De EINDEJAARS-lijstjes - Best and worst of 2021!

Nee voor dat tweede heb ik een first time viewings lijst. Zo een nieuwe film zien is ook iets anders als zo een first time viewing. Een nieuwe film is iets waar je naar toeleeft waarvan je meemaakt dat hij uitkomt en je geen idee van hebt hoe hij de geschiedenis ingaat. Kijk je een film voor de eerste keer dan weet je dat wel al en begin je aan een film met een heel ander verwachtingspatroon. Ik ben vorig jaar zonder verwachtingen jojo rabbit gaan zien puur omdat ik er zo weinig van wist dat ga je niet hebben als je bijvoorbeeld Lawrence of Arabia gaat kijken. Of nu gaat kijken naar een 80's action flick waar je nu met een heel ander perspectief naar gaat kijken als toen iemand die film ging kijken toen hij uitkwam
Jojo Rabbit had al redelijk wat reputatie hoor. Maar ik weet niet of dat wel zo goed is omtrent dat verwachtingspatroon, want dan geef je oudere films toch geen eerlijke kans als je eens iets kijkt dat niet goed gewaardeerd word? Veel oudere films die bvb. niet goed begrepen worden, en andere die flink overgewaardeerd worden.

En als Jojo Rabbit voor jou nieuw is. Wat is dan "nieuw" voor jou. Ik heb dit jaar 112 films gezien uit de jaren '2010 en 14 uit de jaren '2020. Verder 48 films uit de jaren '2000, 15 uit de jaren '90, 11 uit de jaren '80, 9 uit de jaren '70, 2 uit de jaren '60 (waarvan 1 short), 2 uit de jaren '50, 4 uit de jaren '40, 2 uit de jaren '30, 3 uit de jaren '20 en le voyage dans la lune (misschien wat meer oudere want ik heb de cartoons die ik zag niet in de diary gedaan, en dat waren er een stuk of 10 maar vooral heel oude).

2 uit 2010, 8 uit 2011, 4 uit 2012, 11 uit 2013, 10 uit 2014, 7 uit 2015, 13 uit 2016, 18 uit 2017, 12 uit 2018 en 28 uit 2019, 7 uit 2020 en 7 uit 2021. Meer dan 90% is first time watch (201 v/d 223)
 
Laatst bewerkt:
Ja maar voor mij was Jojo rabbit toen in januari 2020 in de cinema iets waarvan ik nooit iets gehoord had, nieuw betekent voor mij ' voor het eerst gekeken in het jaar dat die uitkwam'. En dat verwachtingspatroon is iets dat ontstaat zonder dat je dat wilt. Als je een naam als the godfather hoort, zo ook te horen krijgt welke reputatie die film heeft, kan je toch onmogelijk anders dan die film bekijken met andere verwachtingen dan als je die zou hebben bij een film die pas uit is en niet al een hele geschiedenis doorlopen heeft
 
Ja maar voor mij was Jojo rabbit toen in januari 2020 in de cinema iets waarvan ik nooit iets gehoord had, nieuw betekent voor mij ' voor het eerst gekeken in het jaar dat die uitkwam'. En dat verwachtingspatroon is iets dat ontstaat zonder dat je dat wilt. Als je een naam als the godfather hoort, zo ook te horen krijgt welke reputatie die film heeft, kan je toch onmogelijk anders dan die film bekijken met andere verwachtingen dan als je die zou hebben bij een film die pas uit is en niet al een hele geschiedenis doorlopen heeft
Ja, maar er zijn niet zoveel films met de naam van een The Godfather. Dat weet ik. Ik ben geboren in 1996. Ik kan niet die film zien zoals het toen moest geweest zijn. Nog iets anders dat ik niet kan veranderen is - zelfs al was het mogelijk om te tijdreizen en de verwachtingen uit te zetten - dan nog heb ik een stuk of 900 films die ik gezien heb die later zijn uitgekomen dan The Godfather (90% van het referentiemateriaal dat ik gezien heb is van een recentere datum dan The Godfather). Zelfs al was het mogelijk om de context beter te begrijpen door meer te zien uit de jaren '30, '40, '50, '60 en '70, dan nog zou het nooit hetzelfde zijn.

Nu je hebt over een The Godfather, er staan veel films die in die toplijsten staan omdat ze gewoon toegankelijk (en ja ook wel goed) zijn, maar je hebt goede films die daar niet in staat. Je hebt goede films met een rating van 5 en 6 omdat de mensen het niet begrijpen. Als je dan die films negeert door uw verwachtingspatroon, dan is dat ook jammer. Er zijn er die kijken naar de naam en faam van een regisseur, en op basis daarvan een verwachtingspatroon hebben. Dat kan positief en negatief uitpakken. Te hoge verwachtingen die niet waargemaakt worden aan de éne kant. Aan de andere kant dat je je onbewust harder inzet voor een film en meer zin hebt voor een film waardoor een rating stijgt, en je in een bubbel komt, wat zeker het geval is van bepaalde communities. Niet dat dat iets slechts is, maar het is er wel. Andere casual kijkers zullen misschien niet de hype verstaan of de regisseur kennen, en dan valt het voor hen misschien laag uit als het hen niet ligt. Bij slechte ratings heb je dat anderzijds ook waardoor je onbewust slechter rate misschien waardoor de rating nog meer naar beneden zakt, of niet meer stijgt dan het anders zou doen, doordatzelfde verwachtingspatroon. Dit is één v/d redenen waarom er nog gesjoemeld is geweest met IMDb ratings. En dat is ook één van de redenen waarom facebook likes kopen in Indische farms wel degelijk impact hebben. De kunst van perceptie. Iets dat een charismatische persoon ook zeker in zijn voordeel gebruikt voor allerlei doeleinden (marketing, politiek, etc.).

Rating is sowieso geen hard science, het kan een indicator zijn, maar ik vind niet men daar te veel belang mag aan hechten. En misschien is er al wat meer consensus bij oudere films zoals je zegt, waar de consensus nog opbouwend is bij nieuwere films, maar die is niet altijd even correct. Er is ook niet zoiets als iets correct, het is gewoon, het ligt je of het ligt je niet, en bepaalde films liggen veel mensen door misschien universal message, toegankelijkheid, vlot gefilmd, zotte plottwist, plot die tot de verbeelding spreekt, thema die tot de verbeelding spreekt. Veel thema's die het ongewoon goed doen (boksen, superhelden, etc.) omdat ze universeel tot de verbeelding spreken, of toch bij mannen. IMDb heeft het probleem van een gender gap, dus het is echt wel een mannensite. Bepaalde type films doen het stukken beter dan andere, maar dat wilt niets zeggen over de kwaliteit. Kunnen inleven in een thema of een personage is soms ook iets universeels of voorspelbaar. Een bokser in moeilijkheden of die zich letterlijk een weg terug moet knokken zal mensen sowieso meer aanspreken dan een satire over Gen Z spring breakers.

Verder in de wereld van filmcritici zijn die bubbels er ook enorm, dus daar hecht ik even weinig belang aan aan de consensus onder filmsites bij casual kijkers. De wereld van filmcritici is verder niet zo divers omdat ze meestal uit dezelfde wereld komen, misschien wel divers in kleur en gender (al was dat ook anders), maar niet divers in leefwereld.
 
Laatst bewerkt:
1. Dune
2. Benediction
3. The Green Knight
4. The Card Counter
5. Last Night in Soho
6. The French Dispatch
7. Pig
8. Judas and the Black Messiah
9. Titane
10. Mayday
 
Nog altijd niet alles gezien dat ik wil zien maar here goes!

1. Pig
2. Licorice Pizza
3. The Green Knight
4. Petite Maman
5. The Worst Person In The World
6. The Power of the Dog
7. The Matrix Resurrections
8. Bergman Island
9. C'mon C'mon
10. The Lost Daughter
11. Passing
12. Dune
13. The Card Counter
14. Judas and the Black Messiah
15. The Last Duel
16. CODA
17. Last Night In Soho
18. No Time To Die
19. Old
20. The Rescue
Gek dat Macbeth daar niet tussen staat. Voor mij los in de top 10 van het jaar.
 
Nog een heleboel films gezien uit 2021, nieuwe lijst ziet er zo ongeveer uit:

1. The Green Knight
2. Benediction
2. Dune
4. Hit the Road
5. Licorice Pizza
6. The Tragedy of Macbeth
7. The Power of the Dog
8. The French Dispatch
9. The Card Counter
10. Pig
 
In min of meer random order

1. Dune 9/10
2. Spider-man no way home 9/10
3. The French Dispatch 8/10
4. The last Duel 8/10
5. The unforgivable 7/10
6. Old Henry 7/10
7. Green Knight 7/10

Viel eerder tegen

1. House of Gucci 5/10
2. Shang-shi en 10 ring 5/10
3. Don't look up 6/10
4. The worst person in the world 6/10
5. Last night in Soho 6/10
6. No Time to Die 6/10

Slecht

1. Power of the Dog 4/10.
2. Gunpowder milkshake 4/10
3. Red Notice 4/10
 
Terug
Bovenaan