De E-Bike thread

Ik ben ook eens aan het rondkijken voor een een eerste elektrische fiets. Zou voornamelijk zijn om naar kantoor te rijden. Een vrij vlak parcours en zou ongeveer 17km zijn enkel. Max. 20 km. Moet nog een beetje de beste route uitzoeken. Heb deze thread ook al eens doorgenomen .

Heb bij de fietsenwinkel in de buurt al eens gekeken en voorlopig twee modellen tegengekomen die me precies wel aanspreken:
- Een van Batavus: https://www.batavus.be/elektrische-fietsen/finez-e-go-sport
- En eentje van Oxford: https://www.oxfordbikes.be/producten/box-11/

Weet niet of dit deftige fietsen zijn. Zie ook andere merken als Giant, Cortina en Gazelle maar ken er wat te weinig van. Iemand nog andere aanraders?

Mijn vrouw is ook aan het kijken voor een e-bike, en het gaat momenteel nog tussen een Achielle (model Esmee) en de Riese & Muller Swing... Ja, ze heeft een dure smaak 🙄.

Bedenk vooral dat de motors op deze fietsen niet bepaald de krachtigste zijn, bij de Oxford heeft men het enkel over gen3 maar gezien de naafversnellingen steekt men dan zelden een krachtige motor. De meeste mensen worden niet echt happy van die actieve line motoren. 65nm is toch al heel iets anders om mee te rijden. Op vlak parcours maakt het wat minder uit maar toch.
Die Oxford vind ik duur voor nog een batterij achterop te hebben. Voor 3500 euro koop je gewoon fietsen met een ingewerkte batterij van 500wh met riem of voor minder met een derailleur. En met derailleur een krachtigere motor a la https://www.stevensbikes.de/2022/index.php?bik_id=368&cou=BE&lang=nl_NLDie

Bedenk vooral dat de motors op deze fietsen niet bepaald de krachtigste zijn, bij de Oxford heeft men het enkel over gen3 maar gezien de naafversnellingen steekt men dan zelden een krachtige motor. De meeste mensen worden niet echt happy van die actieve line motoren. 65nm is toch al heel iets anders om mee te rijden. Op vlak parcours maakt het wat minder uit maar toch.
Die Oxford vind ik duur voor nog een batterij achterop te hebben. Voor 3500 euro koop je gewoon fietsen met een ingewerkte batterij van 500wh met riem of voor minder met een derailleur. En met derailleur een krachtigere motor a la https://www.stevensbikes.de/2022/index.php?bik_id=368&cou=BE&lang=nl_NLDie
Bedankt voor de info. Heb gezien dat ze ook deze van Trek hebben: https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/...lektrische-stadsfietsen/verve/verve2/p/29190/. Met 500Wh voor 2999 EUR.
Weet niet of Trek aan te raden is?

Mijn laatste 2 koersfietsen en mountainbikes waren van Trek. Als je iets van garantie nodig hebt zit je daar wel goed, dat is bij heel wat merken toch maar zus en zo.
Lijkt me een betere keuze als die Batavus of Oxford. En batterij weg van de pakdrager, is toch altijd weer wat beter qua gewichtsverdeling.

Geen idee, maar ik hoop wel dat wanneer ze hem verkopen ze het stuur op se minst vastzetten 😬

rcqTsD.jpg

Vandaag bijna een zwaar ongeluk met de speedpedelec, ik rijd over het fietspad en er is een randdebiel die vanachter een haag het fietspad oploopt zonder te kijken, en vlak daarna een labrador die helemaal door het dolle heen is (zonder leiband natuurlijk).
Je blijft als speed-pedelec rijden toch afhankelijk van zoveel andere mensen, ik vertraag bewust wanneer ik iemand voorbij ga of kruis, maar dit soort idioten, die zie je dus niet heh...

Vandaag bijna een zwaar ongeluk met de speedpedelec, ik rijd over het fietspad en er is een randdebiel die vanachter een haag het fietspad oploopt zonder te kijken, en vlak daarna een labrador die helemaal door het dolle heen is (zonder leiband natuurlijk).
Je blijft als speed-pedelec rijden toch afhankelijk van zoveel andere mensen, ik vertraag bewust wanneer ik iemand voorbij ga of kruis, maar dit soort idioten, die zie je dus niet heh...
Tbh blijf ik speedpedelecs ook gewoon echt veel te snel gaan voor op een fietspad. Ik rij quasi dagelijks naar het werk met m'n fiets en die strömers en consoorten komen precies altijd uit het niets ergens voorbijgeschoten. Je hoort die ook gewoon niet itt tot een klasse b brommer ofzo.

Tbh blijf ik speedpedelecs ook gewoon echt veel te snel gaan voor op een fietspad. Ik rij quasi dagelijks naar het werk met m'n fiets en die strömers en consoorten komen precies altijd uit het niets ergens voorbijgeschoten. Je hoort die ook gewoon niet itt tot een klasse b brommer ofzo.
Je zal mij altijd horen, want ik bel systematisch wanneer ik een fietser inhaal. Tenzij ik meer dan een meter afstand kan houden. Ik rijd trouwens zo goed als niet op een écht fietspad.

Je zal mij altijd horen, want ik bel systematisch wanneer ik een fietser inhaal. Tenzij ik meer dan een meter afstand kan houden. Ik rijd trouwens zo goed als niet op een écht fietspad.
Ja maar dat snap ik, het gevaar schuilt hem net in de beperkte reactietijd die je hebt als je de persoon niet gezien hebt he. :)

+ Niet iedereen is even bekwaam/behendig om met zo'n fiets te rijden.

Ja maar dat snap ik, het gevaar schuilt hem net in de beperkte reactietijd die je hebt als je de persoon niet gezien hebt he. :)

+ Niet iedereen is even bekwaam/behendig om met zo'n fiets te rijden.
Net voor mij reden twee mensen met de racefiets in de andere richting, indien die daar 5 s later waren gepasseerd had die paljas hen onderuit gelopen...

1 Kan je met zo'n Stromer ook een rustig tochtje doen met 't vrouwke aan 20 kmph of is dat belachelijk?
2 Houdt de Stromer een beetje zijn doorverkoopwaarde (genre Apple?) Wie zijn die mensen die 2dehands een Stromer kopen, meeste lijken mij toch gekocht via het werk?
3 Zijn de prijzen die ik zie ook de effectieve verkoopsprijzen of is het zoals auto's dat er nog een deel van gaat?
4 Zit de lader en al de rest in die prijs al inbegrepen?
5 Zijn er klachten bekend over de Stromer ST2? Eerste Stromer met riemaandrijving, spreekt me enorm aan.
6 Is er nog altijd een aparte verzekering nodig of dekt mijn familiale dit?
7 Hoe is Stromer met langetermijnonderhoud en support. Ga ik er binnen 10 jaar nog kunnen op rijden? (3G, app, specifieke onderdelen)
HesW94C.png

Laatst bewerkt:
1 Kan je met zo'n Stromer ook een rustig tochtje doen met 't vrouwke aan 20 kmph of is dat belachelijk?
Dat kan. Maar je moet altijd die helm ophouden, en in theorie zijn er stukken fietspad waar je niet op mag met de Stromer
2 Houdt de Stromer een beetje zijn doorverkoopwaarde (genre Apple?) Wie zijn die mensen die 2dehands een Stromer kopen, meeste lijken mij toch gekocht via het werk?
Ik heb mijn ST2 zelf gekocht. Nu iets meer dan 3 jaar oud, 30 000 km. Ik denk dat ik nog 2000-2500 EUR zou krijgen bij verkoop
3 Zijn de prijzen die ik zie ook de effectieve verkoopsprijzen of is het zoals auto's dat er nog een deel van gaat?
reken op 5-10% korting
4 Zit de lader en al de rest in die prijs al inbegrepen?
Eén lader. Maar misschien wil je wel een tweede
5 Zijn er klachten bekend over de Stromer ST2? Eerste Stromer met riemaandrijving, spreekt me enorm aan.
Stromer verandert volgens mij te vaak zijn modellen, ik koop waarschijnlijk geen Stromer meer wegens te fragiel/onbetrouwbaar.
6 Is er nog altijd een aparte verzekering nodig of dekt mijn familiale dit?
Ik denk niet dat een aparte verzekering nodig is. Ik heb ze wel.
7 Hoe is Stromer met langetermijnonderhoud en support. Ga ik er binnen 10 jaar nog kunnen op rijden? (3G, app, specifieke onderdelen)
HesW94C.png
Eén van de grote problemen van Stromer is het achterwiellager, dat is geïntegreerd in de motor. Lager kapot = motor vervangen, en dat is > 1000 EUR. Bij mij was dat na 26000 km
Accu gaat na 3-4 jaar ook aan vervangen toe zijn.
Stromer is heel flexibel met garantie, maar ik heb die garantie veel te veel nodig gehad.
Bij mij is het volgende vervangen (in garantie)
- Omni (schermpje)
- Controller
- Motorkabel
- Nogmaals de omni
- Motor (achterwiellager, was bij mij nog in garantie)
- Accu (eerste was niet echt heel erg goed, zullen we maar zeggen)

Niet iedereen heeft problemen, maar ik ken nog wel enkele mensen die echt van 't ene in 't andere probleem zijn terecht gegaan. Mijn Stromer (ST2-2018) werd nog gemaakt met componenten van gerenommeerde merken (velgen van DT Swiss, FSA Cranck, ...), Supernova licht. Daar zijn ze nadien ook beginnen op beknibbelen.

Eigenlijk rijden ze wel heel goed. Als ze rijden...

Ik ben nu wat aan 't nadenken over een ASKA: fiets gemaakt met echt goede componenten. Belgisch ook, meer zelfs, van iemand die ik goed ken en waar ik samen mee gestudeerd heb.

Ik ben nu wat aan 't nadenken over een ASKA: fiets gemaakt met echt goede componenten. Belgisch ook, meer zelfs, van iemand die ik goed ken en waar ik samen mee gestudeerd heb.

Mai, vanaf 9000 euro... Da's deftige motorfiets-geld.

Motorfietsen zijn nog relatief ok wat betreft vervuiling. Die zitten meestal al een euronorm verder dan wagens. Ik heb precies een mentale grens bij zulke bedragen. Een nieuwe Yamaha MT-07 begint bijvoorbeeld al vanaf 7500 euro. Een betrouwbaar voertuig waar je geen startup-problemen moet verwachten en waar toch net iets meer techniek en materialen inzitten. Vind het lastig de vergelijking niet te maken.

Motorfietsen zijn nog relatief ok wat betreft vervuiling. Die zitten meestal al een euronorm verder dan wagens. Ik heb precies een mentale grens bij zulke bedragen. Een nieuwe Yamaha MT-07 begint bijvoorbeeld al vanaf 7500 euro. Een betrouwbaar voertuig waar je geen startup-problemen moet verwachten en waar toch net iets meer techniek en materialen inzitten. Vind het lastig de vergelijking niet te maken.
Wanneer je een speed-pedelec alleen als vervoersmiddel beschouwt, kan ik dat begrijpen. Ik beschouw dat als mijn 'woonwerktrainer', ik doe er meer dan 100 dagen per jaar drie uur sport mee in plaats van twee uur mijn tijd te verdoen in de wagen. En het is een echt perfect middel om je fysieke conditie op punt te stellen en te houden.

Laatst bewerkt:
De meeste vragen heeft Ugar al geantwoord.

Hier op het werk zijn er veel speedpedelecs (leasing) en worden zeer intensief gebruikt voor woon-werk verkeer. Voor vele is het echt een alternatief tov de wagen.

Hier in de ploeg hebben we st2’s, st3’s en st5’s en iedereen heeft daar wel problemen mee gehad. Maar dat geld evengoed bij de collega’s die met andere merken rijden. Maar diegene met de stromers zijn wel zeer tevreden over hoe het rijd (als er geen problemen zijn).

We zitten hier einde leasing, dus veel collega’s zijn nieuwe fietsen aan het bestelen. Een collega heeft dus nu ook al de nieuwe st2, maar na 2 weken kon deze ook binnen. Ze hebben daar nu ook pinion ingestoken en blijkbaar toch veel kinderziektes. Gans het achterwiel moest naar Zwitserland en bijgevolg de fiets voor een maand kwijt (was niet de eerste). Momenteel heeft hij hem terug en merkt wel degelijk een verschil als voorheen, dus probleem lijkt opgelost.

Andere collega had een st2 (zoals ugar) heeft daar toch ook wat problemen mee gehad en wou eerst geen stromer meer pakken. Maar door verschillende testritten te doen met andere merken vond hij geen fiets die het rijgedrag van de stromer kon evenaren. Dus die heeft nu een st3 gekozen , speciaal geen st2, omdat hij schrik had met de vernieuwde aandrijving. Hij heeft ook niet gewacht tot de nieuwe st3 (komt dacht ik april 2022) want deze zou dezelfde aandrijving krijgen als de st2.

Zelf ben ik nu ook aan het kijken voor een speedpedelec maar zou het ook niet goed weten. Was eerst ook aan het denken voor de nieuwe st2, maar nu heb ik daar toch wat schrik van. Eventueel de huidige st3 dan. In de ploeg zijn er voorbijen weken wat nieuwe klevers geleverd, dus ga ik dat ook eens bekijken. Maar daar heb ik ook al wat verhalen van gehoord.

De conclusie dat wij hier hebben na 3 jaar leas, dat veel verschillende merken veel problemen hebben. Het was dan ook een opdracht om nieuwe leasing te vinden met hetzelfde onderhoudsbudget. Leasing zullen het ook gemerkt hebben en zijn nu meer beperkingen op.

Bedankt voor de input @ugar en @Bimmer . Dat zijn nu niet de meest hoopgevende berichten, als ik zoveel geld spendeer ging ik er wel vanuit om kwaliteit en betrouwbaarheid in de plaats te krijgen.
Welke merken of fietsen zijn dan betrouwbaarder dan Stromer @ugar ? Of hebben ze zoals je zegt allemaal wel iets.

Terug
Bovenaan