat dat de bouw van de centrale nog 2,5 tot 3 jaar in beslag neemt zal die dus nooit tijdig klaar zijn :baard:

Die dekselse Demir toch

Geen enkele maatregel ivm het klimaat zal ons hedendaags ten goede komen. Als we enkel doen zoals onze voorgangers en doen wat ons ten goede komt is het binnen 50 jaar dag in dag uit 20 graden en meer.
Heerlijk zo een weertje :love:
En dan is er ook geen discussie meer rond stookolie/gas/warmtepomp!

Tegerlijkertijd zijn alle aanvragen voor de gascentrales die deze kerncentrales moeten vervangen, afgekeurd omdat de gascentrales te vervuilend zijn.

0 Kerncentrales
0 nieuwe gascentrales

Yup, er zal niets zijn.
Tenzij engie blufpoker speelt met de kerncentrales, en hoopt op een flinke zak geld van de overheid. Ik betwijfel het.

Wie in afgelegen zones woont, mag de bui al voelen hangen.
Daar gaat de elektriciteit als eerste uit.

Tijdens de autoloze zondag in Brussel gaan fietsen. Ons groepje, daar was ene bij die voor de vreg werkt, meegekomen via een andere.
Een redelijk hoge pief dan blijkbaar.
Die zei: "er komen momenten dat er regio's zonder elektriciteit gaan zitten. En dan spreken we niet over minuten, niet over uren, maar over dagen."

En met wat nu gebeurt, nou...

Koop al maar wat kaarsen:cautious:

Laatst bewerkt:
Tenzij engie blufpoker speelt met de kerncentrales, en hoopt op een flinke zak geld van de overheid. Ik betwijfel het.

De sluiting is in de boekhouding verwerkt. En voor de meest cruciale periode, winter 2025 (aangezien we er wel van kunnen uitgaan dat er steeds meer hernieuwbare energie zal worden geinstalleerd, dus winter 2026 zal al minder nijpend zijn etc) lukt het in het huidig wetgevend kader nooit om nog reactoren open te houden. Operationeel misschien nog net, maar de vergunning krijg je niet meer rond.

Dus inderdaad, haal die afschakelplannen maar boven.
En laten we dan vooral op dat moment ook niet vergeten dat:
-NVA vanuit de federale regering nooit heeft geopperd om iets aan de kernuitstap te veranderen.
-NVA vanuit de federale regering aandrong op een snelle CRM voor gascentrales
-De deputatie van Vlaams-Brabant met leden van Open VLD, CD&V en NVA tegen zijn eigen administratie inging en geen vergunning verleende aan Vilvoorde
-Zuhal Demir tegen de adviescommissie in geen vergunning in beroep verleende.
-Dit onder het mom van het klimaat gebeurde, terwijl de Vlaamse regering met diezelfde Open VLD, CD&V en NVA op hetzelfde moment probeerde om minder stricte doelstellingen dan het Brusselse en Waalse gewest te krijgen in het kader van de reductie van de emissies. Klimaat? Enkel als het politiek ook leuk uitkomt...

En voor de volledigheid, laten we op dat moment ook niet vergeten dat:
-Opeenvolgende federale regeringen, waarvan alle partijen behalve VB en PVDA lid waren, het vertikt hebben om een energiebeleid op lange termijn te ontwikkelen en de kernuitstap voor te bereiden of uit de wet te schrijven.
-De Vivaldi partijen anderhalf jaar doof zijn gebleven voor de oproep dat hun evaluatie over het al dan niet openhouden van de kerncentrales te laat zou komen

Stukje er uit :
Als het N-VA of MR menens zou zijn met de impact van een kernuitstap op het Belgische klimaatrapport, dan hadden die partijen in vorige regeerperiodes alle tijd om de kernuitstap af te wenden. Dat hebben ze expliciet niet gedaan. Ook zij kozen toen voor de bouw van gascentrales.

Een eerdere stopzetting van de nucleaire exit zou nochtans het voordeel hebben gehad dat een verlenging van de levensduur van kerncentrales ordelijk, tijdig, veilig en betaalbaar voorbereid kon worden. Die optie is er nu niet meer.

Volledig terugkomen op de kernuitstap is praktisch en economisch bijna onmogelijk geworden, hoe jammer men dat ook moge vinden. Nu verhindert de Vlaamse regering ook de bouw van alternatieven, die moeten garanderen dat het licht blijft branden. Dat is een zware verantwoordelijkheid.

Terug
Bovenaan