De energiethread

Goh ja en neen. Je kan soms heel snel meeldauw krijgen met was die enkele uren in de machine blijft steken. Maar ik snapuw punt

Ja maar goed je kan hem ook gewoon zo instellen dat hij afloopt net voor je thuiskomt. Zo doen wij dat altijd.
Een wasmachine is ook zo een typische verbruiker die lang moet aan staan, maar waar het opgenomen vermogen vrij wisselend is. Als hij water neemt en dit opwarmt dan draait de waterputpomp + het verwarmingselement en ga je 9/10 keer over het vermogen dat uw panelen opwekken. Dan gaat hij wat draaien en neemt hij weinig vermogen op, dan pompen en draaien weer meer vermogen. Dus dat coveren met uw panelen is om te beginnen al niet simpel. Maar er zijn wel mogelijkheden om wat zelf te consumeren ook al ben je niet thuis.

Daarbij is thuiswerken ook niet de hoop qua verbruik. Dat licht, die PC met die schermen en die koffiezet die aangezet worden gaan nu ook niet het grote verschil maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Mijn Miele is 10 jaar oud en heeft dat niet.
Was lang in machine laten steken lijkt me ook geen goed plan eerlijk gezegd, of dat nu proper of vuil is

Met de huidige energieprijzen denk ik dat het de moeite is om eens te kijken hoe snel je de aankoop van een nieuw toestel uit het minderverbruik haalt als je huidige toestel al tien jaar oud is.
 
Met de huidige energieprijzen denk ik dat het de moeite is om eens te kijken hoe snel je de aankoop van een nieuw toestel uit het minderverbruik haalt als je huidige toestel al tien jaar oud is.
De huidige energieprijzen is geen zekerheid voor de komende 10j qua prijzen hé. Die gaan wellicht ook weer zakken.
En daarbij, nu vernieuwen zou ik eerlijk gezegd niet doen. Tenzij je nog geen hebt en er nu eentje wilt/nodig hebt.
Want met al die fantasietjes van die politiekers dat alles in functie van de zonnepanelen moet kunnen draaien, gaan de fabrikanten misschien wel eens volgen en er voor zorgen dat die toekomstfantasietjes ook werkelijkheid kunnen worden.
En de prijzen zijn ook aan het stijgen heb ik gemerkt, dus de komende jaren zakken die prijzen misschien wel weer.
 
Met de huidige energieprijzen denk ik dat het de moeite is om eens te kijken hoe snel je de aankoop van een nieuw toestel uit het minderverbruik haalt als je huidige toestel al tien jaar oud is.
Terugverdiendtijd is op dit moment oneindig aangezien ik terugdraaiende teller heb en verbruik volledig gedekt
 

2026 zou er 5.8 GW windenergie zijn, indien alles goed verloopt.

Maar zoals ik dit versta, is dit ook het maximum dat we kunnen zetten (behalve misschien de bestaande 2 GW afbreken en deze ook nog verdubbelen door dezelfde grotere windmolens). Maar dan zitten we nog altijd maar aan 30% van onze energiebehoefte.
Oesje :

 
Ik zou me eerder zorgen maken over dit:

'Er is altijd wind'. Behalve wanneer er geen wind is. Zoals tijdens de meest windstille zomer in 50 jaar. Wat de zomer van 2021 dus was.
Waar kan je dat terugvinden dat het de meest windstille zomer in 50 jaar was?
Want als ik wat opzoek, blijkt het dat we nog nooit zoveel windenergie geproduceerd hebben als nu.
Al kan dat ook liggen aan het feit dat er meer windmolens zijn dan vorig jaar.
 
Winderig, zonnig en zacht weer in grote delen van Europa. De belpex (Belgische spotprijs voor elektriciteit) is op een weekdag niet meer zo laag geweest sinds eind augustus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de details nog niet gelezen maar ik meende dat het idee was om de prijzen een tijd te bevriezen, maar nadien de prijzen hoger te houden zodat het verlies voor de leveranciers gecompenseerd kon worden.

Ergo, de Franse regering verplicht de leveranciers om bank te spelen (maar zal op zijn beurt de leveranciers moeten uit de nood helpen om een golf aan faillissementen te vermijden) en op het einde van de rit betaalt de consument evenveel.
 
Ik heb de details nog niet gelezen maar ik meende dat het idee was om de prijzen een tijd te bevriezen, maar nadien de prijzen hoger te houden zodat het verlies voor de leveranciers gecompenseerd kon worden.

Ergo, de Franse regering verplicht de leveranciers om bank te spelen (maar zal op zijn beurt de leveranciers moeten uit de nood helpen om een golf aan faillissementen te vermijden) en op het einde van de rit betaalt de consument evenveel.

Maar die energiepremie van € 100 is wel zomaar even 5% of meer extra nettoloon voor iedereen die minder dan € 2000 netto verdient, terwijl wie slechts één euro meer verdient dan dat bedrag, geen cent krijgt?

Nu ja, dat is eigenlijk niet verschillend met de aanpak hier met het "sociaal tarief", lees: 1/5 krijgt korting die de andere 4/5 nog eens mogen betalen bovenop hun verhoogde energie/belastingsfactuur.
 
Het is hetzelfde als met huur/huizenprijzen.

Subsidies geven aan de vraagkant zorgt ervoor dat de vraag stijgt (of minder daalt) waardoor je gewoon met vertraging opnieuw een stijging van de prijs krijgt en dus terug op start staat. (enkel toenmalige huiseigenaren halen er voordeel uit. Toekomstige kopers/huurders en de staat verliezen).
Wat helpt, is het aanbod verhogen.

Bij huizen: meer woningen, beroepsprocedures verkavelingen drastisch inkorten, hogere bouw toelaten in stadscentra, ...
Bij energie: meer gas en olie oppompen. Maar dat willen men niet.
Maar dan moet je ook geen subsidies geven aan de vraagkant natuurlijk, tenzij enkel het sociaal tarief omdat dit een beperkte groep is en wat is het alternatief voor hen...?

Dus in feite doet België het nog ok.

Wat er ook van zij: energie wordt duurder hoor jongens. En niemand gaat dat voor u betalen want de prijs is nu eenmaal de prijs.
Als de overheid betaalt, moeten ze het toch ergens anders terughalen.
 
Ik heb de details nog niet gelezen maar ik meende dat het idee was om de prijzen een tijd te bevriezen, maar nadien de prijzen hoger te houden zodat het verlies voor de leveranciers gecompenseerd kon worden.

Ergo, de Franse regering verplicht de leveranciers om bank te spelen (maar zal op zijn beurt de leveranciers moeten uit de nood helpen om een golf aan faillissementen te vermijden) en op het einde van de rit betaalt de consument evenveel.
Castex maakt de assumptie dat de prijzen gaan dalen in de lente van 2022, waarna de daling niet helemaal zal doorgerekend worden naar de consumenten.
Dit zou dan de huidige bevriezing compenseren.

Als die assumptie niet blijkt te kloppen, hebben ze het goed aan de rekker.
Die kans is aanzienlijk, mijns inziens :biglaugh: (behoudens zeer warme winter)

Maar ik denk dat we de oorzaak vooral moeten zien in de Franse presidentsverkiezingen later in 2022.
De regering moet gezien worden als "iets doen" want energieprijzen zijn iets wat het kiesvolk direct merkt en zeer direct op reageert.
 
Maar die energiepremie van € 100 is wel zomaar even 5% of meer extra nettoloon voor iedereen die minder dan € 2000 netto verdient, terwijl wie slechts één euro meer verdient dan dat bedrag, geen cent krijgt?

Is eenmalig vermoed ik? Mijn stelling blijft correct natuurlijk, als eindklant betaal je op het einde van de rit nog altijd evenveel. Enkel krijgen sommigen aan hun inkomstenkant een duwtje.
Beetje zelfde probleem als hier in België, het is moeilijk om de juiste groepen te bereiken. Eigenlijk zijn niet alle mensen getroffen, enkel diegene met een variabel tarief. Ik krijg ook federale en Vlaamse steun voor mijn energiefactuur, maar ik zit met een vaste prijs dus ik ga uiteindelijk zelfs minder betalen voor mijn energie...


Als die assumptie niet blijkt te kloppen, hebben ze het goed aan de rekker.
Die kans is aanzienlijk, mijns inziens :biglaugh: (behoudens zeer warme winter)

Op de forwardmarkt heb je in elk geval nog een gigantische drop tussen de winter en de zomermaanden (van €85/MWh naar €42/MWh, een halvering).
Het zal eerder omgekeerd zijn, enkel een zeer koude winter zal die prijzen in de zomer naar boven trekken.
 
Terug
Bovenaan