De energiethread

Jaja jongens het contract dat met engie over de kerncentrales is afgesloten is een wurgcontract :

Ik vraag mij af welk contract ons tinne gaat afsluiten als ze nu met hangende pootjes moet langsgaan bij engie voor de verlenging van de kerncentrales. En über wurgcontract ? Of noemen we het liever een plan B contract ?

Jaja jongens het contract dat met engie over de kerncentrales is afgesloten is een wurgcontract :

Ik vraag mij af welk contract ons tinne gaat afsluiten als ze nu met hangende pootjes moet langsgaan bij engie voor de verlenging van de kerncentrales. En über wurgcontract ? Of noemen we het liever een plan B contract ?
Dit was toch al geweten van toen de verlengingen goedgekeurd werden?
Dat was effectief een punt dat op tafel lag voor engie om te verlengen, een onmiddellijke verlaging van de bijdrage en geen herzienbaarheid hier meer van.

Je spreekt hier over een zeer grote multinational die winst wilt maken. Denkt men nu echt dat deze niet slimmer zijn? Daar werken een hoop zeer verstandige en capabele mensen. Op dat niveau werkt het echt wel helemaal anders. Als je daar niet voldoet dan sta je aan de deur, totaal ongekend in de politiek.

Dit was toch al geweten van toen de verlengingen goedgekeurd werden?
Dat was effectief een punt dat op tafel lag voor engie om te verlengen, een onmiddellijke verlaging van de bijdrage en geen herzienbaarheid hier meer van.

Je spreekt hier over een zeer grote multinational die winst wilt maken. Denkt men nu echt dat deze niet slimmer zijn? Daar werken een hoop zeer verstandige en capabele mensen. Op dat niveau werkt het echt wel helemaal anders. Als je daar niet voldoet dan sta je aan de deur, totaal ongekend in de politiek.
Vanuit het punt van engie is het contract voor de verlenging van 2015 een wurgcontract. Maar hier noemt ons Tinne vanuit het standpunt van de overheid dat het een wurgcontract is.
Als beide het een wurgcontract vinden, dan zal de waarheid wel in het midden liggen zeker ?

En daarnaast maakte ik de opmerking, dat als zij vorig jaar een verlenging zou hebben onderhandeld, of ze zou hebben kunnen beter doen. Kans is klein. Maar toch nog durven spreken over een wurgcontract... je moet het maar doen.

Vooral wetende dat als de veiling niet brengt hetgeen dat die moet brengen (waarvan gisteren de eerste resultaten zouden zijn moeten binnengekomen) dat je met hangende pootjes moet terugkeren naar engie om te onderhandelen.
Waarom doe je als minister dan ook zulke bombastische uitspraken... Omdat je de olifant wilt zijn in de porseleinkast of... wat...

Als je zeker weet dat je het gered krijgt zonder dat je met hangende pootjes moet terugkeren, allez kom... Maar dan zou ik het nog niet doen. Want god weet waarvoor je die mensen nog nodig hebt...

Solar Magazine: Verhogen zelfconsumptie Vlaamse eigenaren zonnepanelen met intelligente vraagsturing: 'Eerst het laaghangende fruit plukken'.

ik denk het niet. Ik ga echt niet beginnen met het plaatsen van een batterij voor een warmtepomp. Noch ga ik gaan schuiven met mijn verbruik.

Dan betaal ik nog liever wat meer.

Solar Magazine: Verhogen zelfconsumptie Vlaamse eigenaren zonnepanelen met intelligente vraagsturing: 'Eerst het laaghangende fruit plukken'.

ik denk het niet. Ik ga echt niet beginnen met het plaatsen van een batterij voor een warmtepomp. Noch ga ik gaan schuiven met mijn verbruik.

De bedrijven werken er alvast goed aan mee door iedereen terug quasi fulltime naar kantoor te laten komen en het telewerk op de schop te gooien. Laat die wasmachines maar draaien tijdens de piekuren terwijl de zonnepanelen overdag staan te renderen voor den hond zijn kl*ten!

...

Dat is toch net het idee achter het piektarief dat vanaf volgend jaar in gebruik wordt genomen? Schuiven met je verbruik, aanschaf van slimme apparaten (dus de 'oude', maar werkende apparaten buiten). De opgewekte (zonne-)energie direct verbruiken.

Ik vrees dat de mensen niet wat meer, maar veel meer zullen betalen vanaf volgend jaar.
Er zijn de stijgende energieprijzen, het piektarief (zie https://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven ) en de afschaffing van dag/nachttarief.
Om over een paar jaren de sluiting van de kerncentrales niet te vergeten.
En zonnepanelen blijken ook niet altijd en overal de oplossing te zijn. Uitgeschakelde installaties zijn schering en inslag, omdat er in de straat door amper een handvol buren reeds (te) veel energie op het net gezet wordt en Fluvius hopeloos achterloopt met het opwaarderen van hun infrastructuur.

Normaal ben ik altijd een zeer positief ingesteld persoon, maar ik heb het gevoel dat we ons serieus aan het vastrijden zijn op dit gebied.

Dat is toch net het idee achter het piektarief dat vanaf volgend jaar in gebruik wordt genomen? Schuiven met je verbruik, aanschaf van slimme apparaten (dus de 'oude', maar werkende apparaten buiten). De opgewekte (zonne-)energie direct verbruiken.

Ik vrees dat de mensen niet wat meer, maar veel meer zullen betalen vanaf volgend jaar.
Er zijn de stijgende energieprijzen, het piektarief (zie https://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven ) en de afschaffing van dag/nachttarief.
Om over een paar jaren de sluiting van de kerncentrales niet te vergeten.
En zonnepanelen blijken ook niet altijd en overal de oplossing te zijn. Uitgeschakelde installaties zijn schering en inslag, omdat er in de straat door amper een handvol buren reeds (te) veel energie op het net gezet wordt en Fluvius hopeloos achterloopt met het opwaarderen van hun infrastructuur.

Normaal ben ik altijd een zeer positief ingesteld persoon, maar ik heb het gevoel dat we ons serieus aan het vastrijden zijn op dit gebied.
Het piektarief, of anders gezegd het capaciteitstarief gaat daar echt niet voor zorgen hoor. Het probleem ermee is dat als je 1 keer in de maand een fout maakt (of uw sturing fout gaat) of iemand in uw gezin eventjes er niet op let dan heb je het aan uwe rekker.

Volgens mij gaat een groot gedeelte van de bevolking er dan ook echt niet naar kijken. En zullen ze wat meer betalen. Vergeet niet dat van de vaste kosten die je nu betaalt er dan grofweg 6cent per kwh afgaat. Waardoor het mij straf zou lijken dat het veel meer zou zijn.
Echter een was snachts draaien of een vaatwas snachts laten draaien om van het nachttariefvoordeel te genieten gaat nu gewoon niet meer voorvallen denk ik zo. Men zal dat nu gewoon opzetten wanneer het hun past.

Waarom? Omdat rekening houden met vaste uren om een zeker voordeel te hebben gemakkelijker is dan dit te doen op basis van een moeilijk te vatten piek die het dan ook nog eens onzeker maakt. Je kunt wat gaan inschatten en zomeer, maar het blijft allemaal redelijk abstract om te bepalen.

De bedrijven werken er alvast goed aan mee door iedereen terug quasi fulltime naar kantoor te laten komen en het telewerk op de schop te gooien. Laat die wasmachines maar draaien tijdens de piekuren terwijl de zonnepanelen overdag staan te renderen voor den hond zijn kl*ten!
Je kan gewoon perfect uw wasmachine laten draaien overdag. Elk recent toestel heeft startuitstel.

Droogkasten zijn een van de grootste bronnen van huisbranden, vroeger al eens nen zwartgeblakerde muur gezien van een droogkast en sindsdien gaat die nooit aan als ik niet thuis ben.

Ik zal vast niet de enige zijn die geen toestellen wil laten draaien bij afwezigheid.
Dat is een keuze die je zelf moet maken natuurlijk.
Maar een wasmachine dat in brand vliegt dat gebeurt nu ook niet alle dagen. Elk elektrisch toestel kan in brand vliegen.
De kans dat uw laptop die in de lader zit in brand vliegt is vele malen groter dan uw wasmachine.

Droogkast is inderdaad een groter risico. Maar als je dat gewoon onderhoudt en met de huidige warmtepompdrogers, is het risico ook gewoon zeer klein.

2026 zou er 5.8 GW windenergie zijn, indien alles goed verloopt.

Maar zoals ik dit versta, is dit ook het maximum dat we kunnen zetten (behalve misschien de bestaande 2 GW afbreken en deze ook nog verdubbelen door dezelfde grotere windmolens). Maar dan zitten we nog altijd maar aan 30% van onze energiebehoefte.

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) weigert de omgevingsvergunning voor de realisatie van een nieuwe gasgestookte elektriciteitscentrale in Tessenderlo. Dat deelt de minister vrijdagavond mee. Vorige maand werd ook de vergunning voor een gascentrale in Dilsem-Stokkem geweigerd door de minister

De bedrijven werken er alvast goed aan mee door iedereen terug quasi fulltime naar kantoor te laten komen en het telewerk op de schop te gooien.
Dat full time telewerken niet meer de norm is, is inderdaad wel zo, maar terug volledig full time naar kantoor?
Artikel of bewijzen dat quasi alle bedrijven het telewerk alweer volledig geschrapt hebben? Ik google en ik vind hier niets over. :unsure:
Ik hoor een beetje rondom mij en iedereen die ik ken werkt minstens nog een dag van thuis uit.

Ik ga zelf momenteel 2x naar de firma op 5 dagen. Voor de rest zit ik nog gewoon thuis te telewerken.

Ze moeten daar echt mee opletten. Als een enorme massa middenstand over een paar jaar de factuur niet meer kan betalen dan voelt de overheid dat ook in hun portemonee. Van de armen en de rijken zal het geld niet komen dus ..

Maar ja dan verkopen ze uw woning --> Problem solved zeker?

Laatst bewerkt:
Dat full time telewerken niet meer de norm is, is inderdaad wel zo, maar terug volledig full time naar kantoor?
Artikel of bewijzen dat quasi alle bedrijven het telewerk alweer volledig geschrapt hebben? Ik google en ik vind hier niets over. :unsure:
Ik hoor een beetje rondom mij en iedereen die ik ken werkt minstens nog een dag van thuis uit.

Ik ga zelf momenteel 2x naar de firma op 5 dagen. Voor de rest zit ik nog gewoon thuis te telewerken.

Denk jij echt dat iets te vinden moet zijn op Google om de waarheid te zijn? Dus wanneer ik niet op Google terug vind dat mijn buurman overleden is van ouderdom, dan is het niet waar?

Zowel ik als mijn vriendin moeten terug naar kantoor, we mogen nog één dag per week van thuis werken. Vandaar dat ik ook zei quasi fulltime, dat jij er dan effectief fulltime van maakt en nog eens alles gestaafd wil zien met artikels daar kan ik niet aan doen. Als een grote speler plots telewerk zou afvoeren dan komt dat misschien wel ergens in één of ander artikel, maar wat KMO's doen met hun personeel daar kraait geen haan naar hoor.

Ze moeten daar echt mee opletten. Als een enorme massa middenstand over een paar jaar de factuur niet meer kan betalen dan voelt de overheid dat ook in hun portemonee. Van de armen en de rijken zal het geld niet komen dus ..

Maar ja dan verkopen ze uw woning --> Problem solved zeker?

Ik denk dat je nog weinig, tot zelfs, geen bedrijven meer gaat vinden die nog fulltime telewerken. Bij veel bedrijven ligt de norm op op bureau dan thuis werken.

Je gaat daar uiteraard geen artikels over vinden omdat arbeidstijden en hoe deze geregeld zijn toch gewoon niet nieuwswaardig zijn?

Ik denk dat je nog weinig, tot zelfs, geen bedrijven meer gaat vinden die nog fulltime telewerken. Bij veel bedrijven ligt de norm op op bureau dan thuis werken.

Je gaat daar uiteraard geen artikels over vinden omdat arbeidstijden en hoe deze geregeld zijn toch gewoon niet nieuwswaardig zijn?
Het lijkt mij toch wel nieuwswaardig om een onderzoek te doen naar hoeveel bedrijven deels telewerk blijven aanhouden.
Van veel anderen hoor ik dat ze 1 tot 2 dagen per week van thuis mogen werken. Dat noem ik niet meer quasi fulltime op kantoor werken.
Bij quasi fulltime op kantoor werken denk ik eerder aan 1 tot 2 dagen per maand dat je van thuis mag werken.

Als ik iets post word er zo goed als altijd gevraagd naar: Waar is je bewijs / link naar een artikel Makila? Wat je zegt is dikke vette onzin! Dit is wéér een typische Makila post! (En bon dat is misschien wel zo, ..) Echter, als ik dan voor de afwisseling eens 'zelf' vraag achter zo'n bewijs / link, dan word ik van antwoord gediend: Een artikel of nieuwsbericht is niet nodig om mijn statement te bewijzen Makila! :)

Allé ik zeg niet dat je een punt hebt hé 808 State of dat wat je zegt fout is, juist in tegendeel en zoals MrKendl zegt: FULL time thuiswerk is inderdaad bijna zo goed als verdwenen. MAAR ik lees véél artikels in de media betreffende: "Thuiswerk zal NOOIT volledig verdwijnen. Dat wordt stilaan ingeburgerd en zal ook na Corona blijven bestaan" Maar als bedrijven dan stilletjes aan thuiswerk afschaffen, dan vind ik toch dat ik terecht mij afvraag: Waar is de media NU? Waar zijn de artikels daarover? :unsure:

Dus ik ben het toch eerder eens met Nineshots. Ik zou toch graag een studie hierover zien als alles terug naar het "normale" gaat gaan (die transitie is nu bezig)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan