Ja maar voor mij was Jojo rabbit toen in januari 2020 in de cinema iets waarvan ik nooit iets gehoord had, nieuw betekent voor mij ' voor het eerst gekeken in het jaar dat die uitkwam'. En dat verwachtingspatroon is iets dat ontstaat zonder dat je dat wilt. Als je een naam als the godfather hoort, zo ook te horen krijgt welke reputatie die film heeft, kan je toch onmogelijk anders dan die film bekijken met andere verwachtingen dan als je die zou hebben bij een film die pas uit is en niet al een hele geschiedenis doorlopen heeft
Ja, maar er zijn niet zoveel films met de naam van een The Godfather. Dat weet ik. Ik ben geboren in 1996. Ik kan niet die film zien zoals het toen moest geweest zijn. Nog iets anders dat ik niet kan veranderen is - zelfs al was het mogelijk om te tijdreizen en de verwachtingen uit te zetten - dan nog heb ik een stuk of 900 films die ik gezien heb die later zijn uitgekomen dan The Godfather (90% van het referentiemateriaal dat ik gezien heb is van een recentere datum dan The Godfather). Zelfs al was het mogelijk om de context beter te begrijpen door meer te zien uit de jaren '30, '40, '50, '60 en '70, dan nog zou het nooit hetzelfde zijn.
Nu je hebt over een The Godfather, er staan veel films die in die toplijsten staan omdat ze gewoon toegankelijk (en ja ook wel goed) zijn, maar je hebt goede films die daar niet in staat. Je hebt goede films met een rating van 5 en 6 omdat de mensen het niet begrijpen. Als je dan die films negeert door uw verwachtingspatroon, dan is dat ook jammer. Er zijn er die kijken naar de naam en faam van een regisseur, en op basis daarvan een verwachtingspatroon hebben. Dat kan positief en negatief uitpakken. Te hoge verwachtingen die niet waargemaakt worden aan de éne kant. Aan de andere kant dat je je onbewust harder inzet voor een film en meer zin hebt voor een film waardoor een rating stijgt, en je in een bubbel komt, wat zeker het geval is van bepaalde communities. Niet dat dat iets slechts is, maar het is er wel. Andere casual kijkers zullen misschien niet de hype verstaan of de regisseur kennen, en dan valt het voor hen misschien laag uit als het hen niet ligt. Bij slechte ratings heb je dat anderzijds ook waardoor je onbewust slechter rate misschien waardoor de rating nog meer naar beneden zakt, of niet meer stijgt dan het anders zou doen, doordatzelfde verwachtingspatroon. Dit is één v/d redenen waarom er nog gesjoemeld is geweest met IMDb ratings. En dat is ook één van de redenen waarom facebook likes kopen in Indische farms wel degelijk impact hebben. De kunst van perceptie. Iets dat een charismatische persoon ook zeker in zijn voordeel gebruikt voor allerlei doeleinden (marketing, politiek, etc.).
Rating is sowieso geen hard science, het kan een indicator zijn, maar ik vind niet men daar te veel belang mag aan hechten. En misschien is er al wat meer consensus bij oudere films zoals je zegt, waar de consensus nog opbouwend is bij nieuwere films, maar die is niet altijd even correct. Er is ook niet zoiets als iets correct, het is gewoon, het ligt je of het ligt je niet, en bepaalde films liggen veel mensen door misschien universal message, toegankelijkheid, vlot gefilmd, zotte plottwist, plot die tot de verbeelding spreekt, thema die tot de verbeelding spreekt. Veel thema's die het ongewoon goed doen (boksen, superhelden, etc.) omdat ze universeel tot de verbeelding spreken, of toch bij mannen. IMDb heeft het probleem van een gender gap, dus het is echt wel een mannensite. Bepaalde type films doen het stukken beter dan andere, maar dat wilt niets zeggen over de kwaliteit. Kunnen inleven in een thema of een personage is soms ook iets universeels of voorspelbaar. Een bokser in moeilijkheden of die zich letterlijk een weg terug moet knokken zal mensen sowieso meer aanspreken dan een satire over Gen Z spring breakers.
Verder in de wereld van filmcritici zijn die bubbels er ook enorm, dus daar hecht ik even weinig belang aan aan de consensus onder filmsites bij casual kijkers. De wereld van filmcritici is verder niet zo divers omdat ze meestal uit dezelfde wereld komen, misschien wel divers in kleur en gender (al was dat ook anders), maar niet divers in leefwereld.