De energiethread

Op de forwardmarkt heb je in elk geval nog een gigantische drop tussen de winter en de zomermaanden (van €85/MWh naar €42/MWh, een halvering).
Het zal eerder omgekeerd zijn, enkel een zeer koude winter zal die prijzen in de zomer naar boven trekken.
Wat was de prijs op diezelfde forward markt een half jaar geleden voor levering vandaag, en wat is de huidige prijs?
 
Is eenmalig vermoed ik? Mijn stelling blijft correct natuurlijk, als eindklant betaal je op het einde van de rit nog altijd evenveel. Enkel krijgen sommigen aan hun inkomstenkant een duwtje.
Beetje zelfde probleem als hier in België, het is moeilijk om de juiste groepen te bereiken. Eigenlijk zijn niet alle mensen getroffen, enkel diegene met een variabel tarief. Ik krijg ook federale en Vlaamse steun voor mijn energiefactuur, maar ik zit met een vaste prijs dus ik ga uiteindelijk zelfs minder betalen voor mijn energie...

Een vol jaar lang € 100 per maand, als je de moeite had genomen het artikel te lezen. Je kan dat natuurlijk éénmalig noemen als is voor slechts één jaar, handig genoeg vlak voor de Franse presidentsverkiezingen. Soit Frankrijk is onze zorg niet.

In Nederland heeft men gewoon iedereen een som geld 'gegeven' door een verlaging van de energiebelastingen. Waardoor inderdaad ook de mensen die verstandig genoeg waren om te kiezen voor een vast tarief, voordeel deden. Terecht wat mij betreft. Het kan niet de bedoeling zijn dat de samenleving wél de lasten overneemt van mensen die gokten op een variabel tarief en verloren, of enkel een basisnutsvoorziening onbeperkt goedkoper maakt voor mensen die reeds minder bijdragen of al veel hulp genieten (sociale woning, uitkering, etc.). Genoeg mensen, inclusief mezelf voor wie energie ook een deftige hap uit het budget is, maar ik kan hem dan wél zelf betalen...
 
Wat was de prijs op diezelfde forward markt een half jaar geleden voor levering vandaag, en wat is de huidige prijs?

Begin je orakelende eigenschappen nu ook niet te overschatten...


Een vol jaar lang € 100 per maand, als je de moeite had genomen het artikel te lezen. Je kan dat natuurlijk éénmalig noemen als is voor slechts één jaar, handig genoeg vlak voor de Franse presidentsverkiezingen. Soit Frankrijk is onze zorg niet.

Nee, had het gewoon nog altijd niet gelezen.
Populistische maatregelen net voor de verkiezingen, meer is het niet. In Frankrijk hebben ze sowieso schrik van een nieuwe gele hesjes opstoot, in andere landen ondertussen ongetwijfeld ook.
 
Zonet melding gekregen dat de groepsaankoop van de provincie niet doorgaat. Gelukkig een vast contract die nog steeds onder de goedkoopste prijzen zit. Vraag is alleen hoelang dit spel nog gaat duren...
 
Nu mag je mij toch wel eens uitleggen hoe jij kan bepalen dat uw voorspellingen 95% zeker zijn.
Omdat de markt in oktober 2020 een meerjaren depressie inprijsde voor olieprijzen en -aandelen terwijl de inside experts qua vaccinatieonderzoek duidelijk lieten blijken dat er 95% kans is op een werkend vaccin 2-3 maand later.

Samen met het feit dat er al 4 jaar onderinvestering was in nieuwe exploratie sinds 2015, met als toppunt 2020 waar door een pandemie alle exploratie zowat op 0 werd gezet, dan is er nogal een hoge kans dat je met een knoert van een bullwhip effect zit de jaren erna, bovenop het tekort aan exploratie dat er al was eind 2019.
 
Hieronder de cijfers van de CRM veiling, conclusie: ipv nucleaire taksen te betalen gaat Engie nu aan de (gas) subsidie baxter hangen.
Niet moeilijk dat ze zelf de kerncentrales dichtwillen.

Opvallend 64MW aan turbojets zit er zelfs bij. (Ter herinnering: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/1...iegtuigmotoren-over-nooddieselgeneratoren-to/)

Volledige veiling staat hier openbaar: https://www.elia.be/nl/grid-data/adequacy/crm-auction-results#
SjyHquO.jpg
 
Hieronder de cijfers van de CRM veiling, conclusie: ipv nucleaire taksen te betalen gaat Engie nu aan de (gas) subsidie baxter hangen.
Niet moeilijk dat ze zelf de kerncentrales dichtwillen.

Opvallend 64MW aan turbojets zit er zelfs bij. (Ter herinnering: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/1...iegtuigmotoren-over-nooddieselgeneratoren-to/)

Volledige veiling staat hier openbaar: https://www.elia.be/nl/grid-data/adequacy/crm-auction-results#
SjyHquO.jpg
engie-electrabel-krijgt-subsidies-voor-gascentrales-in-vilvoorde-en-awirs-ter-vervanging-van-kerncentrales

en hoge woorden MR :
mr-voorzitter-bouchez-blijft-zich-hardnekkig-verzetten-tegen-bouw-nieuwe-gascentrales
 

5 redenen waarom al onze kernreactoren in 2025 onvermijdelijk dichtgaan​


Wel alleen nog elektrische auto's kunnen kopen vanaf 2027.


Maar de gascentrales en de straalmotoren in de kelders van engie zullen ons co2 neutraal doen rijden.
 
Elektrisch rijden op gas-elektriciteit zal wss nog steeds beter zijn dan individueel benzine/diesel verbranden?

Als het effectief zo is dat verlengen NIET meer kan, dan moet NVA dat ook wel eens erkennen en oplossingen voorstellen als ze dan toch zo'n goede bestuurspartij zijn. Het lijkt dan echt puur om politiek gewin te gaan door een populaire mening (over materie waar 95% van de bevolking niets van kent) te verkondigen en de regering te verzwakken. Wederom, als het echt zo is dat openhouden geen optie meer is.

Ik ben ook niet tegen kernenergie, maar als de optie niet viable meer is moet er gestopt worden met achteruitkijken en oplossingen voorzien. NVA heeft lang genoeg in de regering gezeten om er iets aan te doen als het toch zo extreem belangrijk was.
Ze lieten wel de regering vallen voor het Marrakesh pact, maar de energievoorziening van een heel land? Neen hoor dat is niet zo belangrijk.

Ik ben trouwens niet anti-NVA hoor, maar raak wel gefrustreerd door het energiebeleid van de laatste 20 jaar :p.

Ik kan ook moeilijk inschatten of Tine VDS nu echt gewoon doet wat nodig is om de voorziening recht te houden en groen uit te bouwen, of er toch dogmatisch wat tegen kernenergie gewerkt is.
 
Laatst bewerkt:
Elektrisch rijden op gas-elektriciteit zal wss nog steeds beter zijn dan individueel benzine/diesel verbranden?

Als het effectief zo is dat verlengen NIET meer kan, dan moet NVA dat ook wel eens erkennen en oplossingen voorstellen als ze dan toch zo'n goede bestuurspartij zijn. Het lijkt dan echt puur om politiek gewin te gaan door een populaire mening (over materie waar 95% van de bevolking niets van kent) te verkondigen en de regering te verzwakken. Wederom, als het echt zo is dat openhouden geen optie meer is.

Ik ben ook niet tegen kernenergie, maar als de optie niet viable meer is moet er gestopt worden met achteruitkijken en oplossingen voorzien. NVA heeft lang genoeg in de regering gezeten om er iets aan te doen als het toch zo extreem belangrijk was.
Ze lieten wel de regering vallen voor het Marrakesh pact, maar de energievoorziening van een heel land? Neen hoor dat is niet zo belangrijk.

Ik ben trouwens niet anti-NVA hoor, maar raak wel gefrustreerd door het energiebeleid van de laatste 20 jaar :p.

Ik kan ook moeilijk inschatten of Tine VDS nu echt gewoon doet wat nodig is om de voorziening recht te houden en groen uit te bouwen, of er toch dogmatisch wat tegen kernenergie gewerkt is.
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de federale regeringen van de laatste 20 á 30 jaar dat er geen duurzaam energiebeleid is gevoerd met oog op de toekomst. Het is echter wel de verantwoordelijkheid van de huidige regering wat ze met de situatie van plan is. Zeker als men dan zo naïef is te denken op 4 jaar nieuwe gascentrales te kunnen bouwen die nog alle vergunningenfases moeten doorlopen. Met alle aanvraagprocedures en mogelijkheid tot protesten van allerhande belangengroepen weet je op voorhand dat je niet tijdig de vergunning krijgt laat staan uw nieuw gascentrales gebouwd krijgt.

Het 'groene waterstof' is nog zo'n luchtkasteel dat men onlangs heeft voorgesteld.
Men wil waterstof gaan importeren die op groene wijze geproduceerd is. Ik wil het nog eens zien hoe 'groen' die productie zal verlopen maar goed. Dat waterstof moet dan vanuit Oman naar België getransporteerd worden. Ik neem aan dat dit dan met die heel vervuilende tankerschepen zal gebeuren. En om er hier dan van gebruik te kunnen maken en tot bij de bedrijven te brengen wil men 100 tot 160 km pijpleiding aanleggen. Veel succes met dat vergund en geplaatst te krijgen op een termijn van 8 jaar want men heeft 2030 als doelstelling...
 

5 redenen waarom al onze kernreactoren in 2025 onvermijdelijk dichtgaan​


Wel alleen nog elektrische auto's kunnen kopen vanaf 2027.


Maar de gascentrales en de straalmotoren in de kelders van engie zullen ons co2 neutraal doen rijden.
Volledig te voorspellen en de overheid heeft het vonnis getekend van vervuilende stroom te gaan subsidiëren en meer te laten draaien.
En zijn er ineens ook in geslaagd om de uitbater van de kerncentrale alsnog rijk te maken.
Chapeau zou ik zeggen, je moet het maar kunnen!
 
Ik ben ook niet tegen kernenergie, maar als de optie niet viable meer is moet er gestopt worden met achteruitkijken en oplossingen voorzien. NVA heeft lang genoeg in de regering gezeten om er iets aan te doen als het toch zo extreem belangrijk was.
Ze lieten wel de regering vallen voor het Marrakesh pact, maar de energievoorziening van een heel land? Neen hoor dat is niet zo belangrijk.
In theorie zijn Thorium kerncentrales het beste -denk ik. Maar dat kost véél onderzoek (en geld dat men niet heeft).
 
Elektrisch rijden op gas-elektriciteit zal wss nog steeds beter zijn dan individueel benzine/diesel verbranden?

Als het effectief zo is dat verlengen NIET meer kan, dan moet NVA dat ook wel eens erkennen en oplossingen voorstellen als ze dan toch zo'n goede bestuurspartij zijn. Het lijkt dan echt puur om politiek gewin te gaan door een populaire mening (over materie waar 95% van de bevolking niets van kent) te verkondigen en de regering te verzwakken. Wederom, als het echt zo is dat openhouden geen optie meer is.

Ik ben ook niet tegen kernenergie, maar als de optie niet viable meer is moet er gestopt worden met achteruitkijken en oplossingen voorzien. NVA heeft lang genoeg in de regering gezeten om er iets aan te doen als het toch zo extreem belangrijk was.
Ze lieten wel de regering vallen voor het Marrakesh pact, maar de energievoorziening van een heel land? Neen hoor dat is niet zo belangrijk.

Ik ben trouwens niet anti-NVA hoor, maar raak wel gefrustreerd door het energiebeleid van de laatste 20 jaar :p.

Ik kan ook moeilijk inschatten of Tine VDS nu echt gewoon doet wat nodig is om de voorziening recht te houden en groen uit te bouwen, of er toch dogmatisch wat tegen kernenergie gewerkt is.
Het is bon ton om op N-VA te kakken maar in dit dossier zijn alle politieke partijen met uitzondering van PVDA en VB schuldig.
 
Het is bon ton om op N-VA te kakken maar in dit dossier zijn alle politieke partijen met uitzondering van PVDA en VB schuldig.
Dat is inderdaad waar. Al kan je je ook afvragen of ze niet mee schuldig waren geweest moesten ze ooit mee in de regering gezeten hebben. Iets in mij zegt me dat ze daar ook mooi met hun poten vanaf waren gebleven.
 

5 redenen waarom al onze kernreactoren in 2025 onvermijdelijk dichtgaan​


Wel alleen nog elektrische auto's kunnen kopen vanaf 2027.


Maar de gascentrales en de straalmotoren in de kelders van engie zullen ons co2 neutraal doen rijden.
Ik snap dus nooit hoe ze dit gaan gedaan krijgen. Aardgas zou verboden worden in nieuwe woningen, en men wil elektrisch rijden zo goed als verplicht maken zonder kernenergie.
Waar gaat men die energie vandaan halen? Een megalomaan zonnepanelenpark in de Sahara met batterijen om al die energie op te slaan ofzo?
Of gaat men energie uit neutrino's van supernovae gaan halen? Of uit zwaartekrachtsgolven misschien?
 
Ik snap dus nooit hoe ze dit gaan gedaan krijgen. Aardgas zou verboden worden in nieuwe woningen, en men wil elektrisch rijden zo goed als verplicht maken zonder kernenergie.
Waar gaat men die energie vandaan halen? Een megalomaan zonnepanelenpark in de Sahara met batterijen om al die energie op te slaan ofzo?
Of gaat men energie uit neutrino's van supernovae gaan halen? Of uit zwaartekrachtsgolven misschien?
Komt er van als je zoveel verschillende regeringen maakt en dan nog eens met andere partijen in. Ze gaan wel meer windenergie op zee produceren (maar hoe dat allemaal getransporteerd moet worden dat is nog onduidelijk want alle burgemeesters aan de kust willen die hoogspanningsleidingen niet) en voor de rest met gascentrales (die niemand wilt)
En via de boot waterstof transporteren vanuit Namibië

Vandaag in de krant gelezen waarom ons Tinne tegen kerncentrales is: als dat in foute handen valt dan kunnen ze met kernenergie wapens maken!
 
Ik snap dus nooit hoe ze dit gaan gedaan krijgen. Aardgas zou verboden worden in nieuwe woningen, en men wil elektrisch rijden zo goed als verplicht maken zonder kernenergie.
Waar gaat men die energie vandaan halen? Een megalomaan zonnepanelenpark in de Sahara met batterijen om al die energie op te slaan ofzo?
Of gaat men energie uit neutrino's van supernovae gaan halen? Of uit zwaartekrachtsgolven misschien?

We gaan die energie importeren uit het buitenland. In putje winter betalen we dan premium voor Franse Kernenergie of Duitse bruinkoolstroom.
 
Terug
Bovenaan