De E-Bike thread

Cool electro cycles.

Mijn beste kameraad runt het boekhoudkantoor waar die mannen klant ziijn. Waanzinnige groei, waanzinnig goeie referenties.

2-3 weken geleden was er ook een artikel in De Tijd over die gasten

Edit:
De mijne zit daar op onderhoud. Zeer vriendelijk en altijd goed geholpen.
Aanvankelijk heb ik mij stromer gekocht bij cool electro cycles Waregem omdat het filiaal in Kortrijk nog niet bestond.
Ze hebben dat heel vlot laten overzetten naar Kortrijk.

Via de website van Klever al mijn gegevens ingevuld om gecontacteerd te worden om een X Alpha 45 te testen (hun topmodel). Na 10d nog altijd geen contact. Ja gasten; ge moet willen verkopen hé.
Zijn er dealers in O-Vl?

Eén van de grote problemen van Stromer is het achterwiellager, dat is geïntegreerd in de motor. Lager kapot = motor vervangen, en dat is > 1000 EUR. Bij mij was dat na 26000 km
Accu gaat na 3-4 jaar ook aan vervangen toe zijn.
Stromer is heel flexibel met garantie, maar ik heb die garantie veel te veel nodig gehad.
Toch even corrigeren, Stromer heeft na de vele garantieclaims rond versleten achterwiellagers beslist om een veel robuuster, industrieel lager in het achterwiellager te monteren. Dat probleem zou dus van de baan kunnen zijn.

Ik heb op mijn accu wel wat last van accudegradatie, maar ze blijft nog steeds bruikbaar. Ik schat dat ik nog 35-40 km aan vol vermogen kan fietsen. Ik heb de ondersteuning sowieso teruggeschroefd, en haal volgens GPS nog altijd een gemiddelde snelheid tussen de 34 km/h en de 38 km/h, met twee grote Ortlieb fietstassen op de fiets, over de 55 km die ik naar 't werk rijd, gemiddelde hartslag is dan 130bpm.

Met het huidige weer blijft het wel gewoon zalig om met de stromer naar 't werk te rijden, deze week weer 3 keer met de pedelec naar 't werk gereden.
De voorspellingen van volgende week gaan in de richting van mogelijk 4 dagen stromeren volgende week.

De kans dat iemand daar ervaring mee heeft is erg klein. Algemeen kan je gewoon zeggen dat Canyon een degelijke fietsenbouwer is die met kwaliteitsonderdelen werkt.
Dus alles zal goed werken, maar het is een dure fiets om maar max. 25 kmph mee te kunnen rijden.

Schone fiets en idd erg duur voor maar 25kmp te rijden , wat ik heb gelezen/gehoord is dat Canyon bij garantie problemen wel is moeilijk durft doen , dit was wel in periode 2009 dus weet niet of het nu nog zo is , wel heel goede fietsen hoor.

Canyon heeft een zeer goeie reputatie op gebied van racefietsen, MTB... noem maar op. Hun elektrische stadsfietsen zullen dus ook wel in orde zijn maar €3.4k is wel een hele smak geld voor een fiets die gecapped is op 25kph natuurlijk. Houdt er ook rekening mee dat veel fietsenmakers gewoon niet gaan beginnen aan het onderhoud van zo'n fiets...

Bij problemen is de kans dus groot dat je naar hun service center in Rotselaar moet (of de fiets naar daar moet opsturen) en uit eigen ervaring weet ik dat wachttijden daar gigantisch kunnen oplopen. Allemaal goed voor een simpel onderhoud maar niet voor acute problemen.

De Pathlite is geen gewone e-bike, maar een touringfiets, dus met een sterke motor, en gemaakt voor verhard en lichte offroad, en het meezeulen van bagage. Als je een gewone e-bike zoekt, is hun Commuter:ON een betere optie.

Mijn vrouw is ook aan het kijken voor een e-bike, en het gaat momenteel nog tussen een Achielle (model Esmee) en de Riese & Muller Swing... Ja, ze heeft een dure smaak 🙄.
Het is een Achielle Esmee geworden, met een Di2 automaat en riem... Levertermijn zou zo'n 10 weken bedragen.

In deze vergelijkende review scoort de Pathlite:ON 8.0 maar matig: https://ebike-mtb.com/en/best-hardtail-trekking-emtb-test/

De mannen en vrouwen van E-Mountainbike beweren ondertussen ook dat het rijk van de elektrische touringfiets uit is (te weinig innovaties) en dat je beter richting een fully equipped eMTB kijkt.

In deze vergelijkende review scoort de Pathlite:ON 8.0 maar matig: https://ebike-mtb.com/en/best-hardtail-trekking-emtb-test/

De mannen en vrouwen van E-Mountainbike beweren ondertussen ook dat het rijk van de elektrische touringfiets uit is (te weinig innovaties) en dat je beter richting een fully equipped eMTB kijkt.
Except die mensen weten niet waarover ze spreken want iemand die een touringfiets zoekt gaat, door den band genomen, geen MTB kopen imo.

Maar zo'n eTrekking fiets is natuurlijk wel een niche markt.

Except die mensen weten niet waarover ze spreken want iemand die een touringfiets zoekt gaat, door den band genomen, geen MTB kopen imo.

Maar zo'n eTrekking fiets is natuurlijk wel een niche markt.
Vooral onzin wanneer je kijkt dat alle top trekkingbike merken ondertussen één of meerdere e-bike varianten hebben : Santos, Idworx, Rennstahl,...
Die zitten natuurlijk wel in een andere prijsklasse.

Vraag voor de mensen die met het fiets naar het werk gaan:

Ik moet 2/3 dagen per week op kantoor zijn en overweeg een elektrische fiets met volgende logica in het achterhoofd:
1) meer beweging
2) Besparing op naft en fietsvergoeding brengt meer op dan km-vergoeding met de wagen (ik rijd met een zeer simpele benzinewagen)
3) afstand woning tot aan het werk is 15km(dus 30km totaal per dag naar het kantoor)

Ik zou er liefst minder dan €2000 aan willen uitgeven. Is dit aan te raden met mijn beperkt budget en de afstand die ik er op week mee zou doen? Of moet ik me beter over mijn luiheid heen zetten en gewoon een deftige (niet-elektrische) fiets kopen :p

@Michster

Hier wordt het alvast een elektrische fiets bij de volgende aankoop. Ik heb beide in het verleden gedaan (11,5 km enkel) en zowel naar motivatie toe om toch met enige regelmaat te blijven fietsen (en dus ook door wat slechter weer (lees: vooral wind)) als qua gemak (ik zweet nogal snel, dus gewone fiets is bij mij ofwel heel traag rijden ofwel douchen op het werk. In beide gevallen is de totale pendeltijd van deur tot bureau mij dan toch iets te veel) zou ik alvast niet twijfelen, te meer gezien jij nog eens 7km extra/dag moet doen. Een elektrische fiets dus.

Qua budget kan ik niet inschatten vanaf wanneer je een ietwat deftig model hebt.

Onze werkgever start in januari met een fietslease. Niets te vroeg, want ik stel de aankoop van een nieuwe fiets al 2 jaar uit omdat "fietslease er aan komt" :D

Model dat ik op het oog heb: https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040

Iemand ervaringen? Momenteel gaat de keuze naar Norta omdat de fietslease dan via mijn fietsenmaker op 500 meter van de deur kan verlopen. Ook vind ik niet meteen een model bij andere merken dat met dezelfde voordelen komt (riem + enviolo naafversnelling) voor dezelfde prijs.

Als er betere alternatieven zijn voor een vergelijkbaar model, sluit ik die niet uit, maar momenteel vind ik die niet echt. Suggesties van vergelijkbare modellen zijn dus zeker welkom.

Terug
Bovenaan